معرفی شخصیت دارک ساید، تسخیر کننده‌ی دنیاها

معرفی شخصیت دارک ساید، تسخیر کننده‌ی دنیاها

جمعه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

در این قسمت از سری مقالات معرفی شخصیت‌های کتاب‌های کمیک، به سراغ یکی از شرورترین کاراکترهای دنیای کمپانی دی سی کامیکس و دشمن لیگ عدالت یعنی دارک ساید می‌رویم.

دارک ساید که به عنوان «خدای شر» پرستیده می‌شود، یکی از قدرتمندترین موجودات هستی به حساب می‌آید. او پادشاه عالی رتبه‌ی سیاره آپوکالیپس است. دارک ساید به عنوان یکی از بدترین دشمنان تیم لیگ عدالت، بزرگترین دشمن سیاره نیو جنسیس و یکی از بزرگترین تهدیدات دنیای مولتی ورس کمپانی دی سی شناخته می‌شود. او می‌خواهد همه چیز و همه کس را در برابر خواسته‌های خودش به زانو دربیاورد. همچنین سعی دارد جهان و کهکشان را طبق تصویری که در ذهن خودش دارد، بازسازی کند. در همین حین هم در جستجو است تا بتواند به فرمول «Anti-Life Equation» دست پیدا کند. او شخصیت شرور اصلی داستان‌های سوپرمن محسوب می‌شود و دشمن اصلی تیم ابرقهرمانی لیگ عدالت است. در رتبه بندی سایت IGN، دارک ساید رتبه ششم را در ۱۰۰ شرور تاریخ کتاب کمیک کسب کرده است.

  • تاریخچه‌ی پیش از دوران 52:

زمانی که خدایان قدیم در جریان راگناروک سقوط کردند، خدایان جدید ظهور و جای خالی خدایان قدیم را پر کردند. اما این قضیه، یک چرخه محسوب می‌شد و قدرت‌ها، روش‌ها، علوم و سرنوشت نهایی خدایان قدیم، درون خدایان جدید باقی مانده بود. دارک ساید هم یکی از همین خدایان بود که نیرو، قدرت‌ها و خون خدای قدیمی در وجود او جریان داشت. حال به طور دقیق مشخص نیست که «Uxas» چگونه تبدیل به این تجسم اهریمنی فعلی شده است. با این حال چیزی که در این میان معلوم است، دو رویداد کلیدی و خاص او را در این مسیر قرار داده بود.

طبق گفته‌ها، جالب است بدانید دارک ساید ترسناک‌ترین نام خداگونه‌ای که در کتاب‌های مقدس و باستانی آپوکالیپس وجود دارد؛ نامی که هیچکس جرئت انتخاب آن را برای نام خداگونه‌ی خود ندارد

او در یک خانواده سلطنتی در سیاره آپوکالیپس چشم به جهان گشود. او پسر کوچک یوگا خان و هگرا به حساب می‌آمد. Uxas درست همانند هر مرد جوان دیگری تمایل بسیار زیادی برای به‌دست آوردن تاج و تخت آپوکالیپس داشت اما متاسفانه برادر صلح طلبی به نام درکس را در مقابل خود داشت. Uxas در تمام طول عمر خود نقشه داشت تا برادر و مادرش را از سر راهش کنار بزند. اول از همه، او مادر خود را به قتل رساند تا بتواند قدرت و کنترل سیاره آپوکالیپس را به زور از مادرش بگیرد و از آنِ خود کند. پیش از رخ دادن این اتفاق، پدر او یعنی یوگا خان در تلاش برای گشودن رمز سرچشمه عاجز ماند و در «دیوار سرچشمه» به دام افتاد. بعد از این جریان، Uxas به سیاره نیو جنسیس سفر کرد و به ملاقات مرد جوان، بی‌گناه و صلح طلبی رفت. Uxas که پتانسیل خاصی در او می‌دید، پرنده خانگی او را آزاد کرد و به صاحب آن گفت که گربه خانگی‌اش آن را خورده است. Uxas از همین موضوع استفاده کرد تا او را به دفن کردن گربه خانگی‌اش، آن هم زنده زنده، قانع کند. با این حال، زمانی که پرنده بازگشت، این گربه دیگر جان خود را از دست داده بود و این پسر جوان به‌شدت عصبانی شد. این پسر جوان خیلی زود نام دیساد را به خود نسبت داد و تبدیل به یکی از مورد اعتمادترین مشاورهای Uxas شد. بعد از مدتی، این دو نفر بسیار نزدیک به یکدیگر شدند. در نهایت زمانی که Uxas ارتباط خود با قلمرو امگا را کشف کرد، فرصت را برای دستیابی به قدرت آن مناسب دید. درکس هم از طرف دیگر قصد داشت به این قدرت دست پیدا کند و نام خداگونه‌ی خود را به‌دست بیاورد. سپس در طی نقشه‌ای دیساد، یکی از پیروان Uxas، به دِرَکس، برادر او، برای دست‌یابی به قدرت امگا خیانت کرد. Uxas سپس برادر خود را نیز به قتل رساند و خود را وارث حقیقی اثر امگا دانست. در نتیجه او قدرت بسیار زیادی به دست آورد و انگیزه‌ی بسیار زیادی برای رسیدن به اهدافش پیدا کرده بود. همین موضوع باعث شد که او تبدیل به مخلوقی سنگی شکل شود و نام خداگونه‌ی خود را دارک ساید گذاشت. ترسناک‌ترین نام خداگونه‌ای که در کتاب‌های مقدس و باستانی آپوکالیپس وجود دارد؛ نامی که هیچکس جرئت انتخاب آن را برای نام خداگونه‌ی خود ندارد.

در یک برهه زمانی و آن هم تنها برای یک بار در تمام طول زندگی، دارک ساید عاشق فرد دیگری شد. او عاشق زنی به نام «سولی» شده بود و او را همسر خود کرد. سولی دانشمندی بود که اعتقاد داشت باید از قدرت‌های ابرانسانی در راه‌های خوب و خیر استفاده کرد نه برای تسخیر کردن جایی یا چیزی. ملکه هگرا از این موضوع می‌ترسید که سولی ممکن است پسرش را «فاسد و از راه به در کند». به همین دلیل به دیساد دستور داد تا سولی را به قتل برساند. اما ماجرا به همینجا ختم نشد و سولی برای همسر خود، فرزند پسری به نام کالیباک به یادگار گذاشت. بعد از مرگ سولی، دارک ساید به عنوان انتقام دیساد را مجبور کرد که مادرش را مسموم کند. بعد از گذشت این ماجراها، دارک ساید دیگر عشق و عاشقی را از ذهنش بیرون کرد و دیگر به هیچ کس دلبسته نشد.

  • تاریخچه‌ی دوران New 52:

Uxas که در سیاره محل زندگی خود شغل سختی داشت، از خدایان قدیمی متنفر بود و مدام آنها را نفرین می‌کرد. او احساس می‌کرد که خدایان قدیمی به او و مردمش اهمیتی نمی‌دهند و ارزش بسیار کمی برای آنها قائل هستند. زمانی که یکی از اعضای این ایزدان کهن با خشم بسیار زیاد روستای او را به هم ریخته بود، Uxas هم به شدت عصبانی شد و به کوه مقدسی سفر کرد که تمامی خدایان کهن در این کوه می خوابیدند. زمانی که آنها در خواب به سر می‌بردند، Uxas در گوش تمامی آنها حرف‌هایی را زمزمه کرد که باعث شد همه آنها ضد یکدیگر شوند و به اصطلاح آنها را به جان هم انداخت. زمانی که آنها از خواب بیدار شدند، مبارزه با یکدیگر را آغاز کردند. هر چه این مبارزه پیشتر می‌رفت، آنها هم لحظه به لحظه ضعیف‌تر می‌شدند همین موضوع باعث شد که Uxas تک تک آنها را به قتل برساند. زمانی که Uxas تمامی آنها را به قتل رساند، قدرت بسیار زیاد آنها را جذب کرد و تبدیل به دارک ساید شد. وقتی او به دارک ساید تبدیل شد، ظاهرش به همان شکل قبلی باقی نماند بلکه تغییراتی در آن ایجاد و ظاهر او سنگی و خاکستری شد. از طرف دیگر زرهی هم شروع به تشکیل شدن کرد و مدت زیادی طول نکشید که سر و بدن او با این زره پوشیده شد. ریش‌های او هم پوشیده شد و بعد از مدتی دیگر هیچ موی قهوه‌ای روی سر او باقی نماند.

 
برادر دارک ساید یا همان ایزایا، قدیمی‌ترین دشمن این شخصیت شرور محسوب می‌شود و پیش از دشمنی با سوپرمن، دارک ساید با برادرش مشکل داشت

در همین حین، برادر دارک ساید به نام «Izaya»، پدر آسمان را التماس می‌کرد که همسر مرده‌ی او به نام «آویا» را به او بازگرداند. با این حال، این خدا به جای بازگرداندن همسر ایزایا، قدرت خود را به او اعطا کرد. ایزایا به خاطر اعتماد و ایمانی که به این خدا داشت، توانست این قدرت را به‌دست بیاورد و بعد از به‌دست آوردن قدرت، نام «Highfather» را به خود نسبت داد. این دو برادر، وارد مبارزه‌ی بزرگی با یکدیگر شدند؛ مبارزه‌ای که می‌توانست سرنوشت دنیای آنها را شکل دهد.

بعد از این مبارزه، دارک ساید از این حس پر شده بود که سیاره به خاطر مبارزه‌ای که با Highfather داشته، نابود شده است. این مبارزه باعث شده بود که دنیای آنها تقسیم شده و به دو جهان کاملا مجزا تبدیل شود. زمانی که دارک ساید در مبارزه با برادرش پیروز شد، کنترل سیاره آپوکالیپس را در دست گرفت؛ سیاره‌ای جهنمی که در حال حاضر دارک ساید کنترل آن را در دست دارد و همچنان بر این سیاره سلطنت می‌کند. از طرف دیگر هم Highfather سلطنت سیاره دیگری به نام نیو جنسیس را برعهده دارد. بعد از این جریان، شخصیتی به نام «Kaiyo»، تله پورت کننده‌ای که توانایی عجیبی در به وجود آوردن هرج و مرج و شلوغی داشت، به مسخره کردن دارک ساید و سربازان او پرداخت. همین موضوع پادشاه سیاره آپوکالیپس را به‌شدت عصبانی کرد و قصد کشتن کایو را داشت. با این حال پیش از اینکه دارک ساید بتواند کایو را بکشد، او با توانایی ناشناخته‌ی خود به بُعد دیگری سفر کرد.

دارک ساید دست از سر او برنداشت و کایو را دنبال کرد. در همین حین که او به دنبال کایو می‌گشت، به وجود جهان‌هایی پی برد که می‌توانست آنها را تسخیر کند؛ جهان‌هایی که پیش از آن اصلا از وجود آنها هیچ خبری نداشت. دارک ساید تصمیم گرفت در همین حین که به دنبال کایو می‌گردد، تا جایی که می‌تواند دنیاهای مختلف را به تسخیر خود در بیاورد. او به سیاره‌های زیادی حمله کرد و آنها را به تصرف خود درآورد که زمین ۲ و زمین ۳ از جمله دنیاها بودند.

القاب و اسامی مستعار: دارک ساید، رئیس دارک ساید، پدر، Uxas پسر هگرا، خدای آپوکالیپس، آورنده‌ی تاریکی، لرد تاریکی، لرد اثر امگا، استاد تاریکی، آقای داگ ساید، لرد شب، پادشاه آپوکالیپس، الکس لوثر، بیبی دارک ساید و خدای تاریکی.

اعضای خانواده: یوگا خان (پدر، مرحوم)، هگرا (مادر، مرحوم)، درکس (برادر، اینفینیتی من)، استپن ولف (دایی، مرحوم)، سولی (همسر اول، مرحوم)، تیگرا (همسر دوم، مرحوم)، کالیباک (پسر سولی، مرحوم)، اوریون (پسر تیگرا، مرحوم)، آزیا (برادر)، دث اسپاون (پسر)، Mazahs (پدر بیولوژیکی، مرحوم) و سوپر وومن (مادر بیولوژیکی، مرحوم).

تیم‌ها: Alien Alliance، Darkseid's Elite، اینترگنگ، لیگ عدالت آمریکا، لژیون آو دووم، خدایان جدید، عضو سابق جامعه مخفی ابرشروران و جاستیفایرز.

دوستان: کلون بتمن، برنادث، سایبورگ سوپرمن، دث، دث اسپاون، دیساد، کلون‌های دومزدی، گرنی گودنس، هگرا، کالیباک، لنا لوثر، مانتیس، مری مارول، پارادیمن، استاین، استپن ولف و غیره.

دشمنان: آکوامن، آنتی-مانیتور، سوپرمن، آماندا والر، آتنا، بری آلن، بتمن، بیست، قناری سیاه، بلک فلش، برینیاک، برینیاک ۱۳، سایبورگ، دن تورپین و غیره.

شخصیت دارک ساید توسط جک کربی خلق شد. دارک ساید در ابتدا حضور کوتاهی در ماه دسامبر سال ۱۹۷۰ و در قسمت ۱۳۴ سری کتاب کمیک Superman's Pal Jimmy Olsen داشت. بعد از گذشت مدتی، یعنی سه ماه بعد از حضور کوتاه خود، دارک ساید در قسمت ۱ سری کتاب کمیک The Forever People به طور کامل حضور پیدا کرد. در ابتدا قرار بود که شخصیت دارک ساید به‌گونه‌ای طراحی شود که آنتاگونیست اصلی داستان‌های سری کتاب کمیک Forever People، Mister Miracle و New Gods باشد اما بعد از متوقف شدن این مجموعه‌ها، این شخصیت همچنان کار خود را ادامه داد. بعد از گذشت مدتی دارک ساید تبدیل به یکی از شخصیت‌های شرور دنیای دی سی شد و در کتاب‌های کمیک بسیار زیادی حضور داشت که در اکثر آنها مقابل سوپرمن و بتمن می‌ایستاد. براساس گفته‌های مارک اوانیر، نویسنده کتاب‌های کمیک، جک کربی برای طراحی صورت دارک ساید، از یک بازیگر به نام جک پالانس الهام گرفته است. شخصیت دارک ساید در ۱۰۹۳ کتاب کمیک حضور داشت. در این ۱۰۹۳ کمیک، او در قسمت ۷ سری کتاب کمیک Final Crisis به نام New Heaven, New Earth، قسمت ۴۶۰ سری کتاب کمیک Adventure Comics به نام A Nightmare to Remember! / The Canvas Inferno / Pursuit to Eternity / The Hunt / Deadly Song of the Wizard / The Quest for the Stolen Soul، قسمت ۱۲ سری کتاب Resurrection Man به نام The Reborn Identity و قسمت ۴۴ سری کتاب کمیک Justice League به نام Darkseid War, Chapter Four: The Death of Darkseid جان خود را از دست داده است.

  • دوران نقره‌ای: زمین ۱:

    اگرچه دارک ساید از پیشبینی‌ها خبر داشت و می‌دانست که در نهایت توسط پسرش به قتل می‌رسد، اما حتی کوچک‌ترین کاری نکرد تا دل او را به‌دست بیاورد و مانع از رخ دادن این اتفاق شود

هنوز مشخص نیست که در چند هزار سال اول حکومت دارک ساید چه اتفاقاتی رخ داده است. اما در نهایت جنگ بسیار بزرگی بین سیاره آپوکالیپس و نیو جنسیس رخ داد؛ جنگی که به احتمال بسیار زیاد، توسط خود دارک ساید به وجود آمده بود. برای متوقف کردن این مبارزه که قطعا باعث نابودی و منقرض شدن خدایان جدید می‌شد، قرارداد و پیمانی بین نیو جنسیس و آپوکالیپس تنظیم شد. شرایط و بندهای این پیمان به این صورت بود که شخصیت «اسکات فری» ملقب به مستر میراکل، پسر رهبر سیاره نیو جنسیس یعنی Highfather یا همان ایزایا، در معامله‌ای باید با پسر دارک ساید یعنی «اوریون» جابه‌جا می‌شد. این معامله و جابه‌جایی به نظر حرکت بسیار عجیبی برای دارک ساید حیله‌گر بود. اینگونه پیشبینی شده بود که اوریون همان کسی است که او را به قتل می‌رساند. اما دارک ساید از قبل می‌دانست که آتشی شعله ور شده درون پسرش، داغ‌تر از آتشی است که درون چاله‌های سیاره‌های آپوکالیپس به وجود آمده است. از طرف دیگر دارک ساید می‌دانست زمانی که خشم پسرش اوریون آزاد شود، تمامی خدایان جدید لرزه به تنشان خواهد افتاد؛ تمامی این خدایان، به جز دارک ساید. در نهایت زمانی که فرصت مناسب آن برسد، اوریون پدر خودش را هم به قتل خواهد رساند و به حکومت ظالمانه و استبدادی او پایان خواهد داد.

  • دوران مدرن: زمین جدید:

بعد از جریان بحران در زمین‌های بینهایت، گذشته و تاریخچه‌ی دارک ساید، تا حد زیادی تغییر نکرد. در نتیجه، اتفاقات پیشبینی شده هم رخ دادند و اوریون زمانی که در یک نبرد بسیار بزرگ با پدرش قرار داشت، قلب او را از داخل سینه‌اش بیرون کشید و دارک ساید را در نبرد نهایی‌اش به قتل رساند. درست همانطور که پیشبینی شده بود، دارک ساید که مدت زمان زیادی قدرتمند و نیرومند به حساب می‌آمد، در طی نبرد نهایی‌اش با دستان پسرش به قتل رسید. با این حال، دارک ساید که همیشه استراتژی‌های مخصوص به خودش را دارد، مرگ خود را جعل کرد و بدن یک انسان معمولی به نام دن تورپین را به عنوان یک میزبان به تسخیر خود درآورد تا بعد از مرگش باری دیگر بتواند احیا شود و فرمول Anti-Life Equation را روی زمین آزاد کند. او در طی جریان بحران نهایی، باعث به وجود آمدن مرگ‌های زیادی شد و در نهایت توانست کنترل میلیاردها انسان را در دست بگیرد.

  • بعد از فلش پوینت: زمین صفر:

در قسمت اول سری کتاب کمیک Justice League، نام دارک ساید توسط یکی از پارادیمن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمت دوم همین مجموعه دوباره اشاره‌ی کوتاهی به شخصیت دارک ساید می‌شود و در نهایت این شخصیت شرور، در قسمت سوم سری کتاب کمیک Justice League برای اولین بار حضور پیدا می‌کند. این جریان مربوط به زمانی است که شخصیت «ویکتور استون» به واسطه‌ی انفجار یکی از مادِر باکس‌ها زخمی شده و در رویایی، دارک ساید را مشاهده می‌کند. در صفحات آخر قسمت چهارم این مجموعه، بالاخره خود شخصیت دارک ساید حضور پیدا می‌کند. در قسمت پنجم سری کتاب کمیک لیگ عدالت، این لیگ ابرقهرمانی با او برخورد می‌کنند اما در طی این مبارزه، دارک ساید پیروز میدان می‌شود. در طی همین مبارزه است که دارک ساید توسط پرتوهای امگای خود، چندین بار به سوپرمن صدمه وارد می‌کند و بازوی گرین لنترن را هم می‌شکند. در نهایت، در قسمت ششم این مجموعه، زمانی که شخصیت سایبورگ مادر باکس‌های مهاجمان را فعال می‌کند، اعضای لیگ عدالت این توانایی را به‌دست می‌آورند که به دارک ساید غلبه کنند و او را به درون «بوم تیوب» بیاندازند. هر چند که این عمل، اصلا کار راحتی برای اعضای لیگ عدالت به حساب نمی‌آمد. در طی این قسمت دیساید و استپن ولف به دختر دارک ساید اشاره‌هایی کردند و مشخص شد که آنها وظیفه دارند تا در طی جستجویی بی‌وقفه، تمامی دنیاها را به دنبال دختر او بگردند.

دوران نقره‌ای: زمین یک

  • تیم The Forever People:

در این برهه زمانی، اعضای تیم مردمان همیشگی به شدت در تلاش بودند تا نقشه‌های شیطانی دارک ساید را مختل کنند که البته اختلاف نظرهایی هم در این میان وجود داشت. این نوع توجه، از آن توجه‌هایی نبود که مارک مون رایدر توقع داشت. در طی ملاقات آنها، یکی از اعضای گروه به نام «Beautiful Dreamer» دزدیده شد اما چیزی نبود که مارک را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به این واقعیت که آنها در میان یک جنگ بین کهکشانی قرار داشتند (زیرا نیو جنسیس و آپوکالیپس خود را درگیر جریانی کرده بودند که در نهایت منجر به یک جنگ بین کهکشانی شد)، مارک مون رایدر عضو دیگر گروه خود یعنی «Sarifan» را برای شرایطی که در آن قرار گرفته بودند، سرزنش کرد. آنها باید کاری می‌کردند تا بتوانند دریمر را نجات دهند. در آن زمان دارک ساید رهبر سیاره آپوکالیپس به حساب می‌آمد. او در حال آزمایش یک گروه غیر خشن بود تا بتواند آنها را کامل کند. این جنگ بین کهکشانی تقصیر شریک دیوانه و مجنون دارک ساید به نام «Devilance» بود. هر دوی آنها با هم متحد شدند تا مکان صلح طلب و پر از آرامشی مثل نیو جنسیس را نابود کنند. آنها جنگ و مبارزه خود علیه نیو جنسیس را آغاز کردند تا تمامی نقاط صلح طلب آن را از بین ببرند؛ در همین حین، آنها زمین را به عنوان مقر فرماندهی خود انتخاب کردند.

دوران مدرن: زمین جدید

  • فرمول Anti-Life Equation:

حالا که دیگر در این برهه زمانی، یک سیاره تحت حکومت دارک ساید اداره می‌شد، او تصمیم گرفت که یک ماشین جنگی برای خود بسازد. این ماشین جنگی قرار بود توانایی این را داشته باشد تا جنگی به راه بیاندازد و از تمام کهکشان‌ها پیشی بگیرد و دارک ساید را به اهداف خود برساند. تمامی سربازها، اسلحه‌ها، تجهیزات مختلف جنگی و تمام ابزارهای لازم، در اختیار او قرار گرفته بودند. اکثر این ابزارها برای این بودند که او بتواند به کمک دوستان دیگر خود که جزو خدایان جدید محسوب می‌شدند، جنگی علیه نیو جنسیس به راه بیاندازند. نیو جنسیس درست نقطه‌ی مقابل آپوکالیپس بود؛ سیاره‌ای شاداب و ایده‌آل که با خدایانی عادل و صالح پر شده بود.

بزرگترین جاه طلبی و طمعی که دارک ساید داشت این بود می‌خواست تمام اراده‌ها و آرزوهای آزادی را که در جهان وجود دارد، از بین ببرد و تقریبا تمام جهان را طبق خواسته‌ی خودش شکلی دوباره به آن ببخشد. دارک ساید برای پایان دادن به این کار و رسیدن به خواسته‌ی خود، به دنبال راهی بود تا بتواند فرمول مرموز Anti-Life Equation را حل کند. این فرمول عجیب و غریب، توانایی کنترل تمامی اندیشه‌ها، ذهن‌ها و احساسات کل موجودات زنده‌ی جهان را به او اعطا می‌کرد. در عین حال که دارک ساید هنوز به دنبال راهی بود تا بتواند این فرمول را حل کند و آن را به کار بگیرد، در موقعیت‌ها و شرایط مختلف هم تلاش می‌کرد تا بتواند از طریق روش‌های متفاوت و کاربردی، سلطه‌ی جهان را در دست بگیرد. او علاقه‌ی بسیار زیادی به زمین داشت و اعتقاد داشت که بخش زیادی از انسان‌های روی زمین، بخش‌های مختلف فرمول معادله ضد زندگی را در ذهن خود دارند و او با پیدا کردن این قطعه‌ها می‌تواند این فرمول را حل کند.

darkseid - superman

  • خدایان المپ نشین:

دارک ساید که بقیه خدایان را به عنوان یک تهدید خطرناک برای خود می‌دید، به جزیره تمیسکیرا حمله کرد تا بتواند محل مخفی شدن خدایان المپ نشین را پیدا کند. او قصد داشت که بعد از پیدا کردن خدایان المپ نشین، ابتدا آنها را به قتل برساند و قدرت‌های آنها را از آنِ خود کند. آمازون‌ها بعد از متوجه شدن قصد واقعی دارک ساید، اصلا کمک کردن به او را نپذیرفتند و به مبارزه با ارتش او که متشکل از پارادیمون‌ها بود، پرداختند. همین موضوع باعث شد که نیمی از جمعیت آمازون‌ها در این مبارزه کشته شوند.

  • دنیاهای ما در جنگ:

    دارک سید در ابتدا قصد ربودن دستکش آهنی بینهایت را داشت اما بعد از متوجه شدن بی‌فایده بودن آن در دنیای دی سی، بیخیال دزدیدن آن شد

بعد از گذشت مدتی واندر وومن تصمیم داشت که انتقام خود را از دارک ساید برای به قتل رساندن تعداد بسیار زیادی از خواهرانش، بگیرد. لازم به ذکر است که او موفق هم شد. واندر وومن در طی جریاناتی که برای شخصیت Imperiex و برینیاک ۱۳ رخ داده بود، بخشی از روح خود را درون دارک ساید قرار داد. دارک ساید که دیگر آن دانش مختص به خود را نداشت، مورد حمله‌ی واندر وومن و خواهرانش قرار گرفت. آنها به همراه شخصیت ریون توانستند باری دیگر آتش قدرت‌های امگای او را روشن کنند. حالا که دیگر بخشی از خوبی در وجود او بیدار شده بود، باعث شد که قدرت‌های خداگونه‌ی او کمی ضعیف شود. به همین ترتیب او بخشی از تاریکی خود را از دست داد.

بعد از مدتی او حضور کوتاهی در کراس اور انتقام جویان و لیگ عدالت آمریکا داشت. در همین کراس اور او قصد داشت تا دستکش آهنین بینهایت معروف تانوس را از آنِ خود کند. بعد از مدتی تلاش، زمانی که متوجه شد این دستکش آهنی بیرون از دنیای خودش کاملا بی‌استفاده است و کاربردی ندارد، تصمیم گرفت که آن را رها کند.

  • مرگ خدایان جدید و شمارش معکوس تا بحران بینهایت:

در همین حال و طی همین برهه زمانی، دارک ساید رویدادهایی را ترتیب داد تا بتواند به خواسته‌های خود برسد و تمام اتفاقاتی را که در سرتاسر دنیا در حال رخ دادن بود نظاره کند زیرا مرگ چهارمین جهان (Fourth World) کم کم در حال رخ دادن بود و دارک ساید قصد داشت تا نظاره‌گر این اتفاق باشد. او نقشه داشت تا بعد از نابود شدن این دنیا، آن را درست طبق چیزی که خودش دوست داشت بسازد. از آنجایی که خدایان جدید در سرتاسر کهکشان به قتل رسیدند، دارک ساید نیروهای خود در سیاره آپوکالیپس مرتب کرد. او حتی برای اینکه کمک بیشتری داشته باشد، شخصیت «Virman Vundabar» را علی رغم اقداماتش در جهت کشتن دارک ساید، باری دیگر احیا کرد. بعد از انجام این اقدامات، دارک ساید نیروهای خود را در بخش دفاعی قرار داد. در طی گفتگویی با شخصیت «مترون»، دارک ساید به این موضوع اشاره کرد که بیشتر از دوستانش که در خدایان جدید حضور داشتند، اطلاعات دارد. دارک ساید کاملا درباره این شخصیت «خدا کش» اطلاع داشت و می‌دانست که او چه برنامه‌ای دارد و چه چیزی در او رخنه کرده است. او از به اشتراک گذاشتن این اطلاعات ممانعت کرد و از این موضوع خوشحال بود که برای یک بار هم که شده، اطلاعات بیشتری نسبت به مترون دارد.

حال مشخص شده که دارک ساید در آن زمان تقریبا تمامی شخصیت‌های کلیدی جریان خط داستانی شمارش معکوس تا بحران بینهایت را بازی داده بود و آنها را روی یک صفحه شطرنج بسیار بزرگ طبق سلیقه خودش تغییر می‌داده است. او در طی همان جریانات، حمایت و حفاظت خود از جیمی اولسن را نشان داد. زمانی که یک پارادیمن به او حمله کرد، دارک ساید در مقابل این پارادیمن را تبخیر کرد و از بین برد. از طرف دیگر دارک ساید مطمئن شد که شخصیت کاراته کید، حامل ویروس Morticoccus، از این جریان جان سالم به در می‌برد. هنوز دلایل او برای انجام این کارها و محافظت از این دو شخصیت مشخص نیست. بعد از مدتی او تلاش کرد تا مری مارول را به استخدام خودش دربیاورد و او را جادوگر خود کند تا بتواند به اهداف خود برسد اما بعد از گذشت مدتی، مری مارول هم به دارک ساید پشت کرد و پا به فرار گذاشت. همچنین دارک ساید، دیساد را موظف کرد تا مطمئن شود که «فاجعه‌ی بزرگ» در هر صورت به وقوع می‌پیوندد. او شخصیت «گرنی گودنس» را موظف کرد تا فرد جدیدی از زمین را به گروه Female Furies اضافه کند تا او بتواند خود را به شکل شخصیت «آتنا» دربیارود. در طی جریانات این برهه زمانی، اینگونه نشان داده شده بود که دارک ساید به دنبال ظهور «جهان پنجم» است که به احتمال زیاد روی زمین قرار دارد. او قصد داشت با به وجود آوردن «فاجعه‌ی بزرگ» و «قتل خدایان جدید» این نقشه‌ی خود را عملی سازد. به علاوه لازم به ذکر است که دارک ساید شخصیت «سالومون» از مانیتورها را بازی داد تا بتواند به این واسطه جنگی بین گروه Monitors و Monarch به راه بیاندازد و اینگونه سرنوشت مولتی ورس را تغییر دهد.

بعد از گذشت مدتی مشخص شد که دارک ساید، شخصیت جیمی اولسن را تبدیل به ظرف یا حاملی برای نگه داشتن قدرت‌های خدایان جدید کرده است. او مری مارول که ذهن او را شتسشو داده بود و او را مجبور به پس گرفتن قدرت‌های تاریک خود کرد، فرستاد تا جیمی اولسن را دستگیر کند. در همین حین، سوپرمن به سراغ جیمی اولسن رفت تا به او کمکی کند. به همین دلیل، برای اینکه کاری از دست سوپرمن برنیاید و دارک ساید بتواند کنترل قدرت‌های جیمی را در دست بگیرد، کاری کرد تا او اشعه کریپتونایت را از خود ساطع کند. زمانی که سوپرمن هم دیگر نتوانست کاری کند، شخصیت اتم به سراغ آنها رفت و ارتباط کنترلی دارک ساید را قطع کرد. بعد از این اتفاق، جیمی تبدیل به یک موجود شبه لاکپشت بسیار غول پیکر شد و تصمیم گرفت خودش به سراغ دارک ساید شرور برود. بعد از این مبارزه‌ی دارک ساید و جیمی که در سرتاسر شهر مترو پلیس آثار آن به جا مانده بود، دارک ساید در طی حرکتی سعی کرد جیمی را به قتل برساند اما در همان لحظه متوجه شد که شخصیت اتم در سر او قرار داشته است و شاهد بیرون آمدن او از سر جیمی بود. ری پالمر با سرعت بسیار زیاد محل نگه‌داری قدرت خدایان جدید را نابود و این قدرت‌ها را در فضای آزاد رها کرد. دارک ساید با دیدن این اتفاقات به‌شدت عصبانی و خشمگین شده بود اما ماجرا به همینجا ختم نشد. در همین حین، بوم تیوبی در آسمان‌های شهر مترو پلیس باز شد که باعث برانگیخته شدن تعجب دارک ساید شد. بعد از باز شدن تیوب، دارک ساید متوجه شد که پسر او یعنی همان اوریون از داخل آن در حال بیرون آمدن است و توانسته از دست شخصیت «اینفینیتی من» جان سالم به در ببرد و فرار کند. اوریون بعد از خارج شدن از تیوب، مبارزه خود با پدرش را آغاز کرد. بعد از یک مبارزه بسیار خشن و بی‌رحمانه و تقریبا در انتهای این جنگ تن به تن، قلب دارک ساید توسط فرزند خودش کنده و از داخل سینه بیرون کشیده شد.

 

با این حالت، در بهترین حالت می‌توان گفت که پیروزی پسر دارک ساید، یک پیروز شکست‌آمیز و پرزیان به حساب می‌آمد. زمانی که دارک ساید «جان خود را از دست داد»، ذات و روح او از طریق زمان و فضا به عقب برگردانده شد. روح و ذات او به روی زمین فرود آمد؛ آن هم در برهه زمانی‌ای که هنوز چندین ماه تا سقوط خدایان جدید باقی مانده بود و گرگ و میش «جهان چهارم» محسوب می‌شد. در این برهه زمانی مشخص شد که دارک ساید بالاخره توانسته فرمول معادله ضد زندگی را کشف کند و قصد دارد با استفاده از آن، پایگاه قدرتی را روی زمین ایجاد کند. بقیه اعضای نخبه و وفادار تیمش هم در آن زمان روی زمین تجسم یافته بودند. این اعضا عبارتند از دیساد که یک روانپزشک شرور بود، گرنی گودنس که یک دلال برای گروه Female Furies محسوب می‌شد و خود دارک ساید که حالا یک تاجر شرور است که تنها با عنوان «Dark Side» به او اشاره می‌شود. در طی همین جریان مشخص شده بود که دارک ساید در طی معامله‌ای، تصمیم گرفت آمریکای شمالی را به تیم و نژاد «شیدا» بدهد و در عوض اولین ابرقهرمان زمین یعنی «Aurakles» را به‌دست بیاورد. بعد از مدتی معلوم شد که دارک ساید از انجام این معامله قصد دیگری داشته و می‌خواسته از این طریق شخصیت «شیلو نورمن» را به‌دست بیاورد؛ کسی که دارک ساید او را به عنوان «نماد آزادی» در نظر می‌گرفت. دارک ساید در نظر داشت تا از همین طریق، به مرور به نقشه از بین بردن خدایان جدید نزدیک شود. در عین حال که دارک ساید تلاش می‌کرد تا به مرور ارتشی را برای خود جمع آوری کند و هرچه زودتر قدرت را به‌دست بیاورد، مبارزه‌های مختلفی هم با تیم‌ها و ابرقهرمانان متفاوت مانند بردز آو پریِ شخصیت اوراکل، تین تایتانز و برت آلن ملقب به فلش، انجام داد. بعد از اینکه مدتی گذشت و خود دارک ساید از تمامی جوانب مطمئن شد و تمامی منابع لازم خود را جمع آوری کرد، عملیات مخصوصش را آغاز کرد.

در نهایت دارک ساید به همراه پیرو و شاگردش به نام «لیبرا»، به اعضای جامعه ابرشروران اعلام کردند که آنها می‌توانند این شروران را به خواسته‌ی قلبی خود برسانند. دارک ساید و شاگردش به آنها اعلام کردند که اگر اعضای این جامعه، از «خدای شرارت» پیروی کنند، دارک ساید به عنوان «رئیس دارک ساید» که رهبر جامعه شرور «کلاب دارک ساید» محسوب می‌شود، حتی می‌تواند قدرت‌های بسیار بیشتری را برای آنها جمع آوری کند. دارک ساید با استفاده از صندلی مخصوص رها شده‌ی شخصیت مترون به نام « Mobius Chair»، توانست پسر خود یعنی اوریون را به قتل برساند. او با استفاده از یک گلوله‌ی رادیونی که در بُعد زمانی به گذشته فرستاده بود این کار را انجام داد. همین رویداد باعث شد که اقدامات دارک ساید توجه جامعه ابرقهرمانی را به خود جلب کرد. بعد از گذشت این جریانات، دارک ساید تلاش کرد تا با کمک گرفتن از مری مارول شرور شده، لیبرا، مستر سیمیان، موکاری و دوستان شرور خود در جامعه‌ی خدایان جدید که شکلی شبه ستاره‌ای داشتند و همانند خود دارک ساید جسم انسان‌های زمینی را تسخیر کرده بودند، زمین را تحت کنترل خودش بگیرد. همین جریانات، به نوعی جرقه‌ای بزرگ برای خط داستانی بحران بینهایت و تمامی اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، محسوب می‌شود.

  • بحران بینهایت:

جالب است بدانید که بعد از آن اتفاقات، حضور دارک ساید نه تنها کمرنگ نشد، بلکه باری دیگر در بحران بینهایت هم ظاهر شد. دارک ساید در این خط داستانی، به همراه دیگر دوستان و پیروانش باری دیگر در شهر «Blüdhaven» ظاهر شدند و تجارتی را که با نام «کلاب دارک ساید» شناخته می‌شد به راه انداختند. در این برهه زمانی که خدایان جدید دیگر در ظاهر جدید انسانی‌ای روی زمین ظاهر شده بودند، باز هم توانایی این را داشتند که جسم انسان‌های دیگر را هم تسخیر کنند و این انسان‌ها را به عنوان یک میزبان به کار بگیرند. هرچند جالب است بدانید که این فرایند تسخیر، باعث می‌شد خود میزبان بمیرد و بدن جدیدی در طی این فرایند ایجاد شود. شخصیت دن تورپین بعد از کشته شدن اوریون متوجه شد که کلاب دارک ساید به ناپدید شدن چندین کودک ابرانسان هم مربوط بوده است. البته موضوع به همینجا ختم نشد بلکه بعد از گذشت مدتی دارک ساید جریان را برای تورپین روشن کرد و گفت که او کنترل فرمول معادله ضد زندگی را به‌دست آورده و از آن استفاده می‌کند تا بتواند این کودکان را فاسد کند. همچنین اعلام کرد که این جریان تحت کنترل و بررسی‌های گرنی گودنس و برنادث است.

در طی چندین هفته بعد از این جریان، دارک ساید از یکی از شاگردان خود یعنی لیبرا استفاده کرد تا ابرشرورهای زمین که در جامعه مخفی قرار داشتند، با یکدیگر متحد کند. دارک ساید قصد داشت تا از آنها استفاده کند که در نهایت بتواند زمین را فتح و تحت کنترل خود بگیرد. علاوه بر این، دارک ساید به واسطه‌ی لیبرا توانست حمله‌ای علیه دفتر دیلی پلنت به راه بیاندازد تا حواس دشمن قدیمی خود یعنی سوپرمن را به این موضوع جلب کند؛ دارک ساید شخصیت مارشن من هانتر را به قتل رساند تا به بقیه بفهماند که قصد دارد ابرشرورهای بیشتری را استخدام کند؛ او برای هال جوردن که یک گرین لنترن محسوب می‌شد پاپوش درست کرد و نشان داد که او پسرش را به قتل رسانده است؛ او بتمن را دستگیر کرد؛ واندر وومن را با یک ویروس ناشناخته آلوده کرد. همین اتفاقات باعث شد تا جامعه ابرقهرمانی، چندین رهبر بسیار بزرگ و مهم خود را از دست بدهد. علاوه بر این، دارک ساید برنامه داشت که « Evil Factory» خود را باری دیگر راه بیاندازد که در نهایت این کار را هم انجام داد؛ دارک ساید از انجام این کار قصد داشت بدن‌های جدیدی برای خدایان جدید خلق کند. در همین برهه زمانی بود که دن تورپین متوجه شد، دارک ساید قصد دارد بدن او را به تسخیر خود در بیاورد و کنترل آن را در دست بگیرد. پس از تمامی این حوادث، دارک ساید فرمول معادله ضد زندگی را در سطح اینترنت منتشر کرد تا به همین واسطه بتواند افراد بیشتری را به جامعه خود بیاورد؛ کسانی که می‌توانستند در محقق شدن خواسته‌های دارک ساید کمک کنند و این فرمول را به دست افراد بیشتری برسانند.

در نهایت دارک ساید توانست کنترل بدن دن تورپین را به‌دست بیاورد. در این برهه زمانی که دیگر همه چیز به هم ریخته بود، یک نیروی ناشناخته بری آلن یا همان فلش دوم را احیا کرد تا بلکه او بتواند دارک ساید را متوقف کند؛ کسی که حضور او باعث فاسد و نابود کردن مولتی ورس شده بود. یک ماه بعد از اینکه دارک ساید کنترل زمین را در دست گرفته بود، بتمن به هر طریقی که شد، توانست خود را آزاد کند و به مقابله با دارک ساید بپردازد. بتمن دقیقا با همان گلوله رادیونی‌ای که دارک ساید پسرش اوریون را کشته بود، به او شلیک کرد اما درست در همان لحظه دارک ساید هم فرمان امگای خود را به طرف بتمن آزاد کرد. دارک ساید به واسطه‌ی شلیک این گلوله رادیونی زخمی و مسموم شده بود اما هنوز می‌توانست نفس بکشد. در این برهه زمانی دیگر شکست دارک ساید بسیار نزدیک و ممکن شده بود. در همین حین بری آلن و والی وست توانستند پرتوهای امگای خودش، گلوله‌ی اوریونی‌ای که اوریون را در بازه زمانی دیگری کشته بود و شخصیت «بلک ریسر» را به سمت دارک ساید هدایت کردند تا بلکه به این طریق بتوانند او را از پا دربیاورند و به زمین بزنند.

بعد از فلش پوینت (New 52)

  • پایان زمین ۲:

اخیرا، دارک ساید به طور تصادفی توسط شخصیت میراکل من در محیطی شبیه به زندان، آن هم در سیاره آپوکالیپس زنده و احیا شد. دارک ساید بلافاصله بعد از زنده شدن دوباره، به زمین ۲ رفت و با تمام قهرمانان آن به مبارزه پرداخت. در همین حین هم منتظر بود که آپوکالیپس، سیاره زمین را بخورد. در همان زمان مشخص شده بود که آپوکالیپس، یک سیاره خدا محسوب می‌شود که نیاز دارد از بقیه سیاره‌های دیگر تغذیه کند. در طی جریان پایان زمین ۲ و همچنین پایان دنیاهای دیگر، دارک ساید با شخصیت فلش، آکوا وومن، پاور گرل، ول-زاد، دکتر فیت، بتمن، رد تورنیدو (لوئیس لین) و بسیاری از قهرمانان دیگر مبارزه کرد. در این مبارزه ثابت شد که قهرمانان داستان ما در برابر چنین نیروی شیطانی بزرگی، بی‌فایده هستند. ما در این صحنه‌ها شاهد این هستیم که دارک ساید حتی به ندرت تلاش می‌کند و با این حال می‌تواند به راحتی و بدون تحمل هیچگونه سختی‌ای به این تیم ضربه وارد کند و آنها را شکست دهد.

از آنجایی که تسخیر زمین هدف اصلی و والای دارک ساید به حساب می‌آمد، هیچ چیزی نمی‌توانست جلودار او باشد و او حاضر بود با تمامی قهرمانان مبارزه کند تا در نهایت دنیاها را تحت کنترل خود دربیارود

پاور گرل در طی این مبارزه به سراغ چشم‌های دارک ساید رفت و به نظر می‌رسید که آسیبی هم به آنها وارد کرد و باعث شد که دارک ساید متحمل درد شود اما او به سرعت پاور گرل را هم شکست داد و به زمین زد. بعد از این جریان ما شاهد این هستیم که او با سرعت بسیار زیادی زخم‌هایی که به چشمش وارد شده بود را بازسازی کرده است. این اتفاق درست پیش از این رخ داد که آلن اسکات به همراه قدرت تمامی گرین لنترن‌هایی که در سرتاسر مولتی ورس حضور دارند، سر برسد. زمانی که آلن به همراه قدرت تمامی گرین لنترن‌ها سر رسید، شورای تصمیم‌گیری زمین ۲ تصمیم گرفتند که آلن را تبدیل به نماد خود بکنند. به همین دلیل، او توانست قدرت رد لنترن‌ها، گری لنترن‌ها، وایت لنترن‌ها، بلو لنترن‌ها و دیگر قدرت‌ها را به‌دست بیاورد. با این حال جالب است بدانید که آلن با داشتن تمامی این قدرت‌ها، باز هم از دارک ساید شکست خورد. همینطور که این مبارزه ادامه داشت، آلن اسکات اشاره کرد، از آنجایی که زمین ۲ تضعیف شده و به مرز نابودی خود توسط سیاره آپوکالیپس نزدیک می‌شود، او هم کم کم احساس ضعف می‌کند. آلن اسکات تصمیم گرفت که به عنوان آخرین عمل خود در قالب گرین لنترن، یک کار خوب و مهم انجام دهد. او تصمیم گرفت تا به نحوی از توانایی خود استفاده و نیروهای پاور گرل، ول-زاد و بقیه قهرمانان را با قدرت بیشتری تجدید کند و به آنها بازگرداند.

  • جنگ دارک ساید:

دارک ساید به مدت چندین روز متوالی با برادر خود یعنی های‌فادر ایزایا مبارزه کرد و به دنبال شکست دادن او بود. بعد از این جریان او در سرتاسر مولتی ورس، به دنبال دختر خود که مدت بسیار زیادی گم شده بود، می‌گشت. در همین حین، یک تهدید بسیار خطرناک و قدرتمند به نام «آنتی-مانیتور» به دنبال این بود که انتقام سقوط پیشین و شکست خود را از دارک ساید بگیرد. دارک ساید که همچنان به دنبال دختر خودش بود، به زمین صفر رفت که آمازونی‌ها در حال برگزاری یک مراسم باستانی و مذهبی بودند. گریل، دختر دارک ساید، پدرش را به مبارزه‌ای تن به تن در مقابل آنتی-مانیتور برد. موبیوس (آنتی-مانیتور) اعتقاد داشت که با کشتن دارک ساید، او هم می‌تواند از آنتی-مانیتور بودن نجات پیدا کند بنابراین به این مبارزه تن داد و جنگ علیه دارک ساید را آغاز کرد. بعد از یک مبارزه بسیار شدید و خشن، آنتی-مانیتور شخصیت بلک ریسر را با فلش مخلوط کرد و آنها را به سراغ دارک ساید فرستاد. او با استفاده از فلش مخلوط شده و همچنین قدرت‌های خود، توانست دارک ساید را به قتل برساند. زمانی که دارک ساید به قتل رسید، جهان کاملا بی‌نظم شد زیرا خدای شرارت خودش را از دست داده بود. بعد از گذشت مدتی لکس لوثر با «Omega Sanction» ادغام و تبدیل به حاکم جدید سیاره آپوکالیپس شد.

darkseid war

بعد از مردن Uxas و به عنوان عواقب این اتفاق، برخی از اعضای تیم لیگ عدالت قدرت‌های بسیار بیشتری نسبت به قبل به‌دست آوردند و توانستند تبدیل به خدایان جدید شوند. گریل توانست به فرمول معادله‌ی ضد زندگی دست پیدا کند و در همین حین هم اعضای لیگ عدالت به مبارزه با شخصیت موبیوس پرداختند. از آن طرف و در بخش دیگری از داستان، اثر امگا به سیاره آپوکالیپس بازگشت و تغییراتی در ذات و شخصیت لکس لوثر ایجاد کرد که همین تغییرات باعث شد او تبدیل به دارک ساید جدید شود؛ دارک سایدی که به مبارزه با موبیوس برخواست. زمانی که شخصیت سوپر وومن بچه‌ای داشت، گریل از عبارت « Mazahs» استفاده کرد تا بتواند به قدرت‌ها و توانایی‌های او دست پیدا کند. در همین حین گریل تمامی قدرت‌های پدرش را درون ذات این نوزاد جاسازی کرد. آخرین قدرت همان اثر امواج امگا بود که این نوزاد را تبدیل به جسم جدیدی برای ذات و روح دارک ساید کرد. بعد از رخ دادن این اتفاق، گریل به همراه این بچه فرار کرد و تصمیم داشت او را به همان طریقی که خودش دوست دارد تربیت و بزرگ کند.

  • DC Rebirth:

دارک ساید که دیگر در قالب یک بچه بود، در قسمت اول سری کتاب کمیک DC Universe: Rebirth حضور پیدا کرد؛ جایی که گریل درباره برادر گم شده‌ی واندر وومن به نام جیسون به او توضیح داد و گفت که این برادر مدت زیادی ناپدید شده است. نسخه بچگی دارک ساید باری دیگر در سری کتاب کمیک Dark Nights: Metal حضور پیدا کرد. در این خط داستانی ما شاهد این هستیم که بتمن، او را از دست گریل می‌دزدد و قصد دارد با استفاده از پرتوهای امگا، در زمان سفر کند و به گذشته برود. با این حال این اتفاق هرگز به حقیقت تبدیل نشد و دارک ساید باری دیگر توسط گریل نجات و بازگردانده شد. مدتی بعد از این جریان، دارک ساید تبدیل به یک کودک نو پا شد و با استفاده از توانایی تله پاتی خود، تلاش کرد تا به سراغ خدایان قدیم برود، بلکه بتواند باری دیگر به نسخه قدیمی خود بازگردد.

به هر اندازه‌ای که دارک ساید کوچک و دخترش می‌توانستند نیروی زندگی جذب کنند، به همان اندازه به سن این شخصیت شرور اضافه می‌شد به همین دلیل آنها به سراغ خدایان رفتند تا بتوانند این روند را تسریع ببخشند

بعد از کشتن ماموران سازمان آرگوس که قصد شکار و دستگیری آنها را داشتند، دارک ساید و گریل تصمیم گرفتند که به سراغ فرزندان شبه‌خدای زئوس بروند و بعد از شکار کردن آنها، نیروی زندگیشان را از آنها بگیرند. در طی همین جریان، آنها چندین مورد از این فرزندان مانند پرسئوس و هرکول را به قتل رساندند. همین موضوع باعث شد تا دارک ساید بتواند به اندازه یک کودک رشد کند. همچنین بعد از اینکه آنها واندر وومن را به واسطه‌ی جیسون فریب دادند، دارک ساید باری دیگر رشد کرد و توانست دوباره تبدیل به یک مرد جوان شود. او خودش با واندر وومن به مبارزه پرداخت و بعد از اینکه او را شکست داد و در حال تخلیه‌ی نیروی زندگی او بود، از طرف جیسون به او خیانت شد و مورد حمله‌ی جیسون قرار گرفت. زمانی که زئوس در این خط داستانی حضور پیدا کرد و به شکل واقعی و حقیقی خودش تبدیل شد، دارک ساید با خدایان المپ نشین به مبارزه پرداخت و در حین مبارزه خود، محیط اطراف آنها را کاملا نابود کرد. زمانی که آنها سعی داشتند از طریق بوم تیوب به مانیل پایتخت کشور فیلیپین بروند، زئوس رعد و برق‌های خود را به روی دارک ساید رها کرد. با این حال دارک ساید اعلام کرد که او کاملا برای این اتفاق آمادگی و نقشه داشت و هدف اصلی او، خود زئوس بوده است. دارک ساید بعد از اعلام این حرف‌ها، نیروی زندگی زئوس را تخلیه کرد و در آخر او را به قتل رساند. همین تخلیه نیروی زندگی زئوس باعث شد که دارک ساید به شکل اصلی و اولیه‌ی خود بازگردد. زمانی که بقیه اعضای لیگ عدالت سر رسیدند، دارک ساید تصمیم گرفت، بهترین کار این است که با آنها مبارزه نکند زیرا او قصد نداشت که ریسک کند و به خاطر یک مبارزه کوچک با آنها، برنامه‌های بزرگتر خود را برای آنها فاش کند. بعد از این جریان، دارک ساید بلافاصله به همراه دخترش گریل، از طریق بوم تیوب آنجا را ترک کرد.

دارک ساید شرور که از اعضای خدایان جدید محسوب می‌شود، یکی از قدرتمندترین موجودات در دنیای کمیک کمپانی دی سی است. او با استفاده از قدرت‌های بی‌اندازه و فوق‌العاده زیادی خود توانسته تمام دنیاها را فتح و تحت کنترل خود در بیاورد. علاوه بر قدرت‌های بی‌اندازه، دارک ساید دارای اراده آهنین، هوش زیاد، حیله‌گری و قدرت نظامی کل قلمرو سیاره آپوکالیپس است؛ سیاره‌ای که تمامی مردمان آن، دارک ساید را به عنوان خدای شرارت پرستش می‌کنند. در حالی که در ابتدا ممکن است همه تصور کنند که دارک ساید هم درست همانند دیگر اعضای خدایان جدید است، اما در حقیقت او موجود جدیدی محسوب می‌شود که از نتیجه پیوند میزبان او، با اثر امگا (Omega Effect) پدید آمده است. قدرت واقعی او را می‌توان با شخصیت‌هایی مانند «تریگون» و آنتی-مانیتور مقایسه و اندازه‌گیری کرد.

فیزیولوژی خدایان جدید:

موجودات سیاره آپوکالیپس و همچنین سیاره نیو جنسیس با عنوان خدایان شناخته می‌شوند و در قلمرویی به نام «جهان چهارم» زندگی می‌کنند؛ قلمرویی که خارج از فضا و زمان معمولی است. قدرت آنها بسیار زیاد است. دلیل این قدرت زیاد این است که آنها به یک «منبع» خاص نسبتا نزدیک هستند؛ یک منبع انرژی مرموز که قدرت‌های الهی موجودات سیاره آپوکالیپس و نیو جنسیس و همچنین دیگر موجودات قدرتمند مولتی ورس دنیای دی سی را چندین برابر می‌کند. خدایان جدید در مولتی ورس منحصر به فرد هستند و در هر دنیایی، با شکل واقعی و حقیقی خود ظاهر می‌شوند.

  • قدرت ابرانسانی:

Uxas یک موجود بسیار قوی از سیاره آپوکالیپس محسوب می‌شود. قدرت بدنی که دارد، او را قادر می‌سازد که بیش از ۱۰۰ تن را بلند کند یا بکشد. او یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های دنیای دی سی به حساب می‌آید. دارک ساید به راحتی می‌تواند اجسام غول‌آسا را نابود کند، در مبارزه با شخصیت‌های فوق‌العاده قدرتمندتر مخصوصا موجودات کیهانی پیروز می‌شود، توانایی خم کردن و شکستن هر نوع فلز ساخت بشر را دارد، می‌تواند اجسام غول پیکر را بکشد و به راحتی می‌تواند اشیاء بسیار عظیمی که زیرساخت بسیار محکم و غنی‌ای دارند را نابود کند. قدرت او آنقدر زیاد است که به راحتی می‌تواند بر تمامی اعضای لیگ عدالت به خصوص اعضای بسیار قدرتمند غلبه کند و آنها را شکست دهد. حتی در یک خط داستانی اینگونه نشان داده شده که او با دستان خالی، انگشتر گرین لنترن را نابود کرده است. از طرف دیگر اینگونه نشان داده شده که او یک بار بدون هیچ زحمتی، سوپرمن را با مشت خود به سمت دیوار سرچشمه پرتاب کرده است. دارک ساید حتی در یک نبرد تن به تن و تک نفره، با شخصیت فوق‌العاده قدرتمندی مانند آنتی-مانیتور مبارزه کرده است. همچنین همانطور که بالاتر هم ذکر شد، او با آلن اسکات که تقریبا قدرت کل مولتی ورس را در دستش داشت هم وارد مبارزه شد.

  • سرعت ابرانسانی:

با توجه به اینکه دارک ساید هم از فیزیولوژی خدایان جدید برخوردار است، می‌تواند بسیار سریعتر از یک ورزشکار کار کشته‌ی المپیکی که هر روز در ورزش‌های مخصوص شرکت می‌کند، فکر کند، واکنش نشان دهد و حرکت کند. اگرچه سرعت او در حد اسپیدسترهایی مانند فلش و سوپرمن نیست، اما سرعتی که دارک ساید دارد، آنقدر زیاد است که می‌تواند آنها را بسیار متعجب کند و در مبارزه‌ها، می‌تواند تا حدودی به پای آنها برسد. او می‌تواند در عرض چند میکرو ثانیه فکر کند و واکنش نشان دهد.

  • استقامت ابرانسانی:

بافت به‌خصوصی که بدن دارک ساید دارد، هیچ نوع سمی مبنی بر خستگی ایجاد نمی‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که او یک استقامت بی‌پایان داشته باشد. دارک ساید می‌تواند بدون هیچ توقفی مبارزه کند و بیشتر از هر دشمن دیگری در این مبارزه زنده بماند و تا جایی که لازم باشد بجنگد.

lex luther

  • آسیب ناپذیری:

دارک ساید به‌شدت در برابر هرگونه آسیب جسمی یا روحی مقاوم است. حداکثر ظرفیت و مقاومت دارک ساید در خط داستانی‌های مختلف، متفاوت بوده است. به طور کلی، از آنجایی که او یک موجود کیهانی با سرعت بسیار بالا محسوب می‌شود، انسان‌ها حتی نمی‌توانند آسیب رساندن به او را آغاز کنند؛ گلوله‌ها هیچ آسیبی نمی‌توانند به او وارد کنند؛ موشک‌ها، بمب‌ها و لیزرها حتی یک نشانه هم نمی‌توانند روی او بگذارند؛ همچنین انتشار انرژی با ولتاژ بسیار بالا نمی‌تواند به درون او نفوذ کند. در واقع مقاومت دارک ساید آنقدر بالا است که شخصیت «لوبو» اصلا نتوانست به او آسیبی وارد کند و زمانی که او با مشت‌هایش به دارک ساید ضربه وارد کرد، این مشت‌های خودش بود که در نهایت آسیب دید. او به طور کامل در برابر تمام بیماری‌های زمینی و ویروس‌های مختلف، مصون است. استقامت فوق‌العاده زیاد دارک ساید باعث شده که او کاملا در برابر قدرت حلقه‌ی گرین لنترن مصون باشد. او می‌تواند در برابر ضربه‌های مستقیم آنتی-مانتیور و انفجارهای آنتی-مترِ او مقاومت کند.

همچنین او می‌تواند در برابر سلاح‌های الهی غیرقابل تخریب مانند نیزه‌ی سه سر آکوامن و شمشیر واندر وومن که توسط هفائستوس یکی از خدایان المپ نشین ساخته شده، مقاومت کند. در طی یکی از خط داستانی‌ها، دارک ساید در طی جریانی از «دومزدی» شکست خود و آسیب بسیار جدی‌ای به او وارد شد. البته لازم به ذکر است که در این خط داستانی، دارک ساید اصلا توقع چنین حمله‌ای را نداشت زیرا دومزدی پیش از حمله به سمت دارک ساید، توسط انفجار امگا کشته شده بود. اگر نخواهیم بگوییم که دارک ساید در برابر آثار هرگونه دستکاری ذهنی، دستکاری مواد، دستکاری زمان و حتی تغییر و انحراف واقعیت مصون است، اما با قاطعیت می‌توان گفت که او مقاومت بسیار بالایی در برابر چنین حمله‌هایی دارد. در برهه‌ای از زمان تمام اعضای لیگ عدالت دست به دست هم دادند تا در آخر توانستند یک نوع ناراحتی کوچکی در او ایجاد کنند.

  • بهبودی:

دارک ساید می‌تواند هرگونه زخم و آسیبی را بهبود ببخشد حتی اگر چاقو یا نیزه‌ای درون چشم‌هایش فرو رفته باشد. به طور مثال زمانی که او در طی یک مبارزه با تمامی قهرمانان زمین ۲ آسیب بسیار جدی‌ای به چشمش وارد شد، با سرعت بسیار زیادی توسط فاکتور بهبودی، زخمش بهبود یافت و در عرض چند لحظه بعد از رخ دادن این اتفاق دوباره توانست مبارزه خود را از سر بگیرد. در برهه‌ای از زمان شخصیت «اسپکتر» دارک ساید را تبدیل به خاکستر کرد تا بتواند باری دیگر به خدای جدید زندگی ببخشد. همین فاکتور بهبودی دارک ساید، او را تبدیل به یک موجود غیرقابل کشتن کرده است.

  • جاودانگی:

دارک ساید، به عنوان یک خدای جدید، جاودانه به حساب می‌آید و دارای یک طول عمر طولانی است که به او این امکان را می‌دهد تا به طور نامحدود زندگی کند. او اصلا پیر، پژمرده یا نابود نمی‌شود. همانطور که بالاتر هم اشاره شد، او یک بار توسط اسپکتر تبدیل به «هیچ چیز» شد اما مدت بسیار طولانی‌ای نگذشت که توانست باری دیگر بدن خود را به حالت اول بازگرداند.

اثر امگا

 دارک ساید به واسطه‌ی اثر امگا توانسته بیش از پیش قدرتمند شود. اثر امگا یک نیروی انتروپی به حساب می‌آید که از طرف بُعد ویران کننده‌ی سرچشمه آمده است. او می‌تواند از راه‌های فوق‌العاده زیادی از اثر امگا استفاده کند.

  • پرتوهای امگا:

این روش، مخرب‌ترین راهی است که دارک ساید از اثر امگا استفاده می‌کند. او روی این قدرت تمرکز می‌کند و در نهایت این قدرت به شکل مخربی از چشم‌های او بیرون می‌آید و به سمت هدف می‌رود. او کاملا روی این قدرت کنترل دارد به طوری که حتی می‌تواند مسیر یا هدف آن را تغییر دهد. این قدرت، به دارک ساید اجازه‌ی تله پورت کردن، تغییر شکل، از هم پاشیدگی لحظه‌ای یا نابودی را می‌دهد. او می‌تواند این پرتو یا اشعه را به شکل خط مستقیم، منحنی، خمیده یا پیچیده به سمت هدف خود هدایت کند. زمانی که این پرتو به هدف خود برخورد می‌کند، به سرعت هدف را نابود و تبدیل به هیچ می‌کند. اینگونه ثابت شده که پرتوهای امگای دارک ساید در برابر دستبندهای مخصوص واندر وومن (توسط خدای المپ نشین ساخته شده است) بی‌فایده هستند. تا به امروز هیچ چیز یا هیچ کسی نتوانسته در برابر اثر امگا جان سالم به در ببرد. دارک ساید در طی خط داستانی بحران در زمین بینهایت، لباس مخصوص آنتی-مانیتور را از بین برد و همچنین لباس رزم شخصیت «Imperiex Prime» را در طی خط داستانی دنیاهای ما در جنگ، نابود کرد. در طی جریان خط داستانی جنگ دارک ساید، این شخصیت شرور یک بار آنتی-مانیتور ضعیف شده را با استفاده از پرتوهای امگا تقریبا کشت.

 

  • تله پاتی:

دارک ساید به راحتی می‌تواند ذهن هر کسی را در هر جایی که حضور دارد، بخواند. همچنین او از لحاظ ذهنی می‌تواند به آنها حمله کند و با استفاده از قدرت تله پاتی خود، اندیشه‌های آنها را مورد حمله قرار دهد.

  • کنترل ذهنی:

دارک ساید می‌تواند اقدامات و ادراک چندین فرد مختلف را در یک زمان واحد، کنترل کند.

  • دورجنبی:

دارک ساید از لحاظ ذهنی می‌تواند حرکت تمام اشیاء را تحت تاثیر قرار دهد و با استفاده از قدرت ذهنش می‌تواند این اجسام را به راحتی تکان دهد. او حتی با قدرت دورجنبی خود می‌تواند باعث به وجود آمدن گردباد شود. جالب است بدانید که او حتی با قدرت ذهن خود می‌تواند تمام سیاره‌ها را در سرتاسر جهان حرکت دهد.

  • پرواز/شناوری:

دارک ساید می‌تواند با سرعت بسیار زیادی پرواز کند یا بدون هیچ تلاش و زحمتی شناور باشد.

  • دستکاری مواد:

با استفاده از اثر امگا، دارک ساید می‌تواند مولکول‌های یک جسم یا اندام‌های یک بدن را پراکنده یا حتی نابود کند. او می‌تواند زندگی‌ای را به وجود بیاورد یا آنها را نابود و از صفحه هستی محو کند. او با استفاده از این قدرت می‌تواند واکنش‌های داخلی بدن یک موجود زنده را کنترل کند.

  • دستکاری انرژی:

دارک ساید می‌تواند برای رسیدن به اهداف متفاوتی که دارد، انرژی را دستکاری کند. او می‌تواند شخصیت فایر استورم را جدا کند یا انفجارهایی به وجود بیارد که بلافاصله تمامی اعضای لیگ عدالت را شکست دهد و از بین ببرد. دارک ساید آنقدر قدرتمند است که به طور کامل سیاره‌ی بسیار بزرگ خدایان قدیمی را با یک حرکت آن هم در اولین مبارزه‌اش با های‌فادر، از بین برد.

  • ضربه‌های پرانرژی پیشرفته شده:

دارک ساید می‌تواند ضربه‌های خود را با انرژی قدرتمندتر سازد، اثربخشی آنها را تا سطح مخربی افزایش دهد، قادر است سیاره‌ها را نابود کند و تیم‌های متشکل از قهرمانان فوق‌العاده قدرتمند را بدون سختی زیادی از بین ببرد.

  • دستکاری ابعاد:

    darkseid

دارک ساید می‌تواند درگاه‌های مختلفی را باز کند و درون بعد‌ها و دنیاهای مختلفی جابه‌جا شود. او همچنین می‌تواند هدف‌های خود را در هر نقطه‌ای از مولتی ورس که قرار داشته باشد، عملی کند.

  • احیا:

او به موجودی معروف است که می‌تواند در شرایط‌های مختلف، مرده‌ها را باری دیگر به زندگی بازگرداند.

  • دستکاری روح:

دارک ساید می‌تواند روح افراد مختلفی را که مناسب این کار بداند، دستکاری و فاسد کند.

  • تله پورت:

دارک ساید می‌تواند خودش و دیگر موجودات را به هر نقطه‌ای از جهان تله پورت کند.

  • تغییر سایز:

او به راحتی می‌تواند سایز، تراکم و جرم خود را تغییر دهد.

  • احساس کیهانی:

او به عنوان یک موجود قدرتمند کیهانی می‌تواند اتفاقات و رویدادهای مهم را حس کند و در سرتاسر مولتی ورس آنها را از طریق بعد زمان و فضا تغییر دهد. او آنقدر قدرتمند است که می‌تواند بقیه‌ی شخصیت‌های قدرتمند مانند Monarch و سوپرمن پرایم را درست همانند مهره‌های شطرنج حرکت دهد.

  • توزیع قدرت:

دارک ساید می‌تواند بخشی از نیروی امگای خود را به افراد مختلفی اعطا کند یا حتی افراد قدرتمند جدیدی مانند امگا سوپرمن (با دکتر فیت برابری می‌کند)، استاین (با شخصیت تاکیون برابری می‌کند) و حتی اکلیپسو (با اسپکتر برابری می‌کند) خلق کند.

فرمول معادله صد زندگی:

درست همانند دیگر خدایان تاریک، دارک ساید هم مدت بسیار زیادی به دنبال راه یا وسیله‌ای بود که بتواند از طریق آن، بر هر چیزی که خلق شده بود حکومت کند. زمانی که دارک ساید متوجه شد که یک فرمول معادله ضد زندگی وجود دارد، تصمیم گرفت که تمام وقت و زندگی خود را صرف پیدا کردن این فرمول و همچنین کشف معادله آن بکند؛ فرمولی که می‌تواند اراده‌ی آزاد را از بین ببرد و به او اجازه می‌داد که جهان را تسخیر کند و کنترل آن را در دست بگیرد درست همانطور که کنترل سیاره آپوکالیپس را در دست گرفت و همانطور که خودش دوست داشت، به آن شکل داد. او در نهایت زمانی که در سرتاسر مولتی ورس سفر می‌کرد، توانست این فرمول به‌دست بیاورد و زمانی که او این فرمول را استفاده کرد، اتفاقاتی را به دنبال داشت که باعث شروع شدن خط داستانی بحران بینهایت شد.

توانایی‌ها:

دارک ساید یک ارباب بسیار بی‌رحم و خشن به حساب می‌آید که می‌تواند حتی قوی‌ترین و پاک‌ترین قلب‌ها را با اراده شیطانی خود از بین ببرد و منحرف کند. او به عنوان یکی از ترسناک‌ترین موجودات سرتاسر جهان شناخته می‌شود. اینگونه گفته و نشان داده شده که هیچ چیز نمی‌تواند جلودار او برای رسیدن به اهدافش باشد؛ هدف اصلی او برتری بر تمامی موجودات هستی است. او ابزارهای بسیار زیادی در اختیار خود دارد که می‌تواند برای خواسته‌های مادی، فیزیکی و حتی ذهنی از آنها استفاده کند.

  • هوش:

دارک ساید یکی از باهوش‌ترین، باتجربه‌ترین و حیله‌گرترین موجودات جهان هستی به حساب می‌آید. او در چندین شرایط مختلف، نقشه‌هایی را در سطح کهکشانی تدارک دیده و با استفاده از همان نقشه‌های هوشمندانه، دشمنانش را شکست داده است.

  • رهبری:

دارک ساید به عنوان یک رهبر نظامی عالی رتبه‌ی یک قلمروی کامل که برای جنگ و تسخیر ساخته شده، شناخته می‌شود. او توانسته با موفقیت تمام دنیا‌ها را تسخیر کند.

darkseid - superman - lex luther

در انتها به انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و بازی‌هایی اشاره می‌کنیم که شخصیت Uxas/دارک ساید در آن حضور داشت:

  • انیمیشن Superman/Batman Apocalypse محصول سال ۲۰۱۰ با صداپیشگی آندره بروگر
  • انیمیشن Justice League: War محصول سال ۲۰۱۴ با صداپیشگی استیون بلوم
  • انیمیشن Lego DC Comics Super Heroes: Justice League vs. Bizarro League محصول سال ۲۰۱۵ با صداپیشگی تونی تاد
  • انیمیشن Lego DC Comics Heroes: Justice League: Attack of the Legion of Doom محصول سال ۲۰۱۵ با صداپیشگی تونی تاد
  • انیمیشن Justice League: Gods and Monsters محصول سال ۲۰۱۵ با صداپیشگی بروس توماس
  • اگرچه دارک ساید هنوز در دنیای سینمایی دی سی به طور کامل حضور نیافته اما در فیلم Batman v. Superman: Dawn of Justice محصول سال ۲۰۱۶ در قالب نشانه‌هایی از آینده به بتمن نشان داده شد. همچنین در فیلم Justice League محصول سال ۲۰۱۷ شخصیت اسپن ولف اشاره‌هایی به این کاراکتر شرور کرد
  • انیمیشن سریالی Super Friends: Legendary Super Powers Show محصول سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۵ با صداپیشگی فرانک ولکر
  • انیمیشن سریالی The Super Powers Team: Galactic Guardians محصول سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ با صداپیشگی فرانک ولکر
  • انیمیشن سریالی Superman: The Animated Series محصول سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ با صداپیشگی مایکل ایرون ساید
  • انیمیشن سریالی Justice League محصول سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ با صداپیشگی مایکل ایرون ساید
  • انیمیشن سریالی Justice League Unlimited محصول سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ با صداپیشگی مایکل ایرون ساید
  • سریال Smallville محصول سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱
  • انیمیشن سریالی Batman: The Brave and the Bold محصول سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ با صداپیشگی مایکل لئون وولی
  • انیمیشن سریالی Young Justice: Invasion محصول سال ۲۰۱۰ تاکنون
  • انیمیشن سریالی Justice League Action محصول سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با صداپیشگی جاناتان آدامز
  • بازی Superman: The Game محصول سال ۱۹۸۵
  • بازی Justice League Task Force محصول سال ۱۹۹۵
  • بازی Superman: Shadow of Apokolips محصول سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ با صداپیشگی کوین مایکل ریچاردسون
  • بازی Justice League Heroes محصول سال ۲۰۰۶ با صداپیشگی دیوید سوبولوو
  • بازی Mortal Kombat vs. DC Universe محصول سال ۲۰۰۸ با صداپیشگی پری براون
  • بازی Lego Batman 3: Beyond Gotham محصول سال ۲۰۱۴ با صداپیشگی تراویس ویلینگهام
  • بازی Injustice: Gods Among Us و بازی Injustice 2
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده