بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker سعی کرده است با الهام‌گیری از انیمه ناروتو، تجربه‌ای متفاوت را ارائه دهد اما در این راه نقطه ضعف‌هایی دارد که روی تجربه‌ی بازیکنان تاثیر گذار است.

بازی‌های انیمه محور، بخشی از صنعت بازی‌های ویدیویی را به خود اختصاص داده‌‌اند و هر ساله بازی‌های مختلفی را مشاهده می‌کنیم که بر پایه انیمیشن‌های ژاپنی و مانگاهای مختلف ساخته می‌شوند. در این میان یکی از مجموعه‌های محبوب انیمه محور، سری Naruto است که تا به امروز نسخه‌های مختلفی از آن روانه بازار شده است. مجموعه ناروتو و بازی‌هایی که با محوریت این انیمه منتشر می‌شوند، اکثرا آثار مبارزه‌ای (فایتینگ) سه بعدی هستند که در هر قسمت سعی می‌کنند بخشی از داستان انیمه ناروتو را روایت کنند و مبارزات هیجان‌انگیزش را به تصویر بکشند. در ماه مرداد ماه بود که یک بازی فرعی از مجموعه Naruto با نام Naruto to Boruto: Shionbi Striker روانه‌ی بازار شد. بازی‌ای که بر خلاف اکثر بازی‌های این مجموعه، یک اثر MMO نقش آفرینی به حساب می‌آید. حال سوال اصلی اینجا است است که بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker تا چه اندازه توانسته است مخاطبان ناروتو را راضی کند؟ بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker با اینکه یک اثر سرگرم کننده و جذاب است اما مشکلات خاص خودش را دارد که باعث شده کاربران آن طور که باید و شاید نتوانند غرق جهان ناروتو شوند.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

بخش ساخت شخصیت و شخصی سازی آن در طول بازی، یکی از مواردی است که بازیکنان با اتکا به آن می‌توانند ظاهری جذاب و متنوع را برای خود به وجود بیاورند

یکی از مشکلات بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker، نبود بخش داستانی است. در واقع بازه زمانی بازی، زمانی است که ناروتو به عنوان هوکاگه دهکده مخفی Leaf انتخاب شده است و حال شما در نقش یک شخصیت شخصی سازی شده، به تازگی آموزش‌های نینجایی خود را تمام کرده‌اید و باید ماموریت‌های مختلفی را در راستای کمک به دهکده Leaf انجام دهید. این در حالی است که انیمه ناروتو در این بازه زمانی، محتویات بسیاری دارد و شخصیت‌های جدید و غنی‌اش، پتانسیل این را داشتند تا استودیو Soleil Ltd.، سازنده بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker، از یک بخش داستانی درست و حسابی استفاده کند. این مورد سبب می‌شد تجربه‌ی کاربران در دنیای آنلاین بازی بیش از پیش افزایش یابد و مورد تحسین قرار بگیرد. با شروع بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker با بخش ساخت شخصیت بازی مواجه می‌شوید. در اینجا ابتدا باید جنسیت شخصیت خود را انتخاب کنید و سپس، در بخش‌هایی نظیر مدل مو، حالت چشم و رنگ‌های‌شان شخصیت خود را شخصی‌سازی کنید. نکته‌ی جالب بخش ساخت شخصیت Naruto to Boruto: Shionbi Striker، این است که می‌توانید شخصیت‌های خود را به‌عنوان یکی از اعضای پنج دهکده‌ی مخفی بازی بسازید؛ به عبارتی اگر شخصیت‌تان از دهکده‌ی مخفی Leaf باشد، وقایع داستانی و محیط‌ها به این دهکده مربوط می‌شود. این در حالی است که اگر آواتار ساخته شده شما از دهکده‌ی مخفی Sand باشد، تمامی وقایع داستانی و شخصیت‌ها به این دهکده مربوط می‌شوند.

پشتیبانی از هدست PS VR موردی است که سبب شده است مراحل بازی هیجان‌انگیزتر از گذشته شوند

نکته‌ی دیگر بخش شخصی‌سازی بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker این است که تیم سازنده سعی کرده است که از لباس و مدل مو شخصیت‌های معروف این سری برای آواتاری که می‌سازید، استفاده کند که تمامی موارد در نظر گرفته شده، در همان ابتدا فعال نیستند و رفته رفته در جریان بازی و جمع‌آوری پول، می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه بازی خریداری کنید. از آن جایی که بازه زمانی Naruto to Boruto: Shionbi Striker تنها یک پیش درآمد برای ورود بازیکنان به بازی است، گیم‌پلی مهم‌ترین ویژگی Naruto to Boruto: Shionbi Striker به حساب می‌آید. گیم‌پلی و ماموریت‌های بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker با اینکه حالت‌های مختلفی دارند و از طریق شخصیت‌های بازی در دسترس قرار می‌گیرند اما از نظر طراحی، تا حدی نا‌امید‌کننده هستند. از طرفی به این مورد اشاره کنم که Naruto to Boruto: Shionbi Striker، روی پلی استیشن 4 از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR نیز پشتیبانی می‌کند و این مورد، به یک نقطه قوت برای بازی تبدیل شده است؛ زیرا مبارزات بازی و ماموریت‌ها در قالب واقعیت مجازی، تجربه‌ی جدید و لذت بخشی را به مخاطب القا می‌کنند. با این حال در بخش به ظاهر داستانی Naruto to Boruto: Shionbi Striker ماموریت‌هایی در سطوح مختلف در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرد.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

ماموریت‌های بازی دارای زمان‌بندی خاصی هستند و با توجه به نوع عملکرد شما و زمان به پایان رسیدن هر مرحله، امتیاز و رتبه‌ی مختلفی را کسب خواهید کرد

به عبارتی ماموریت‌های بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker در دسته‌هایی با ارزش D، C، B و A  قرار داده شده‌اند که هرچقدر به سمت دسته A می‌رویم، ماموریت‌ها چالش برانگیزتر و سخت‌تر از گذشته می‌شوند. از این رو استودیو Soleil Ltd. یک حالت مشارکتی نیز برای این بخش در نظر گرفته است که بازیکنان می‌توانند با دوستان خود ماموریت‌ها را انجام بدهند که پاداش‌های بازی در این حالت نسبت به انجام مرحله‌ی مورد نظر به صورت تک‌نفره، متفاوت است. از طرفی تیم سازنده سعی کرده است ماموریت‌ها را به نحوی طراحی کند که بازیکنان به اجبار به سمت بخش مشارکتی (کو‌آپ) بازی بروند؛ زیرا بعضی از مراحل و انجامش‌شان در حالت تک‌نفره بسیار دشوار است. از طرفی اگر مراحل را انجام ندهید و سطح‌تان بالا نرود، ماموریت‌های جدیدتر در دسترس شما قرار نمی‌گیرند. در کنار تمامی این موارد، استودیو سازنده بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker برای جذابیت بیشتر این بازی انیمه‌ای، بخشی را برای بازیکنان تعبیه کرده است تا بتوانند در کنار سایر نینجاهای افسانه‌ای انیمه ناروتو نظیر ساسکه، کاکاشی، ساکورا و ناروتو، مبارزه کنند. از این رو شاهد بخش Ninja Library در بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker هستیم؛ در این بخش بازیکنان می‌توانند یک استاد برای خود انتخاب کنند که این استادها از میان نینجاهای افسانه‌ای انتخاب می‌شوند و هر کدام از آن‌ها دارای سطوح مختلفی هستند که با انجام ماموریت‌های متفاوت، سطح‌شان بالا می‌رود. با بالا رفتن سطح استادها، نینجوتسو‌های جدیدی را یاد می‌گیرید و به عبارتی نینجاهای افسانه‌ای بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker حکم شخصیت‌های پشتیبانی را ایفا می‌کنند که بازیکنان با توجه به شیوه‌ی مبارزه‌ای خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

بالا رفتن سطح بازیکنان، سبب می‌شود قدرت بیشتری در مبارزات داشته باشید

یکی از موارد مهم در Naruto to Boruto: Shionbi Striker نوع انتخاب‌ها و استراتژی شما در طول بازی است که تاثیر بسیاری روی گیم‌پلی دارد. استودیو سازنده به خوبی توانسته است کارآیی استادهای بازی را با شیوه‌های مبارزه‌ای مختلف بازیکنان ترکیب کند تا یک گیم‌پلی متنوع، هیجان‌انگیز و خاص را شاهد باشیم. صحبت از شیوه‌های مبارزه‌ای بازیکنان شد و باید بگویم که در بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker چهار شیوه مبارزه‌ای به نام‌های تهاجمی، دوربرد، تدافعی و پشتیبان برای بازیکنان در نظر گرفته شده است. هر کدام از نینجاهای افسانه‌ای نیز در یکی از این شیوه‌ها استاد هستند؛ برای مثال کاکاشی یک نینجای تهاجمی است یا ساکورا یک نینجای پشتیبان به حساب می‌آید که سلامتی شما را در طول مبارزات احیا می‌کند. از این رو بازیکنان می‌توانند با توجه به موارد ذکر شده، بهترین ترکیب مبارزه‌ای را با توجه به ماموریت‌شان تدارک ببینند. از نظر شیوه مبارزات نیز، شخصیت شما در بازی همانند یک نینجای تازه‌ کار است. حال این شما هستید که به واسطه استادها و انجام ماموریت‌های مختلف، شخصیت‌ خود را قوی‌تر و قوی‌تر می‌کنید تا به یک نینجای زبده و کاربلد تبدیل شود. هر شخصیت در طول مبارزات دو نینجوتسو دارد که می‌تواند از آن‌ها برای آسیب رساندن به دشمنان استفاده کند و رفته رفته با پیشرفت در بازی، نینجوتسوهای جدیدتری را جایگزین‌شان کند. همچنین یک نینجوتسوی ویژه نیز برای بازیکنان در نظر گرفته شده است و زمانی که نوار مخصوص آن پر می‌شود، می‌توانید از آن استفاده کنید.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

برای اینکه بتوانید مبارزات و ماموریت‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید استفاده درستی از ضربات و نینجوتسوهای خود داشته باشید و در زمان مناسبی، حملات دشمنان را دفاع کنید

نوع قدرت بازیکنان تنها به نینجوتسوهای مختلف ختم نمی‌شود و سلاح‌ها نیز، بخش دیگری هستند که قدرت یک شخصیت را تعیین می‌کنند. سلاح‌های بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker ارزش‌های مختلف دارند و می‌توانید با خریداری اسلحه‌های جدیدتر،  سرعت ضربه‌زدن یا قدرت ضربات را تغییر دهید. تیم سازنده در طراحی سلاح‌ها، لباس‌ها و تعداد بالای ماموریت‌ها به خوبی وظیفه‌ی خود را انجام داده است اما ضعف گیم‌پلی بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker در تنوع محیط‌های اولیه بازی است. تقریبا تا ماموریت‌های سطح B، محیط‌ها محدود به سه الی چهار منطقه مشخص است و شاید در اوایل این ماموریت‌ها برای شما دلچسب و هیجان‌انگیز باشند اما رفته رفته شما را خسته خواهند کرد و مورد جدیدی برای ارائه ندارند (البته در سطوح B و A نیز محیط‌های تکراری به وفور مشاهده می‌شوند). اگر نیاز به تغییرات دارید، باید شخصیت جدیدی بسازید و وارد یکی دیگر از دهکده‌ها شوید که این مورد بدین معنا است که تمامی پیشرفت‌های گذشته‌ی خود را زیر پا بگذارید تا تجربه‌ای کسب کنید که پس از چند ساعت، باز روندی خسته کننده را در پیش می‌گیرد. در این میان اشاره کنم که برای تنوع بخشیدن به مراحل، قبل از شروع هر مرحله می‌توانید خود را به یکی از شخصیت‌های انیمه ناروتو تبدیل کنید؛ برای مثال ماموریت مورد نظر را در ظاهر کاکاشی انجام دهید. از این رو می‌توانید به جای نینجوتسوهای خودتان، از چشم شارینگان و چیدوری استفاده کنید (البته میزان آسیب رسانی آن‌ها باسطح بازیکنان و قدرت‌شان رابطه‌ی مستقیمی دارد). با این حال به لطف طراحی‌های تکراری و یکنواخت، این مورد نیز نمی‌تواند کمک حال بازیکنان باشد.

در بخش مشارکتی بازیکنان به همراه یکی از دوستان خود می‌توانند مرحله‌ی مورد نظر را به صورت دونفره انجام بدهند

جدا از بخش مشارکتی و ماموریت‌های در نظر گرفته شده، بازی دارای یک بخش رقابتی است که مبارزات چهار به چهار را تدارک دیده است که به دو حالت ‌Barrier Battle و Flag Battle ختم می‌شوند. در حالت Barrier Battle بازیکنان جدا از مبارزه با حریف، باید بخش‌های مختلفی را از آن خود کنند و زمانی که امتیاز شما به حد نصاب رسید، می‌توانید یک باس را برای خود احضار کنید تا فشار بیشتری را روی تیم حریف اعمال کنید. حالت دیگر بازی نیز Flag Battle نام دارد که همان Capture the Flag است و بازیکنان، باید پرچم موجود در محیط را بردارند و به نقطه‌ی مورد نظر برسانند. در این میان نیز تیم مقابل باید مانع از انجام این کار شود و هر تیم که امتیاز بیشتری را کسب کند، برنده است. برای کسب تجربه‌ای قابل قبول در بخش آنلاین، کیفیت سرورها و سیستم Matchmaking بازی، حرف اول را می‌زند. بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker در این بخش تجربه‌ی کاملی را ارائه نمی‌دهد؛ با این حال با اینکه امکان دارد اتصال شما به سرورهای بازی قطع شود اما در حالت کلی می‌توانید مهارت خود در کار تیمی و مبارزات چندنفره را محک بزنید. استودیو سازنده بخش چندنفره را، بخش اصلی بازی در نظر گرفته است؛ زیرا ماموریت‌های که از شخصیت‌های بازی دریافت می‌کنید، حکم مراحلی برای توسعه‌ی شخصیت شما به حساب می‌آیند و زمانی که با تمامی محیط‌ها و سیستم مبارزات آشنا شدید، باید به سراغ بخش آنلاین بروید؛ جایی که بازیکنان به عنوان یک نینجای واقعی باید با سایر بازیکن‌ها مبارزه کنند.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

از آن جایی که با یک بازی انیمه محور طرف هستیم، گرافیک و طراحی‌های بازی نیز شکل و شمایل انیمه‌ای دارند و در بعضی از ماموریت‌ها نیز میان‌پرده‌های کوتاهی تعبیه شده است. از طرفی استودیو Soleil Ltd. سعی کرده است تا حد ممکن تمامی شخصیت‌های جهان ناروتو، چه در گذشته و چه در بازه زمانی بروتو را در دل Naruto to Boruto: Shionbi Striker قرار بدهد که در انجام این کار موفق بوده است. در بخش طراحی مراحل نیز، بخش ماموریت‌های بازی دارای چهار دسته متفاوت هستند که شامل مراحل محافظت از اشخاص مختلف، جست‌وجو در محیط، کشتن گروه‌های مختلف دشمنان و باس فایت‌ها می‌شود. این بخش نیز با اینکه چهار دسته مختلف را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد اما با توجه به تعداد بالای مراحل، رفته رفته رو به تکرار می‌رود. تنها زمانی می‌توانید این مورد را فراموش کنید که بازی را در حالت مشارکتی و با یکی از دوستان‌تان تجربه کنید که در این مورد در سرورهای بازی آن چنان کیفیت مطلوبی مشاهده نمی‌شود. از نظر صداپیشگی نیز، صداپیشگی تمامی شخصیت‌ها، همان صداپیشه‌های مطرح انیمه‌ی ناروتو هستند و حس و حال نوستالوژی‌ای را برای مخاطبان این مجموعه به وجود می‌آورند. از طرفی موسیقی‌های بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد و از موسیقی‌هایی استفاده شده است که بعضا آن‌ها را در انیمه‌ی ناروتو یا بازی‌های ویدیویی مرتبط با این مجموعه شنیده‌ایم.

در انتها بازی Naruto to Boruto: Shionbi Striker، جدیدترین بازی از مجموعه ناروتو، تجربه‌ای خوب و قابل قبولی را ارائه می‌دهد و بازیکنان زمانی می‌توانند از بازی لذت کامل را ببرند که با دوستان‌شان آن را تجربه کنند. در حالت تک‌نفره بازی پس از گذشت مدتی روندی تکراری و یکنواخت را پیش می‌گیرد.

این بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 بررسی شده است. 


منبع زومجی

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker، بازیکنان را وارد جهان شینوبی‌ها می‌کند؛ جایی که باید نینجوتسوهای مختلفی را یاد بگیرید و شخصیت خود را توسعه دهید. Shinobi Striker به واسطه سیستم مبارزات و نینجوتسوهای متنوع‌اش تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه می‌دهد اما به دلیل مشکلات سرور و تنوع پایین محیط‌های بازی، پس از گذشت چند ساعت روند تکراری‌ را پیش می‌گیرد.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + استفاده‌ی مناسب از شخصیت‌های جهان ناروتو
  • + سیستم مبارزات غنی و درگیر کننده
  • + استفاده درست از المان‌ها و بخش‌های مختلف بازی

نقاط ضعف

  • - خسته کننده شدن روند ماموریت‌ها
  • - تنوع پایین محیط‌ها
  • - وجود برخی مشکلات در بخش آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده