نویسنده: مرتضی کارگر
// دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

آموزش بازی سازی: اولین نرم افزاری که باید یاد بگیرید

در این مطلب سراغ اولین نرم افزار‌هایی رفته‌ایم که برای بازی‌سازی باید با آن‌ها آشنا باشید.

طبق معمول یکی از مواردی که به خصوص در ابتدای کار توسط تیم‌های بازی‌سازی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مدیریت فعالیت‌های گروهی تیم مورد نظر است. در شور و شوق اولیه یکی دوباری دور هم جمع می‌شوند و در مورد پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی خودشان صحبت می‌کنند و سپس هر کدامشان به سمت محل کار خودش که معمولا خانه و اتاق خودشان است رهسپار می‌شوند.

سپس هر کدام مقداری با سیستم و سپس خودشان کلنجار می‌روند و در نهایت از به هم ریختگی اوضاع و عدم مشاهده پیشرفت در پروژه با افکاری سرشار از ناامیدی در جلسه‌ی بعدی به نزد دوستان خود بازمی‌گردند و از عدم هماهنگی و احتمالا دل به کار ندادن بقیه افراد گله می‌کنند. در چنین شرایطی اگر از تک‌تک افراد در مورد مشکلاتی که با آن روبرو هستند سوالاتی پرسیده شود، احتمالا چنین جواب‌هایی به شما خواهند داد:

  • من دقیقا نمی‌دانم که الان باید چه کارهایی انجام بدهم؟ و اینکه اصلا چه کارهایی هست که باید انجام دهیم؟
  • من واقعا هیچ همکاری تیمی احساس نمی‌کنم، هر کسی در خانه‌ی خودش در حال فعالیت هست و معلوم نیست هر کس چقدر برای پروژه تلاش می‌کند؟
  • چرا باید برای برعهده گرفتن انجام هر کاری با فلانی تماس بگیرم؟ یا در دسترس نیست یا دیر جواب می‌دهد. تازه خودشم هم این وسط گیج شده و نمی‌داند چه کاری را به چه کسی بدهد.
  • کاری که به من واگذار کرده بودید را انجام دادم اما برای آزمایش چیزی که ساختم منتظرم فلانی هم کار خودش را به اتمام برساند که البته نمی‌دانم کی قرار است کارش تمام شود یا اصلا اینکه چقدر پیشرفت کرده است؟ فقط می‌گوید در حال انجام آن است!

و البته از این دست سوال‌ها بسیار است که باید بیان کنم که معمولا سطح بسیاری از آن‌ها از همین مواردی هم که گفتیم پایین‌تر است و ما نیز اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنیم. اما واقعا راهی برای مدیریت چنین شرایطی وجود ندارد؟

پر بیراه نیست که بگوییم امروزه توانایی انجام فعالیت‌های گروهی به نوعی مهم‌تر از داشتن یک مدرک دانشگاهی است. اگر شما بتوانید به هر طریقی توانایی‌ها خود را در زمینه‌ی انجام کارهای گروهی به اثبات برسانید توانسته‌اید نصف راه را طی کنید. یکی از این مواردی که به تحقق چنین موضوعی به خصوص در زمینه‌ی دورکاری کمک می‌کند، آشنایی و داشتن تجربه کار با نرم‌افزارهای مدیریت کار گروهی است. نرم‌افزارهایی که با هدف مدیریت انواع پروژه‌ها به وجود آمده‌اند و از طریق آن‌ها همکاری بین اعضای گروه در انجام پروژه‌ی مورد نظر مدیریت و نظارت می‌شود.

در تیم‌های کوچک بازی‌سازی معمولا هر کسی در خانه‌ی خودش وظایفی را برعهده گرفته و انجام می‌دهد و به نوعی در قالب دورکاری درون تیم فعالیت می‌کند. در چنین مواقعی مدیریت و نظارت بر اعضای تیم‌ بازی‌سازی بسیار سخت می‌شود و اگر هم خود اعضا واقعا دل به کار داده باشند، مشکلات موجود در واسپاری و مدیریت وظایف به مرور قد علم کرده و روند رو به جلوی تیم را دچار اختلال می‌کنند.

امروزه به دلیل گسترش دورکاری و همچنین تسلط بیشتر بر روند فعالیت‌های تیمی، نرم‌افزارهای بسیاری تحت عنوان نرم‌افزاهای مدیریت تیم بوجود آمده‌اند که امروز می‌خواهیم هر چند مختصر اما آن‌ها را به شما معرفی کنیم. این نرم‌افزارها که در حالت پایه نسخه‌ی تحت وب همگی آنان وجود دارد، قابلیت‌های فراوانی دراختیار ما می‌گذارند اما همگی آن‌ها در حالت پایه قابلیت ایجاد پروژه، تعریف لیست کارها و مشخص کردن اعضای درگیر در پروژه را دارا هستند. البته این مختصری از قابلیت‌ها است و بهتر است برای آشنایی بیشتر با توانایی‌های این نرم‌افزارها ویدئوی زیر را مشاهده کنید. البته این ویدئو به صورت اختصاصی برای نرم‌افزار TaskWorld تهیه شده و برای همین ممکن است بعضی از قابلیت‌های آن را در دیگر نرم‌افزارها مشاهده نکنید.

با اینکه این نرم‌افزارها برای هدف کلی مدیریت تیم و پروژه به وجود آمده‌اند اما چرا نتوانیم یک پروژه‌ی بازی‌سازی درون آن‌ها تعریف کنیم؟ آن هم در حالی که می‌دانیم اعضای تیم ما به صورت دورکاری فعالیت خواهند داشت. به همین خاطر شما به راحتی می‌توانید برای بازی خود یک پروژه تعریف کنید و با وارد کردن اعضای تیم خود روند بازی‌سازی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. حتی اگر تنها هستید و می‌خواهید به کارهایتان نظم بیشتری بدهید این نرم‌افزارها همچنان می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشند. از معروف‌ترین نرم‌افزارهای موجود در این زمینه می‌توانیم به Trello، Taskworld اشاره کنیم. از نمونه‌های داخلی هم می‌توانیم از تسکولو، پی‌گیر و تروجکت نام ببریم. شما می‌توانید با کلیک روی نام هر یک از موارد گفته شده به سایت هر یک از آنان مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری در مورد هر یک از آنان مشاهده کنید. یکی از بزرگترین ویژگی‌ که این نرم‌افزارها در اختیار شما می‌گذارند امکان مدیریت تیم در هر مکان و هر زمانی است. تنها کافی است که شما به اینترنت دسترسی داشته باشید و بتواند وارد پنل کاربری خودتان بشوید و از وضعیت پیشرفت اعضای تیم باخبر شوید و در صورت نیاز برای آن‌ها وظایف جدید تعریف نمایید. البته هیچگاه فراموش نکنید که خودتان هم جزیی از تیم هستید و باید تعدادی از وظایف را هم خودتان به سرانجام برسانید. به هر حال چه بخواهید یک تیم بازی‌سازی را مدیریت کنید یا خودتان جزيی از این تیم باشید نیاز است که آشنایی مناسبی با این نرم‌افزارها داشته باشید چرا که در وضعیت فعلی بازی‌سازی ایران و آن هم در وسعتی که دارد، دورکاری موضوع متداولی است.

در مقاله‌ی بعدی آموزش بازی سازی با استفاده از نرم‌افزار Trello و به صورت عملی نحوه‌ی مدیریت یک پروژه‌ی بازی‌سازی را با هم مرور می‌کنیم. همچنین برای مدیریت بهتر افکارمان (که پیش‌نیازی برای یک رهبر و مدیر است) نرم‌افزار جالب دیگری را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

 نظر شما در مورد نرم‌افزارهای گفته شده چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده