نویسنده: یونس بهرامی
// شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۲

توصیه کوجیما به کارگردان فیلم Metal Gear Solid: به تماشاگرت خیانت کن [E3 2017]

هیدئو کوجیما به کارگردان فیلم متال گیر سالید توصیه می‌کند که به تماشاگر فیلمش خیانت کند.

اگرچه بازی Death Stranding، جدیدترین ساخته هیدئو کوجیما بعد از جدایی وی از کمپانی کونامی، در E3 2017 نمایشی نداشت، اما همان‌طور که کوجیما وعده داده بود، او در سالن این نمایشگاه حضور داشت و به انجام گفت‌وگویی جالب با کارگردان فیلم متال گیر سالید (Metal Gear Solid) پرداخت. جردن وگت رابرتز که کارگردان این فیلم است، بیشتر سؤالاتش درباره تأثیرات سینما و فیلم‌ها بر زندگی کوجیما بود. ولی در جایی از مصاحبه، بحث به سمت بازی متال گیر سالید کشیده می‌شود و وگت رابرتز از کوجیما سؤال می‌کند که رویکرد او نسبت به انتقاداتی که از سری بازی‌های متال گیر سالید می‌شود (مانند انتقاداتی که به میان‌پرده‌های طولانی بازی متال گیر سالید 2 می‌شد) چگونه است.

کوجیما اعتقاد دارد که نظر مردم نسبت به موارد مختلف در گذر زمان عوض می‌شود. ممکن است ابتدا یک چیز را نپسندند، اما با گذشت زمان ممکن است نظرشان نسبت به آن مثبت شود. او می‌گوید: 

البته که من [به انتقادات] توجه و گوش می‌کنم؛ اما طوری که مردم شما را ارزشیابی می‌کنند و می‌سنجند در طول زمان‌ تغییر می‌کند. زمانی که بازی متال گیر سالید 2 منتشر شد، خیلی‌ها از من ناراحت شدند. مردم مدام می‌گفتند: «چرا رایدن کاراکتر اصلی است و میان‌پرده‌ها طولانی هستند؟ من درک نمی‌کنم که با این کار چه چیزی را می‌خواهید منتقل کنید؟» اما [اکنون، با گذشت زمان] افراد زیادی هستند که منظور من را از آن کاری که در گذشته انجام دادم متوجه شده‌اند. 

مردم و همچنین خودم، احساس و حس‌شان نسبت به چیزهای مختلف در زمان‌های مختلف عوض می‌شود. بنابراین من فکر می‌کنم که گاهی اوقات، اگر حس آن‌ها در یک نقطه‌ی زمانی خاص نسبت به چیزی خوب نیست، در آینده (ده یا بیست سال بعد) این حس ممکن است عوض شود. 

سپس کوجیما با خطاب مستقیم به وگت رابرتز می‌گوید: 

زمانی که به دیدگاه مردم گوش می‌دهی این موضوع را در ذهن داشته باش. 

پس از اینکه کوجیما به این پرسش پاسخ داد، وگت رابرتز از او پرسید که آیا مثالی درباره‌ی صحبت‌های خود دارد یا خیر. کوجیما نیز این‌گونه مثال می‌زند: 

هر وقت به ایده‌ای فکر می‌کنم، آن‌ را با اطرافیانم در میان می‌گذارم. به اولین کسانی که آن ایده را توضیح می‌دهم، تیم سازنده‌ی بازی‌ام است. برای بازی Death Stranding، سال پیش شروع کردم به صحبت با تیم و به آن‌ها درباره‌ی اینکه چه می‌خواهم بسازم توضیح دادم. اما هیچ‌کس معنی آن را متوجه نشد؛ زیرا من دارم سعی می‌کنم تا چیز جدیدی بسازم؛ یک چیز متفاوت. به‌شخصه فکر می‌کنم که اگر مردم مخالف شما بودند، یعنی در مسیر درستی قرار دارید. 

بازی Metal Gear Solid 2

با اینکه تیم کوجیما در ابتدا مقصود کوجیما را از معنی بازی Death Stranding متوجه نشد، اما کوجیما نیاز دارد تا تیمش دریابد که او چه چیزی می‌خواهد بسازد. پس به‌طور روزانه سعی می‌کند تا آن را توضیح بدهد و این‌گونه به‌مرور و با گذشت زمان، تیم سازنده می‌تواند متوجه منظور کوجیما شود. وی اذعان دارد: 

در حالی که حرکت می‌کنیم و به انجام آزمایش‌های مختلف روی بازی می‌پردازیم، کم کم تیم سازنده متوجه می‌شود که من چه چیزی می‌خواهم بسازم. در حال حاضر آنچه می‌خواهم به دست بیاورم همین‌جا است و مشغول کار روی آن هستم. 

بنابراین به نظر می‌رسد که فقط مدس میکلسن نبود که متوجه داستان بازی Death Stranding نشده بود؛ بلکه اعضای تیم سازنده‌ نیز در ابتدا دقیقاً متوجه نشدند که مقصود کوجیما از معنی این بازی چیست. 

در پایان مصاحبه، وگت رابرتز از کوجیما درخواست کرد که به او برای ساخت فیلم متال گیر سالید توصیه‌ای کند که کوجیما با خنده در پاسخ می‌گوید:

همان کاری را که من می‌کنم انجام بده؛ به تماشاگرت خیانت کن.

منظور کوجیما اشاره به داستان سری بازی‌های متال گیر سالید و مخصوصاً شماره‌ی دوم است. کوجیما در این داستان‌ها عادت دارد که به انتظارات مخاطب خیانت کند و گاهی اوقات چیزی را به او نشان دهد که برخلاف میل بازیکن است؛ همان‌طوری که تا پیش از عرضه‌ی بازی متال گیر سالید 2، اعلام شده بود که شخصیت اصلی داستان سالید اسنیک خواهد بود؛ اما پس از انتشار بازی، کوجیما به انتظارات خیانت کرد و بازیکن را بعد از فصل افتتاحیه‌ در نقش رایدن قرار داد.

مدتی پیش نیز در اخبار بازی، جردن وگت رابرتز درباره کارگردانی فیلم متال گیر سالید صحبت کرده بود و هدف اصلی از ساخت آن را خشنود کردن طرفدارهای سرسخت این مجموعه و خودش دانست. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده