نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Stan & Ollie - استن و الی

فیلم استن و الی (Stan & Ollie) با بازی جان سی ریلی اخیرا به روی پرده سینماها رفت و تا حدودی توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و امتیازات خوبی از آن‌ها بگیرد.

فیلم Stan & Ollie یا در زبان فارسی «استن و الی» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام و کمدی کمپانی سونی پیکچرز کلاسیکز (Sony Pictures Classics) است که به‌دست جان اس. برد، کارگردان سریال I'm Dying Up Here (من دارم این بالا می‌میرم)، سریال Feed the Beast (به هیولا غذا بده)، سریال Vinyl (واینل)، سریال Babylon (بابل) و فیلم Green Street (خیابان سبز) ساخته شده است. در فیلم استن و الی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون استیو کوگان در نقش آرتور استنلی جفرسون یا همان استن لورل، جان سی. ریلی در نقش نورویل هاردی یا همان الیور هاردی، شرلی هندرسون در نقش لوسیل هاردی، دنی هاستون در نقش هال روچ، نینا آریاندا در نقش آیدا کیتیوا لورل، روفس جونز در نقش برنارد دلفونت و سوزی کین در نقش سینتیا کلارک و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم استن و الی در تاریخ ۲۱ اکتبر سال جاری (۲۹ مهر) در سالن جشنواره فیلم لندن و بنیاد فیلم بریتانیا، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۷۴ را از بین ۲۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای نمایش عمومی در سینماهای ایالات متحده، در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ (۷ دی ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. لازم به ذکر است که جان سی ریلی در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب و در بخش بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی نامزد دریافت جایزه شده است. نگارش فیلمنامه‌ی این اثر بر عهده جف پاپ بوده است. پاپ و همچنین کوگان در فیلم Philomena (فیلومنا) با یکدیگر همکاری داشتند. اکثر منتقدانی که این فیلم را تماشا کردند، آن را دوست داشتند و معتقد هستند که این اثر دوست داشتنی و زیبا به خوبی توانسته از این دو قهرمان عرصه‌ی فیلم‌های کمدی تجلیل کند.

از آنجا که چند وقتی است که از اکران عمومی فیلم Stan & Ollie در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Stan & Ollie از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط کمپانی Sony Pictures Classics منتشر شده هم بخوانید:

لورل و هاردی که یک تیم کمدی بسیار بزرگ و قدرتمند محسوب می‌شدند، در سال ۱۹۵۳ تصمیم گرفتند که به تور بزرگی به کشور بریتانیا بروند. با توجه به اینکه آن‌ها در این زمان دیگر سنشان بالا رفته بود و دیگر دوران طلایی خود را به عنوان پادشاهان کمدی دنیای هالیوود پشت سر گذاشته بودند، حالا دیگر با آینده‌ی نامشخصی روبه‌رو می‌شدند. زمانی که جذابیت و زیبایی اجرای آن‌ها باری دیگر همانند قبل می‌درخشید، آن‌ها می‌توانستند باری دیگر با طرفداران دوست داشتنی خود ارتباط برقرار کنند. این تور موفقیت‌های خیلی زیادی را به دنبال داشت. در این حین، اتفاقات زیادی در حال رخ دادن بود که بیماری اولیور یکی از آن‌ها محسوب می‌شد؛ اتفاقاتی همکاری ارزشمند آن‌ها را تهدید می‌کرد. این فیلم داستان یکی از زیباترین و بهترین زوج‌های دنیای سینما را به تصویر می‌کشد. آن‌ها کاملا از این موضوع خبر داشتند که کم کم در حال نزدیک شدن به زمان خداحافظی خود بودند؛ به همین دلیل تا حد زیادی تلاش می‌کردند تا باری دیگر این موضوع را کشف کنند که چقدر برای یکدیگر اهمیت قائل هستند و هم را دوست دارند.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Stan & Ollie بیندازیم:

فیلم Stan & Ollie

ویلیام بیبیانی | آی جی ان

۹۵ از ۱۰۰

فیلم استن و الی درست همانند تمام آثار بیوگرافی تا حدودی تاریخ را تغییر می‌دهد یا آن را گیج کننده می‌کند. اما در کل می‌توان گفت که این اثر، نقوص خاص و چشمگیری ندارد. تمام شخصیت‌های آن به طرز جالبی واقعی هستند و تمام بازیگرانی که نقش خود را ایفا می‌کنند فوق‌العاده چشمگیر ظاهر شده‌اند. شما تمام مدت خواهید خندید، تا انتها با داستان گریه خواهید کرد و شاهد این هستید که لورل و هاردی شگفت‌انگیز، باری دیگر به زندگی باز می‌گردند؛ درست به واسطه‌ی همان جادوی سینمایی که در همان ابتدا آن‌ها را به افسانه تبدیل کرده بود.

مت گلسبی | توتال فیلم

۸۰ از ۱۰۰

از ابتدا تا انتهای این فیلم، پر از جذابیت و سرگرمی خواهد بود. پدربزرگ و مادربزرگ خود را به تماشای این فیلم ببرید و آن‌ها هم درست به اندازه‌ی شما از آن لذت خواهند برد.

رابی کالین | تلگراف

۸۰ از ۱۰۰

فیلم استن و الی از همان ابتدا تا انتها بی‌نظیر، ناراحت کننده و تکان دهنده است. اوه بله و البته به طرز فوق‌العاده‌ای خنده‌دار و سرگرم کننده هم هست.

اریک کوهن | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

فیلم استن و الی داستان یک زوج کمدی و هنری را به نمایش می‌گذارد؛ زوجی که آنطور که باید و شاید به آن‌ها بها داده نشده بود. همچنین این فیلم داستان دوران سخت این دو هنرمند را، آن هم زمانی که کم کم در حال محو شدن از میدان توجه مردم بودند، بررسی می‌کند. با این حال می‌توان گفت با اینکه بازیگران فوق‌العاده خوب این اثر در لحظه لحظه‌ی آن عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهند اما خود فیلم، اثری فراموش‌شدنی خواهد بود.

فیلم Stan & Ollie

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

هر چیزی که این فیلم برای ارائه دادن دارد، کاملا واضح است. از طرف دیگر، لذت‌های ساده و صادقانه‌ی این فیلم تحت نظر و کارگردانی بسیار خوب جان اس برد ساخته شده است.

چاک بوون | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

در بهترین حالت می‌توان گفت که فیلم Stan & Ollie نشان می‌دهد که چقدر ابعاد شخصی و خصوصی هنر به طرز عجیبی لاینفک و جدایی ناپذیر هستند.

مایک دانجلو | ای. وی. کلاب

۵۸ از ۱۰۰

فیلم استن و الی یک فرصت بسیار خوب را در اختیار ما قرار می‌دهد تا جان سی ریلی و همچنین استیو کوگان را ببینیم که نقش دو مورد از برجسته‌ترین شخصیت‌های دنیای سینمایی را ایفا می‌کنند و به تقلید حرکات و رفتارهای آن‌ها می‌پردازند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Stan & Ollie نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم Stan & Ollie


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده