بازی Command & Conquer: Rivals با تمام هیجان و حس رقابتی که در بازیکن ایجاد می‌کند، دارای مشکلاتی است که روی گیم پلی تاثیرگذار هستند. با بررسی این بازی موبایل همراه زومجی باشید.

مجموعه‌ی Command & Conquer را می‌توان یکی از سری‌های پر طرفدار بازی‌های ویدیویی دانست که در سبک استراتژی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. در جریان رویداد EA Play 2018 بود که کمپانی الکترونیک آرتز (Electronic Arts) بازی Command & Conquer: Rivals را معرفی کرد. در این میان عده‌ای از مخاطبان خوشحال و عده‌ای دیگر ناراحت شدند؛ زیرا خواستار نسخه‌ی جدیدی از این مجموعه روی کنسول‌های خانگی و کامپیوتر بودند. حال پس از گذشت تقریبا ۶ ماه این بازی روانه‌ی بازار شده است و سوال اینجا است که بازی اندروید و آیفون Command & Conquer: Rivals همان چیزی است که مخاطبان منتظرش بودند؟ در جواب باید بگویم که Command and Conquer: Rivals یک بازی آنلاین بسیار سرگرم کننده است، اما مواردی نظیر شانس و پرداخت‌های درون برنامه‌ای در موفقیت شما دخیل هستند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

بازی موبایل Command & Conquer: Rivals

نبود بخش تک‌نفره یا تمرینی مناسب، سبب شده است شاهد بازیکن‌هایی باشیم که به‌خوبی با ساختار بازی و جهان Rivals آشنا نیستند

بازی اندروید و آیفون Command & Conquer: Rivals یک بازی کاملا آنلاین استراتژی و رقابتی با المان‌های بازی‌های کارتی است و هیچ بخش داستانی یا تک‌نفره‌ای ندارد. از این رو گیم‌پلی مهم‌ترین فاکتور بازی است و تیم سازنده اگر به‌خوبی این بخش را طراحی نکند، نمی‌تواند در طولانی مدت یا حتی کوتاه مدت کاربران را سرگرم کند. Command & Conquer: Rivals در همان ابتدا یک بخش تمرینی را در دسترس قرار می‌دهد که شامل سه نبرد مختلف است. با این‌حال نبود بخش تک‌نفره به‌شدت در بازی حس می‌شود. الکترونیک آرتز می‌توانست از یک حالت تک‌نفره با چندین مرحله‌ی مختلف استفاده کند تا کاربران بتوانند در کنار دریافت پک‌های مختلف، با ساختار بازی بیش از پیش آشنا شوند؛ همچنین می‌توانستند استراتژی‌های نبرد خود را در بخش تک‌نفره در مقابل هوش مصنوعی‌هایی با درجه سختی‌های مختلف امتحان کنند. این موارد باعث می‌شد در بخش آنلاین شاهد بازیکن‌هایی باشیم که یکدیگر را حسابی به‌چالش می‌کشند. حتی وجود یک حالت تمرینی هم می‌توانست کمک حال بازی باشد. با این تفاسیر بازی موبایل Command & Conquer: Rivals تنها دارای یک حالت آنلاین PvP است که شامل هفت لیگ مختلف می‌شود. در واقع الکترونیک آرتز لیگ‌های بازی را همانند مراحل یک بازی داستانی طراحی کرده است و در هر مرحله سطوح مختلفی تعبیه شد‌ه‌اند.

بازیکنان با پیشروی خود جوایز متعددی را دریافت می‌کنند که شامل کارت‌ها و پول داخل بازی می‌شود

بازیکنان با رسیدن به این سطح‌ها می‌توانند آیتم‌های ارزشمندی را دریافت کنند تا تیم خود را بیش از پیش قوی‌تر کنند یا ارتقا دهند. نحوه‌ی امتیاز گرفتن و رسیدن به این سطوح هم از طریق بردن در مسابقات انجام می‌شود که می‌توانید در لیگ‌ها پیشروی داشته باشید. همچنین اگر شکست بخورید، از روند روبه‌جلوی شما کاسته می‌شود و امکان دارد به لیگ‌های پایین‌تر سقوط کنید. نبود یک بخش تمرینی یا تک‌نفره برای آشنا شدن با حال و هوای بازی دقیقا در همین نقطه به Command & Conquer: Rivals ضربه زده است. در ابتدا و سه بازی ساختار بازی کردن به بازیکنان آموزش داده می‌شود، اما کافی نیست. این مسابقات سادگی بالایی دارند و بازیکنان بدون هیچ تلاش و فکری می‌توانند آن‌ها را کامل کنند. از این رو در لیگ‌های ابتدایی بازیکن‌هایی را می‌بینیم که ساختار بازی را به‌خوبی نمی‌دانند و نتیجه‌ی آن مسابقاتی می‌شود که اصلا برای شما هیجان‌انگیز نخواهند بود. با این‌حال در لیگ‌های بالاتر، استراتژی مهم‌ترین فاکتوری است که باید به آن توجه کنید؛ زیرا در سطحی قرار گرفته‌اید که هم کارت‌های جدید و قدرتمندی دارید و هم رقیب شما به‌خوبی به پیچ و خم بازی آشنا است.

بازی موبایل Command & Conquer: Rivals

وجود استراتژی مبارزه و استفاده مناسب از کارت‌ها موردی است که بازیکنان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند

به‌عبارتی کارت‌های شما نقشی کلیدی در بازی ایفا می‌کنند. بازیکنان قبل از ورود به مسابقه می‌توانند میز کارت‌های خود را بچینند. کارت‌ها هر کدام برای انتخاب در جهان بازی نیاز به یک متریال خاص دارند. از این رو باید میز کارت خود را به‌شکلی بچینید که شامل کارت‌هایی با میزان متریال‌های پایین و کارت‌هایی با میزان متریال‌های مورد استفاده بالا باشد. در این میان اشاره کنم که کارت‌هایی با متریال کم شامل پیاده‌نظام‌های مختلف می‌شوند و هرقدر که مقدار متریال بالاتر برود، شاهد وسایل نقلیه جنگی، هواپیماهای جنگنده و تایتان‌هایی هستیم که در بازی عملکرد متفاوتی دارند. از طرفی کارت‌های Command & Conquer: Rivals به‌نحوی طراحی شده‌اند که هر کدام ضد کارت دیگر عمل می‌کنند. برای مثال، پیاده نظام‌هایی که آرپی‌جی دارند، می‌توانند وسیله نقلیه‌های جنگی یا هواپیما را از میان بردارند یا هواپیماهای جنگنده بهترین گزینه برای نابودی تانک‌ها هستند. در کنار میز کارت، بازیکنان می‌توانند از یک فرمانده هم برای تیم خود استفاده کنند. فرمانده‌ها هر کدام ویژگی خاصی را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهند که در طول بازی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.  یکی از موارد خوب بازی Command & Conquer: Rivals استفاده از دو نیروی ویژه است. در واقع سربازها و نیروهای جنگی‌ای که در ابتدای بازی از آن‌ها استفاده می‌کنید، جزو نیروهای GDI به‌حساب می‌آیند. این در حالی است که از سطح ۹ نیروهای Nod هم برای بازیکنان در دسترس قرار می‌گیرد. Nod هم نیروهای جنگی مخصوص به خودش را دارد که شامل پیاده‌ نظام و وسیله‌ نقلیه‌های جنگی مدرن و پیشرفته‌ی مختلفی می‌شود. در این میان اشاره کنم که Nod هم لیگ مخصوص به خودش را دارد که همانند GDI شامل بخش‌های مختلفی است و با رقابت و پیروزی در نبردها می‌توانید لیگ خود را افزایش دهید و جوایز نفیسی را دریافت کنید.

کیفیت خوب بخش Matchmaking سبب شده تا در این بخش شاهد قطعی یا لگ نباشیم

سیستم Matchmaking بازی Command & Conquer: Rivals به‌شکلی طراحی شده است که در کم‌ترین زمان ممکن می‌توانید وارد بازی شوید و پینگ هم در سطح خوبی قرار دارد. با اینکه مبارزات بازی در لیگ‌های بالاتر هیجان بالایی دارند، اما پرداخت‌های درون برنامه‌ای ضربه‌ی اصلی را به این بخش وارد کرده است. ساختار بازی اندروید و آیفون Command & Conquer: Rivals بدین شکل است که در جریان پیشروی در لیگ‌ها، افزایش سطح خود و همچنین به صورت روزانه می‌توانید جعبه‌های مختلفی را به‌رایگان کسب کنید. این جعبه‌ها شامل کارت‌های سربازان و پول می‌شود که می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید. مشکل Command & Conquer: Rivals از جایی شروع می‌شود که جدا از این مورد، تیم سازنده جعبه‌هایی با ارزش‌های بالا را برای خرید قرار داده است. بازیکنان برای خرید این جعبه‌ها باید از الماس‌های آبی رنگی استفاده کنند که از طریق پول واقعی قابل خرید هستند. همچنین این الماس‌ها به سکه‌های طلا (واحد پول داخل بازی) هم تبدیل می‌شوند تا بتوانید کارت‌های مختلفی را از فروشگاه بازی خریداری کنید. الکترونیک آرتز برای سیستم Matchmaking و رویارویی بازیکنان، تنها از لیگ‌شان استفاده کرده است. به‌عبارتی شما با بازیکنانی روبه‌رو می‌شوید که در لیگ مشابهی قرار دارند. اگر سازنده در کنار این مورد از سطح بازیکنان هم استفاده می‌کرد، دخیل بودن پرداخت‌های درون برنامه‌ای در گیم‌پلی و تجربه‌ی بازیکنان بیش از پیش کاهش می‌یافت.

بازی موبایل Command & Conquer: Rivals

در نگاه اول می‌توان به این نتیجه رسید که در روند بازی جوایز متعددی به صورت رایگان در دسترس بازیکنان قرار داده می‌شود، اما مشکل این است که جعبه‌های با ارزش بالا کارت‌های نیروهای جنگی قدرتمندی را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد. این در حالی است که جعبه‌های معمولی و رایگان بازی، به‌ندرت این کارت‌ها را برای شما آزاد می‌کنند. از این رو در لیگ‌های بالاتر عامل شانس و پرداخت‌های درون برنامه‌ای سبب می‌شود با رقیب‌هایی بازی کنید که بسیار قدرتمندتر از شما هستند و سطح‌شان هم از شما بسیار بالاتر است. در کنار تمامی این موارد، یک بخش ارتقای کارت و سطح هم برای بازیکنان در نظر گرفته شده است که نسبت به سایر بازی‌های رقابتی کارآمدتر و پر محتواتر است. در این بخش بازیکنان ابتدا از طریق سکه‌های خود می‌توانند کارت فرمانده و سایر نیروهای جنگی‌شان را تا سه سطح تمرین دهند و در ادامه آن‌ها را ارتقا دهند. برای ارتقای کلی باید کارت‌های هر نیروی جنگی را به تعداد مناسب در اختیار داشته باشید.  

از نظر طراحی و گرافیک بازی Command & Conquer: Rivals گرافیک بالایی ندارد و جزو بازی‌هایی با کیفیت طراحی متوسط برای پلتفرم موبایل به‌حساب می‌آید. طراحی کارت‌ها و فرمانده‌های حاضر در دو گروه GDI و Nod هم به‌خوبی انجام شده است و تنوع خوبی دارند. از طرفی الکترونیک آرتز از طریق لیگ‌های مختلف، نقشه‌های متفاوتی را در دسترس کاربران قرار داده است. اگر می‌خواهید در محیط‌های جدیدتری با سایرین رقابت کنید، باید به لیگ‌های بالاتر بروید. برای مثال بعضی از لیگ‌ها در محیط‌های جنگلی و بعضی دیگر در محیط‌های کوهستانی و کویری قرار گرفته‌اند. از نظر موسیقی و صداگذاری هم Command & Conquer: Rivals در سطح مطلوبی قرار دارد و الکترونیک آرتز از افکت‌های صوتی مختلفی به هنگام استفاده از کارت‌ها و حین نبرد استفاده کرده است که حس و حال جالبی به بازی بخشیده است. با تمام این تفاسیر بازی Command & Conquer: Rivals را می‌توان یک بازی رقابتی هیجان‌انگیز برای اندروید و آیفون دانست که متاسفانه پرداخت‌های درون برنامه‌ای تا حدی گیم‌پلی بازی را تسخیر کرده است. با این‌حال بازیکنان بدون استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم می‌توانند در نبردها پیروز شوند.


منبع زومجی

Command & Conquer: Rivals

بازی موبایل Command & Conquer: Rivals یک تجربه‌ی لذت‌بخش و خوب در زمینه‌ی بازی‌های استراتژی و کارتی است، اما در این میان مشکلاتی نظیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای و نبود بخش تک‌نفره سبب شده است تا گیم‌پلی بازی آنطور که باید و شاید نتواند روی واقعی خود را نشان بدهد. از طرفی سیستم Matchmaking به‌نحوی طراحی شده است که بازیکنان سریعا به یکدیگر متصل می‌شوند و هیچ قطعی‌ای را تجربه نخواهید کرد.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + تنوع بالای نیروهای جنگی
  • + استفاده از دو گروه برای ایجاد تنوع
  • + سیستم کارآمد ارتقای کارت و سطح بازیکنان
  • + سیستم آنلاین قوی و بدون لگ بازی

نقاط ضعف

  • - نبود بخش تک‌نفره یا تمرینی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف
  • - تاثیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای در گیم‌پلی بازی
  • - سیستم Matchmaking بر پایه سطح بازیکنان و لیگ‌شان طراحی نشده است
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده