Super Smash Bros Ultimate جدا از اینکه یک بازی مبارزه‌ای عالی است، محتویات متنوعی برای راضی کردن همه سلیقه‌ها هم دارد. همراه بررسی بازی باشید. 

به جرات می‌توان گفت که بازی‌های مبارزه‌ای چه از حیث رقابتی و چه از نظر گیم پلی جنبه دیگری از بازی‌های ویدیویی را در بر می‌گیرند. بازی‌های فایت در کل از نظر مکانیزمی به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک تجربه منحصر‌به‌فردی را به همراه دارند. بازی‌های دوبعدی سنتی از استریت فایتر و مورتال کامبت گرفته تا آثار سه بعدی همچون سول کالیبر و تکن هر کدام تجربه لذت‌بخش را به کاربران القا می‌کنند. در این میان از آثاری که از قدیم در میان این بازی‌ها بوده و عملکرد بسیار جدی در سبک‌ رقابتی داشته است می‌توان به Super Smash Bros، ساخته کمپانی نینتندو (Nintendo)، اشاره کرد که به طور کلی سبک جدید مبارزه‌ای را به بازی‌های ویدیویی دعوت کرده است.

جدیدترین نسخه این سری یعنی Super Smash Bros Ultimate هم توانسته است یک تجربه ناب فایت و براول را در خود جای دهد و هم موفق شده که محتوایی فراتر از یک بازی مبارزه‌ای را ارائه کند. از داستان غیرقابل پیش بینی با تئوری‌ها و پایان‌های مختلف گرفته تا داشتن المان‌های مختلف گیم‌پلی کاربران را با یک محصول کامل روبرو می‌کند.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

معمولا وقتی صحبت از بررسی باز‌های مبارزه‌ای می‌شود در وهله اول به سراغ مکانیزم‌های گیم پلی آن می‌رویم اما بخش ماجراجویی و کمپین Super Smash Bros. Ultimate به قدری گسترده است که قصد داریم در ابتدا نگاهی به محتوای آن بیندازیم. داستان بخش ماجراجویی World of Light همانطور که در تریلر معرفی این قسمت به نمایش درآمد از هیولای نورانی با نام Galeem خبر می‌دهد که تمامی کاراکترهای محبوب این سری را با شلیک نوری به تسخیر خود در می‌آورد. اما در این میان کاراکتر محبوب ساکورای، خالق بازی‌های کربی و Super Smash Bros، یعنی Kirby جان سالم به در می‌برد و بازیکنان در ابتدا هدایت این کاراکتر گرد صورتی و دوست داشتنی را برعهده می‌گیرند تا به نجات دوستان خود بروند.

گیم پلی حالت World of Light تنها به مبارزات خلاصه نمی‌شود بلکه مواردی همچون المان‌های پلتفرمر و نقش آفرینی نیز نقش به‌سزایی در آن ایفا می‌کنند

کاربران در همان ابتدا با نقشه و دنیای بسیار بزرگی روبرو می‌شوند که از طراحی بسیار جذاب هنری که با دست کشیده شده است، برخوردار است. نقشه این بازی مناطق باورنکردنی شامل محیط‌هایی که در  بعد زمانی دیگر قرار گرفته‌اند تا مناطق پیکسلی را در خود جای داده است که برای لو ندادن این موضوع به آنها اشاره نمی‌کنیم تا بتوانند شما را غافل‌گیر کنند. مانور دادن در نقشه و پیشرفت کردن در دنیای این بازی نیاز به مواردی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما یکی از جالب‌ترین المان‌هایی که در بخش نقشه به گیم پلی بازی اضافه شده است، روند معمایی یا همان پازل است. کاربران برای راه پیدا کردن به مناطق مختلف نقشه باید برخی از پازل‌ها را حل کنند. این موضوع باعث می‌شود که روند جستجو در نقشه خسته کننده و تکراری نشود. البته در ابتدا گشت و گذار در نقشه این بازی شاید کمی روان به نظر نرسد اما رفته رفته این امر برطرف می‌شود.

super smash bros ultimate

همانطور که با یک بازی مبارزه‌ای روبرو هستیم برای پیش‌ رفتن در بخش کمپین باید به نبرد با دیگر کاراکترها بروید. اما موضوعی که این بخش را جذاب کرده است این است که گیم پلی حالت World of Light تنها به مبارزات خلاصه نمی‌شود بلکه مواردی همچون المان‌های پلتفرمر و نقش آفرینی نیز نقش به‌سزایی در آن ایفا می‌کنند. سازندگان سیستم جدیدی در کمپین این بازی اضافه کرده‌اند که به بازی المان نقش آفرینی یا همان RPG می‌بخشد. البته این سیستم بخش بزرگی از گیم پلی شما را در بازی در برمی‌گیرد به طوری که این موضوع در حالت دشوار پررنگ‌تر می‌شود و باید تمرکز بیشتری روی این حالت داشته باشید.

Spiritها یکی از ویژگی‌های اصلی گیم پلی نقش آفرینی این بازی را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر روح‌ کاراکترهای بازی‌های مختلف است. این روح‌ها با توجه به مراحلی که در آن حضور پیدا می‌کنید به کمک شما می‌آیند. البته این روح‌ها تنها تصویر یک سری از کاراکترهای بازی‌های ویدیویی است که شما نمی‌توانید با آنها بازی کنید و صرفا روی روند بازی شما تاثیر خواهند گذاشت. برخی از این روح‌ها به شما کمک می‌کنند که در محیط‌هایی که به طور مثال وزش باد زیاد است بتوانید راحت کاراکتر خود را هدایت کنید.

بررسی بازی Super Smash Bros Ultimate

در مورد جزییات طراحی به طور مثال می‌توان به ویران شدن دیوار‌های مرحله Snake و ظاهر شدن ربات غول پیکر این سری یعنی Rex اشاره کرد

تعداد محیط‌های بازی یا به اصطلاح همان استیج‌های مبارزه‌ای Super Smash Bros. Ultimate بیش از ۱۰۰ محیط است. محیط‌های بازی از روی کاراکترها و مجموعه بازی‌های مختلفی طراحی شده است که هر یک به خودی خود شما را حیرت زده می‌کند. از مرحله پیکسلی بازی شکار اردک‌ و قصر دراکولا کسلوینیا گرفته تا محیط Metal Gear Solid که با جزییات هرچه تمام‌تر طراحی شده است. در مورد این جزییات به طور مثال می‌توان به ویران شدن دیوار‌های مرحله Snake و ظاهر شدن ربات غول پیکر این سری یعنی Rex اشاره کرد که با شما کاری می‌کند که چند ثانیه از بازی کردن دست بکشید و به جزییات بالای طراحی مراحل بنگرید.

پیش از وارد شدن به مرحله، شما باید اسپیریت‌های خود را با توجه به وضعیت کاراکتر و محیط آن مرحله تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر دشمن شما از ضربات قوی‌تری برخوردار است، شما باید اسپیریت خود را دفاعی تنظیم کنید تا بتوانید در این مرحله دوام بیاورید. این موضوع باعث می‌شود که بازی روند تکراری و خسته کننده نداشته باشد و هر مرحله چالش خود را به همراه داشته باشد. با شکست دادن دشمنان می‌توانید به جمع‌آوری انرژی‌هایی در بازی بپردازید که با آنها بتوانید هر یک از اسپیریت‌های خود را ارتقا دهید.

super smash bros ultimate

حال زمان آن رسیده است که در مورد مکانیزم اصلی بازی یعنی سیستم مبارزات آن در بخش کمپین صحبت کنیم. سازندگان برای آنکه بتوانند کاربران بیشتری را به بخش رقابتی و انجمن‌های مسابقات الکترونیکش جذب کند، سعی دارند در مراحل کمپین، شما را با مکانیزم‌های مبارزه‌ای بازی نیز آشنا کند. این موضوع در مراحل اول این بازی دیده می‌شود؛ به طوری که در نبردی دشوار، بازی شما را مجبور می‌کند که برای شکست دادن دشمن از راه دیگری وارد شوید و تنها با فشردن دکمه‌ها یا به اصطلاح Mash کردن موفق نشوید مرحله را پشت سربگذارید. البته تمامی مراحل به این شکل طراحی نشده‌اند و برخی دیگر برای اینکه تجربه روان‌تری به بازیکن ارائه دهند، صرفا روند سرگرم کننده‌ای دارند.

 

در حین انجام ماموریت‌ها کاربران می‌توانند روح تسخیر شده شخصیت‌های دیگر بازی را آزاد کنند. چرا که برای پشت سر گذاشتن مراحل و شکست دادن برخی باس‌ها باید با کاراکتر دیگری اقدام کنید. البته گفتنی است که در اوایل بازی تمامی کاراکتر‌ها در دسترس کاربران قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل است که شما برای باز کردن کاراکترهای بازی باید بخش کمپین را تجربه کنید و در حین تجربه این حالت به نجات آنها بروید. در این راستا تمامی کاراکترها در گوشه کنار دنیای این بازی قرار گرفته‌اند که برای به دست آوردن کاراکترهای مشهوری مثل Donkey Kong باید زحمت زیادی بکشید. البته سیستم جالبی نیز برای به دست آوردن کاراکترها در بازی گنجانده شده است. عملکرد این سیستم به طوری است که زمانی که شما در حال پرسه زدن در منوها هستید، بازی به طور ناگهانی و تصادفی شما را وارد مبارزه با کاراکتری می‌کند و در صورتی که شما بتوانید دشمن خود را شکست دهید، این کاراکتر به جمع مبارزانتان می‌پیوندد.

باس‌هایی در مراحل این بازی قرار گرفته است که روند مبارزه با آن‌ها به قدری جذاب طراحی شده است که لحظه‌ای گمان می‌کنید در حال تجربه یک بازی پلتفرمر اکشن بسیار سخت و جدی همچون مگامن هستید. هوش مصنوعی کاراکترها و باس‌های اصلی در این بازی به قدری بالا است که حس می‌کنید با یک بازیکن حرفه‌ای طرف هستید. در واقع بازی اصلا به شما اجازه نمی‌دهد که باس‌های و کاراکترهای اصلی را به راحتی پشت سربگذارید تا اینکه کاراکتر یا اسپیریت‌ مناسب برای ماموریت خود را پیدا کنید. همین موضوع باعث می‌شود شما وقت بیشتری برای جستجوی آیتم مورد نظر بگذارید؛ چرا که هر یک از مراحل چالش‌های مختلفی را در خود جای داده است که می‌تواند مهارت بازیکنان را نیز افزایش دهد.

بررسی بازی Super Smash Bros Ultimate

سازندگان تعداد ۷۴ کاراکتر در بازی Super Smash Bros Ultimate جای داده‌اند. تعداد ۶۳ کاراکتر از سری‌های پیشین در این بازی حضور دارند و ۱۱ شخصیت جدید نیز به آنها اضافه شده‌اند. طراحی کاراکترها با جزییات بالا انجام شده است به طوری که برخی از این کاراکترها همچون Ken در مقایسه با Street Fighter V از طراحی جالب و جذاب‌تری برخوردار است. ریکتر و سایمون از Castlevania نیز به جمع مبارزان پیوسته‌اند که هر یک از آنها تمامی قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را از نسخه‌های مختلف به همراه دارند. کاراکترها حتی مکانیزم‌های اصلی خودشان را نیز به همراه خود به این بازی آورده‌اند به طوری که حتی حرکات کلیدی کاراکتری همچون ساموس با جزییات بالا در این بازی طراحی شده است. بگذارید همینجا اشاره‌ای داشته باشیم به اینکه هر یک از کاراکتر‌های این بازی تجربه متفاوت و جذابی را به بازیکن ارایه می‌دهد؛ به طوری که احساس می‌کنید در حال انجام یک بازی دیگر هستید.

هر یک از کاراکتر‌های این بازی تجربه متفاوت و جذابی را به بازیکن ارایه می‌دهد؛ به طوری که احساس می‌کنید در انجام یک بازی دیگر هستید.

سازندگان Super Smash Bros از همان ابتدا با نسخه اول خود قصد داشتند که یک بازی رقابتی در اختیار کاربران قرار دهند تا همه نوع کاربری با سطح مهارت مختلف بتواند از آن لذت ببرند. در این راستا مکانیزم‌های بازی با اینکه از ساختار بسیار ساده‌ای برخوردار هستند اما در عین حال شاهد یک سیستم کامل غنی و حساب هستیم. گفتنی است که استاد شدن در اجرای حرکات Super Smash Bros به قدری دشوار است که از این بازی به عنوان یکی از اولین رشته‌های رقابتی در ورزش‌های الکترونیک یاد می‌شود. حال سازندگان پس از گذشت ۱۹ سال از اولین نسخه توانسته‌اند که این مکانیزم‌ها را روان‌تر و بی‌نقص‌تر کنند.

قابلیت پرش کوتاه یا همان Short Hop به کاربران اجازه می‌دهد که راحت‌تر با مکانیزم ارتفاع پرش کاراکترها آشنا شوند و راحت‌تر آن را در بازی اعمال کنند. در آن سو در بخش‌های مختلف چند نفره رقابتی میزان آسیب کاراکترها نیز با توجه به تعداد بازیکنان و حالت آن تغییر پیدا کرده است. به طور مثال در رقابت‌هایی که بیش از ۲ بازیکن وجود دارند میزان آسیب کاراکتر کاهش پیدا می‌کند تا طول هر مسابقه بیشتر شود و شاهد روند منصفانه‌تری در بازی باشیم.

super smash bros ultimate

مکانیزم تازه‌ای با نام Perfect Shield در بازی Super Smash Bros Ultimate توسعه یافته است که در واقع همان سیستم دفع ضربات یا به اصطلاح بازی‌های فایت Parry کردن است. این سیستم می‌تواند استراتژی‌های مختلفی در سطح رقابتی بالا به بازی اضافه کند و هیجان مسابقات را بالا ببرد چرا که به طور کلی لحظه‌های مشهور و تاریخی بازی‌های فایت به لطف این سیستم اتفاق افتاده است.

از آنجا که شاهد یک بازی پرمحتوا هستیم، موردی که شاید برای برخی از کاربران مخصوصا کسانی که برای اولین بار این بازی را تجربه می‌کنند، آزار دهنده باشد سیستم منو و بخش انتخاب کاراکترها و جستجوی دیگر حالت‌ها می‌شود. سازندگان در این زمینه برای اینکه بتوانند رسم و سنت همیشگی را در خود نگه دارند، سیستم قدیمی را در بازی مدرن خود پیاده کرده‌اند که البته پس از گذشت زمان و عادت کردن کاربران به آن، روند حرکت در منو حتی می‌تواند لذت‌بخش شود.

بخش آنلاین بازی Super Smash Bros Online عملکرد مطلوبی دارد به طوری که سیستم حریف یابی بازی یا همان مچ میکینگ (Mathcmaking) در کمتر از یک دقیقه برای شما حریف پیدا می‌کند. البته در این حین می‌توانید در بخش تمرین کاراکتر و استراتژی‌های خود را آماده کنید تا اینکه بازی شما را وارد بخش چند نفره کند. نت کد Super Smash Bros Ultimate از آنجا که بازی به تازگی منتشر شده است در برخی موارد ضعف دارد و احتمال دارد که در برخی از مسابقات آنلاین شاهد تاخیر در عملکرد کاراکترتان باشید. این موضوع البته در ابتدای کار همه بازی‌های آنلاین مخصوصا آثار مبارزه‌ای - مشاهده می‌شود که رفته رفته با آپدیت‌ها برطرف می‌شود. حالت آنلاین بازی شامل بخش‌های مختلف چند نفره می‌شود که هر یک تجربه متفاوت و نابی را به همراه دارد.

بررسی بازی Super Smash Bros Ultimate

از محتویات مهم این بازی می‌توان به موسیقی و بخش مجزای موزیک Super Smash Bros Ultimate اشاره کرد. تعداد باورنکردنی ۸۵۰ موسیقی از گوشه کنار بازی‌های خاطره‌انگیز از ماریو گرفته تا زلدا در این بخش جای گرفته است. بخش بزرگی از موسیقی‌های این بازی در استودیو تنظیم و دوباره نواخته شده است اما در آن سو شاهد ضمیمه شدن موسیقی‌های اصلی و حتی ۸ بیتی برخی از بازی‌ها هستیم که در هنگام مبارزت جدی شما را یاد خاطرات دوران کودکی می‌اندازد. در واقع بخش موزیک کاری می‌کند که کنسول نینتندو سوییچ خود را ساعت‌ها فقط در حال اجرای موسیقی‌های این بازی رها کنید. بازی Super Smash Bros Ultimate از نظر فنی روی حالت دستی و همچنین حالت داک کنسول نینتندو سوییچ عملکرد بسیار عالی دارد و در حین بازی با هیچگونه افت فریم یا دیگر موارد روبرو نمی‌شوید.

به طور کلی بازی Super Smash Bros Ultimate تنها با محتویات آفلاین خود می‌تواند مخاطبان زیادی را حتی از بین بازیکنانی که علاقه به بازی‌های مبارزه‌ای ندارد، به خود جذب کند. حالت کمپین این بازی می‌تواند به خودی خود بیش از ۳۵ ساعت گیم پلی در خود جای دهد که در انتها شما را با داستان بسیار غنی و عمیق روبرو می‌کند. بازی با حالت کمپین رفته رفته مهارت‌های شما را در مبارزات بالا می‌برد و در آن سو شما را به بخش گسترده رقابتی آنلاین نیز دعوت می‌کند که ارزش تکرار این بازی را چندین و چندین برابر می‌کند.

این بازی روی پلتفرم نینتندو سوییچ بررسی شده است. 


منبع زومجی

Super Smash Bros Ultimate

بازی Super Smash Bros Ultimate با داشتن فهرستی طولانی از کاراکترها، استیج‌ها و موسیقی‌های متنوع از تاریخ بازی‌های ویدویی نه تنها توانست طرفداران قدیمی این بازی مبارزه‌ای را راضی نگه دارد بلکه با بخش داستانی World of Light ثابت کرد که می‌تواند هر نوع کاربر با سلیقه‌های مختلف را به خود جذب کند. مکانیزم‌های جدید در حالی که ساختار قدیمی و ساده خود را حفظ کرده‌اند اما باز با این حال کاربران را با یک بازی رقابتی بسیار جدی روبرو می‌کنند. بازی با اینکه در بخش آنلاین عملکرد قابل قبولی دارد اما باز در برخی مواقع شاید در رقابت‌های بسیار جدی شاهد تاخیر در حرکات کاراکترها باشیم.
آراییس نظریان

9.5

نقاط قوت

  • - کاراکترهای متنوع و دوست داشتنی
  • - بخش موسیقی مجزا با بیش از ۸۰۰ قطعه
  • - حالت کمپین گسترده World of Light
  • - ارزش تکرار بالا
  • - داستانی غنی با پایان‌های مختلف
  • - حالت‌‌های جدید بخش آنلاین 
  • - مکانیزم‌های مبارزه‌ای تازه همچون Perfect Shield

نقاط ضعف

  • - وجود تاخیر‌های گاه و بی‌گاه در نبرد‌های آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده