بازی Dark Souls Remastered با اینکه تغییر بزرگی از نظر بصری ارایه نمی‌دهد، اما تجربه آن با نرخ فریم ثابت نشان می‌دهد که Dark Souls 1 هنوز هم یکی از شاهکار‌های صنعت گیم است. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

شاید در نسل هفتم با اثری به نام Dark Souls آشنایی زیادی نداشتید، اما با عرضه بازی‌های Bloodborne و Dark Souls III، حالا به خوبی می‌دانید که استودیو FromSoftware و مغز متفکر پشت این استودیو یعنی هیدتاکا میازاکی، چقدر خوب می‌توانند با روح و روان یک انسان بازی کنند. اما قبل از این دو بازی، قبل از این که Dark Souls II توسط اعضای دیگر این استودیو ساخته شود، میازاکی کار خود را با Demon Souls شروع کرد و آن اهدافی را که در سر داشت با اولین نسخه Dark Souls به کمال رساند. بله، میازاکی توانست در اولین نسخه از سری دارک سولز، اثری خلق کند که بدون هیچ شکی بتوان به آن لقب شاهکار داد. Dark Souls با تمام تاریکی و اتمسفر خفه کننده‌اش، یک الماس درخشان در میان بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی است، یک شاهکار خالص که درس‌های زیادی هم به دیگر سازنده‌ها و حتی به بازیکنان داد. این بازی به خیلی‌ها یاد داد که چالش، یکی از مهم‌ترین هسته‌های یک بازی است و ایجاد یک چاشنی شیرین کننده به پیروزی، بعد از شکست‌های تلخ، چه‌قدر می‌تواند این چالش‌ها را هیجان‌انگیز کند. این بازی به خوبی یاد داد که طراحی مراحل چقدر می‌تواند یک بازیکن را اسیر خود کند. یا حتی یاد داد که چطور می‌توان یک داستان غیر مستقیم را طوری روایت کرد که نتوان آن را با هیچ داستان مستقیم دیگری عوض کرد!

در این مطلب قصد نقد بازی Dark Souls را نداریم، بلکه می‌خواهیم Dark Souls Remastered را نقد کنیم؛ ریمستری که کسی انتظارش را نداشت و در عوض خیلی‌ها خواستار نسخه ریمستر یا ریمیک بازی Demon Souls بودند. نسخه اول Dark Souls، با اینکه در زمان خود و حتی تا امروز، یک شاهکار محسوب می‌شود، اما مشکلات زیادی از نظر فنی به همراه داشت. اگر این بازی را تجربه کرده باشید، قطعا به یاد دارید که افت فریم‌های بازی مخصوصا در Blighttown چه سوهان روحی برای بازیکنان بود! یا برخی از بافت‌ها باعث می‌شد نتوانیم از گرافیک هنری زیبای بازی لذت ببریم. هرچند که هیچ یک از این مشکلات باعث نشد بازیکنان دست از سر این بازی بردارند، اما چه می‌شود اگر حالا بدون چنین مشکلاتی بازی را تجربه کنیم؟

Dark Souls Remasters

بازی Dark Souls Remastered با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی کنسول پلی استیشن 4 اجرا شده است. همچنین شما می‌توانید این بازی را با رزولوشن 1800p روی کنسول پلی استیشن 4 پرو (آپ‌اسکیل به 4K) و همچنین با رزولوشن 4K واقعی روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس تجربه کنید. نسخه‌های نسل هفتمی این اثر، با نرخ فریم فاجعه، روی رزولوشن 720p اجرا می‌شدند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی، نرخ فریم ثابت و روان آن است؛ این نکته باعث شده تا تجربه‌ای جذاب‌تر و درگیر‌کننده‌‌تر از بازی داشته باشید

اما خیال‌تان را راحت کنم، مهم نیست روی کدام کنسول و چه رزولوشنی بازی را تجربه می‌کنید، مهم‌ترین نکته این ریمستر، نرخ فریم ثابتی است که تاثیر به شدت خوبی روی تجربه بازی گذاشته است. به خوبی می‌دانید که بخش اعظمی از بازی‌های سولز را مبارزات حساسش تشکیل داده‌اند و این خیلی مهم است که نرخ فریم بتواند در هنگام تمرکز روی مبارزات، رو اعصاب‌تان راه نرود. نه فقط مبارزات، بلکه Dark Souls پر از ریسک است. پریدن از جایی به جای دیگر فقط برای برداشتن یک آیتم، یا دور زدن یک سری دشمن با میان‌بر‌های عجیب و غریب، یا حتی اصلا زنده ماندن در این بازی، یک نرخ فریم ثابت طلب می‌کند. درست است که نسخه نسل هفتم آن در این زمینه نتوانست کار خود را به خوبی انجام دهد و میازاکی، کیفیت بصری و اتمسفر بازیش را در بعضی نقاط بازی به نرخ فریم ترجیح داد، اما حالا، در نسل هشتم و با نسخه Dark Souls Remastered هیچ یک از آن عذاب‌های گذشته را تجربه نخواهید کرد. بزرگ‌ترین جهنم بازی برای به چالش کشیدن نرخ فریم، قطعا و بدون شک، منطقه Blighttown است. جایی که فرقی نمی‌کرد روی Playstation 3 بازی می‌کنید یا روی Xbox 360، در هر صورت، افت فریم‌های وحشتناک این منطقه، یکی از مرگبارترین ابزار شکنجه چند سال قبل محسوب می‌شد. اما حالا، دوستان من، دارک سولز فن‌هایی که با تمامی این سختی‌ها در Blighttown جان سالم به در بردید و یکی از بهترین تجربه‌های خود در دنیای بازی‌ها را رقم زدید، در نسخه ریمستر بازی هیچ افت فریمی را حس نخواهید کرد. ریمستر بازی در آن تاریکی خفه کننده این منطقه، با وجود دشمنان روی اعصابش، آن دشمنانی که از ناکجا آباد دارت‌های سمی پرتاب می‌کردند، پرش‌های گاه و بی‌گاه روی سازه‌های چوبی پیچیده‌اش که معلوم نبود از کجای ذهن میازاکی نشات گرفته بود و اتمسفر مریضش، حالا بدون افت فریم، تجربه‌ای نفسگیر‌ را به وجود آورده است. این نرخ فریم در تمامی نقاط بازی ثابت است. لازم به ذکر است که ما بازی را روی کنسول پلی استیشن 4 تجربه کردیم و هرگز با چشم عادی شاهد افت فریم نبودیم.

Dark Souls Remasters

بافت‌های محیط در برخی مناطق خوب است، در برخی مناطق بد. در برخی آیتم‌ها خوب است، در برخی آیتم‌ها خوب نیست. بدون شک با یک ریمستر بی‌نقص طرف نیستیم

 اما در کنار نرخ فریم بازی، این بافت‌ها هستند که نظر من را به خود جلب کردند. بازی Dark Souls از نظر هنری در زمان خود یک شاهکار محسوب می‌شد. اما حالا بعد از گذشت ۷ سال، در نسخه نسل هفتم بازی، برخی از مناطق بازی ممکن است ذوق بعضی از بازیکنان را کور کند و قطعا حالِ بازیکنانی را که تازه می‌خواهند به سراغ این بازی بروند به هم بزند. اما نسخه ریمستر این بازی آمده تا این مشکلات را برطرف کند. به یاد داشته باشید که این یک ریمستر است، نه یک ریمیک، بنابراین انتظار تغییر ۱۸۰ درجه‌ای از بازی را نداشته باشید. اما سازندگان خیلی هم سر سری از این موضوع نگذشته‌اند. بافت‌های بسیاری از مناطق بازی حالا حسی تر و تازه دارند و این موضوع در مناطق بسته و تاریک بیشتر به چشم می‌آید. همچنین زره‌ها، مدل دشمنان و برخی آیتم‌های درون محیط مانند بنفایرها یا فاگ‌گیت‌ها (یا همان وایت لایت‌ها) از کیفیت به مراتب بهتری بهره برده‌اند. به غیر از این موارد، روی منو‌ها، بخش ابزار و نوشته‌ها نیز کار شده است و به لطف بالا رفتن رزولوشن، شاهد کیفیت بهتری در آن‌ها هستیم. هرچند مسئله این است که در همه‌ جای بازی شاهد بافت‌های با کیفیتی نیستیم و ممکن است در برخی مناطق هنوز هم از بد بودن کیفیت رنج ببرید. با اینکه از نظر بصری و فنی Dark Souls Remastered من را کاملا ناامید نکرد، اما همه چیز بدون ایراد هم نیست. سازندگان با وقت بیشتر، می‌توانستند اوضاع چند ضلعی‌ها و بافت‌ها را بسیار بهتر از قبل کنند. راستش را بخواهید، با اینکه فریم ثابت بازی من را شیفته خود کرد، با اینکه در برخی مناطق کیفیت بصری بازی راضی کننده است، اما گاهی اوقات نیز با دیدن کیفیت این ریمستر در برخی نقاط دیگر، با خود می‌گفتم که ۴۰ دلار برای چنین ریمستری زیاد است. ما در این نسل شاهد ریمستر‌هایی نظیر Halo: The Master Chief Collection بودیم که از هر نظر به غیر از بخش آنلاین، یک ریمستر بی‌نظیر و ارزشمند محسوب می‌شد، اما از طرفی سازندگان نسخه Dark Souls Remastered کم کاری‌هایی کرده‌اند و باعث شده‌اند ۴۰ دلار قیمت گرانی برای این ریمستر محسوب شود.

Dark Souls Remasters

اما به غیر از بخش بصری و فنی، بازی تغییرات دیگری هم در خود ایجاد کرده است که در تجربه بازی تاثیرگذار هستند. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات بازی، قابلیت تغییر کاوننت در بنفایر‌ها است که طرفداران بازی خوب می‌دانند این می‌تواند چه نکته مثبتی باشد. یک نکته دیگر؛ Vamos، کاراکتری را که در منطقه The Catacombs قرار داشت به خاطر دارید؟ یک بنفایر جدید در نزدیکی محل آن قرار گرفته است. البته این کار باعث نشده تا بازی آسان‌تر شود، اما خب دسترسی به محیط‌های اطراف را کمی راحت‌تر کرده است.

به طرز شگفت‌انگیزی، بازی هنوز قادر است بعد از چندین سال شما را غرق خود کند؛ گیم‌پلی و سیستم مبارزات بازی هنوز جزو بهترین‌ها است و نرخ فریم بازی به برجسته شدن این موضوع کمک شایانی کرده است

اما تغییرات بعدی مربوط به بخش چند نفره بازی می‌شود. همانطور که پیش از این در اخبار بازی خوانده بودید، حال به جای چهار نفر، شش نفر قادر به حضور در میدان مبارزه هستند. همچنین اوضاع پیدا کردن پلیرهای دیگر حالا بهتر شده است، نه فقط از نظر سرعت پیدا کردن آن‌ها، بلکه حالا سرور‌های بازی حساسیت بیشتری در این زمینه به خرج می‌دهند تا با بازیکنانی هم سطح خود رو به رو شوید. یکی دیگر از نکات این بخش، از دسترس خارج شدن آیتم‌های احیای سلامتی در حین مبارزات بازیکن در برابر بازیکن (PvP) است. البته Estus Flaskها سر جای خود هستند، اما در حین مبارزات، تعداد آن‌ها نصف می‌شود تا شاهد مبارزات برابری با حریف باشیم. قطعا کسی که تعداد بیشتری Estus Flask در اختیار دارد، شانس برنده شدنش آن‌ هم در این نبردها بیشتر می‌شود که خب سازندگان با این تدبیر، سعی در بالانس کردن این موضوع داشته‌اند.

اما به غیر از این موارد، هیچ یک از بخش‌های بازی دست نخورده‌اند. از همراهانی که می‌توان آن‌ها را قبل از فاگ گیت‌ها احضار کرد تا لوت‌هایی که در گوشه و کنار بازی وجود دارند، هیچ کدام تغییر نکرده‌اند. با این وجود، گیم‌پلی بازی هنوز درگیر کننده و فوق‌العاده چالش‌برانگیز است. گیم‌پلی این بازی، حالا با رفع مشکلات فنی، بیش از پیش شما را غرق خود می‌کند. بله، یک بازی که هفت سال پیش منتشر شده، هنوز هم گیم‌پلی بی‌نظیری دارد و شما را درگیر می‌کند. بگذارید روی این موضوع بیشتر تاکید کنم؛ Dark Souls Remastered، گیم‌پلی و سیستم مبارزاتی بسیار بهتر از برخی بازی‌های امروزی ارایه می‌دهد! درست است که در این ریمستر چیزی به این بخش اضافه نمی‌شود، اما نسخه اول Dark Souls در این زمینه هیچ چیز کم نداشت؛ بازی یک شاهکار بود، یک استاندارد، استانداردی که حتی بازی‌هایی نظیر God of War نیز از آن الهام گرفته‌اند. پس شکی در آن نیست که بازی هنوز هم از این نظر شما را به خوبی درگیر خود کند. لذت نبرد با باس‌ها و عرقی که می‌ریزد، تجربه دردناک کشته شدن در شرایط مختلف، تجربه شیرین پیروزی، قدم زدن در محیط تنگ و تاریک، هنوز هم بی‌نظیر هستند.

Dark Souls Remasters

اگر شما یکی از عاشقان سری Souls هستید، باید بگویم که نسخه ریمستر قسمت اول بازی، از نظر بصری اثری متفاوت و شگفت‌انگیز نسبت به نسخه اول ارایه نمی‌دهد. اما شما خوب می‌دانید که هنوز هیچ اثری به جز بازی‌های میازاکی، نتوانسته چنین گیم‌پلی، طراحی مراحل و پیچیدگی‌های شیرین و دردناکی را به بازیکنان ارایه دهد. با این تفاسیر و ترکیب این ویژگی‌های مثبت با یک نرخ فریم ثابت، قطعا شما را مجاب می‌کند که دوباره به ضیافت Dark Souls 1 بروید. اثری که از نظر من، هنوز هم بهترین بازی خلق شده توسط میازاکی است. این نسخه ریمستر، برای آن‌هایی که به قول معروف این بازی را جویده‌اند، چیز جدیدی ارایه نمی‌دهد، هیچ نکته سورپرایز کننده‌‌ای در آستین ندارد و حس چندان تازه‌ای منتقل نمی‌کند، اما از تجربه شخصی خودم بگویم؛ بازی برای منی که بارها بازی را در نسل هفتم تجربه کرده‌ام، هنوز هم جذاب و درگیر کننده است و به خوبی من را غرق خود کرد. همچنین وجود DLC بازی در این ریمستر و ملاقاتی دوباره با Knight Artorias، ارزش بازی را بیش از پیش بالا می‌برد.

اما اگر تا به حال این اثر را تجربه نکرده‌اید، یا اگر به تازگی با Dark Souls 3 یا Bloodborne به اعجوبه بودن میازاکی پی برده‌اید، این بهترین فرصت است تا نسخه اول بازی را تجربه کنید و در ادامه سری هم به Dark Souls 2: Scholar of the First Sin بزنید که برای نسل هشتم عرضه شده است. اگر از آن دست بازیکنانی هستید که خیلی روی گرافیک بصری حساسیت به خرج می‌دهید، Dark Souls Remastered چندان نمی‌تواند شگفت زده‌تان کند، اما در غیر این صورت، به شما تبریک می‌گویم، چرا که قرار است یکی از بهترین بازی‌های تاریخ صنعت گیم را تجربه کنید.

این بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 بررسی شده است. 


منبع Zoomg

Dark Souls Remastered

Dark Souls Remastered شاید بهترین ریمستر نسل هشتم نباشد، اما یکی از بهترین بازی‌های نسل هفتم را با نرخ فریمی کاملا ثابت و رزولوشنی بهتر ارایه می‌دهد. چه این بازی را بارها تمام کرده باشید و چه برای اولین بار است که می‌خواهید پا به دنیای بازی بگذارید، Dark Souls Remastered یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان بازی‌های ریمستر شده نسل هشتم است.
نیلوفر ابراهیم پور

8.5

نقاط قوت

  • -نرخ فریم ثابت در تمامی بخش‌های بازی
  • -رزولوشن بالاتر که نتیجه مثبتی در جنبه بصری بازی داشته است
  • -بخش چند نفره بهبود یافته
  • -گیم‌پلی و سیستم مبارزات هنوز هم جزو بهترین‌‌ها است

نقاط ضعف

  • -کیفیت نه چندان جالب بافت‌ها و کیفیت کلی محیط در برخی مناطق
  • -برچسب ۴۰ دلاری برای این ریمستر کمی زیاد است
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده