// دوشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

خوب بد زشت شماره ۱۴

در خوب بد زشت این شماره باز هم سر به سر الکترونیک آرتز می‌گذاریم، از این که عاشق بازی‌های ویدیویی هستیم لذت می‌بریم و به تخریب یکی از ستون‌های مهم دنیای سینمایی مارول می‌پردازیم.

این اواخر خیلی خبرها بود. کلی اتفاق عجیب غریب افتاد. کشور داشت می‌رفت سمت ساخت کنسول (نه هنوز نرفته است جدی نگیرید)، یک سری بازی‌ها و کمپانی‌ها تصمیم گرفتند به کل لوت‌باکس‌ها را از بازی‌های حال و آینده خود حذف کنند، بانوان کشور اجازه حضور در لیگ بازی‌های ویدیویی را پیدا کردند، گیمزکام خوبی را پشت سر گذاشتیم و حتی در دنیای سینما، مارول یکی از مهم‌ترین مهره‌های خود را کنار گذاشت! در این قسمت از خوب بد زشت ابتدا به سراغ بازی‌های ویدیویی می‌رویم، سپس خیلی مرد‌ عنکبوتی‌‌وار پرشی به سمت سینما خواهیم داشت و در آخر بله، باز هم من، باز هم خوب، بد، زشت و باز هم الکترونیک آرتز!

خوب بد زشت

نمایش جذاب‌ بازی‌های متنوع

از Red Dead Redemption 2 دوست داشتنی تا Doom Eternal دیوانه کننده

ماه خوبی بود، برای گیمرها ماه خوبی بود. چرا که همه چیز داشت، از اولین نمایش گیم‌پلی بازی Red Dead Redemption 2 تا معرفی کامل بازی DOOM Eternal و در نهایت رویداد گیمزکام که از نظر من و بچه‌های زومجی، نسبت به سال قبل با کیفیت به مراتب بالاتری اجرا شد. به همین دلیل، بخش خوب این ماه را تمامی بازی‌های بی‌نظیری تشکیل می‌دهند که ما را بیشتر از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند می‌کنند. اولین تریلری که بخش خوب این ماه را استارت زد، بدون شک کار خودِ خود Red Dead Redemption 2 بود. پس از اولین نمایش گیم‌پلی بازی، برخی‌ها سر جای خود خشک شده بودند و برخی‌های دیگر آرام و قرار نداشتند. برخی‌های دیگر هم همانند من از شدت هیجان به سقف چسبیده بودند که در نهایت با کمک دوستان با کاردَک جدایم کردند. از شوخی گذشته (واقعا شوخی نبود) گیم‌پلی بازی Red Dead Redemption 2 توانست نظر بسیاری از بازیکنان را به خود جلب کند و باعث شد بیش از پیش برای عرضه بازی لحظه شماری کنیم. همان اتمسفر بازی و گیم‌پلی لذت‌بخشش، که از همان ویدیو قابل لمس بود، باعث شد بسیاری از بازیکنان با اطمینان کامل به راک‌استار، این بازی را پیش خرید کنند و روزها را تا عرضه بازی روی تقویم تیک بزنند.

وای که اگر این ماه سایبرپانک 2077 هم یک نمایش گیم‌پلی داشت!

اما این همه‌ی ماجرا نبود، بلکه زمانی آدرنالین ما شروع به رقصیدن کرد که گیم‌پلی سرسام‌آور DOOM Eternal به نمایش در آمد. این بازی شاید به طبع خیلی‌ها خوش نیاید یا باعث سرگیجه، دل پیچه، سر درد و موارد دیگر برای بعضی‌ها شود (مثلا اگر عیاری این بازی را انجام دهد قطعا یک بلایی سر کسی که کنار دستش نشسته است می‌آورد)، اما من به شخصه دیوانه گیم‌پلی Doom هستم و نسخه جدید بازی، به شدت مریض‌‌تر و خفن‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. درست است که با رد دد به سقف چسبیدم، اما در عین حال DOOM Eternal جوری خون من را به جوش آورد که نمی‌دانستم هیجانم را چگونه تخلیه کنم. Red Dead Redemption 2 و Doom Eternal هم به کنار، در گیمز‌کام امسال بازی‌های خوبی به نمایش درآمدند. از مهم‌ترین نمایش‌ها هم می‌توان به بازی‌هایی نظیر Devil May Cry 5 و Sekiro Shadows Die Twice اشاره کرد.

از هر جهت که نگاه کنیم، این ماه به همه گیمرها چسبید و آن‌ها را عاشق گیمر بودن کرد. این بهترین اتفاق خوبی است که می‌تواند برای عاشقان این صنعت رخ دهد. جایی که کوری بارلوگ پس از گیمز‌کام ۲۰۱۸، در توییتر با چند کلمه تمام آن چه را که در نظر دارم بیان می‌کند:

کوری بارلاگ


خوب بد زشت

اخراج جیمز گان توسط دیزنی

فردی که از چند کاراکتر عادی، قهرمان‌هایی دوست داشتنی ساخت

نمی‌دانم تا به حال تجربه کرده‌اید یا نه، اما وقتی شخص مهمی از یک تیم خارج می‌شود، حسی عجیب و غریبی دارد. هرچقدر آن شخص مهم و تاثیر‌گذار باشد، این حس عجیب و غریب برای خود تیم، برای طرفداران و حتی برای آینده‌ پروژه‌های تیم، تلخ‌تر و مضطرب‌تر به نظر می‌رسد. این موضوع به تازگی برای دنیای سینمایی مارول رخ داده است. تقریبا یک ماه پیش بود که به شکلی ناگهانی، خبر اخراج شدن جیمز گان توسط دیزنی تبدیل به ترند اول خبرهای سینمایی شد و در صدر اخبار روز قرار گرفت و حتی تا هفته‌ها بعدش هم ادامه داشت. این اتفاق طی انتشار یک سری توییت از سوی جیمز گان رخ داد که برخی‌ها آن را توهین آمیز خواندند و گان را به مشکلات اخلاقی متهم کردند. با اینکه جیمز گان برای دفاع از خود اعلام کرد که تمام این توییت‌ها کار و طنز او است و بارها هم در میان فیلم‌هایش چنین شوخی‌هایی دیده می‌شد، اما دیزنی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نگرش‌ها و اظهارات جیمز گان در توییتر غیر قابل دفاع و متناقض با ارزش‌های این کمپانی است. حتی پس از این ماجرا، بسیاری از افراد مشهور و بازیگران از او دفاع کردند و خواستار بازگشت وی به دنیای سینمایی مارول شدند. حتی خود طرفداران مارول نیز با جمع آوری صدها هزار امضا سعی در بازگشت جیمز گان به مارول داشتند که در نهایت باز هم تاثیری نداشت و دیزنی کوتاه نیامد. البته در این بخش از مطلب قصد ندارم از او دفاع کنم یا این که حق را به دیزنی بدهم.

چه می‌شود اگر جیمز گان پا به دنیای سینمایی دی سی بگذارد؟ آیا قادر است شرایط آن جا را سر و سامان دهد؟

به این دلیل این اتفاق را در بخش بد قرار دادم چرا که از نظر من، جیمز گان کارگردان و شخصی قابل احترام بود و برای من، دو فیلم نگهبانان کهکشان جزو بهترین‌های دنیای سینمایی مارول هستند. نه فقط نگهبان‌ها، بلکه جیمز گان یکی از ستون‌های اصلی شکل‌گیری دنیای سینمایی مارول بود و اوج گرفتنش تا این نقطه و حتی آینده‌ی آن نقش به سزایی داشت. بنابراین عدم وجود دیدگاه‌های او در ساختمان دنیای سینمایی مارول می‌تواند در نهایت به ضررش تمام شود. البته مارول اعلام کرده است که از فیلمنامه جیمزگان برای ساخت فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 استفاده خواهد شد. اما آیا اینکه مارول از نبود جیمز گان به عنوان یکی از ستون‌های دنیای سینمایی‌اش ضربه بخورد یا نه، مشخص نیست. نظرهایی هم در این بین وجود داشت که با اخراج جیمز گان از مارول، او می‌تواند راهی دنیای سینمایی دی سی شود و سر و سامانی به آن بدهد. آیا چنین اتفاقی شدنی است؟ یا شما اصلا علاقه دارید او پا به دنیای سینمایی دی سی بگذارد؟

 

خوب بد زشت

بخش کریر بازی فیفا ۱۹ هیچ تغییری نخواهد داشت

بله، آیا فکر کردید زومجی بی‌خیال الکترونیک آرتز می‌شود؟ هرگز! نه این که با این موجود مشکلی داشته باشم، نه، خودش بهانه دست من می‌دهد که پایش به خوب بد زشت باز شود. نه این که دیگر کمپانی‌ها و استودیوها کار زشت نکنند، باز هم نه، مشکل این است که هر اتفاق زشتی که توسط دیگران رخ می‌دهد، الکترونیک آرتز این قابلیت را دارد که به راحتی چند برابر آن کار را تحویل جامعه گیمرها بدهد.

بخش کریر بازی فیفا تغییری نخواهد داشت
بهانه: سرمان به چمپیونز لیگ گرم بود

عرضم به حضور شما که در خبری که چند روز پیش منتشر شد، گیم اسپات با تایید خود الکترونیک آرتز اعلام کرد که بخش Career Mode بازی FIFA 19 اساسا دست نخورده و از همان FIFA 18 کپی پیست شده است!‌ این حالت پرطرفدار بازی FIFA قرار است امسال بدون تغییر در اختیار بازیکنان قرار بگیرد. البته با خودتان نگویید این که FIFA بازی نمی‌کند پس چه می‌داند جریان Career Mode از چه قرار است. اما باید بگویم زشت این قسمت مستقیما به دستور یکی از سرسخت‌ترین طرفداران این بازی یعنی نادر امرایی انتخاب شد. پس شما می‌‌دانید و او!

 الکترونیک آرتز در جواب طرفداران که چرا این بخش از بازی تغییری نکرده، اعلام کرد که تمرکز اصلی آن‌ها روی بخش چمپیونز لیگ بوده است و بنابراین تصمیم گرفته‌اند وقت خود را صرف این بخش از بازی کنند. البته آن‌ها بعد از واکنش‌های تند طرفداران اعلام کردند که سازندگان بازی در حال بحث و گفتگو هستند تا ببینند چه مواردی را می‌توانند برای آینده بخش Career Mode در نظر بگیرند. نظر شما چیست؟ آیا رها کردن بخش کریر به حال خود و به منظور طراحی بخش چمپیونز لیگ بهانه خوبی است؟‌

 

کنسول ایرانی

 ساخت کنسول در ایران!

حدود دو هفته پیش بود که بهروز مینایی، مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب، از پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری گفت. او پس از ارایه برخی آمار‌ها، از هدفی صحبت کرد که نمی‌دانم آیا در مورد آن فکر شده است یا نه. یا آیا اصلا دانشی پشت این صحبت‌ وجود دارد یا نه. مینایی در صحبت خود اذعان داشت که با وجود سخت و غیر ممکن بودن، ایران «باید» در حوزه ساخت کنسول‌های داخلی هم فعالیت داشته باشد! او در ادامه گفت:

گرچه این کار بسیار سخت است و مانند خط تولید هواپیما به نظر می‌رسد، اما حوزه‌ای است که باید به آن ورود کنیم.

تمرکز روی حمایت از استودیوهای داخلی، به مراتب مفیدتر از بیان کردن ایده ساخت کنسول داخلی است

قصد ندارم چنین حرفی را مسخره کنم. اما از نظر من چنین حرفی دور از منطق و دانش کافی است. در حال حاضر تنها دو کشور آمریکا و ژاپن هستند که کنسول تولید می‌‌کنند. هر کدام از کمپانی‌های مایکروسافت، سونی و نینتندو بیش از چند سال از وقت و هزینه‌های میلیون دلاری خود را تنها برای تحقیق در مورد کنسول و عملکرد آن صرف می‌کنند. از طرفی آن‌ها برای ساخت کنسول، بارها و بارها با کمپانی‌های بزرگ بازیسازی مشورت می‌کنند تا برای ارایه بهترین تکنولوژی‌های مورد نیاز برای ساخت یک بازی در کنسول مورد نظر اقدامات لازم را انجام دهند. مسئله بعدی فقط ساخت کنسول نیست، بلکه ارایه خدمات پس از آن هم نیاز به تعهد بالایی دارد. ارایه سرویس‌های متنوع، بخش آنلاین قوی و بازی‌های متنوع از جمله مواردی هستند که باید در ساخت کنسول در نظر گرفت. اگر قصد ساخت کنسول داخلی، اجرای بازی‌های داخلی است، چیزی جز شکست در انتظار این کنسول نخواهد بود. اگر منظور از ساخت کنسول، کنسولی دستی است که بتواند بازی‌های موبایل را اجرا کند، هیچ نکته هیجان‌انگیزی برای خریدن آن توسط مشتری‌های حرفه‌ای وجود ندارد.

اما از طرفی من منکر موفقیت‌ها و پیشرفت ایران در صنعت بازی‌های ویدیویی نمی‌شوم. استودیوهای داخلی پرکار، با اهدافی هیجان‌انگیز به شدت مشغول به کار روی بازی‌های‌شان هستند که از میان آن‌ها می‌توان به بلک کیوب گیمز و ساخت بازی The Tale of Bistun و استودیو دیدما و ساخت بازی خلاقانه Flipping Filip اشاره کرد. نظر من این است به جای به کار بردن جمله «ایران باید در حوزه ساخت کنسول‌های داخلی فعال باشد»، از جمله «ایران باید حمایت خود را از بازیسازان داخلی افزایش دهد» استفاده کنیم. البته لازم به ذکر است که حسن کریمی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در توییتی اعلام کرد:


بنیاد به عنوان متولی و سیاست‌گذار حوزه بازی‌های رایانه‌ای به طور جدی معتقد است که بایستی روی تولید محتوای داخلی متمرکز شویم.

پست‌های برتر شبکه‌های اجتماعی زومجی:

گاد آو وار

نظر شما در مورد خوب بد زشت این قسمت چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده