نویسنده: مرتضی کارگر
// دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۹

آموزش بازی سازی:‌ اولین ماد خود را بسازید

گاهی اوقات برای ساختن یک بازی هیچ گونه نیازی به طراحی و مدل‌سازی شی جدیدی نداریم و همه چیز از قبل آماده است. آماده باشید که می‌خواهیم وارد سرزمین مادسازی شویم.

امروز اصطلاحا می‌خواهیم شمشیرهای چوبی بازی‌سازی را به شما نشان دهیم! همان شمشیرهایی که معمولا در فیلم‌ها و سریال‌های رزمی و در میدان‌های آموزشی مشاهده می‌کنید. شاید مبارزه با یک شمشیر واقعی تفاوت‌های آشکاری با مبارزه با شمشیر چوبی داشته باشد اما برای یک فرد مبتدی یکی از بهترین روش‌های آموزشی استفاده از همین شمشیرهای چوبی ساده، سبک و بی‌خطر  است. 

با اینکه ما هنوز هیچ نکته‌ای در مورد جزئیات فنی بازی‌سازی و اینکه چه نرم‌افزار‌ها و چه مهارت‌هایی برای این مهم مورد نیاز است در مقالات آموزش بازی سازی نگفته‌ایم و حتی اینکه در مورد مسائل پایه‌ای همانند سند طراحی بازی هم به گفتن چندین نکته بسنده کرده و بیشتر روی اهمیت آن تاکید داشته‌ایم اما امروز می‌خواهیم از یک راه میان‌بر به سرعت وارد سرزمین بازی‌سازی شویم و به نوعی با ثمره‌ی تلاش دیگران بازی خودمان را بسازیم!

 به نسبت سالیان قبل (که البته آن موقع هم شرایط به نحوی برقرار بود) امروزه امکاناتی در اختیار ما هست که کار را بسیار ساده‌ کرده است. از ویرایشگرهای جهان بازی گرفته تا ابزار ماد سازی و ویرایش مراحل و ... همه از مواردی است که توسعه‌دهندگان بازی امروزه در کنار بازی خود در اختیار ما می‌گذارند. در این‌جا به هیچ وجه نمی‌خواهیم در مورد فلسفه موجود در پشت این ابزارهای ماد‌سازی و غیره صحبت کنیم اما بد نیست بدانید که تعدادی از بازی‌های معروف امروزی همانند Counter Strike و Dota حاصل همین ابزارهای جانبی هستند که سازندگان بازی در اختیار علاقه‌مندان قرار دادند.

dota2 vs cs

در یک نگاه کلی  Mod همان خلاصه‌ شده‌ی کلمه‌ی Modification به معنی اصلاح و ویرایش است. در نگاه دقیق‌تر شما با استفاده از مواد اولیه به کار رفته درون بازی‌ها به نسبت اختیاراتی که توسعه‌دهنده‌های بازی به شما داده‌اند قادر هستید تغییرات و اصلاحاتی را درون بازی اولیه اعمال کنید و به این روش مثلا برای خودتان مراحل تازه ایجاد کنید، گیم‌پلی جدید خلق کرده یا مدل‌های گرافیکی جدیدی وارد بازی کنید. مثلا در یکی از ماد‌های بازی Fallout New Vegas شخصی با استفاده از خلاقیت خود توانسته بود گیم‌پلی بازی Super Hot را شبیه‌سازی کند که در نوع خود جالب بود. البته مهم‌ترین و شاخص‌ترین محصول چنین ابزارهایی هم بدون شک ماد (که البته در این بازی به آن نقشه هم می‌گویند) Dota Allstars بازی Warcraft III:Frozen Throne بود که بعدها بر اساس آن بازی مشهور Dota 2 ساخته شد. اما چرا ما باید ابزارهای ماد‌سازی را جدی بگیریم؟

warcraft III world editor

شاید بزرگترین دلیل این مهم فراهم بودن امکانات فراوانی است که به دور از پیچیدگی‌ها مرسوم موتورهای بازی‌سازی و پیش‌نیازهای آنان در اختیار ما قرار می‌گیرد. مثلا در مادسازی برای بازی Warcraft III شما می‌توانید به راحتی با چند کلیک از تمامی اشیا محیطی که درون بازی قرار دارد استفاده کرده و محیط دلخواه خودتان را بسازید و این در حالی است که تعداد این موارد به راحتی می‌تواند به چند صد مورد برسد. برای کسی که به طراحی و چنیش محیط بازی علاقمند است، چنین بازی‌هایی با چنین ابزار مادسازی می‌تواند بهترین مکان برای تمرین، آن هم بدون کم‌ترین هزینه‌ی ممکن باشند. ماد بسازید و سپس با استفاده از هوش مصنوعی بازی و حتی در مواردی با کمک دوستانتان (در بازی‌های تحت شبکه) به امتحان آن بپردازید و از کم و کیف طراحی محیط خود آگاه شوید.

در موتورهای بازی‌سازی رسیدن به چنین مرحله‌ای بسیار سخت و طاقت‌فرسا است چرا که در کنار طراحی و مدل‌سازی محیط، شما در کمترین حالت ممکن باید گیم‌پلی مشخصی هم برای بازی تدارک دیده باشید تا بتوانید در عمل محیط ساخته شده را آزمایش کرده و نتیجه را مشاهده کنید، چیزی که در ابزارهای ماد‌سازی به راحتی و به وسیله بازی اصلی در اختیار شما قرار دارد و شما تنها کافی است تمرکز خود را روی طراحی محیط بگذارید.

یکی دیگر از نکات جالب در بکارگیری مادها، امکان استفاده از ظرفیت جامعه مخاطبان بازی مورد نظر برای آزمایش و بازخوردگیری عملی از فعالیت‌هایمان است

البته پیش‌نیازهای اصلی این موارد به محدودیت‌هایی که توسعه‌دهندگان بازی برای شما درنظر گرفته‌اند برمی‌گردد. مثلا در بعضی از بازی‌ها شما تقریبا توانایی تغییر همه چیز را دارید. از ظاهر شخصیت‌ها گرفته تا تغییر صداهای درون بازی همه را می‌توانید اصلاح کنید ولی در بعضی موارد این مهم صرفا در طراحی مراحل و چینش بعضی از اشیا خلاصه می‌شود، همانند آن چیزی که معمولا در بازی‌های موبایل مشاهده می‌کنیم.

یکی دیگر از نکات جالب در به‌کارگیری مادها، امکان استفاده از ظرفیت جامعه مخاطبان بازی مورد نظر برای آزمایش و بازخوردگیری عملی از فعالیت‌هایمان است. به عنوان مثال اگر شما طراح نقشه‌ی de_dust2 بازی Counter Strike 1.6 بودید بدون شک پس از فراگیر شدن آن در تمامی ایران می‌توانستید آن را به عنوان یک نمونه‌ی عالی از طراحی مرحله یا محیط در رزومه‌ی خود قرار دهید! چیزی که شاید پس از ماه‌ها کلنجار رفتن با یک موتور بازی‌سازی نمی‌توانستید به آن برسید چرا که هیچ موتور بازی‌سازی چنین جامعه‌ای از مخاطبان را در اختیار ندارد.

امروزه به نوعی می‌توانید در هر سبکی که در ذهن دارید بازی‌هایی با ابزار مادسازی مناسب به دست آورید. اگر از علاقمندان سبک‌های استراتژی هستید بدانید که از همان سال‌های پیش ویرایشگرهای جهان بازی Generals و Warcraft III وجود داشته‌اند و امروزه بازی‌هایی از قبیل Civilization مسیر آن‌ها را کم و بیش دنبال می‌کنند. اگر به سبک‌های نقش‌آفرینی علاقمندید به هیچ وجه ابزار مادسازی RedKit سری بازی ویچر را از دست ندهید. هم برای نسخه دوم بازی و هم برای نسخه سوم آن ابزار ماد‌‌‌‌سازی وجود دارد. در بعضی موارد حتی شما می‌توانید به اصلاح و بازنویسی کدهای درون بازی بپردازید و اصلاحات مورد نظرتان را درون گیم‌پلی بازی ایجاد کنید. حتی بد نیست بدانید که بازی‌هایی از قبیل The Binding of Issac و This War of Mine هم دارای ابزار مادسازی بعضا قوی‌ای هستند که در نوع خود جالب است. بنابراین کافی است نیاز خود را بشناسید و متناسب با آن بازی مورد نظرتان را پیدا کنید. سپس به راحتی می‌توانید با آموزش‌های همراه با ابزار مادسازی مراحل خود را خلق کرده و دیگران را برای بازی کردن در مراحل و دنیای خود تشویق کنید.

gta v mods

شاید این مهم همانند ساختن یک بازی واقعی نباشد ولی در ساده‌ترین حالت خود می‌تواند حکم همان شمشیرهای چوبی آموزش‌های اولیه را برای ما داشته باشد. امروزه یکی از راه‌های مهم و مطمئن برای بازی‌ساز شدن از کوچه‌ی مادسازی می‌گذرد و بد نیست همه‌ی ما حداقل یکی دو عدد ماد ساخته شده در رزومه‌ی خودمان داشته باشیم. مادهایی که می‌توانند به مرور زمان به عنوان یک تجربه‌ی عملی، پشتوانه‌ی مناسبی برای ما در طراحی بازی‌ها بعدی ما باشند. برای شروع کار می‌توانید سری به سایت Nexusmods بزنید اما بدانید که اکثر بازی‌های فعلی از قابلیتی به نام مادسازی پشتیبانی ‌می‌کنند و تنها کافی است نام آن‌ها را به همراه واژه‌ی Modding tool جست و جو کنید.

نظر شما در مورد مادسازی و فواید آن چیست؟  


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده