// پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

Shadow of the Tomb Raider؛ نمایشی از چهره تاریک لارا کرافت

در این مطلب نگاهی به جدیدترین اطلاعات ارایه شده از بازی Shadow of the Tomb Raider می‌اندازیم. اثری که ما را با لارا کرافتی جدید و احتمالا توم ریدری تکراری رو به رو خواهد کرد.

Shadow of the Tomb Raider هم به طور کامل معرفی شد؛ آخرین قسمت از سه‌گانه‌ای که قصد داشت به ریشه‌های لارا کرافت بپردازد تا رفته رفته شاهد تبدیل شدن او به یک توم ریدر قهار باشیم. ما در سال ۲۰۱۳ که با لارا کرافت جدید و جوان آشنا شدیم، او دختری بود که در اتفاقاتی ناخوش‌آیند و البته ناخواسته قرار گرفته بود، در جزیره‌ای مخوف اسیر شده بود و شاهد عکس‌العمل‌هایی از یک دختر ناپخته نسبت به شرایط ناگوار بودیم. او خیلی زود احساساتی می‌شد و مجبور بود برای زنده ماندن و البته نجات جان دوستش کارهایی که دوست ندارد انجام دهد. در آن قسمت، لارا کارهایی می‌کرد که مشتاقش نبود، اون فقط کنجکاو بود؛ لارا کرافت جوان به دنبال جواب رازی بود که چندین سال در ذهنش ریشه کرده بود. در آن زمان، تک تک آن اتفاق‌ها ناخواسته بودند و هنوز به یک Tomb Raider تبدیل نشده بود. حالا ۵ سال از آن زمان می‌گذرد، ۵ سال طول کشید تا به Shadow of the Tomb Raider رسیدیم. حالا او در این قسمت، به دختری پخته، خودشیفته و مخرب تبدیل شده و شخصیتی است که تنها فکر و ذکرش یافتن گنج‌های عجیب و غریب است. لارا کرافت جوان، در Shadow of the Tomb Raider آن قدر خود بزرگ‌بین شده و غرق در دنیای خودش است که برای رسیدن به هدفش، حاضر است همراهان خود را کنار بگذارد، حاضر است همه چیز را به خطر بیندازد و آنقدر هدفش برایش مهم است که حتی اگر جنگی به خاطر اعمالش رخ دهد، حتی اگر باعث و بانی آخرالزمانی غیرمنتظره شود، اهمیتی برای او ندارد. او پیروزی و رسیدن به خواسته‌هایش را نسبت به هر اتفاق دیگری مهم‌تر می‌داند.

Shadow of the Tomb Raider

مهم‌ترین نکته بازی Shadow of the Tomb Raider این است که در آخرین ماجراجویی توم ریدر، قرار است تاریک‌ترین چهره و وجه لارا کرافت را ببینیم. لارا کرافت یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای بازی‌ها است، اما حالا در این قسمت، می‌خواهیم با روی دیگر او آشنا شویم، جایی که شاید، بخشی از انسانیتش را از دست داده است. به گفته کارگردان داستان‌سرای استودیو ایداس مونتریال، در این قسمت شاهد افزایش تنش و درام بیشتر لارا با همراهان او و حتی با خودش هستیم. این Shadow of the Tomb Raider شیرجه‌ای به سمت تاریک‌ترین بخش‌های شخصیت لارا کرافت است. دختر جوان و ماجراجویی که با دیدن روی دیگری از تاریخ و یافتن گنج‌هایی غیر منتظره شدیدا هیجان زده می‌شد، حالا رفتاری متفاوت نسبت به آن‌ها خواهد داشت؛ او هیچ چیز برایش مهم نیست، او حالا می‌خواهد به هدفش برسد.

اخیرا سایت‌های زیادی با معرفی Shadow of the Tomb Raider به تجربه یک ساعته بازی نشسته‌اند. استودیو ایداس مونترال حالا وظیفه ساخت بازی را برعهده دارد و البته این کار را با همکاری استودیو کریستال داینامیکسی انجام می‌دهد که وقت خود را برای ساخت یک بازی از مجموعه Avengers مارول گذاشته است. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا بازخورد چند سایت مهم نظیر IGN و Eurogamer را با شما به اشتراک بگذاریم.

در این قسمت روی تاریک و سیاه لارا کرافت را خواهیم دید؛ دختری که از یک شکار به یک شکارچی تبدیل شده و رحم ندارد

همانند همیشه، لارا کرافت این بار هم به دنبال یافتن یک شی گرانبها است و همانند همیشه، گروهی دیگر نیز به دنبال یافتن آن هستند و باز هم همانند همیشه، محلی‌ها یا یک نیروی باستانی، از آن شی یا مکان مراقبت می‌کنند. البته برداشت کلی این مطلب، تنها با تجربه یک ساعته و اطلاعات اندکی که خود سازنده منتشر کرده‌ است به دست آمده و نمی‌‌دانیم آیا شاهد روایت پیچیده‌ای در بازی خواهیم بود یا همین روند تکراری نسخه‌های قبل را تجربه خواهیم کرد. لارا این بار هم باید در برابر چندین گروه مقاومت کند. طبق معمول همیشه، بزرگ‌ترین مهره او که می‌تواند به پیروزی‌‌اش در این نبرد ختم شود، دانش او نسبت به انواع و اقسام گنج‌ها، نوشته‌های پدرش و صد البته کنجکاوی همیشگی این دختر است. درست است که گفتیم در این قسمت روی تاریک کرافت را خواهیم دید، اما او همانند همیشه نسبت به گنج‌ها و نوشته‌های قدیمی کنجکاو است و آگاهی او و فهمیدن راز و رمز‌های این اشیا باستانی، به او در نبرد با سایرین کمک می‌کند. اما یکی از مواردی که لارا کرافت را متقاعد کننده‌تر و باورپذیرتر کرده، این است که او در برخی موارد و در مکان‌های جدیدی که قدم می‌گذارد، به سرعت همه چیز را نمی‌فهمد. شما با یک لارا کرافت با ذهن کامپیوتری که همه چیز را بلد است رو به رو نیستید و با واقعی‌تر شدن رفتار و کردارهای او، بیش از پیش به لارا نزدیک‌تر خواهید شد.

Shadow of the Tomb Raider

سازنده بازی توجه بسیار خوبی به جزییات داشته تا محیط زنده و پویا به نظر برسد

یکی از بخش‌هایی که سازنده سعی کرده قابلیت‌های لارا کرافت را به چالش بکشد، بردن اون به جنگل‌های گرمسیری و ایجاد طیف وسیع‌تری از مکانیسم‌های گیم‌پلی است. لارا کرافت حالا قوی‌تر، جدی‌تر و محکم‌تر شده است. او نه در کشتن تردید دارد و نه در شرایط سخت محیطی خیلی زود کم می‌آورد. به گفته سایت یوروگیمر، بازی Shadow of the Tomb Raider یک اثر زیبا است! کاراکترها جزییات فوق‌العاده‌ای دارند و در میان‌پرده‌ها نیز طبیعی به نظر می‌رسند. یکی از نکات جالب بازی این است که چشم‌های لارا احتمالا طبیعی‌ترین چشم‌ها در یک بازی ویدیویی باشد که تا امروز دیده‌ایم! از کاراکترها که بگذریم، استودیو سازنده بازی وقت بسیار زیادی را برای طراحی محیط بازی و جزییات درونش صرف کرده است. مرحله‌ای که رسانه‌ها آن را تجربه کردند، در مکزیک شروع می‌شود، جایی که مردم سرگرم یکی از مشهورترین جشن‌هایی دنیا، یعنی روز مردگان «Day of the Dead» هستند. اما لارا برای این جشن نیامده است، بلکه همه فکر و ذکر او به سمت شخصیت منفی بازی به نام Dominguez است، کسی که به مکزیک آمده تا یک شی باستانی مایان‌ها را به دست آورد. با این حال و زمانی که لارا و همراهانش در مورد او صحبت می‌‌کنند، محیط بازی، رفتار NPCها و جزییات، شما را محو خود خواهند کرد. استودیو ایداس مونتریال به شدت روی جزییات کار کرده تا محیط بازی کاملا طبیعی زنده به نظر برسد.

یکی دیگر از خوبی‌های بازی Shadow of tomb Raider این است که آن‌هایی که عاشق مایاها و افسانه‌های کهن آن‌ها هستند، به خوبی از این بازی لذت خواهند برد. قدرت‌های باستانی مایاها، یک تمدن گمشده، اهرام جادویی، نشانه‌های عجیب و غریب آن‌ها و هر خرافات و اعتقاداتی که به آن‌ها مربوط می‌شود، به بهترین شکل ممکن در بازی جا داده شده است. به نظر می‌رسد لارا قرار است با اتفاقاتی غیرمنتظره‌تر از نسخه‌های گذشته رو به رو شود. نکته قابل توجه نسخه جدید این است که Shadow of the Tomb Raider، قرار است بیشتر از هر زمان دیگری کشف و گشت و گذار در معابد را در بازی جای دهد و شما به عنوان یک توم ریدر، به مقبره‌ها یورش‌ خواهید برد! معابد بازی، همانند دنیای بیرونی و فضاهایی که داستان اصلی در آن‌ها جریان دارند، جزییات خارق‌العاده‌شان چشم شما را به خود معطوف خواهند کرد. نه فقط از نظر جزییات، بلکه این معابد و مقبره‌ها، بسیار بزرگ هستند. مکان‌هایی ترک شده، تاریک و آرام که شما هستید و لارا کرافت و این دختر جوان که با صحبت‌ کردن با خودش، با کنجکاوی‌های درون ذهنش کلنجار می‌رود.  

Shadow of the Tomb Raider

در این قسمت مقبره‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ مقبره‌هایی بزرگ، پر جزییات و اسرارآمیز

اما چالش همیشگی این معابد و روند بازی چه در مراحل اصلی و روایت داستانی و چه در بخش‌های فرعی، همه و همه به گیم‌پلی و مکانیسم‌های بازی وابسته است. در Shadow of the Tomb Raider شاهد مکانیسم‌های قدیمی در کنار المان‌های جدیدی هستیم که روند بازی‌ را قرار است نسبت به قبل متفاوت‌تر کنند. یکی از نکات خوبی که استودیو ایداس مونتریال به آن توجه خوبی داشته، این است که قرار نیست باز هم کلی تلاش کنیم تا آن قابلیت‌هایی را که در قسمت‌های قبل یاد گرفتیم دوباره به دست بیاوریم. لارا تمامی آن قابلیت‌ها را حفظ کرده و البته برخی از آن‌ها را دیگر در اینجا نیاز ندارد، اما برای اینکه روند استفاده از آن‌ها تکراری نشود، سازنده بازی با سفر به منطقه‌ای دیگر، منطقه‌ای با جنگل‌های گرمسیری و معابدی عجیب‌تر، نیاز لارا به یاد گیری قابلیت‌های جدید را تقویت کرده و گسترش داده است.

یکی از قابلیت‌های جدید، راه رفتن روی دیوار است. به این صورت که می‌توانید با تبر کوه ‌نوردی لارا به بالا بروید، طناب را وصل کنید و سپس به آن آویزان شوید و روی دیوار یا صخره‌ها راه بروید. نه فقط راه رفتن، بلکه او قادر است از نقطه‌ای به نقطه دیگر تاب بخورد و خود را به دیگر محیط‌ها برساند. دیگر قابلیت او، شنا کردن در اعماق آب‌ها است. این تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های اضافه شده به شخصیت اصلی بازی است. حال اینکه چقدر قرار است گیم‌پلی متنوع‌تری ببینیم، باید تا نمایش نسخه‌های بعدی و انتشار بازی صبر کنیم.

Shadow of the Tomb Raider

بزرگ‌ترین ترس من از بازی، تکراری بودن حس و حال آن است

اما تمام تغییراتی که در گیم‌پلی بازی ایجاد شده، همه در خدمت تغییراتی هستند که در خود لارا کرافت ایجاد شده است. به گفته سایت یوروگیمر، لارا کرافت در این بازی به شدت جدی است و از این نظر تفاوت بسیار زیادی با آن چه که از او در نسخه‌های قبل دیده بودیم خواهد داشت. یکی از این تغییرات او این است که لارا، به یک قاتل حرفه‌ای تبدیل شده است، قاتلی وحشتناک. زمانی او یک شکار بود و حالا به یک شکارچی تبدیل شده است. به راحتی و بدون دلسوزی چاقوی خود را به گردن و سینه دشمنان فرو می‌کند و تیرش را وسط پیشانی دشمن رها می‌کند. او حالا یک قاتل است که بیش از پیش می‌‌تواند با مخفی کاری دشمنان را یکی یکی از پای درآورد یا با آتش بازی، همه چیز را سر راهش منفجر کند.

اما به طور کلی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که اکثر رسانه‌ها پس از تجربه این نسخه داشتند، این بود که Shadow of the Tomb Raider، تحولی بزرگ‌ نسبت به نسخه‌های گذشته خود نداشته است. بازی حسی کاملا شبیه به آن‌ها دارد و نمی‌توان چیزی جدید در آن یافت. با اینکه شاهد ایجاد مکانیسم‌های جدید گیم پلی هستیم، با اینکه به مکانی دیگر از دنیا سفر می‌کنیم و حتی با اینکه قرار است چهره تازه‌ای از لارا کرافت را ببینیم، با این وجود در این دموی یک ساعته، هیچ نکته‌ای وجود ندارد که باعث شود بتوان Shadow of the Tomb Raider را اثری متفاو‌ت‌تر از قبل دانست.

نمی‌توان با تجربه یک ساعت از بازی به این زودی تصمیم گرفت، اما اگر قرار بر این باشد تا کل بازی چنین حس تکراری و آشنا از نسخه‌های قبل داشته باشیم، آیا شما از بازی راضی خواهید بود؟


منبع Eurogamer IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده