در The Awesome Adventures of Capitan Spirit همراه پسر بچه‌ای به نام کریس به ماجراجویی‌های ابر قهرمانانه‌اش بروید و در دنیای تلخ و شیرین او کاووش کنید. با بررسی این بازی کوتاه اما زیبا و جذاب با ما همراه باشید.

استودیوی فرانسوی Dontnod Entertainment در سال ۲۰۱۵ با انتشار بازی Life is Strange همه‌ی نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد. این بازی ماجراجویی داستان محور به دلیل مکانیک جذاب، شخصیت پردازی خوب و پرداختن به مشکلات و سمت تاریک زندگی نوجوانان از سوی بازیکنان و منتقدین با استقبال خوبی مواجه شد و توانست به فروشی بیش از سه میلیون نسخه دست یابد. با توجه به موفقیت چشم گیر Life is Strange، این مسئله قابل پیش بینی بود که استودیو Dontnod و شرکت Square Enix بخواهند روی آینده این بازی به عنوان یک سری حساب کنند و دنباله‌هایی برای آن منتشر کنند. تنها با گذشت یک سال و چند ماه از انتشار آخرین قسمت بازی Life is Strange، نسخه‌ی فرعی Life is Strange: Before the Storm که توسط استودیوی دیگری با نام Deck Nine ساخته شده بود و داستان وقایع قبل از رویدادهای قسمت اول بازی را روایت می‌کرد، به بازار عرضه شد و توانست رضایت نسبی جامعه‌ی طرفداران این بازی را به دست بیاورد. داستان سری Life is Strange به این پیش درآمد ختم نشد و Dontnod با انتشار تیزری بسیار کوتاه، ساخت دنباله‌ی رسمی این بازی را با عنوان Life is Strange 2 تایید و بازی کوتاهی با نام The Awesome Adventures of Captain Spirit را به عنوان مقدمه‌ی آن به صورت رایگان برای سه پلتفرم Xbox One ،PS4 و کامپیوتر منتشر کرد. در The Awesome Adventures of Captain Spirit با شخصیت کریس اریکسن که به احتمال زیاد در Life is Strange 2 به عنوان قهرمان داستان (یا یکی از شخصیت‌های اصلی) حضور خواهد داشت، آشنا می‌شویم.

بررسی بازی The Awesome Adventures Of Captain Spirit

کاپیتان اسپیریت، نام ابر قهرمانی پسر بچه‌ای خلاق و مهربان با نام کریس است که علاقه‌ی بسیار زیادی به کتاب‌های کمیک‌ ابر قهرمانی دارد. کریس که مادر خود را در یک سانحه‌ی رانندگی از دست داده، حالا با چارلز، پدر بی کار و معتاد به الکلش که در گذشته بازیکن حرفه‌ای بسکتبال بوده،‌ در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کند. کریس با وجود تمام مشکلات و تلخی‌های زندگی سعی می‌کند روحیه شاداب و سرزنده‌ی خود را حفظ کند، با پدرش رابطه‌ی خوبی داشته باشد و رویای خود را که تبدیل شدن به یک ابر قهرمان و نوشتن کتاب‌های کمیک است به واقعیت تبدیل کند.

The Awesome Adventures of Captain Spirit درست مثل دو بازی قبلی سری یک تجربه دیالوگ محور است

The Awesome Adventures of Captain Spirit نمایانگر یک روز از زندگی معمولی کریس است. به طور کلی همانطور که قبلا گفته شد، این بازی بسیار کوتاه است و اگر بخواهید تمامی کارهای ممکن را در آن انجام بدهید، به پایان رساندن آن شاید چیزی بیشتر از سه ساعت وقت شما را نگیرد. با این حال داستان گیرا و جذاب و المان‌های جدید گیم‌پلی باعث می‌شوند که مایل نباشم اسم دمو را روی The Awesome Adventures of Captain Spirit بگذارم و آن را یک بازی مستقل خطاب می‌کنم. بازی با نمایی از کریس در حال طراحی یک ابرقهرمان شروع می‌شود و سپس شما را به سوی روزی سوق می‌دهد که می‌توانید هر طور که دوست دارید آن را به پایان برسانید.

بررسی بازی The Awesome Adventures Of Captain Spirit

در طول بازی شما می‌توانید در محیط خانه‌ی کریس و پیرامون آن بگردید و محیط‌های جدید کشف کنید، به بازی کردن بپردازید، با اشیا‌ء و وسایل مختلف تعامل داشته باشید، با پدر وقت بگذرانید یا شروع به پرده برداری از زندگی نه چندان شیرین کریس بکنید. صد البته در کنار این کارهای معمولی روزانه لیستی از فعالیت‌های «قهرمانانه»‌ی کاپیتان اسپیریت نیز در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید با حل کردن معماهای کوچک مربوط به هر کدام، آن‌ها را انجام دهید. با این وجود اجباری در رابطه با این فعالیت‌ها وجود ندارد و شما بدون انجام دادن آن‌ها نیز می‌توانید بازی را به پایان برسانید. این فعالیت‌ها شامل تمرین تیراندازی کاپیتان اسپیریت با پرتاب گلوله برفی به سوی قوطی‌های نوشیدنی و شکست دادن تبهکاران شرور در گوشه و کنار خانه است. برای به انجام رساندن بعضی از این ماجراجویی‌ها، کریس نیاز دارد که ابتدا آیتمی خاص را به دست بیاورد یا قسمتی جدید به لباس ابر قهرمانی خود اضافه کند. با وجود اینکه اجباری در به انجام رساندن ماجراجویی‌های کاپیتان اسپیریت وجود ندارد، اما کاووش در دنیای زیبا و شگفت انگیز ذهن کریس همراه با این شخصیت، اصلی‌ترین قسمت پیکره‌ی این بازی است.

کریس گزینه‌ی مناسبی برای تبدیل شدن به قهرمان Life is Strange 2 است

اگر شما دو بازی قبلی سری Life is Strange را تجربه کرده باشید، مطمئنا این مسئله که نقش معماها و تعامل با محیط و اشیاء پیرامون در The Awesome Adventures of Captain Spirit بسیار بیشتر از Life is Strange و Before the Strom است، سریعا به ذهن شما خطور می‌کند. به نظر می‌رسد همانطور که به وضوح در این بازی کوتاه شاهد هستیم، Life is Strange 2 قرار است مسیری متفاوت از اولین بازی سری پیش گیرد و بیشتر از آنکه روی روایت داستانی چند شاخه‌ای متکی باشد، تمرکز اصلی خود را روی خلق یک بازی ماجراجویی معطوف کند.

بررسی بازی The Awesome Adventures Of Captain Spirit

یکی از اولین تفاوت‌های قابل توجهی که در Life is Strange و The Awesome Adventures of Captain Spirit دیده می‌شود، تفاوتی عمیق در ماهیت قدرت‌های ماورایی کریس و مکس (شخصیت اصلی در Life is Strange) و سبک استفاده از آن‌ها است؛ مکس این توانایی را داشت که زمان را به عقب برگرداند و با استفاده از تجربیات کسب کرده یا درس گرفتن از اشتباهاتی که پیش‌تر مرتکب شده، در نحوه‌ی برخورد و صحبت کردنش با دیگران تفاوت‌هایی ایجاد کند یا کارهای مختلف را به گونه‌ای دیگر انجام دهد. با این حال در دست دیگر، توانایی کریس یک قدرت تعاملی است که در لحظه می‌تواند در محیط یا اشیاء تاثیر بگذارد و این مسئله باعث می‌شود در این بازی شاهد گسترش گیم‌پلی سری باشیم و امید داشته باشیم که در Life is Strange 2 ممکن است همه چیز فراتر و متفاوت‌تر از هر آنچه که پیش‌تر تجربه کردیم باشد.

نباید فراموش کرد که در کنار تمامی معماها و المان جدید قدرت و کارهای شگفت انگیز کاپیتان اسپیریت، The Awesome Adventures of Captain Spirit درست مثل دو بازی قبلی سری یک بازی دیالوگ محور است،‌ اما با این وجود انتخاب دیالوگ‌های مختلف تاثیر خاصی روی داستان بازی ندارد و شاید این مسئله بزرگترین ایرادی باشد که می‌شود از این بازی گرفت. ممکن است تیم سازنده به دلیل مدت زمان کوتاه گیم‌پلی بازی، قید کار روی داستانی چند شاخه‌ای را زده باشند، اما وقتی ما با یک بازی از سری Life is Strange طرف هستیم که به داستان سرایی چند شاخه و اهمیت دیالوگ‌های انتخابی در طول بازی شهرت دارد، نمی‌توان از این مسئله چشم پوشید.

بررسی بازی The Awesome Adventures Of Captain Spirit

هر آنچه که می‌بینید به خوبی حال و هوای داستان و فضاسازی آمریکایی در محیط شهری یا خانه را منعکس می‌کند

از آنجایی که The Awesome Adventures of Captain Spirit از آن دسته بازی‌هایی است که اتکای زیادی به داستان دارند، شخصیت پردازی در آن از اهمیت بالایی برخورد دار است و تقریبا از پس آن هم به خوبی بر می‌آید. در کل در بازی با سه شخصیت مواجه هستیم: کریس، چارلز و یک شخصیت فرعی که حضوری بسیار کم رنگ در بازی دارد. کریس شخصیت پردازی خوبی دارد؛ درست همان تصویری از شخصیت کریس در The Awesome Adventures of Captain Spirit منعکس می‌شود که می‌خواهیم از شخصیت یک کودک در این سن و سال که درگیر کلیشه‌های رایج در فیلم‌ها، بازی‌ها و سایر اشکال رسانه نشده ببینیم. کریس درست مثل همه‌ی کودکان در دنیای خاص خودش زندگی می‌کند، بی اندازه خلاق است و به بهترین شکل ممکن سعی می‌کند با حقایق تلخ زندگی‌اش کنار بیاید.

کریس از فضای ناامن و گاها ترسناک خانه به شخصیت کاپیتان اسپیریت پناه می‌برد؛ ابر قهرمان شکست ناپذیری که از هیچ چیز نمی‌ترسد و برای تبدیل کردن دنیا به مکانی بهتر، به جنگ دشمنانی می‌رود که هر کدام استعاره‌ای هستند از ترس‌ها و حزن عمیق درونی کریس. در کل کریس گزینه‌ی مناسبی برای تبدیل شدن به قهرمان Life is Strange 2 است و شخصیت پردازی بهتر و جذاب‌تری نسبت به شخصیت مکس در بازی اول دارد، اما به نظر من بهتر بود که داستان گذشته‌ی متفاوت‌تری برای او در نظر گرفته شود؛ کریس مادر خود را در سانحه‌ای رانندگی از دست داده و پدرش او را مقصر اصلی این حادثه می‌داند و این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات و سختی‌های فراوانی در زندگی او شده است؛ درست مثل شخصیت کلویی.

بررسی بازی The Awesome Adventures Of Captain Spirit

تکرار سناریوی سانحه‌ی رانندگی، احساس گناه و عدم توانایی در کنار آمدن با گذشته، زیاد حرکتی جالب در دنیایی به این قدرت از داستان سرایی نیست؛ ما در سری Life is Strange با شخصیت‌هایی چند بعدی،‌ پیچیده و باورپذیر رو‌به‌رو هستیم که هر کدام الگویی برای بازی‌های مشابه به حساب می‌آیند. پس منطقی است اگر نخواهیم در چنین فضایی با یک سناریوی کلیشه‌ای که دست بر قضا قبلا هم یک بار در داستان از آن استفاده شده،‌ رو‌به‌رو شویم. در کنار کریس، شخصیت پدر یا همان چارلز قرار دارد. چارلز که زمانی همه چیز داشت و حالا هیچ چیز از دوران طلایی زندگی‌اش برایش باقی نمانده است،‌ درگیر نبردی درونی است و همین مسئله باعث شده که رفتاری غیرقابل پیش‌بینی از خود نشان بدهد.

چارلز ذاتا آدم بدی نیست و سعی دارد رابطه‌ی خوبی با کریس داشته باشد، اما ضعف او در کنار آمدن با غم فقدان همسرش و اعتیاد او به الکل باعث می‌شود نتواند خودش را کنترل کند و کریس را مورد آزار و اذیت قرار دهد. شاید تکان دهنده‌ترین مسئله راجع به The Awesome Adventures of Captain Spirit این باشد که با وجود این اوضاع بد و تلخ و کوتاهی‌ها و رفتار جنون آمیز چارلز، کریس کماکان پدرش را دوست دارد و فقط خوبی‌ها و تلاش‌های او را می‌بیند. در شخصیت چارلز ما باز شاهد هنرنمایی Dontnod در امر شخصیت پردازی هستیم؛ چارلز تعادل روانی ندارد، از مواجهه با واقعیت فرار می‌کند و پسرش را می‌زند، اما نویسنده او را به واقع گرایانه‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد و سعی می‌کند او را کماکان یک انسان باور پذیر نمایش دهد، نه یک هیولای اغراق شده.

بررسی بازی The Awesome Adventures Of Captain Spirit

از نظر گرافیک The Awesome Adventures of Captain Spirit قدمی رو به جلو برای سری Life is Strange به شمار می‌رود. درست مثل قبل طراحی محیط و بک گراندها به صورت نفس گیری زیبا و چشم نواز است و با وجود اینکه در سبک طراحی سری Life is Strange جزئیات آنچنان نقش مهمی ندارند، هر آنچه که می‌بینید به خوبی حال و هوای داستان و فضاسازی آمریکایی در محیط شهری یا خانه را منعکس می‌کند. در دست دیگر، موسیقی بازی درست مثل نسخه‌های قبلی بازی کمک شایانی به این فضاسازی می‌کند و از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. خلاصه که همه چیز در The Awesome Adventures of Capitan Spirit به خدمت داستان سرایی متفاوت بازی در می‌آیند و فرصت درخشش را برای آن مهیا می‌کنند. پس اگر طرفدار این سری هستید، تجربه این بازی را فراموش نکنید. 

این بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.


منبع زومجی

The Awesome Adventures of Captain Spirit

The Awesome Adventures of Captain Spirit به عنوان پیش درآمدی برای Life is Strange 2 منتشر شد تا جامعه‌ی طرفداران این سری را مشتاق‌تر از پیش کند و در انجام این امر نیز موفق است. این بازی کوتاه با روایت داستانی جذاب خود، مخاطب را جادو می‌کند و باعث می‌شود از ته دل بخواهیم زمان بیشتری را در دنیای فوق العاده‌ی آن بگذرانیم و بخواهیم بفهمیم سرنوشت چه آینده‌ای را قرار است برای این ابر قهرمان کوچک رقم بزند.
علی ولی خانی

8.5

نقاط قوت

  • + روایت داستانی قوی و هوشمندانه
  • + طراحی شخصیت خوب و باورپذیر
  • + اضافه شدن گزینه‌ی اعمال «قهرمانانه» و گسترش گیم پلی
  • + پایانی جذاب که شما را برای Life is Strange 2 مشتاق می‌کند
  • + رایگان بودن بازی
  • + پیشرفت گرافیک بازی در مقایسه با نسخه‌های قبلی سری

نقاط ضعف

  • - تاثیر کم انتخاب دیالوگ‌ها در داستان بازی
  • - ضعف در داستان گذشته شخصیت اصلی بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده