Agent A: A Puzzle in Disguise یک بازی معمایی جذاب و چالش‌برانگیز است که می‌تواند بازیکن را ساعت‌ها سرگرم کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

مدت زمانی بود که بازی‌های سبک ماجرایی اشاره و کلیک مورد توجه خیل عظیمی از بازیکنان قرار گرفته بود و ما شاهد بازی‌های با کیفیت و جذابی در این سبک بودیم. بازی‌هایی که دارای داستانی جذاب و پازل‌های چالش‌برانگیز بودند و مدت‌ها فکر و ذهن بازیکن را درگیر خود می‌کردند. بازی‌هایی مانند Grim Fandango و Monkey Island از موفق‌ترین آثار این سبک محسوب می‌شوند و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کردند. اما به مرور با تغییر ذائقه بازیکنان، این سبک رفته رفته کنار گذاشته شد و بازی‌های معمایی کمتری توسط استودیو‌های بازی‌سازی توسعه داده شدند. با ظهور موبایل‌های هوشمند و تحول بازی‌های ویدیویی در این گجت‌ها، بازی‌های ماجرایی اشاره و کلیک جانی دوباره گرفتند و این سبک از بازی دوباره مورد توجه بازیکنان قرار گرفت. با این تفاسیر، استودیو Yak & Co به عنوان اولین پروژه بازی‌سازی رسمی خود سراغ این سبک محبوب رفته و بازی Agent A: A Puzzle in Disguise را ساخته است؛ اثری که توانسته است با رعایت اصول اصلی این سبک، یک بازی چالش‌برانگیز و جذاب باشد. بازی موبایل Agent A یک بازی ماجرایی اشاره و کلیک اول شخص است که می‌توان آن را جزو بازی‌های خوب این ژانر قرار داد. با زومجی همراه باشید تا نگاهی مفصل به این بازی اندروید و آیفون بیاندازیم.

Agent A: A Puzzle in Disguise

فصل سوم بازی Agent A بهترین مرحله این اثر است

داستان بازی Agent A: A Puzzle in Disguise درباره یک جاسوس سِری به نام Ruby La Rouge است که به طرز مرموز و محرمانه‌ای ماموران MIA را به قتل می‌رساند. سازمان MIA دارای زبده‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مأموران برای انجام مأموریت‌ها سری برای تأمین امنیت است. ماموران این سازمان براساس ویژگی‌های منحصر بفرد هر شخص رتبه‌بندی می‌شوند و با حروف الفبا این درجات به آنها اعطا می‌شود. شخصیت اصلی بازی یعنی Agent A فردی است که بهترین و باهوش‌ترین مأمور این سازمان محسوب می‌شود که به نوعی می‌توان گفت به دلیل اول شخص بودن دوربین بازی، شخصیت ایجنت A خود بازیکن است. او از طرف رییس سازمان مأمور می‌شود که Ruby را دستگیر کند و روند کشتن ماموران حرفه‌ای این سازمان را متوقف کند. ایجنت A با پیدا کردن مقر روبی، وارد ماجراهای عجیبی می‌شود و روند بازی از مقر اصلی روبی شروع می‌شود. Agent A فردی شوخ‌طبع است که سعی می‌کند هوش و ذکاوت خود را در برابر معماهای پیچیده‌ای که روبی برای او طراحی کرده است، نشان دهد. در طول بازی شاهد شوخی‌ها و بازیگوشی‌های ایجنت A هستیم؛ به طور مثال زمانی که وارد اتاق نشیمن می‌شویم، او می‌گوید «یک چای داغ و دونات روی این مبل می‌چسبد...ایجنت چی می‌گی؟ روی کارت تمرکز کن!». بازیگوشی‌های ایجنت A بسیار جالب در بازی قرار گرفته‌اند و لحظاتی مفرح را برای بازیکن خلق می‌کنند. در کل، شخصیت‌پردازی‌ شخصیت‌ها قابل قبول است. همچنین، روند داستانی بازی به خوبی پیش می‌رود و به مرور اتفاقات مهیجی می‌افتد که بازیکن را به ادامه دادن بازی ترغیب می‌کنند. البته تاکنون ۴ فصل از ۵ فصل بازی منتشر شده است و بنا به اعلام استودیو Yak & Co فصل آخر بازی Agent A تا پایان سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد. این فاصله زیاد بین انتشار دو فصل آخر خوب نیست و ممکن است کم کم بازیکن ماجراهای بازی را فراموش کند و علاقه‌ای به ادامه دادن و به پایان رساندن کامل بازی نداشته باشد. همچنین، تمام شدن ناگهانی فصل چهارم با وجود چند معمای باقی‌مانده نیز توی ذوق می‌زند. سازندگان می‌توانستند تمامی معماها از جمله معمای شماره پنجم را که قفل بخش‌هایی از مرحله را باز می‌کرد در فصل چهارم قرار دهند.

Agent A: A Puzzle in Disguise

فضا و محیط زیبای بازی مربوط به دهه ۶۰ میلادی است

روند بازی Agent A: A Puzzle in Disguise بدینگونه است که بازیکن باید تعدادی از پازل‌هایی را که در مراحل بازی تعبیه شده است حل و به سرنخ‌هایی از ماجراهای روبی دست پیدا کند. پازل‌های بازی روندی منطقی دارند؛ به طوری که، هرچه مراحل رو به جلو پیش ‌می‌رود، درجه سختی معماها بالاتر می‌رود. این روند منظم در فصل سوم این بازی آیفون و اندروید به نقطه اوج خود می‌رسد. به جرأت می‌توان گفت که فصل سوم بازی Agent A بهترین مرحله این اثر است و معماهای متنوع بازی در این فصل به کمال می‌رسند. سازندگان بازی، پازل‌هایی جذاب و چالش‌برانگیز را به طرز هنرمندانه‌ای در یک اتاق قرار داده‌اند؛ اوج کار آنها در جایی است که در آخر فصل تمام پازل‌ها به همدیگر مرتبط می‌شوند. یکی دیگر از نکات قابل توجه بازی Agent A: A Puzzle in Disguise، وجود کدهای مختلفی در نقاط مختلف اتاق‌ها و مکان‌های بازی است که بازیکن را مجبور می‌کنند به یک محل از بازی چندین بار مراجعه کند و به جستجوی کدها و آیتم‌های دیگر برود. نوع طراحی کدها نیز به صورت تصادفی است؛ به طوری که برای هر بازیکن یک کد منحصر‌به‌فرد قرار داده شده است. گیم‌پلی بازی Agent A به طور کلی چالش‌برانگیز و جذاب است که این اتفاق عامل اصلی برای ادامه دادن بازی و پرده‌برداری از رمز و رازهای روبی است.

Agent A: A Puzzle in Disguise

پازلهای بازی روندی منطقی دارند

استودیو Yak & Co برای ساخت بازی Agent A: A Puzzle in Disguise از موتور بازی‌سازی Unity استفاده کرده است. گرافیک بازی به صورت کارتونی طراحی شده است و دارای جزئیات زیبایی است. فضا و محیط بازی مربوط به دهه ۶۰ میلادی است؛ سازندگان با الهام از فناوری‌های این دهه، محیط بازی را طراحی کرده‌اند و ما شاهد منظره و محیط‌های زیبایی در این بازی موبایل هستیم. مناظر فضاهای خارجی بازی به خصوص در فصل چهارم بازی زیبا و چشم‌نواز هستند. شخصیت‌ها، وسایل و دیگر لوازم محیطی بازی به خوبی طراحی شده‌اند. یکی از عناصر مهم بازی‌های ماجرایی اشاره و کلیک موسیقی آن‌ها است؛ معمولا موسیقی این نوع بازی‌ها دارای زمینه‌ای رمزآلود و کمی دلهره‌آور است که حس کنجکاوی را به بازیکن منتقل می‌کند. بازی Agent A نیز از موسیقی خوبی بهره برده است که این حس کنجکاوی را به خوبی به بازیکن القا می‌کند. جالب است بدانید زمانی که بازیکن در اتاقی قرار دارد و موسیقی در آن قسمت پخش نمی‌شود، بدین معنی است که کار بازیکن با این اتاق به پایان رسیده است. یکی دیگر از نکات مثبت بازی Agent A صداگذاری بی‌نقص آن است؛ کافی است بازیکن سری به پیانوی اتاق طبقه بالای خانه بزند و آن را بنوازد. تمام موارد ذکر شده نشان می‌دهند که استودیو Yak & Co در بخش‌های موسیقی و صداگذاری بازی اندروید و آیفون خود وسواس و دقت بالایی داشته‌اند و تلاش کرده‌اند بهترین تجربه ممکن را برای بازیکن ایجاد کنند. با همه این تعاریف، بازی Agent A آنقدرها هم بی‌نقص نیست؛ یکی از نکاتی که کمی در طول بازی آزاردهنده است، لودینگ‌های طولانی بین گذر کردن در اتاق‌ها و مکان‌های مختلف است که مدت زمانی طول می‌کشد تا بازیکن به بخش‌های دیگر مراحل وارد شود.

Agent A: A Puzzle in Disguise

استودیو Yak & Co به عنوان اولین تجربه جدی خود در بازی‌سازی، توانسته گام محکمی بردارد و تجارب خوبی را در این حوزه کسب کند. این اتفاق باعث شده است که توقع بیشتری نسبت به بازی بعدی آنها داشته باشیم. بازی Agent A: A Puzzle in Disguise با وجود اینکه فصل آخر آن هنوز منتشر نشده است اما توانسته است سوالات مختلفی را که در طول بازی برای بازیکن مطرح شده بود پاسخ دهد و باید منتظر بمانیم که این استودیو برای نتیجه‌گیری نهایی از بازی چه کاری خواهد کرد و آیا می‌تواند رضایت مخاطب را جلب کند یا خیر؟ باید تا روز انتشار فصل پایانی صبر کنیم.


منبع زومجی

Agent A: A Puzzle in Disguise

بازی Agent A: A Puzzle in Disguise یک بازی معمایی جذاب است که می‌تواند لحظات سرگرم‌کننده‌ای را برای بازیکن به وجود بیاورد. معماهای متنوع و گوناگون بازی توانسته است چالش‌های جدیدی را برای بازیکن ایجاد کند. موسیقی زیبا و صداگذاری بی‌نقص بازی دست به دست هم داده‌اند تا یک تجربه شیرین از بازی را برای مخاطبان این سبک از بازی به ارمغان بیاورد. استودیو Yak & Co با توسعه این بازی خوش‌ساخت توقعات را نسبت به آثار بعدی خود بالا برده است و امید است بتواند این مسیر رو به رشد را به خوبی طی کند.
سجاد پاک آیین

8

نقاط قوت

  • - معماهای متنوع و چالش‌برانگیز
  • - گرافیک بصری زیبا
  • - موسیقی رمزآلود
  • - صداگذاری خوب
  • - شخصیت‌پردازی جالب کاراکتر Agent A
  • - فصل سوم بازی

نقاط ضعف

  • - لودینگ‌های طولانی بین مراحل
  • - پایان‌بندی بد فصل چهارم
  • - فاصله طولانی انتشار فصل پایانی بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده