نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱

آخر هفته چه فیلمی ببینیم: از The Equalizer تا Keanu

کمدی، ترسناک، اکشن و استاپ موشن از سبک‌های این هفته‌ی معرفی فیلم زومجی هستند. با معرفی فیلم این هفته همراه باشید.

مدتی می‌شود در مطالب معرفی فیلم زومجی فیلم ترسناک نداشته‌ایم بنابراین این هفته، سراغ یکی از آثاری در این ژانر رفتیم که حسابی سر و صدا کرد. در ژانر اکشن فیلمی از دنزل واشنگتن را داریم که در برخی سکانس‌ها جان ویک انگشت کوچک او هم نمی‌شود. در ادامه یک فیلم کمدی «حال‌خوب‌کن» خواهیم داشت که حتما از دیدن آن با دوستان لذت خواهید برد و در انتها نیز به رسم همیشه یک انیمشین خواهیم داشت که این بار قرعه به یک استاپ‌موشن کمدی/ترسناک افتاده است. در یازدهمین هفته از سری مطالب معرفی فیلم زومجی با ما باشید و مثل همیشه، با نظرات خود ما را در بهبود این بخش یاری کنید.

The Equalizer

دنزن واشنتگتن از آن دسته بازیگرانی است که هم فیلم‌های اکشن زیادی در کارنامه خود دارد و هم در درام‌ها درخشیده و برنده‌ی اسکار شده است. فیلمی که امروز قصد معرفی آن را داریم یک اکشن خوش‌ساخت و خوش‌استایل است که حضور این بازیگر دوست‌داشتنی، به تنهایی آن را به فیلمی دیدنی تبدیل کرده است. فیلم The Equalizer محصول سال ۲۰۱۴ ساخته‌ی آنتویین فاکوآ است که در کارنامه‌ی خود فیلم‌های Southpaw و The Magnificent Seven را نیز دارد. فیلم داستان یک مأمور بازنشسته‌ی CIA به نام رابرت مک‌کال را تعریف می‌کند که شبی در یک رستوران با آلینا (با بازی کلویی گریس مورتس) آشنا می‌شود. آلینا برخلاف میل خودش برای یک مافیای روسی کار می‌کند. مدتی بعد آلینا در بیمارستان به دلیل کتک‌های رئیس او بستری می‌شود و رابرت تصمیم می‌گیرد با پیشنهاد پول به گروه خلافکار، او را آزاد کند اما آن‌ها نمی‌پذیرند و رابرت مجبور می‌شود مهارت‌های سابق خود در تیراندازی را دوباره به کار گیرد. بعد از کشته شدن رئیس آلینا و چندتن از هم‌دستانش، رئیس اصلی مافیا به دنبال او می‌افتد.

علاوه بر واشنگتن و گریس مورتس، ملیسا لئو نیز در فیلم نقش‌آفرینی می‌کند که پیش از این با واشنگتن در فیلم نامزد اسکار Flight و با فاکوآ در فیلم Olympus Has Fallen همکاری کرده است. فیلم بر خلاف نظرات متوسط منتقدان، در گیشه عملکرد قابل قبولی داشت و با ۷۳ میلیون دلار، توانست به فروش ۱۹۳ میلیون دلار در سراسر دنیا برسد تا چراغ سبز برای قسمت دوم آن که در سال ۲۰۱۸ اکران خواهد شد داده شود. منتقدان سبک هنری و فیلمبرداری فیلم، بازی واشنگتن، موسیقی متن، سکانس‌های اکشن و کارگردانی فاکوآ را تحسین کردند اما از طرف دیگر از خشونت زیاد فیلم استقبال چندانی نکرده‌اند. فیلم با درجه سنی R عرضه شد که البته توانست رکورد پرفروش‌ترین فیلم درجه R در ماه سپتامبر را بشکند. روی هم رفته با یک اکشن نفس‌گیر طرفید که بودن دنزل واشنگتن در یک طرف قضیه، آن را تبدیل به فیلمی دیدنی در میان سیل اکشن‌های این روزها می‌کند.

Lights Out

مقاله مرتبط

دیوید سندبرگ در اولین فیلم خود به موفقیتی (حداقل از لحاظ مالی) رسید که برای خیلی از کارگردان‌های فیلم‌اولی یک آرزو است. فیلم ترسناک Lights Out که سال گذشته اکران شد، توانست با بودجه‌ی کمتر از ۵ میلیون دلار، ۱۴۸ میلیون دلار فروش کند و برای کارگردانش اسم و رسمی بسازد. سندبرگ امسال فیلم Annabell: Creation را داشت که آن هم با استقبال بسیار خوب تماشاگران مواجه شد و قرار است در سال ۲۰۱۹، فیلم Shazam از مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی دی‌سی را کارگردانی کند. اما فیلم «چراغ‌های خاموش» اثری ترسناک/ماورایی است که افسردگی را بن‌مایه‌ی اصلی داستانش قرار داده و در مورد هیولایی است که فقط در تاریکی ظاهر می‌شود. این فیلم بر اساس فیلم کوتاهی از خود سندبرگ ساخته شده و او به خوبی متوجه پتانسیل آن فیلم کوتاه برای تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی شده است.

در خلاصه‌ی نقدهای فیلم در وبسایت راتن تومیتوز آمده است: «فیلم Lights Out از کلیشه‌های ژانر به خوبی استفاده می‌کند و با تیم بازیگری قوی، موفق می‌شود ترس و هیجان را در طول فیلم حفظ کند بدون اینکه از کیفیت داستان بکاهد.» لاکی اوبرایان منتقد آی‌جی‌ان در مورد فیلم می‌گوید: «چراغ‌های خاموش با هسته‌ی هیولایی خودش، بازی‌های قوی و سکانس نهایی بسیار هیجان‌انگیز، فیلمی است که سندبرگ باید برای ساخت آن به خود افتخار کند. فیلمنامه گاهی مواقع جذابیت خود را از دست می‌دهد اما احتمالا تا چند شب بعد از دیدن فیلم تنها با چراغ‌های روشن خوابتان می‌برد.» این فیلم ترسناک همچنین نسخه‌ی دومی هم خواهد داشت و سندبرگ برای کارگردانی بازخواهد گشت.

Keanu

شاید نقش آفرینی زوج کی و پیل را در سریال کمدی آن‌ها دیده باشید، اما تماشای این دو نفر روی پرده‌ی سینما در یک فیلم یک ساعت و نیمه لذت خاص دیگری دارد. جوردن پیل و کیگن-مایکل کی در فیلم Keanu نقش دو پسر عمو را بازی می‌کنند که برای نجات گربه‌شان از گروهی خلاف‌کار، دست به هر کاری می‌زنند. شخصیت رل با بازی پیل تازه از نامزد خود جدا شده و افسرده است تا وقتی که یک گربه را جلو در خانه‌اش پیدا می‌کند. او نام گربه را کیانو (با صداپیشگی کیانو ریوز) می‌گذارد و هنگامی که کلارنس با بازی کی به خانه‌ی او می‌رود، با گربه آشنا می‌شود. اما برخی از اعضای گروه موادفروشان محله‌ی آن‌ها به خانه‌ی رل حمله می‌کنند و گربه را با خود می‌برند. پیتر آنتکیو کارگردان فیلم پیش از این کارگردانی تمامی قسمت‌های سریال Key & Peele را برعهده داشت و سال گذشته تصمیم گرفت فیلمی با همان گروه بسازد، فیلمی که به نظر می‌رسد یکی از قسمت‌های همان سریال است و تنها پر و بال بیشتری به آن اضافه شده است.

فیلم کیانو با بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری ساخته شده و ۲۰ میلیون دلار فروش کرده است. بر خلاف استقبال نه چندان قوی تماشاگران از فیلم، منتقدان از کمدی غیرمعمول فیلم تعریف کرده‌اند و جذابیت گروه دو نفره کی و پیل را در کنار شوخی‌های سریع و دیدنی فیلم از نقاط قوت آن برشمردند. هنگام اعلام ساخت چنین فیلمی، بسیاری بر این باور بودند که Keanu قرار است یک پارودی یا شوخی از فیلم John Wick باشد که به تازگی اکران شده بود اما آنتکیو اعلام کرد پروسه‌ی ساخت این دو فیلم همزمان با یکدیگر بوده و هنگام شروع ساخت اصلا از فیلم کیانو ریوز بی‌اطلاع بودند. اما در هر صورت این بازیگر با پروژه‌ی Keanu همکاری کرد و در یک سکانس صداپیشگی گربه‌ی فیلم را بر عهده گرفت.

ParaNorman

اما در بخش انیمیشن این هفته، باز هم یک نامزد اسکار را خواهیم داشت. انیمیشن ParaNorman در سال ۲۰۱۲ نامزد اسکار بهترین انیمیشن شد که جایزه را به Brave پیکسار باخت. پارانورمن اولین انیمیشن استاپ موشن دنیا است که کاراکترهای آن تماما به وسیله‌ی پرینتر سه‌بعدی ساخته شده و دومین انیمیشنی است که به صورت سه‌بعدی ساخته و اکران شده است. این انیمیشن که با بودجه‌ی نسبتا بالای ۶۰ میلیون دلاری تهیه شد در نهایت با صد میلیون دلار فروش جهانی به کار خود پایان داد. کریس باتلر که یکی از کارگردان‌های این انیمیشن است، نویسندگی استاپ موشن فوق‌العاده‌ی Kubo and the Two Strings را نیز بر عهده داشته است. داستان در مورد پسربچه‌ای به نام نورمن است که می‌تواند با مرده‌ها صحبت کند ولی کسی او را جدی نمی‌گیرد و مورد تمسخر بقیه قرار می‌گیرد. کیسی افلک، آنا کندریک و جان گودمن از جمله صداپیشگان پارانورمن هستند.

پارانورمن با ثبت میانگین امتیاز ۷۲ متاکریتیک، به عنوان یکی از انیمیشن‌های استاپ موشن شاخص چند سال اخیر شناخته می‌شود. در خلاصه‌ی نقد این انیمیشن در وبسایت راتن تومیتوز آمده: «پارانورمن با ظاهر زیبای خود و داستان درگیرکننده‌اش، بچه‌ها را هم سرگرم می‌کند و هم می‌ترساند و برای والدین آن‌ها هم قصه‌ی بسیار عمیقی روایت می‌کند.» ۸۷ درصد نقد‌هایی که از پارانورمن از در این وبسایت ثبت شده نقدهای مثبت بوده و اگر برای آخر هفته‌ی خود هوس یک استاپ موشن دیدنی کردید، این اثر خوش‌ساخت و مورد پسند منتقدان را از دست ندهید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده