بازی موبایل Harry Potter: Hogwarts Mystery تجربه‌ای نیست که بتواند طرفداران مجموعه هری پاتر را راضی نگه دارد. همراه بررسی بازی باشید. 

جی‌.کی رولینگ پس از اینکه مجموعه کتاب‌های هری پاتر را به رشته نگارش درآورد، به دلیل فضای خاص و خلاقانه آن در دنیای جادوگران و داستانی هیجان‌انگیز و پرماجرا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت. استقبال از کتاب هری پاتر باعث شد تا جی‌.کی رولینگ ۶ قسمت دیگر از ماجراهای این جادوگر جوان را بنویسد که هرکدام منجر به موفقیت‌های بسیاری شد. این محبوبیت داستان هری پاتر باعث شد که مجموعه فیلم‌های هری پاتر هم با اقتباس از کتاب‌های آن ساخته شود. با اینکه فیلم‌ها هر از گاهی تغییراتی جزئی با کتاب‌ها از حیث داستان دارند، اما مورد استقبال خیل کثیری از مخاطبان هری پاتر قرار گرفتند. در این بین، بازی‌سازان نیز بیکار ننشستند و برای ساخت بازی هری پاتر دست به کار شدند. به طوری که استودیوهای مختلفی با الهام از داستان‌های کتاب هری‌پاتر بازی‌های ویدیویی مختلفی را توسعه داده‌اند که اکثرا هم بازی‌های خیلی خوبی نبودند. بازی موبایل Harry Potter: Hogwarts Mystery یکی از این آثار است که توسط استودیو Jam City برای موبایل ساخته شده است و می‌توان گفت ضعیف‌ترین بازی ساخته‌شده با محوریت این مجموعه است. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به این بازی اندروید و آیفون بیندازیم.

بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery

دیالوگ‌های بازی بسیار خسته‌کننده هستند

Harry Potter: Hogwarts Mystery یک بازی آنلاین در سبک نقش آفرینی است که هدف اصلی آن حضور بازیکن به عنوان یک دانش‌آموز در مدرسه جادوگری هاگوارتز است تا بتواند علوم و فنون جادوگری را آموزش ببیند. ایده بازی در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌رسد و اگر سازندگان می‌توانستند از این پتانسیل به خوبی استفاده کنند، ما شاهد یک بازی جذاب و هیجان‌انگیز بودیم و در بهترین حالت، این بازی می‌توانست به یک اثر ماندگار تبدیل شود. اما با بررسی کارنامه استودیو Jam City، به این مورد پی می‌بریم که بیشتر بازی‌های این استودیو کیفیت چندان قابل قبولی ندارند. آنها بازی‌های مختلفی از مجموعه‌های مهمی چون ‌Avengers و Family Guy و Snoopy توسعه داده‌اند که هرکدام با وجود داشتن ایده‌های جذاب، بازی‌های ضعیف و بی‌کیفیتی محسوب می‌شوند و به نوعی این استودیو، استاد خراب کردن ایده‌های خوب است و خب ایده‌های خوب بازی Hogwarts Mystery را هم در بدترین حالت ممکن اجرا کرده است.

 ایده‌های خوب بازی Hogwarts Mystery در بدترین حالت ممکن اجرا شده‌اند

داستان بازی اندروید و آیفون Harry Potter: Hogwarts Mystery درباره شخصیتی است که برای آموزش فنون جادوگری وارد مدرسه هاگوارتز می‌شود. داستان بازی در ۳ سال روایت می‌شود و هر سال دارای ۱۰ فصل است. در آینده سال‌های چهارم تا هفتم مدرسه هاگوارتز هم به بازی اضافه خواهد شد. در ابتدای بازی امکان شخصی‌سازی شخصیت را با استفاده از آیتم‌های محدود دارید و به مرور در طول بازی، آیتم‌های شخصی‌سازی بیش‌تری هم در دسترس قرار می‌گیرند. پس از شخصی‌سازی شخصیت نوبت به انتخاب یک گروه از بین گروه‌های چهارگانه مدرسه می‌رسد و خب تمام مواردی که تا الان گفته شد، بسیار کند و خسته‌کننده پیش می‌روند و در کنار آن صحبت‌های طولانی شخصیت‌ها، حوصله بازیکن را سر می‌برد.

Harry Potter: Hogwarts Mystery

Hogwarts Mystery وابستگی شدیدی به سیستم خریدهای درون برنامه‌ای دارد

پس از این نکات گفته شده در بالا، بازیکن وارد مراحل اصلی بازی می‌شود و در کلاس‌های مختلف مدرسه شرکت می‌کند و در کنار آن کارهای مختلف دیگری را انجام می‌دهد. در هر سال با حفظ کلاس‌های سال قبل، کلاس‌های جدیدی به بازی اضافه می‌شود و کلاس‌های مختلفی از قبیل آموزش معجون سازی، پرواز با جاروی جادویی، آموزش ورد‌های جادویی و چندین کلاس دیگر در بازی وجود دارند. بازی آیفون و اندروید Hogwarts Mystery یک خط داستانی کلی را دنبال می‌کند و در کنار آن، در هر سال از این بازی، ماجرای مجزایی نیز روایت می‌شود. داستان بازی از ماجراهای اصلی کتاب هری پاتر الهام گرفته شده است اما آن عمق و جذابیت داستان کتاب را ندارد و با یک داستان ضعیف و به اصطلاح دم دستی روبرو هستیم که پر از دیالوگ‌های خسته‌کننده و روایت کند است. داستان Harry Potter: Hogwarts Mystery دارای شخصیت‌پردازی‌های تک‌بعدی است به طوری که شخصیت‌ها یا خیلی خوب مطلق هستند یا بد مطلق و آنطور شخصیت‌های منعطفی نیستند که بتوان با انتخاب دیالوگ‌های مختلف که برای مکالمات تعبیه شده است، نظر آنها را تغییر داد تا مسیر داستانی بازی تغییر کند. یکی از ایرادات شخصیت‌پردازی به خود کاراکتر اصلی بر‌می‌گردد که کاملا یک کاراکتر ایده‌آل از نظر اخلاقی است و خیلی راحت با چند کلمه قدرت تغییر دادن نظرات دیگران را دارد. 

Harry Potter: Hogwarts Mystery

داستان بازی در هفت سال تحصیلی روایت می‌شود که سه سال آن در دسترس است

همه ما خوب می‌دانیم که اصلی‌ترین و مهمترین عنصر هر بازی گیم‌پلی آن است. آثار زیادی وجود دارند که با وجود ضعف داستانی یا گرافیکی، تجربه گیم‌پلی روان و غنی را برای بازیکن به ارمغان آورده‌اند. حال با این توضیح، گیم‌پلی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery یکی از پرایرادترین بخش‌های آن محسوب می‌شود؛ بی‌دقتی و عدم توجه استودیو Jam City به این بخش مشهود است و ما با یک گیم‌پلی کند و کلافه‌کننده طرف هستیم. روند بازی شامل چند بخش مثل انتخاب دیالوگ و صحبت با شخصیت‌ها، حضور در کلاس و چند مرحله مختلف مانند دوئل کردن می‌شود.

در بخش گفت و گو می‌توانید با انتخاب از بین دیالوگ‌های مختلف، روابط خود را با دیگران پی‌ریزی کنید. نکته خنده‌دار و عجیب این مراحل این است که برای پاسخ دادن به سوالات افراد، سه گزینه وجود دارد که بازیکن باید از بین گزینه‌ها یکی را انتخاب کند و جواب‌ها درست، نیمه‌درست یا غلط هستند. به همین دلیل در هر حالتی شانس جواب درست بازیکن بیشتر از جواب غلط است و بازیکن رابطه دوستی خود را تحت هر شرایطی با اشخاص مختلف ارتقا می‌دهد. بازی دارای یک جدول رتبه‌بندی است که بسته به فعالیت بازیکن، گروه اصلی او امتیازاتی کسب می‌کند و بنا به جایگاه گروه، پاداش و XP به شما داده می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توان کاراکتر را ارتقا داد. سه نوار علم، قدرت و احساس برای وی وجود دارد که بازیکن با انتخاب نوع دیالوگ یا رد کردن مراحل این نوارها را پر می‌کند و باعث افزایش سطح کلی شخصیت بازی می‌شود.

Harry Potter: Hogwarts Mystery

دوئل کردن تنها بخش جذاب بازی است

بخش دوم گیم‌پلی بازی بدینگونه است که بازیکن وارد مرحله می‌شود و پس از صحبت‌های استاد، نمایی باز از داخل کلاس یا محیط را می‌بینیم که دور افراد و اجسام مختلف هاشوری به رنگ آبی خورده است؛ بازیکن با کلیک روی این هاشور‌ها و پر کردن نوارهای مربوطه، ستاره و XP دریافت می‌کند. مشکل بازی در این مراحل این است که هیچ چالش خاصی پیش روی مخاطب قرار نمی‌دهد و صرفا چند بار لمس صفحه کافی است تا کار مورد‌نظر با موفقیت انجام شود. ناگفته نماند تعداد کمی مرحله هم مانند دوئل کردن در بازی وجود دارند و با اینکه این مراحل هم خالی از ایراد نیستند، اما به مراتب قابل تحمل‌تر و جذاب‌تر هستند. همچنین برای انجام مراحل نیاز به انرژی دارید که بسیار محدود است. به همین دلیل یا باید صبر زیادی برای پر شدن آن داشته باشید یا سراغ خرید‌های درون برنامه‌ای بروید.

استودیو Jam City نتوانسته است استانداردهای اولیه بازی‌سازی را رعایت کند

بازی Hogwarts Mystery وابستگی شدیدی به سیستم خریدهای درون برنامه‌ای دارد؛ بازیکن برای پر کردن نوار انرژی، خرید آیتم‌های شخصی‌سازی و باز کردن مراحل بعدی بازی نیاز به الماس دارد. الماس‌ها دارای قیمت‌هایی گران و نامتعارف هستند که واقعا ارزش هزینه کردن را ندارند. بازیکن زمانی این مشکل را به خوبی درک می‌کند که برای سپری کردن مرحله بعدی باید مدت زمانی را صبر کند تا مرحله بعدی باز شود. هرچه مراحل و فصل‌ها به پایان نزدیک‌تر می‌شوند، مدت زمان باز شدن مرحله بعدی بیشتر هم می‌شود. به عنوان مثال بازیکن برای تجربه مرحله‌ای از فصل هشتم سال دوم بازی، باید به مدت ۸ ساعت صبر کند تا مرحله بعدی باز شود یا اینکه سراغ خرید‌های درون برنامه‌ای برود. در کنار موارد عجیب الماس و نوار انرژی، این نکته را هم باید بگوییم که بازیکن برای ورود به هر مرحله، باید هزینه‌ای با سکه‌های داخل بازی پرداخت کند که اگر این سکه‌ها تمام شود، باز هم باید از فروشگاه بازی سکه خریداری کرد. البته این مورد نسبت به نوار انرژی و الماس آنقدر آزاردهنده نیست و این امکان وجود دارد که بازیکن تا پایان بازی نیازی به شارژ سکه پیدا نکند. روند کلی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery به خودی خود کند است و با اتمام نوار انرژی و قفل بودن مرحله بعدی، این کندی غیرقابل تحمل‌تر هم می‌شود.

Harry Potter: Hogwarts Mystery

برای طراحی چهره‌ها، از چهره واقعی شخصیت‌های فیلم هری پاتر استفاده شده است

بازی Hogwarts Mystery دارای گرافیکی سه‌بعدی و انیمیشنی است که محیط‌های آن حس و حالی مانند فیلم‌ها دارند. گرافیک و طراحی جهان بازی، زیبا است اما در بعضی مواقع شاهد دیر لود شدن اجسام و افراد حاضر در فضای داخلی بازی هستیم و گاهی در محیط‌های شلوغ، شاهد افت فریم هستیم. سازندگان بازی، برای طراحی شخصیت‌های معروف مدرسه هاگوارتز هم از چهره شخصیت‌های فیلم‌های هری پاتر استفاده کرده‌اند؛ به طوری که برای چهره پروفسور اسنیپ و پروفسور مک‌گوناگل از چهره بازیگرهای این نقش‌ها یعنی آلن ریکمن و مگی اسمیت استفاده شده است. انیمیشن‌های طراحی شده شخصیت‌ها نیز به خوبی کار شده است و ما شاهد واکنش‌های مختلف چهره آنها نسبت به اتفاقات پیرامون بازی هستیم. در کل، این بخش از بازی نمره قبولی را دریافت می‌کند. برای موسیقی نیز همانند شخصیت‌ها و محیط بازی از موسیقی متن فیلم هری پاتر استفاده شده است که نمی‌توان گفت سازندگان کار خاصی را برای این بخش انجام داده‌اند و فقط ساندترک‌های معروف این مجموعه را در بازی خود به کار برده‌اند.

بررسی بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery

استودیو Jam City در بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery نتوانسته است استانداردهای اولیه بازی‌سازی را رعایت کند. کم‌کاری‌های این استودیو در بیشتر بخش‌های این بازی، این شائبه را به وجود آورده است که آنها از محبوبیت و شهرت جهانی هری پاتر سوءاستفاده کرده‌اند و فقط برای به جیب زدن پول بازیکنان و طرفداران دو آتشه این مجموعه، اقدام به ساخت این بازی کرده‌اند. پس اگر نمی‌خواهید خاطرات خوب‌تان از این مجموعه خراب شوند، سراغ این بازی نروید!


منبع زومجی

Harry Potter: Hogwarts Mystery

بازی موبایل Harry Potter: Hogwarts Mystery یک بازی خسته‌کننده، با روایت داستانی کند است که اصلا نتوانسته است توقعات بازیکنان را برآورده کند. دیالوگ‌های طولانی، گیم‌پلی کسل‌کننده و ایرادات فنی مختلف بازی، بازیکن را مجاب می‌کند از ادامه بازی دست بکشد. همچنین، وابستگی شدید بازی به سیستم خرید درون برنامه‌ای و قیمت‌های نامتعارف خرید آیتم‌ها تیر خلاصی را بر پیکره بی‌جان بازی وارد کرده است. تجربه این بازی به خصوص طرفداران پرو پاقرص مجموعه هری پاتر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
سجاد پاک آیین

3

نقاط قوت

  • - طراحی قابل قبول شخصیت‌های بازی
  • - گرافیک هنری قابل قبول
  • - موسیقی آشنا و با‌کیفیت مجموعه هری پاتر

نقاط ضعف

  • - داستان سطحی و ضعیف
  • - گیم‌پلی کند و کسل‌کننده بازی
  • - نوار انرژی محدود و کلافه‌کننده
  • - وابستگی شدید بازی به خریدهای درون برنامه‌ای
  • - ایرادات فنی مختلف
  • - کوتاهی مراحل و دیر باز شدن مراحل بعدی
  • - دیالوگ‌های طولانی و خسته‌کننده
  • - آیتم‌های شخصی‌سازی محدود
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده