نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱

بازی GTA V پر سودترین محصول سرگرمی تاریخ شد

GTA V موفق به ثبت رکوردی باورنکردنی در زمینه سوددهی محصولات سرگرمی شده که دستیابی به آن بسیار سخت خواهد بود.

بازی Grand Theft Auto V به عنوان آخرین اثر راک استار (Rockstar) از سال ۲۰۱۳ که برای کنسول‌های نسل قبل سونی و مایکروسافت منتشر شد تا بعدها که کنسول‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر هم به جمع دارندگان آن اضافه شدند، حضور چشمگیری در لیست‌های فروش همه پلتفرم‌ها داشته. اکنون چهار و نیم سال بعد از عرضه GTA V، به گفته تحلیل‌گرها این بازی به پر سودترین اثر تاریخ سرگرمی تبدیل شده است.

فروش بازی GTA V از سپتامبر ۲۰۱۳ (شهریور ۹۲) تا امروز، به رکورد خیره‌کننده ۶ میلیارد دلار رسیده و از تمام رقیبان خود در زمینه‌های مختلف مثل فیلم، موسیقی، کتاب و سایر بازی‌ها جلو زده است؛ فروش حیرت‌انگیزی که هنوز هم قصد توقف ندارد و برای نمونه در آخرین آمار فروش آمریکا مربوط به ماه فوریه ۲۰۱۸، رتبه پنجم را به‌دست آورد و در انگلیس هم مثل هفته گذشته، اکثر اوقات بین ۱۰ بازی اول به چشم می‌خورد.

این محصول Rockstar حدود ۹۰ میلیون واحد فروش داشته که باعث قرارگیری GTA V در جایگاه سومین بازی پرفروش تاریخ می‌شود؛ لیستی که بازی ماینکرفت با ۱۴۴ میلیون واحد فروش در آن جایگاه دوم را داشته و بازی تتریس هم با در نظر گرفتن همه پورت‌ها و نسخه‌های موبایلی با ۱۷۰ میلیون واحد فروش، رتبه اول را دارد.

نکته مهم در زمینه فروش بازی‌ها به قیمت آن‌ها برمی‌گردد که GTA V از این نظر به مراتب گران‌تر از دو رقیب خود بوده و البته بخش بسیار پردرآمد آن یعنی GTA Online را هم نباید فراموش کرد که به تازگی محتوای جدیدی هم از طریق آپدیت San Andreas Super Sport Series به آن اضافه شده است.

gta v profit

داگ کروتز، تحلیل‌گر موسسه Cowen، در این زمینه با سایت MarketWatch گفتگو کرده و اشاراتی به آمار عظیم GTA V داشته است:

بازی GTA V از زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ تا امروز ۹۰ میلیون نسخه فروش داشته که رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار را روانه جیب کمپانی مالک آن یعنی Take-Two Interactive می‌کند؛ رقمی بسیار بالاتر از فروش فیلم‌های عظیم و بلاک‌باستری چون «جنگ ستارگان» و «بر باد رفته» که هر کدام با در نظر گرفتن نرخ تورم امروز، حدود ۳ میلیارد دلار فروش داشته‌اند. حتی با احتساب فروش DVD و پخش استریم این فیلم‌ها هم نمی‌توان رقیبی را در نزدیکی GTA V تصور کرد.

در کنار بخش آنلاین جذاب که باعث می‌شود بازی همچنان جزو پرمخاطب‌ترین آثار این سال‌ها باشد، حواشی مختلفی هم در مورد ساخته راک‌استار ایجاد می‌شود که هر چند وقت یک بار نام بازی را سر زبان‌ها می‌اندازد؛ از جمله شکایت «لیندزی لوهان» از سازندگان بازی بابت طراحی شخصیتی شبیه به او، که مدتی قبل بالاخره بعد از چند سال با شکست لوهان و پیروزی راک‌استار در دادگاه همراه شد. یا حاشیه دیگری که پیرامون تفاوت دستمزد کارکنان زن و مرد در راک‌استار ایجاد شد.

با توجه به سود قابل توجهی که هنوز هم بابت GTA V نصیب راک‌استار می‌شود و البته عرضه بازی Red Dead Redemption 2 در اواخر سال، بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها سر و کله GTA VI پیدا شود.

نظر شما در مورد این سری محبوب و قدیمی چیست؟ فروش بالای سری GTA و نسخه پنجم آن را حق این بازی و سازندگان آن می‌دانید؟


منبع vg247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده