نویسنده: یونس بهرامی
// پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۸

صحبت‌ های فیل اسپنسر درباره‌ قراردادهای بین شرکت ها [E3 2017]

رئیس ایکس‌باکس معتقد است قراردادهایی که باعث انحصاری شدن محتوای بازی‌ها برای کنسولی خاص می‌شود یا موجب محدود شدن بازی‌ها در زمینه‌ی فنی، برای صنعت بازیسازی خوب نیست.

در جریان اخبار بازی و در نمایشگاه E3 2017، شرکت مایکروسافت به‌طور رسمی از کنسول ایکس‌باکس وان ایکس رونمایی کرد؛ کنسولی که پیش از این با اسم رمز پروژه‌ی اسکورپیو شناخته می‌شد. این کنسول بنا بر مشخصات سخت‌افزاری، قوی‌تر از پلی‌استیشن 4 پرو است و حالا شرکت‌های بازیسازی در موقعیتی هستند که باید درباره‌ی رویکردشان نسبت به قابلیت‌ها و پیشرفت‌هایی که ایکس‌باکس وان ایکس در اختیار آن‌ها قرار داده (در مقایسه با پلی‌استیشن 4 پرو) اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

در این هفته، متوجه شدیم که بازی Destiny 2 روی ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه کنسول جدید شرکت مایکروسافت سخت‌افزار قوی‌تری مقابل سازندگان قرار می‌دهد، طرفدارها انتظار داشتند که این بازی روی ایکس‌باکس وان ایکس بهتر اجرا شود.

اکنون وب‌سایت گیم‌اسپات در این خصوص با فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس‌باکس، مصاحبه‌ای انجام داده تا ببیند دلیل ۳۰ فریم بودن بازی Destiny 2 روی کنسول جدید آن‌ها ناشی از محدود بودن سخت‌افزار بوده است یا اینکه سونی به دلیل قراردادی که با اکتیویژن دارد، به سازندگان اجازه نداده تا بازی با نرخ فریم بیشتری روی کنسول رقیب اجرا شود.

 فیل اسپنسر در واکنش به چنین قرارداد‌هایی می‌گوید: 

فقط می‌توانم بگویم که درباره‌ی بقیه‌ی قراردادها چیزی نمی‌دانم. شما به نکاتی درباره‌ی بندهای قرارداد و موارد این‌چنینی اشاره کردید که من از آن‌ها بی‌اطلاع هستم. اما اگر یک کمپانی با انعقاد چنین قراردادهایی اجازه نمی‌دهد تا یک بازی بتواند در زمینه‌ی فنی از تمام پتانسیل‌های یک کنسول [یا کنسول رقیب] استفاده کند، برای صنعت بازیسازی چیز خوبی نیست و احساس خوبی نسبت به آن ندارم.

ولی شرکت مایکروسافت پیش‌تر قراردادهایی با کمپانی‌های مختلف داشت تا بخشی از محتوای برخی از بازی‌ها را در انحصار کنسول خود داشته باشد. آیا صحبت‌های اسپنسر با عملکرد مایکروسافت تناقض ندارد؟ اسپنسر این‌گونه جواب می‌دهد: 

گفته بودم که من طرفدار قراردادهایی نیستم که یک لباس [و محتویات خاصی] که در یک بازی وجود دارد، [انحصاری ایکس‌باکس باشد] و نتواند روی بقیه‌ی پلتفرم‌ها وجود داشته باشد. اما مردم به من می‌گویند: «ولی شما قبلاً چنین کاری را (انحصاری کردن محتویات) با بازی Call of Duty انجام دادید.» اما زمانی که این اتفاق افتاد، من در موقعیت فعلی (رئیس بخش ایکس‌باکس) نبودم و تصمیمی در قبال این موضوع نگرفتم.

البته ما در حال حاضر قراردادهایی با بازی‌ها داریم؛ مثل بازی Middle-earth: Shadow of War و بازی Assassin's Creed: Origins. اما شما هیچ‌وقت نمی‌شنوید که کسی برای سود بیشتر بگوید که یک کاراکتر خاص [در پلتفرم‌های دیگر] قابل بازی نیست. من چنین قراردادهایی ندیدم و اگر هم رواج پیدا کنند، فکر نمی‌کنم که چیز خوبی برای صنعت‌ بازیسازی باشند.

اسپنسر همچنین دیدگاه خود را نسبت به کنسول ایکس‌باکس وان ایکس این‌گونه ابراز کرد: 

می‌دانم که توانایی سخت‌افزاری و فنی ایکس‌باکس وان ایکس ورای [کنسول‌های موجود در بازار] است. من به پلی‌استیشن 4 پرو، پلی‌استیشن 4 اسلیم، ایکس‌باکس وان اس در یک رده نگاه می‌کنم. سپس شما ایکس‌باکس وان ایکس را دارید که می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد. سازندگان می‌توانند قدرت خود را روی نرخ فریم، رزولوشن یا تنها تکنیک‌های درون فریم‌ها متمرکز کنند. من به آن‌ها دستور نمی‌دهم [که با سخت‌افزار] چه کار کنند؛ اما می‌شنوم که عده‌ای به من می‌گویند: «شما باید همه‌ی سازنده‌ها را مجبور کنید تا بازی‌ها را به نرخ فریم ۶۰ برسانند.» ولی من هرگز فکر نمی‌کنم که مجبور کردن سازنده‌ها در پروسه‌ی ساخت بازی راهی برای بهتر کردن بازی‌ها باشد.

همچنین فیل اسپنسر درباره‌ی دعواهای کنسولی توضیحاتی ارائه داد و آن‌ها را بی‌حاصل خواند و در مصاحبه‌ی جداگانه‌ی دیگری با گیم‌اسپات، درباره‌ی معنای عبارت Console Launch Exclusive صحبت کرد


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده