نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۲

مایکل پچر: ایکس باکس وان ایکس قیمت بسیار بالایی دارد [E3 2017]

مایکل پچر، تحلیل‌گر مطرح صنعت بازی‌های ویدیویی، اعلام کرده که کنسول ایکس باکس وان ایکس یک محصول «گران قیمت» است که شاید در فروش دچار مشکل شود.

کمپانی مایکروسافت در جریان کنفرانس E3 2017 خود بالاخره از کنسول ایکس‌باکس وان ایکس که پیش‌تر با نام رمز پروژه اسکورپیو شناخته می‌شد، رونمایی کرد. این شرکت همچنین اعلام کرد که این کنسول میان‌نسلی، با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه خواهد شد. حال پس از این رونمایی، مایکل پچر، تحلیل‌گر مطرح صنعت بازی‌های ویدیویی، نظر خود را در مورد ایکس‌باکس وان X به اشتراک گذاشته است.

پچر در ابتدای صحبت‌های خود اعلام کرد که از دیدن نمایش بازی‌ها روی رزولوشن 4K در کنفرانس مایکروسافت لذت برده است و بازی‌ای که بیش‌تر از همه توانسته نظر وی را جلب کند، Playerunknown’s Battleground بوده است. وی همچنین اعتقاد دارد که مایکروسافت با نشان دادن بازی‌های متعدد، نمایش خوبی داشته است. با این حال برخی بازی‌های انحصاری آن‌ها از جمله Sea of Thieves و Crackdown 3 احتمالا فروش خوبی نخواهند داشت.

به اعتقاد پچر ایکس باکس وان ایکس برای یک کنسول میان نسلی، بیش از حد گران است

اما بخش مهم‌تر صحبت‌های پچر، به کنسول ایکس باکس وان ایکس مربوط می‌شود. وی اعلام کرد که با برچسب قیمت ۵۰۰ دلاری، این کنسول در اصل قیمتی معادل مجموع یک پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان اس دارد. همین امر هم باعث خواهد شد تا افرادی که تا به امروز اقدام به خرید کنسولی نکرده‌اند، دچار تردید شوند که ایا باید سراغ ایکس‌باکس وان ایکس بروند یا اینکه به جای آن، یک پلی‌استیشن 4 و یک ایکس‌باکس وان اس بخرند. پچر همچنین گفت که خود وی، قطعا خرید دو کنسول را در چنین شرایطی ترجیح می‌دهد و در نتیجه کنسول جدید مایکروسافت با این قیمت، ممکن است از حیث فروش دچار مشکل شود. در نتیجه پچر پیش‌بینی می‌کند که احتمالا تنها ۲۰ درصد از ایکس‌باکس وان‌های فروخته‌شده مدل ایکس خواهند بود. برای مثال اگر مایکروسافت ۱۰ میلیون کنسول بفروشد، تنها دو میلیون آن ایکس‌باکس وان ایکس خواهد بود و بیش‌تر افرادی که در حال حاضر کنسول ایکس‌باکس وان دارند، به خرید آن علاقه نشان خواهند داد و آن هم اگر مثلا فروشگاهی مثل گیم‌استاپ پیشنهاد ویژه‌ای برای تعویض مدل فعلی با ایکس بدهد.

ایکس‌باکس وان ایکس / Xbox One X

از طرفی دیگر، پچر اعلام کرد که در حال حاضر تنها ۱۰ درصد خانواده‌های آمریکایی از تلویزیون‌های 4K استفاده می‌کنند که به دلیل کاهش قیمت این نوع تلویزیون‌ها، احتمالا این رقم تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۲۰ یا ۲۵ درصد خواهد رسید. بنابراین خرید ایکس‌باکس وان ایکس برای افرادی که از تلویزیون‌های Full HD استفاده می‌کنند، خیلی منطقی نیست و این افراد بیش‌تر یک کنسول ارزان‌تر را که بتواند بازی‌ها را اجرا کند، ترجیح می‌دهند. پس این مساله هم می‌تواند روی فروش Xbox One X تاثیر منفی داشته باشد. همان‌طور که به گفته پچر، این موضوع روی فروش پلی‌استیشن 4 پرو نیز تاثیر منفی داشته است.

در ادامه پچر توضیحات بیش‌تری در مورد قیمت ایکس‌باکس وان ایکس ارائه کرد؛ به گفته وی، با اینکه برچسب قیمت ۵۰۰ دلاری در برابر کیفیت و قدرت این کنسول گران نیست، اما به هر حال این رقم قیمتی است که می‌تواند خریداران را دچار تردید کند. چرا که چهار سال از آغاز نسل هشتم گذشته است و انتظار می‌رود که کنسول‌ها در این زمان قیمت ارزانی داشته باشند. به گفته پچر مثلا اگر ایکس‌باکس وان ایکس ۳۰۰ دلار قیمت داشت، فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کرد. اگر قیمت کنسول ۴۰۰ دلار بود، افراد زیادی خرید آن را بررسی می‌کردند. اما پرداخت ۵۰۰ دلار برای یک کنسول، شبیه به خرید یک کنسول نسل جدید به نظر می‌رسد و این در حالی است که مایکروسافت Xbox One X را یک کنسول میان‌نسلی معرفی کرده است.

Playstation4 Pro

پچر همچنین اشاره‌ای هم به سیاست‌های احتمالی سونی در قبال معرفی ایکس‌باکس وان ایکس داشت. وی اعتقاد دارد که اگر کنسول مایکروسافت با قیمت ۴۰۰ دلار معرفی می‌شود، سونی همین امروز قیمت پلی‌استیشن 4 پرو را کاهش می‌داد. ولی در مقابل قیمت ۵۰۰ دلاری، سونی خیلی نیازی به این کار نخواهد داشت. اما به هر حال شاید بازهم سونی برای کاهش قیمت کنسول اقدام کند و برای مثال قیمت پلی‌استیشن 4 معمولی را همراه با یک بازی به ۲۵۰ دلار کاهش داده و قیمت مدل پرو را نیز به ۳۵۰ دلار کاهش دهد. پچر اعتقاد دارد که اگر سونی قیمت پرو را به ۳۰۰ دلار کاهش دهد، مایکروسافت شانس خیلی کمی برای موفقیت در بازار کنسول‌های بازی خواهد داشت.

پچر در ادامه هم اعلام کرد که حتی علی‌رغم معرفی ایکس‌باکس وان ایکس، افرادی که واقعا تشنه جزییات گرافیکی و رزلوشن‌های بالا باشند، با وجود قیمت بالاتر پی‌سی را ترجیح خواهند داد. وی همچنین توضیحاتی هم در مورد نینتندو سوییچ ارائه کرد و گفت که این کنسول، در اصل یک کنسول دستی است و کم‌تر کسی آن را به عنوان یک کنسول خانگی استفاده کرده یا مثلا پلی‌استیشن 4 خود را فروخته و سوییچ خریداری می‌کند. به اعتقاد پچر با اینکه نینتندو فاصله بین کنسول‌های دستی و خانگی را کاهش داده، اما سوییچ در اصل یک کنسول دستی است و باعث شده که نینتندو در این زمینه بتواند بازار را در اختیار بگیرد. در نتیجه این کنسول فروش خیلی عالی‌ای را تجربه خواهد کرد.

نظرات خود را در مورد صحبت‌های مایکل پچر با زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده