// چهار شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

گزارش باکس آفیس: آغاز اکران Christopher Robin و صدرنشینی متوالی Mission: Impossible - Fallout

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره آغاز اکران فیلم Christopher Robin و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «کریستوفر رابین» (Christopher Robin)، جدیدترین فیلم فانتزی دیزنی شروع می‌کنیم که به‌طور پیش‌فرض به پرفروش‌ترین فیلم جدید این آخرهفته‌ی شلوغ تبدیل شد. ساخته‌ی مارک فاستر که ایوان مک‌گرگور را به عنوان بازیگر اصلی‌اش دارد حول و حوش کریستوفر رابین، خالق وینی د پو و دیگر دوستان حیوان دوران کودکی‌اش می‌پردازد که در برحه‌ی سختی از زندگی‌اش با آنها برخورد می‌کند. این فیلم بعد از درآمد ۹ و نیم میلیون دلاری روز افتتاحیه‌اش، کارش را با رقم قابل‌قبول ۲۵ میلیون دلار در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش آغاز کرد. اگر این فیلم عملکردی شبیه به «اژدهای پیت» (Pete’s Dragon) از دو سال گذشته باشد، فروش خانگی نهایی ۸۸ میلیون دلاری «کریستوفر رابین» پیش‌بینی می‌شود، اما اگر نزدیک‌تر به «بی‌اف‌جی» (The BFG) ظاهر شود، به حدود ۷۳ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا خواهد کرد. «اژدهای پیت» یکی از فیلم‌های فانتزی لایو اکشن جمع و جورِ دیزنی بود که کارش را در اوایل آگوست با کسب ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در روز جمعه و ۲۱ و نیم میلیون دلار در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش شروع کرد. آن فیلم اگرچه آی‌پی ناشناخته‌‌ای بود، اما در عوض از نقدهای مثبتِ پیش از اکران بهره می‌برد، در عوض «کریستوفر رابین» با اینکه آی‌پی محبوب‌تری است، اما نقدهای نه چندان یک‌دست و مثبتی دریافت کرده است. از همین رو اینکه «کریستوفر رابین» که از لحاظ فنی یک فیلم لایو اکشن با محوریت وینی د پو حساب می‌شود، فقط به اندازه‌ی «اژدهای پیت» بلیت فروخته است تاحدودی ناامیدکننده است. اما نباید این حقیقت را فراموش کنیم که «کریستوفر رابین» به عنوان یک درام تاریخی شخصیت‌محور ۷۵ میلیون دلاری با شخصیت‌های کامپیوتری در نقش‌های فرعی تبلیغات شد. دیزنی همین الانش دارد از امپراتوری وینی در پو یک دنیا پول در می‌آورد. ولی هروقت فیلمی آی‌پی‌محور عملکردی بدتری نسبت به یک فیلم اورجینال دارد (مثل فروش بیشتر «لک‌لک‌ها» در مقایسه با «لگو نینجاگو»)، باید آن را جدی بگیریم. آی‌پی وقتی اهمیت ندارد که یا مخاطبان اهمیتی به خود آی‌پی‌ ندهند یا با نتیجه موافق نیستند. مثلا در رابطه با اتفاقی که با «جاستیس لیگ» (Justice League) افتاد، مشکل این نبود که مردم علاقه‌شان را به امثال بتمن و واندر وومن و سوپرمن از دست داده‌اند، فقط آنها علاقه‌ای با کاری که برادران وارنر با این فیلم‌ها انجام می‌دهد نداشتند، پس برای تماشای فیلم هم حاضر نشدند.

مشکل «کریستوفر رابین» بیشتر از اینکه مربوط به از بین رفتنِ محبوبیت وینی د پو باشد، به خاطر این است که این فیلم از همان لحظه که سه سال پیش معرفی شد، چندان مورد توجه قرار نگرفت. با اینکه تریلرها موفق به خوشحال کردن طرفداران سرسخت شدند، اما نقدهای شل و ول و ضعیف فیلم کاری از دستشان برای عوض کردن نظر عموم درباره‌ی این فیلم برنیامد. این در حالی است که این فیلم ظاهرا چین به خاطر شباهت وینی د پو به شی جین پینگ، رییس حزب کمونیست این کشور از نمایش فیلم جلوگیری کرده است. از همین رو می‌توان با توجه به تمام اینها، این رقم را افتتاحیه‌ی غیرقابل‌اتکا اما قابل‌قبولی برای این فیلم دانست. راستی، «کریستوفر رابین» تا حالا ۵ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده است تا به مجموع فروش جهانی ۳۰ میلیون دلار دست پیدا کند. تا یادمان نرفته به این نکته هم اشاره کنیم که دیزنی در سال ۲۰۱۱ «وینی د پو» (Winnie the Poe) را در مقابل «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» اکران کرد؛ یک انیمیشن کاملا دو بعدی که توسط دان هال و استیون جی. اندرسون، سازندگان «با رابینسون‌ها آشنا بشو» (Meet the Robinsons) کارگردانی شده بود. اما فیلم به فقط ۵۰ میلیون دلار فروش جهانی از ۳۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. این اتفاق زمانی افتاد که تقریبا از هر انیمیشن استودیویی قدیمی انتظار می‌رفت که پول در بیاورد. «کریستوفر رابین» از آنجایی که در بازاری قرار دارد که فیلم‌های کودکانه‌پسندی مثل «هتل ترانسلوانیا ۳» (Hotel Transylvania 3)، «تایتان‌های نوجوان به سینما می‌روند» (Teen Titans Go to the Movies)، «شگفت‌انگیزان ۲» (The Incredibles 2) و «انت‌من و وسپ» (Ant-Man and the Wasp) وجود دارند، نبرد طاقت‌فرسایی برای دوام آوردن دارد. با این وضعیت احتمالا وینی د پو و دار و دسته‌اش خودشان را به عنوان کاراکترهایی ثابت می‌کنند که مخاطبان آن را لایق تماشا در سینما نمی‌دانند و شاید این آی‌پی عملکرد موفق‌تری در تلویزیون داشته باشد.

thank you for your service

دومین تازه‌اکران هفته اما «جاسوسی که قالم گذاشت» (The Spy Who Dumped Me)، محصول لاینزگیت بود که اکرانش را با رقم ناامیدکننده‌ی ۱۲ میلیون و ۱۳۳ هزار دلار به عنوان افتتاحیه آغاز کرد. با توجه به این شروع، این فیلم که میلا کونیس و کیت مک‌کینون را به عنوان ستاره‌های اصلی‌اش دارد، باید زور بزند تا از مرز ۴۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند. این اکشن کمدی که توسط خانم سوسانا فوگل کارگردانی شده، به زنی می‌پردازه که وقتی می‌فهمه نامزد سابقش جاسوسی در مایه‌های جیسون بورن بوده است، همراه بهترین دوستش خودشان را در یک ماجراجویی جاسوسی تمام‌عیار پیدا می‌کنند. اگر این فیلم عملکردی شبیه به «بادی‌گارد آدمکش» (The Hitman’s Bodyguard) داشته باشد که به ۷۵ میلیون دلار از ۲۱ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد، فروش نهایی ۴۳ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. اگر فیلم در کشورهای خارجی مورد استقبال بگیرد، این رقم چندان بد نیست، ولی هیچ تضمینی در این باره وجود ندارد. چرا که آگوست امسال خیلی شلوغ‌تر از آگوست سال قبل است. امسال در جریان سه هفته «۲۲ مایل» (Mile 22)، «مگ» (The Meg)، «آسیایی‌های دیوانه‌ی مایه‌دار» (The Crazy Rich Asians) و «قتل‌های هپی‌تایم» (The Happytime Murders) را داریم. قابل‌ذکر است که بخشی از عملکرد ضعیفِ فیلم نه تقصیر خودش، بلکه تقصیر اکران در بین دو رقیب سرسخت است. «جاسوسی که قالم گذاشت» از یک طرف «ماما میا ۲» را به عنوان یک کمدی زنانه داشت و از طرف دیگر «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» به عنوان یک اکشن جاسوسی جامعه‌ی آماری مخاطبانش را به خود جذب می‌کرد. از همین رو با سناریوی پیچیده‌ای طرفیم که همزمان هم خوب و هم بد است. از یک طرف هالیوود صدای سینماروها را شنیده است و فیلم‌هایی بیشتری برای زنان یا برای کسانی که دنبال اکشن‌های اولد اسکول هستند ساخته است، اما در آن واحد در حالی که برخی از آنها مورد استقبال قرار می‌گیرند، برخی هم این وسط قربانی می‌شوند. سومین تازه‌اکران این هفته که مورد بی‌مهری سینماروها قرار گرفته «تاریک‌ترین ذهن‌ها» (The Darkest Minds)، محصول فاکس قرن بیستم است. این فیلم فانتزی که در زیرژانر ادبیات نوبالغان از جمله «دونده‌ی هزارتو» (Maze Runner) و «هانگر گیمز» (Hunger Games) قرار می‌گیرد، در بهترین حالت به عنوان یک فیلم استاندارد در این ژانر توسط منتقدان توصیف شده است. فیلم تنها موفق به کسب ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه‌ی خانگی و ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از کشورهای خارجی شد. فاکس شاید موفق شود تا در کشورهای خارجی معجزه کند، اما این افتتاحیه برای این فیلم ۳۴ میلیون دلاری فاجعه است. به این ترتیب «تاریک‌ترین ذهن‌ها» هم به جمع دیگر فیلم‌هایی مثل «سیرک عجایب: دستیار خون‌آشام» (۶/۳ میلیون دلار افتتاحیه) و «موجودات زیبا» (۷/۶ میلیون دلار افتتاحیه) می‌پیونده که گرچه با هدف آغاز یک فرانچایز جدید پا پیش گذاشتند، اما آن‌قدر ضعیف ظاهر شدند که بلافاصله ناپدید شدند. «تاریک‌ترین ذهن‌ها» احتمالا به چیزی حدود ۱۳ تا ۱۶ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا می‌کند.

در زمینه‌ی فیلم‌های جدول بگذارید از «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» (Mission Impossible: Fallout)‌ شروع کنیم که در دومین آخرهفته‌ی اکرانش، صدر جدول را با کسب رقم فوق‌العاده‌ی ۳۵ میلیون دلار برای دومین هفته‌ی متوالی تصاحب کرد. این رقم به معنی ۴۲/۸ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۶۱ میلیون ون ۲۳۶ هزار دلاری‌اش است؛ افت فروشی که به جز «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» (که اول در سینماهای آیمکس روی پرده رفت و بعد اکران گسترده‌اش آغاز شد)، کمترین افت فروش در بین فیلم‌های این مجموعه حساب می‌شود. همچنین این افت فروش درست در کنار افت فروش ۴۲ درصدی «لبه‌ی فردا» (Edge of Tomorrow)،یکی از کمترین افت فروش‌های کارنامه‌ی تام کروز بعد از مدت‌ها است. راستی، «فال‌اوت» تا حالا ۱۲۴ میلیون و ۴۸۷ هزار دلار بعد از ۱۰ روزی که از اکرانش می‌گذرد در گیشه‌ی خانگی فروخته است. قابل‌ذکر است که این افت فروش کمتر از افت فروش ۴۳ درصدی «واندر وومن» (Wonder Woman) و «بلک پنتر» (Black Panther) است و خیلی بهتر است تمام فیلم‌های «بورن» است. اگرچه این فیلم با فروش بلیت‌های کمتر در جریان آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش در مقایسه با «ماموریت غیرممکن: ملت سرکش» (Mission Impossible: Rogue Nation) کمی سوال‌برانگیز ظاهر شد، اما از آن موقع تاکنون در مسیرش باقی مانده است تا نشان بدهد عدم افتتاحیه‌ی بی‌حرف و حدیثش به معنی سقوط آزادش نبوده است. فروش ۱۰ روزه‌ی ۱۲۴ میلیونی این فیلم با احتساب نرخ تورم کمی بیشتر از «ملت سرکش» (۱۰۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ / ۱۲۱ میلیون دلار به نرخ امروز) و «ماموریت غیرممکن ۳» (۸۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ / ۱۲۰ میلیون دلار به نرخ امروز) است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این فیلم در حال دیده شدن توسط سینماروهایی است که اگرچه برای دیدنش علاقه داشتند، اما برای تماشای فیلم در آخرهفته‌ی افتتاحیه عجله نکرده بودند.

thank you for your service

پس با توجه به این افت فروش خوب، تحلیلگران اعتقاد دارند که این فیلم می‌تواند از مرز ۲۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند. اگرچه «مگ» (The Meg) هفته‌ی آینده می‌تواند گیشه را به تصاحب خودش در بیاورد، اما در عمل «فال‌اوت» آخرین فیلم بزرگ تابستان امسال حساب می‌شود و تا اواسط ماه سپتامبر هیچ رقیبی در حد و اندازه‌ی خودش ندارد؛ درست همان‌طور که «ملت سرکش» چنین وضعیتی داشت. تمام اینها خبرهای معرکه‌ای برای این فیلم معرکه است. اگر «فال‌اوت» عملکردی شبیه به «ملت سرکش» داشته باشد (۱/۱۸ برابر فروش ۱۰ روزه)، فروش خانگی ۲۲۵ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. اما هر چیزی بهتر از آن، به معنی فروشی بیشتر از درآمد «سریع و خشن ۸» (۲۲۶ میلیون دلار) در آمریکای شمالی خواهد بود. و البته «فال‌اوت» احتمالا با پست سر گذاشتن «انت‌من و وسپ» (۲۱۰ میلیون دلار) و «سولو» (۲۱۵ میلیون دلار) به پنجمین فیلم پرفروش تابستان امسال تبدیل خواهد شد. و اگر بتواند در مقابل «مگ» از برادران وارنر و «۲۲ مایل» از اس‌تی‌ایکس اینترتینمنت ایستادگی کند، تا «نعناع فلفلی» (Peppermint) و «غارتگر» (The Predator) در میانه‌ی سپتامبر هیچ رقیبی اکشنی نخواهد داشت. اگرچه کار سختی است، اما «فال‌اوت» این شانس را دارد تا درآمد ۲۳۴ میلیون دلاری «جنگ دنیاها» (War of the Worlds) را هم پشت سر بگذارد تا به پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌ی تام کروز در گیشه‌ی خانگی تبدیل شود. ساخته‌ی کریستوفر مک‌کوئری که با ۱۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده تاکنون ۲۰۵ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی به دست آورد و به فروش جهانی ۳۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دست پیدا کرده است و این در حالی است که اکران فیلم در چین تازه از ۳۱ آگوست شروع می‌شود. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد، «فال‌اوت»  می‌تواند به اولین فیلم تام کروز با بیش از ۷۰۰ میلیون دلار فروش دست پیدا کند.

اما بریم سراغ یکی از فسیل‌های جدول یعنی «بلک پنتر» (Black Panther) که بالاخره در صد و هفتادمین روز اکرانش از مرز ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرد. دیزنی این فیلم را بعد از گذشت ۶ ماه از اکرانش در اواسط فوریه آن‌قدر به سینماهای محدود بازگرداند تا یک دستاورد دیگر هم برای فیلمش رقم بزند. «بلک پنتر» بعد از «آواتار» (۷۲ روز) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۱۶ روز)، سومین فیلمی است که تاکنون در گیشه‌ی آمریکای شمالی ۷۰۰ میلیونی شده است. این یعنی «بلک پنتر» به ۳/۴۵ برابر افتتاحیه‌ی ۲۰۲ میلیون دلاری‌اش دست پیدا کرده است که آن را پشت سر «نگهبانان کهکشان» (۳۳۳ میلیون دلار از ۹۴ میلیون دلار افتتاحیه)، در جایگاه دوم بادوام‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول قرار می‌دهد. همچنین «بلک پنتر» پشت سر «نیرو برمی‌خیزد»، با دوام‌ترین فیلم با ۲۰۰ میلیون دلار افتتاحیه حساب می‌شود. این فیلم از هشتم ماه می که نسخه‌ی دیجیتالی‌اش عرضه شد، ۶/۵ میلیون دلار در سینماها فروخته و از ۱۵ می که نسخه‌ی دی‌وی‌دی/بلوری‌اش منتشر شد، ۳ و نیم میلیون دلار کسب کرده است. در جایگاه چهارم جدول «ماما میا ۲» (Mama Mia 2) را داریم که ۹ میلیون دلار دیگر فروخت و به درآمد ۱۷ روزه‌ی ۹۱ میلیون و ۳۳۵ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم موزیکال که با ۷۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده در مسیر کسب چیزی حدود ۱۱۰ میلیون دلار در خانه قرار گرفته است. راستی، این فیلم تا حالا ۲۳۰ و نیم میلیون دلار در دنیا فروخته است که خب، ۳۰۰ هزار دلارش متعلق به چین است. اما خیالی نیست. «ماما میا ۲» برای موفقیت نیازی به چین ندارد. این فیلم همین الانش ۵۱ میلیون دلار از بریتانیا در آورده است که به معنی ۴/۲۵ برابر افتتاحیه‌ی ۱۲ میلیون دلاری‌اش در این کشور است. در جایگاه پنجم «اکولایزر ۲» (The Equalizer 2) قرار دارد که ۸ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار دیگر کسب کرد که به معنی افت فروش خیلی خوب ۳۹ درصد است. این دنباله بعد از ۱۷ روز نمایش، ۷۹ میلیون و ۸۸۶ هزار دلار کسب کرده است و می‌رود تا از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی عبور کند. «هتل ترانسلوانیا ۳» (Hotel Transylvania 3) دو میلیون و ۴۲۵ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌ی نمایشش به جیب زد و مجموع درآمد ۲۴ روزه‌اش را به ۱۳۶ میلیون و ۴۵۶ هزار دلار رساند. این فیلم در پایان دوره‌ی اکرانش از مرز ۱۵۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد. این انیمیشن که با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده تا حالا به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرده است. در جایگاه هفتم جدول «انت‌من و وسپ» (Ant-Man and the Wasp) را داریم که ۶ میلیون و ۱۸۸ هزار دلار دیگر به دست آورد و به مجموع ۱۹۵ میلیون و ۴۶۹ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم تا آخر هفته‌ی بعد از مرز ۲۰۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد. جدیدترین محصول دنیای سینمایی مارول که با ۱۶۵ میلیون دلار بودجه ساخته شده، تاکنون ۴۲۶ میلیون دلار در دنیا فروخته است و نزدیک شدن آن به ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون دلار فروش جهانی، به عملکردش در بازار چین (۲۴ آگوست) بستگی دارد. این فیلم شاید هیچ رکوردی نشکند، اما هنوز در بین دنباله‌های مارول در محدوده‌ی «قابل‌قبول» قرار می‌گیرد.

Incredibles 2

انیمیشن ابرقهرمانی «شگفت‌انگیزان ۲» (The Incredibles 2) پنج میلیون دلار دیگر در هشتمین آخرهفته‌ی نمایشش به دست آورد و به مجموع فروش خانگی ۵۸۳ میلیون دلار رسید. این فیلم تا حالا یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است که آن را در رده‌ی بیست و هفتم پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی جهانی تاریخ قرار می‌دهد.  «شگفت‌انگیزان ۲» در حال حاضر در بین تمام فیلم‌های یک میلیاردی، بیشتر از هر فیلم دیگری، اکثر پولش را از آمریکای شمالی (۵۷ درصد) به دست آورده است. این فیلم به جمع «بلک پنتر» (۵۲ درصد از یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار)، «روگ وان» (۵۰ درصد از یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلار) و «شوالیه‌ی تاریکی» (۵۳ درصد از یک میلیارد دلار)، به عنوان فیلم‌هایی با یک میلیارد دلار فروش پیوسته است که حداقل ۵۰ درصد از کل درآمدشان را از گیشه‌ی آمریکای شمالی به دست آورده‌اند. یکی از دلایلش به خاطر این است که «شگفت‌انگیزان ۲» فقط ۵۳ میلیون دلار بازار چین فروخت که اگرچه برای پیکسار خوب است («کوکو» ۱۶۸ میلیون دلار در چین فروخت و «در جستجوی دوری» ۳۸ میلیون دلار)، اما کمتر از درآمد مرسوم ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار امثال «دنیای ژوراسیک»، «اونجرز ۳» یا «سریع و خشن ۸» است. این باعث شد تا آمار فروش داخلی فیلم بالاتر از فروش خارجی‌اش بماند. قابل‌ذکر است که «شگفت‌انگیزان ۲» هفتمین انیمیشن تاریخ و پنجمین انیمیشن دیزنی است که از یک میلیارد دلار عبور کرده‌اند و هجدهمین فیلم یک میلیاردی تاریخ دیزنی حساب می‌شود. این یعنی «شگفت‌انگیزان ۲» در کنار «بلک پنتر» و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲ میلیارد و ۴۴۶ میلیون دلار)، دیزنی امسال سه‌تا یک میلیاردی داشته است. نکته‌ی ترسناکش این است که ۱۳‌تا از این ۱۸ فیلم متعلق در جریان ۶ و نیم سال گذشته اکران شده‌اند (از قسمت اول «اونجرز» به این سمت). همچین «شگفت‌انگیزان ۲» بعد از «در جستجوی دوری» و «داستان اسباب‌بازی ۳»، سومین فیلم یک میلیاردی دیزنی محسوب می‌شود که یک عدد بیشتر از یک میلیاردی‌های ایلومینیشن («من نفرت‌انگیز ۳» و «مینیون‌ها») است. هرچند که «من نفرت‌انگیز ۲» (۹۷۱ میلیون دلار) فقط یک قدم تا یک میلیاردی شدن فاصله داشت.

از زمان «ترنسفورمرها: عصر انقراض» (Transformers: The Age of Extinction) در سال ۲۰۱۴، هیچ استودیوی دیگری به جز یونیورسال و والت دیزنی، فیلم یک میلیاردی نداشته‌اند. و اگر دیزنی بتواند تا زمان اکران «آواتار ۲» در دسامبر ۲۰۲۰، فاکس را تصاحب کند، آن وقت تنها مدعی شکستن این رکورد هم به نفع دشمن کار خواهد کرد. راستی، «شگفت‌انگیزان ۲» با کسب ۵۹۰ میلیون در خانه تا آخر دوره‌ی اکرانش، از قرار گرفتن در بین باشگاه بازنده‌های ۱۰۰ میلیون دلار هم نجات پیدا کرد. باشگاه بازنده‌های ۱۰۰ میلیون دلاری متشکل از فیلم‌هایی است که اختلافِ بین فروش هفته‌ی اول و دومشان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است. «شگفت‌انگیزان ۲» کارش را با کسب ۱۸۲ میلیون دلار شروع کرد، اما با ۱۰۱ میلیون دلار افت فروش مواجه شد و ۸۰ میلیون دلار در جریان آخرهفته‌ی دومش فروخت. با این حال از آنجایی که فیلم حدود ۳/۲۵ برابر افتتاحیه‌اش خواهد فروخت، به‌طور اتوماتیک تبدیل به بادوام‌ترین فیلم باشگاه بازنده‌های ۱۰۰ میلیون دلاری می‌شود. اگرچه «دنیای ژوراسیک ۲» برای مدتی «شگفت‌انگیزان ۲» را در تنگنا قرار داد، اما نقدهای فوق‌العاده مثبت، سروصدای رسانه‌ای و عدم وجود انیمیشن‌های رقیب، «شگفت‌انگیزان ۲» را در بازی نگه داشتند و شکوفا کردند. فروش نهایی ۵۹۰ میلیون دلاری «شگفت‌انگیزان ۲»، آن را با اختلاف بیش از ۱۰۳ میلیون دلار با «در جستجوی دوری» (۴۸۶ میلیون دلار)، به پرفروش‌ترین انیمیشن گیشه‌ی خانگی تبدیل می‌کند. «شگفت‌انگیزان ۲» همچنین بلیت‌های بیشتری نسبت به «در جستجوی نمو» فروخته است. اگر تصور کنیم این فیلم می‌تواند به ۵۹۱ میلیون دلار فروش نهایی برسد، آن وقت با پشت سر گذاشتن «بامبی» (۵۹۰/۶ میلیون دلار به نرخ امروز)، پشت سر «پینوکیو» (۶۲۵ میلیون دلار)، «شرک ۲» (۶۵۸ میلیون دلار)، «زیبای خفته» (۶۷۴ میلیون دلار)، «کتاب جنگل» (۶۸۳ میلیون دلار)، «فانتازیا» (۷۶۹ میلیون دلار)، «شیر شاه» (۸۲۶ میلیون دلار)، «۱۰۱ سگ خالدار» (۹۲۶ میلیون دلار) و «سفید برفی و هفت کوتوله» (یک میلیارد و ۱۰ میلیون دلار)، در جایگاه هفتم پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ آمریکای شمالی با احتساب نرخ تورم قرار بگیرد.

در مقابل، «تایتان‌های نوجوان به سینما می‌روند» را داریم که ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار دلار در دومین هفته‌ی اکرانش به جیب زد که به معنی ۵۳ درصد افت فروش است. این رقم به معنی فروش ۱۰ روزه‌ی ۲۰ میلیون و ۷۸۵ هزار دلاری این فیلم است. رقمی که افت فروش وحشتناکی برای یک انیمیشن محسوب می‌شود؛ مخصوصا انیمیشنی که افتتاحیه‌ی قدرتمندی را هم تجربه نکرده بود. به هر حال، محصول ۱۰ میلیون دلاری برادران وارنر با این وضعیت اکرانش را با کسب ۳۰ میلیون دلار در خانه به اتمام می‌رساند که برای توجیه کردن خودش کافی است و با توجه به نقدهایی که دریافت کرده باید انتظار ظاهر شدنش در بین نامزدهای بهترین انیمیشن‌های اسکار سال بعد را داشته باشیم. «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (Jurassic World: Fallen Kingdom) چهار میلیون دلار دیگر در هفتمین آخرهفته‌ی اکرانش کسب کرد و به درآمد خانگی جدید ۴۰۵ میلیون و ۶۱۸ هزار دلار دست پیدا کرد. این رقم «پادشاهی سقوط کرده» را جلوتر از درآمد ۴۰۲ میلیون دلاری «پارک ژوراسیک» قرار می‌دهد و آن را پشت سر «ای‌تی» (۴۳۵ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک» (۶۵۲ میلیون دلار) به سومین فیلم پرفروش تاریخ یونیورسال تبدیل می‌کند. «دنیای ژوراسیک ۲» با کسب یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار از سرتاسر دنیا پشت سر «خشن ۷» (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک» (یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار)، در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های یونیورسال در دنیا هم قرار می‌گیرد. بله، پس با توجه به اینکه یونیورسال و شرکایش فقط ۱۷۰ میلیون دلار خرج «دنیای ژوراسیک ۲» کردند، چنین فروش فوق‌العاده‌ای می‌تواند عملکرد ضعیف «آسمان‌خراش» (Skyscraper) را تحمل کند. استودیوی A24 تعداد سینماهای «کلاس هشتم» (Eighth Grade) را به یک هزار و ۸۴ سالن افزایش داد و ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار دیگر کسب کرد. این کمدی/درام تحسین‌شده بعد از ۲۴ روزی که از اکرانش گذشته، ۶ میلیون و ۵۸۱ هزار دلار در خانه فروخته است. «آسمان‌خراش» اگرچه تاکنون ۲۸۵ میلیون دلار در دنیا فروخته که ۹۴ میلیون دلار متعلق به چین است، اما فقط ۶۴ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار از خانه کسب کرده است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱Mission: Impossible - Fallout۳۵ میلیون دلار۱۲۴/۴ میلیون دلار
۲Christopher Robin۲۵ میلیون دلار۲۵ میلیون دلار
۳The Spy Who Dumped Me۱۲/۳ میلیون دلار۱۲/۳ میلیون دلار
۴Mamma Mia! Here We Go Again۹ میلیون دلار۹۱/۳ میلیون دلار
۵The Equalizer 2۸/۸ میلیون دلار۷۹/۸ میلیون دلار
۶Hotel Transylvania 3: Summer Vacation۸/۲ میلیون دلار۱۳۶/۴ میلیون دلار
۷Ant-Man and the Wasp۶/۱ میلیون دلار۱۹۵/۴ میلیون دلار
۸The Darkest Minds۵/۸ میلیون دلار۵/۸ میلیون دلار
۹Incredibles 2۵ میلیون دلار۵۸۳/۱ میلیون دلار
۱۰Teen Titans Go! To The Movies۴/۸ میلیون دلار۲۰/۷ میلیون دلار


منبع forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده