Asphalt 9: Legends یک بازی موبایل بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده در سبک ریسینگ است که در این مطلب آن را بررسی می‌کنیم. 

زمانی که صحبت از بازی‌های ریسینگ موبایل می‌شود، اولین اسمی که به ذهن‌مان می‌رسد سری Asphalt کمپانی گیم‌لافت است. بله درست است که بازی‌هایی چون Need for Speed یا Real Racing هم روی گوشی‌‌های موبایل منتشر شده‌اند و از قضا برخی نسخه‌هایشان هم کیفیت بالایی داشتند، اما سری آسفالت مجموعه‌ای است که همیشه و از گذشته تا به امروز، روی موبایل خوش درخشیده و نسخه‌های مختلف آن با گیم‌پلی جذاب و طراحی‌های بصری عالی، همواره مورد استقبال قرار گرفته‌اند. حال نسخه جدید این سری یعنی Asphalt 9: Legends چندی پیش منتشر شد و در این مطلب این بازی اندروید و آیفون را بررسی خواهیم کرد. 


بررسی آسفالت ۹

بررسی بازی Asphalt 9

Asphalt 9: Legends به طور کلی، ادامه‌دهنده حس و حال همیشگی مجموعه است. به این صورت که شما در این بازی وارد مسابقات مختلف خواهید شد و به مرور زمان، می‌توانید ماشین‌های جدیدی باز کنید یا ماشین‌های فعلی‌تان را ارتقا دهید و حتی پس از مدتی در مسابقات چندنفره آنلاین شرکت کنید و به جای مسابقه دادن با رقبای کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی، با بازیکنان واقعی رقابت کنید. در این بین در Asphalt 9: Legends، با تجربه‌ای رو‌به‌رو هستیم که بی‌نقص نیست و از قضا یک مشکل بزرگ دارد اما با وجود این مسائل، گیم‌ لافت باز هم بازی خلق کرده که می‌توان زمان خیلی زیادی را صرف تجربه آن کرد و از مسابقه دادن با ماشین‌های لوکس در محیط‌های بسیار چشم‌نواز در حالی که موسیقی‌های فوق‌العاده‌ای هم در پس‌زمینه پخش می‌شوند، لذت برد. در واقع Asphalt 9: Legends، یادآور حس و حال بهترین بازی‌های ریسینگ آرکید است و اوقاتی را به یادمان می‌آورد که مثلا روی پی‌سی برای ساعت‌های طولانی مشغول بازی کردن Need for Speed Most Wanted می‌شدیم و از شرکت در مسابقات مختلف یا باز کردن ماشین‌های جدید لذت می‌بردیم. 

گرافیک بسیار چشم‌نواز یکی از اولین مواردی در بازی است که نظرتان را جلب می‌کند

خب به اینکه Asphalt 9: Legends یک مشکل اساسی دارد اشاره داشتیم و پیش از اینکه بیش‌تر به این مشکل بپردازیم، باید کمی از کنترل‌های بازی صحبت کنیم. در Asphalt 9: Legends، شما می‌توانید به سبک اکثر بازی‌های ریسینگ موبایل، ماشین را با استفاده از سنسور‌های گوشی و چرخاندن آن به طرفین کنترل کنید. همچنین کلید‌هایی هم برای استفاده از قابلیت نیترو یا دریفت‌زدن در بازی تعبیه شده‌اند که بسیار هم در دسترس هستند و استفاده از آن‌ها راحت است. اما این تنها گزینه موجود برای رانندگی کردن در این بازی نیست و شاهد چند سبک کنترل دیگر از جمله حالت Touch Drive هستیم که مشکل مورد‌بحث ما هم به همین حالت مربوط است. در حالت Touch Drive، شما به جای اینکه کنترل فرمان ماشین را در اختیار داشته باشید، بیش‌تر یک نظاره‌گر هستید و ماشین، به صورت خودکار حرکت می‌کند و با رسیدن به پیچ‌ها هم به شکل درستی می‌پیچد و آن را رد می‌کند. این وسط شما فقط کافی است از کلید‌های دریفت و نیترو استفاده کنید یا زمانی که به چند راهی‌ها می‌رسید، با انتخاب یکی از جهت‌ها باعث شوید تا ماشین به آن طرف حرکت کند. 

بررسی بازی Asphalt 9

این حالت به خودی خود گزینه بدی نیست و از قضا باعث می‌شود تا در شرایطی که امکان کنترل بازی با دو دست را ندارید هم بتوانید Asphalt 9 را تجربه کنید. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که پس از گذشت مدتی و کسب تعداد پرچم مورد‌ نیاز، بخش چندنفره بازی برای شما فعال می‌شود و با این امید که قرار است رقابت‌های جذابی را با سایر بازیکنان داشته باشید، وارد این بخش می‌شوید. در عین ناباوری، حالت Touch Drive در حالت چندنفره بازی هم در دسترس قرار دارد و این، بدین معنی است که مهارت شما در کنترل ماشین در این بخش تقریبا کم‌ترین اهمیت را دارد و چیزی که باعث می‌شود تا شما برنده یا بازنده مسابقات چندنفره باشید، صرفا این مورد است که تا چه حد ماشین‌تان را ارتقا داده‌اید! چون خودتان تصور کنید که وقتی دیگر کنترل کردن ماشین اهمیت چندانی نداشته باشد و مواردی مثل از مسیر خارج شدن یا برخورد ماشین‌ها به دیواره‌ها را که باعث کاهش سرعت آن‌ها می‌شود مشاهده نکنیم، دیگر مهارت بازیکنان کم‌ترین اهمیت را در بازی پیدا می‌کند و تقریبا هر بازیکنی که ماشین قوی‌تری داشته باشد، می‌تواند برنده مسابقات چندنفره Asphalt 9 باشد. 

درست است که این مشکل در بخش تک‌نفره بازی وجود ندارد اما باعث شده است تا بخش چندنفره بازی، کاملا از یک مسابقه مهارت‌محور، به مسابقه‌ای تبدیل شود که کیفیت ماشین در آن حرف اول را می‌زند و نتیجه این امر، این است که پس از گذشت مدتی بخش چندنفره بازی کاملا جذابیتش را برای شما از دست می‌دهد و به احتمال زیاد با بی‌خیال شدن آن، به سراغ همان بخش تک‌نفره بازی خواهید رفت. گیملافت برای رفع این مشکل، کار‌های مختلفی می‌توانست انجام بدهد که متاسفانه هیچ‌کدام صورت نگرفته‌اند. این شرکت یا می‌توانست به کل قابلیت Touch Drive را از بخش چندنفره بازی حذف کند و آن را مبتنی بر همان سبک کنترل‌های همیشگی بازی‌های ریسینگ توسعه بدهد یا اینکه حداقل می‌توانست کاری کند که بازیکنانی با کم‌ترین اختلاف ممکن در سطح ماشین‌ها با یکدیگر رقابت کنند تا شاهد مسابقات رقابتی‌تری در بخش چندنفره بازی باشیم ولی خب همان‌طور که اشاره کردیم، هیچکدام از این موارد در بازی رعایت نشده‌اند. 

بررسی بازی Asphalt 9

اما حالا که به مشکل اصلی Asphalt 9 اشاره کردم، با خیال راحت‌تری می‌توانم به سراغ ویژگی‌های مثبت آن بروم. در یک بازی ریسینگ، مهم‌ترین مورد این است که آیا بازی آن حس رانندگی با یک ماشین سریع را به مخاطب منتقل می‌کند یا خیر و خب جوابم به این سوال در مورد Asphalt 9، یک بله محکم است. البته درست است که در این بازی، تفاوت خیلی زیادی بین ماشین‌ها وجود ندارد و مثلا رانندگی با یک شورلت کامارو فرق زیادی با کنترل یک میتسوبیشی ندارد، اما در مجموع رانندگی با ماشین‌های بازی آن حس هیجان را به‌خوبی به گیمر منتقل می‌سازد. این مساله حتی زمانی که از کنترل‌های Touch Drive استفاده می‌کنید هم وجود دارد و در حالت‌های کنترل دستی هم بیش‌تر به‌چشم می‌آید.

با اینکه خرید‌های درون برنامه‌ای در بازی بی‌تاثیر نیستند اما بدون آن‌ها هم می‌توان از آسفالت 9 لذت برد

سری آسفالت همیشه یک بازی ریسینگ آرکید بوده و سعی کرده تا در کنار ارائه یک تجربه ماشین‌سواری هیجان‌انگیز، نیم نگاهی هم به صحنه‌های سینمایی داشته باشد. این ویژگی‌ها در Asphalt 9 به اوج خود رسیده‌اند و باز هم در محیط بازی، شاهد تعداد زیادی سکوی پرش هستیم که پرش از روی آن‌ها، معمولا با محیط‌های چشم‌نواز تلفیق می‌شود تا شاهد صحنه سینمایی بسیار جذابی باشیم. علاوه بر این نیترو در کل نقش مهمی در بازی دارد و زمانی که از نیترو استفاده می‌کنید، جدا از گرفتن سرعت بیش‌تر، با کوبیدن به ماشین‌های حریف باعث می‌شوید تا آن‌ها از مسیر مسابقه خارج شوند و همه این‌ها، با صحنه‌های سینمایی و افکت‌های زیبایی نمایش داده می‌شوند. 

بررسی بازی Asphalt 9

یک مورد تاثیرگذار دیگر در یک بازی ریسینگ، تنوع مسیر‌های مسابقه است که گیملافت از این نظر هم در Asphalt 9 سنگ تمام گذاشته است. در بازی از کوهستان‌های برفی هیمالیا گرفته تا محیط‌های پرزرق و برق شهر‌های آسیایی مثل شانگهای به زیبا‌ترین شکل ممکن شبیه‌سازی شده‌اند و مسابقه دادن در هرکدام از آن‌ها، حس و حال منحصر‌به‌فرد خودش را دارد. همچینین نوع محیط و شرایط آب و هوایی، تا حدودی روی تجربه رانندگی شما هم تاثیر می‌گذارد و مثلا دریفت زدن در محیطی برفی، متفاوت از دریفت زدن در محیط شهری است و این تغییر آب و هوایی تا حدودی در بازی حس می‌شود. در کل، Asphalt 9 از نظر گرافیکی واقعا زیبا است و جدا از محیط‌ها، سایر ویژگی‌های بازی هم به شکل زیبایی طراحی شده‌اند و ماشین‌های لایسنس‌شده بازی که از برند‌های مختلفی مثل شورلت، Dodge، نیسان و ... هستند همگی تا آنجایی که گرافیک یک بازی موبایل اجازه می‌دهد، ظاهری شبیه به مدل واقعی دارند. 

علاوه بر این، افکت‌های بازی هم واقعا زیبا است. برای مثال زمانی که در محیطی مثل هیمالیا در حال رانندگی هستید، شاهد زیرش بهمن در پس زمینه خواهید بود یا در محیط‌های کنار دریا، برخورد آب به پلی که در حال عبور یا پرش از روی آن هستید، صحنه‌های واقعا زیبایی خلق می‌کند. همه این موارد، دست به دست هم می‌دهند تا در طول تجربه بازی Asphalt 9، مدام از دید صحنه‌های سینمایی و زیبا لذت ببرید و رانندگی کردن در هر یک از محیط‌های متنوع بازی، حس و حال خاص خودش را داشته باشد. از آن مهم‌تر اینکه همه این‌ها، با موسیقی‌های فوق‌العاده‌ای همراه شده‌اند که لذت شما از رانندگی در بازی را چند برابر می‌کند. موسیقی‌های بازی هم کیفیت خیلی خوبی دارند و هم اینکه کاملا برای یک بازی ریسینگ سریع و سینمایی مناسب هستند؛ این موسیقی‌ها که اکثرا ریتم تند و سریعی دارند و البته گاهی در منو‌ها تبدیل به موسیقی‌های آرام‌تری می‌شوند، با صداگذاری طبیعی ماشین‌ها همراه می‌شوند و همه این‌ها، اتمسفر خیلی خوبی را در بازی پدید آورده‌اند. 

 
قابلیت Touch Drive در بخش چندنفره باعث شده تا این قسمت حس و حال رقابتی‌اش را از دست بدهد

پیش‌تر به بخش چندنفره Asphalt 9 و مشکلاتی که دارد اشاره کردیم اما خب این بازی ریسینگ آرکید، فقط بخش چندنفره نیست و یک حالت Career تک‌نفره هم دارد که از قضا به مراتب جذاب‌تر از بخش چندنفره بازی است. در بخش تک‌نفره، تعداد خیلی زیادی مرحله وجود دارد که اکثر آن‌ها، به رقابت با سایر ماشین‌ها مربوط می‌شود و در مراحلی هم صرفا باید در زمان مشخص‌شده یک مسیر را به پایان برسانید. با اینکه شاید مسابقات بازی از حیث حالت‌های مسابقه دادن تنوع زیادی نداشته باشند، اما به لطف تنوع محیط‌ها و البته چالش‌هایی که بازی از شما می‌خواهد تا در حین مراحل آن‌ها را انجام بدهید، جذابیت مسابقات حفظ می‌شود و بازی به مرور زمان هم حس تکراری‌شدن پیدا نخواهد کرد. علاوه بر این آسفالت 9 ماشین‌های متعددی هم دارد که باز کردن آن‌ها هم یک انگیزه مضاعف برای تجربه کردن بازی است. روند باز کردن ماشین‌ها در بازی به این صورت است که به مرور شما کارت‌های مربوط به یک ماشین را از طریق مسابقه دادن یا باز کردن پک‌ها که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، به‌دست می‌آورید و با رسیدن تعداد کارت‌ها به یک عدد مشخص، قادر به باز کردن آن ماشین خواهید بود. همچنین با اینکه گزینه‌های خاصی به جز تغییر دادن رنگ برای شخصی‌سازی ظاهر ماشین ندارید و این امر در بازی به شکلی کاملا سطحی قرار گرفته است، اما با استفاده از پولی که دارید می‌توانید ماشین را در زمینه‌هایی چون شتاب، سرعت، کنترل و نیترو ارتقا بدهید که این امر شانس برنده شدن در مسابقات تک‌نفره یا چندنفره بازی افزایش می‌دهد. 

بررسی بازی Asphalt 9

Asphalt 9 یک بازی موبایل رایگان است و همین مساله کافی است تا پیش از تجربه بازی، ناخودآگاه این نگرانی به سراغ‌مان بیاید که شاید در این بازی هم شاهد حالت «پول بده برنده شو» باشیم؛ اتفاقی که برای خیلی از بازی‌های رایگان که حالت رقابتی هم دارند، اتفاق می‌افتد. درست است که Asphalt 9 کاملا هم از خطر این مشکل در امان نمانده و به دلیل همان مشکلات بخش چندنفره که پیش‌تر به آن‌ها اشاره داشتیم هر بازیکنی که بتواند زودتر ماشین بهتری برای خودش دست و پا کند شانس بیش‌تری برای برنده شدن در مسابقات چندنفره دارد، اما این مشکلات به حدی نیستند که بتوانیم آن را یک ایراد برای بازی در نظر بگیریم. بلکه به طور کاملا برعکس، شما تنها با بازی کردن Asphalt 9 هم می‌توانید پک‌های مختلفی به‌دست بیاورید که داخل آن‌ها، کارت‌های مربوط به ماشین‌ها یا جوایز دیگر به مقدار کافی وجود دارند. انجام مراحل هم یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید پول بیش‌تری به‌دست بیاورید و مثلا با اینکه با شرکت در مسابقات باید یکی از بنزین‌های ماشین‌تان را مصرف کنید و با تمام شدن بنزین باید برای شارژ شدن آن صبر کنید یا به سراغ شارژ کردن دستی آن با استفاده از پول درون بازی بروید، ولی حتی این مورد هم در بازی به یک مشکل تبدیل نمی‌شود؛ چرا که اولا با تمام شدن سوخت یکی از ماشین‌هایتان می‌توانید به سراغ ماشین دیگر بروید و ثانیا مدت زمانی که باید برای شارژ شدن سوخت ماشین صبر کنید آنقدر زیاد نیست که آزاردهنده شود. 

موسیقی‌های بازی با ریتم تند و سریع خود هیجان بازی را دوچندان می‌کنند

همچنین پس از گذشت مدتی از تجربه بازی، فروشگاه Legend آن هم فعال می‌شود که در این فروشگاه، روزانه آیتم‌هایی برای خرید با پول درون بازی قرار می‌گیرند و شما مثلا اگر یک کارت برای باز کردن یک ماشین خاص کم دارید، می‌توانید آن را از اینجا بخرید و لازم نیست سراغ خرید پک‌هایی بروید که محتویات آن‌ها شانسی هستند و شاید مواردی به‌دست بیاورید که اصلا به دردتان نخورند. بازی همچنین روزانه پک‌های رایگانی هم به شما هدیه می‌دهد و مواردی مثل رویداد‌های روزانه یا پیوستن به باشگاه‌ها هم روش‌های دیگری برای به‌دست آوردن جوایز بیش‌تر هستند. در کل سیستم پاداش بازی حالت متعادلی دارد و به بازیکنانی که قصد پرداخت پول برای تجربه بازی را ندارند هم احترام قائل می‌شود و کاری نمی‌کند که آن‌ها، پس از مدتی از بازی کردن بازی خسته شوند یا به حد کافی محتویات جدید به دست نیاورند. 

بررسی بازی Asphalt 9

در مجموع، Asphalt 9 یک بازی بی‌نقص نیست؛ وجود قابلیت Touch Drive در بخش چند نفره بازی باعث شده تا حس و حال رقابتی این قسمت بسیار کم‌رنگ شود و بازیکنانی که ماشین‌های بهتری دارند شانس به مراتب بیش‌تری برای برنده شدن داشته باشند. با این حال حالت تک‌نفره جذاب با مراحل بسیار متنوع، طراحی عالی ماشین‌ها و مسیر‌های مسابقه، وابسته نبودن بازی به خرید‌های درون برنامه‌ای و گرافیک و موسیقی‌های عالی از جمله مواردی هستند که تجربه Asphalt 9 روی گوشی‌های موبایل را بسیار لذت‌بخش می‌کنند و باعث می‌شوند تا بتوانید برای مدت زمان خیلی طولانی و تقریبا در هر زمان و مکانی این بازی ماشین سواری را تجربه کنید و از هیجانی که به‌تان ارائه می‌کند نهایت لذت را ببرید. 


منبع زومجی

Asphalt 9: Legends

Asphalt 9: Legends یک بازی ماشین‌سواری هیجان‌انگیز و جذاب است که شاید اگر بخش چندنفره رقابتی‌تری داشت و سازندگان کاری می‌کردند تا مهارت بازیکنان برنده مسابقات چندنفره را رقم بزند، می‌شد از آن به عنوان یک بازی بی‌نقص هم یاد کرد. با این حال هنوز هم تجربه این بازی لذت‌بخش است و افرادی که دوست دارند یک بازی ریسینگ عالی را روی موبایل، آن هم به صورت رایگان، تجربه کنند، نباید Asphalt 9: Legends را از دست بدهند.
افشین پیروزی

8.5

نقاط قوت

  • + بخش تک‌نفره جذاب با مراحل متنوع و پاداش‌های ارزشمند
  • + گرافیک بسیار زیبا و چشم‌نواز
  • + تنوع بالای محیط‌های مسابقه از هیمالیای برفی تا شهر‌های آسیایی
  • + موسیقی‌هایی کاملا مناسب حال و هوای بازی
  • + کنترل‌های روان و واکنش‌پذیر
  • + رایگان بودن و وابسته نبودن بازی به خرید‌های درون برنامه‌ای

نقاط ضعف

  • - در دسترس بودن حالت Touch Drive در بخش چندنفره که ضربه بدی به حس رقابتی آن می‌زند
  • - محدود بودن گزینه‌های شخصی‌سازی ظاهر ماشین به تغییر رنگ
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده