نویسنده: مرتضی کارگر
// دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۹

آموزش بازی سازی: آشنایی با مراحل تست بازی‌

در آخرین قسمت از سری مقالات بررسی مراحل تولید یک بازی ویدیویی، به مرحله حساس و مهم آزمایش  محصول رسیده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این مرحله با ما همراه شوید.

در مقاله‌های قبلی آموزش بازی سازی، مروری بر مراحل پیش‌تولید و تولید یک بازی ویدیویی داشتیم. در آخرین ایستگاه این بررسی‌ها به مرحله‌ی آزمایش یک بازی رسیده‌ایم.

با اینکه شما همواره در مسیر تولید بازی خود سعی می‌کنید بخش‌های مختلف آن را مورد آزمایش قرار  دهید، اما به دلیل بار سنگین فکری و عملی که بر دوش شما است، بسیاری از جزئیات و نکات از دید شما پنهان می‌ماند. نکاتی که در بیشتر موارد پس از آگاهی از آنان در موردشان با تعجب می‌گویید که چگونه تا الان به این موارد توجهی نکرده بودید!

به همین دلیل همواره در مسیر تولید یک بازی ویدیویی مراحل و شرایط مشخصی برای آزمایش بخش‌های تولید شده در نظر گرفته شده است. از آزمایش‌ها و بررسی‌های فنی گرفته تا بررسی‌هایی که روی جذابیت و تعادل گیم‌پلی انجام می‌شود همه از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرند. بی‌تعارف شما باید با نگاهی کاملا بی‌رحمانه بازی خود را نقد کنید و جوانب آن را بررسی کنید، چرا که در بازار امروز مخاطب نیز با همین نگاه به بازی شما خواهد نگریست.

با اینکه شما همواره در مسیر تولید بازی خود بخش‌های مختلف آن را مورد آزمایش قرار می‌دهید، اما به دلیل بار سنگین فکری و عملی که بر دوش شما است، بسیاری از جزئیات و نکات از دید شما پنهان می‌ماند

مهم نیست شما چند ماه یا چند سال روی بازی خود وقت صرف کرده‌اید، ممکن است تنها به دلیل کم‌کاری در طراحی پوستر یا تریلرهای تبلیغاتی بازی، مخاطبان حتی نگاهی به زحمت چندین ماهه و چندین ساله‌ی شما نیاندازند و از کنار آن به راحتی بگذرند. یا مثلا بازی شما را نصب کنند و به علت بروز چندین مشکل ابتدایی در آن، پس از چند دقیقه آن را از روی دستگاه خود پاک کنند و هرگز به سراغ آن بازنگردند. دنیای واقعی با آن چیزی که ما از آن توقع داریم بسیار متفاوت و صد البته بی‌رحم است. برای همین شما هم باید در این مرحله تا می‌توانید بی‌رحمانه با بازی خود برخورد کنید تا مشکلات و نکات ریز و درشت مربوط به آن از نگاه شما پنهان نماند.

به طور کلی در کنار اعضای آزمایش کننده‌ی بازی (Tester) و ناظران فنی پروژه که معمولا در کنار تیم اصلی به بررسی ابعاد مختلف بازی می‌پردازند، چند مرحله‌ی جداگانه و اساسی نیز برای این مهم در نظر گرفته می‌شود. نسخه‌های آلفا (Alpha) و بتا (Beta) که فراوان در موردشان شنیده‌ایم مربوط به همین مسائل است. مراحل ریز و درشت دیگری هم وجود دارد که قبل و بعد این دو مرحله قرار می‌گیرند اما به دلیل رعایت حجم مقاله از پرداخت به آن‌ها صرف نظر می‌کنیم.

نسخه‌ آلفا

با اینکه کم و بیش تعریف‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد اما همه روی یک موضوع هم نظرند و آن اینکه در این نسخه از بازی اساس گیم‌پلی پیاده شده و گرافیک بازی و جوانب آن هم درون بازی قرار گرفته است. اما نکته‌ای که این نسخه از بازی را با نسخه‌ی بتا متفاوت می‌کند مسئله‌ی کامل نبودن ویژگی‌های بازی در نسخه‌ی آلفا به نسبت نسخه‌ی بتا است. در این نسخه‌ تنها ویژگی‌های اساسی عملیاتی شده و به احتمال زیاد در ادامه‌ موارد دیگری به بازی اضافه خواهد شد. این مرحله با اینکه اولین نسخه‌ی قابل بازی بازی مورد نظر ما نیست، اما فاصله‌ی زمانی زیادی هم با آن نخواهد داشت.

Alpha Version

این نسخه همواره مملو از باگ‌ها و مشکلات مختلف است و به خاطر همین موارد، مدیران پروژه می‌توانند ارزیابی مناسبی از هسته‌های اصلی بازی و پیشرفت آنها داشته باشند و سپس بر اساس آن برای پیشبرد پروژه تصمیم گیری کنند. گفتنی است که معمولا آزمایش نسخه‌ی آلفای یک بازی در شرایط محدود و معمولا توسط افراد دعوت شده یا خود اعضای گروه و در مقیاسی کوچک‌تر از نسخه‌ی آلفا صورت می‌پذیرد.

نسخه بتا

پس از گذر از نسخه‌ی آلفا و رفع مشکلات پیش روی بازی، دیگر ویژگی‌های در نظر گرفته شده هم درون بازی پیاده‌سازی می‌شود و سرانجام به حالتی به نام Code Freeze می‌رسیم. در این وضعیت دیگری تغییری در کد‌ها و جنبه‌های مختلف بازی داده نمی‌شود و بازی برای دریافت یک بازخورد عمومی آماده می‌شود. تقریبا همه‌ی ما به خوبی با فازهای بتای آزمایشی بازی‌های مختلف آشنایی داریم و به خوبی می‌دانیم که هدف اصلی از این نسخه، بیشتر شناسایی باگ‌های احتمالی باقیمانده و همچنین متعادل‌سازی‌هایی است که باید در گیم‌پلی بازی صورت پذیرد.

Beta version

معمولا برای کسب بهترین نتیجه این نسخه در دسترس قشر مشخصی از مخاطبان و آن هم به صورت عمومی قرار می‌گیرد. بسته به بازی مورد نظر و پلتفرم‌های هدف ممکن است شما بیش از یک مرحله بتای عمومی (یا در مواردی خصوصی) برای بازی خود در نظر بگیرید تا بتوانید به نتیجه‌ی مطلوب برسید. پس از نسخه‌ی بتا ریزه‌کاری‌های باقیمانده روی بازی صورت می‌گیرد و اصطلاحا بازی به سوی گلد شدن پیش می‌رود.

البته همان گونه که گفته شد، تمامی مراحل آزمایش بازی به این دو مرحله خلاصه نمی‌شود. شما باید پیوسته عملکرد فنی بخش‌های مختلف بازی را در تک‌تک مراحل تولید زیر نظر داشته باشید و تا می‌توانید گزارش‌ها و اسناد بخش‌های تولید شده را جمع‌آوری و بایگانی کنید. چرا که اگر چنین مواردی صورت نپذیرد ممکن است پس از گذشت مدت زمان بسیاری از تولید بخشی از بازی، در اتصال آن با بخش‌های دیگر نقص بزرگی پدیدار شود که در این مورد رجوع به حافظه اشخاص و پیداکردن عوامل احتمالی بروز چنین نقصی، روش کارآمدی نیست.  بنابراین مسئله‌ی مستند‌سازی را در کنار دیگر موارد مورد توجه قرار دهید.

در انتها نیز توجه شما را به بخش‌های کوتاهی از مستند ساخت بازی The Last of Us جلب می‌کنیم که ناظر بر عملکرد فنی بازی در طول ساخت و نحوه‌ی مدیریت آن توسط اعضای تیم توسعه است. البته گفتنی است در این ویدئو کوتاه تنها بخش‌های مختصری از موضوعات مورد بحث ما پوشش داده شده اما برای درک بهتر بخش‌هایی از مطالب گفته شده نمونه‌ی بسیار خوبی است.

همچنین با اینکه در مقاله‌های قبلی وعده‌ی پرداخت به موضوع  نشر بازی‌های رایانه‌ای را هم مطرح کرده بودیم اما به دلیل اهمیت بسیار بالای این مهم، تصمیم گرفتیم در مقاله‌ی جداگانه و به صورت اختصاصی به این مهم بپردازیم. در مقاله‌ی بعدی با موضوع نشر بازی‌های رایانه‌ای در خدمت شما خواهیم بود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده