نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۲

اسم بازی Prey for the Gods به دلیل مشکلات قانونی تغییر کرد

سازندگان بازی Prey for the Gods به دلیل شباهت اسم بازی‌شان به بازی Prey کمپانی بتسدا، مجبور به تغییر نام این بازی شدند.

بازی Prey کمپانی بتسدا چندی پیش منتشر شده است. حق و حقوق استفاده از نام این بازی، در اختیار زنیمکس، کمپانی مادر بتسدا، است. حال سازندگان بازی Prey for the Gods که چندی پیش معرفی شد، به دلیل وجود کلمه Prey در اسم بازی‌شان، تصمیم گرفته‌اند نام ساخته خودشان را تغییر دهند تا درگیر مشکلات قانونی با زنیمکس نشوند.

استودیو نو متر استودیوز که کلا از سه نفر تشکیل شده، در جدیدترین اخبار بازی این مساله را اعلام کرد و گفت که نام بازی آن‌ها از این پس Praey for the Gods خواهد بود. سازندگان بازی اعلام کردند که آن‌ها مدت‌ها به مساله تغییر نام بازی فکر کرده‌اند و در نهایت از آنجایی که نمی‌خواستند درگیر مشکلات قانونی و حقوقی با کمپانی‌های بزرگی چون بتسدا و زنیمکس شوند، تصمیم گرفتند تا اسم بازی‌شان را تغییر دهند.

استودیو No Matter Studios متنی در این مورد منتشر کرده که به شرح زیر است:

مساله درگیری حقوقی روی یک نشان تجاری می‌تواند فرایندی بسیار طولانی و البته پرهزینه باشد و ما هم نمی‌خواستیم که بودجه جمع‌آوری شده برای بازی را در این راه هزینه کنیم یا حتی مجبور شویم که پول بیش‌تری از طرفداران بخواهیم. به هر حال افرادی که از بازی حمایت کرده‌اند، این پول را برای پیشرفت روند ساخت بازی پرداخت کرده‌اند و استفاده از این پول‌ها برای اهداف دیگری به غیر از ساخت بازی، به نظر ما اقدام بسیار بدی بود. حتی شاید اگر ما درگیر این پرونده می‌شدیم، می‌توانستیم در نهایت اسم بازی را حفظ کنیم ولی واقعیت این است که این کار به هر حال هزینه زیادی طلب می‌کرد که ارزشش را نداشت.

سازندگان بازی همچنین اعلام کردند که حتی پیش از انتشار اولین تریلر بازی‌شان، به نام Praey for the Gods فکر کرده و نشان تجاری مربوط به آن را نیز ثبت کرده بودند. با این حال حتی پس از این تغییر نام نیز کمپانی زنیمکس مشکلاتی برای این تیم مستقل به وجود آورده و اعتقاد داشته که این نام نیز شباهت زیادی به Prey دارد، ولی در نهایت طرفین به توافق رسیده‌اند. در ادامه بیانیه استودیو No Matter Studios آمده است:

در واقع من شخصا شب‌های زیادی را بیدار مانده و به این مساله قانونی فکر کردم که البته نتیجه آن کُند‌تر شدن روند ساخت بازی نیز بود. من همواره نگران نتیجه دادگاه احتمالی بودم که شاید ما را مجبور به پرداخت مبلغ زیادی می‌کرد. چنین مشکلی چیزی است که حتی کمپانی‌های بزرگ نیز دوست ندارند که درگیر آن شوند چه برسد به استودیو کوچک و سه نفره‌ای مثل ما که چنین مشکلی می‌توانست به معنی پایان کارش باشد. در نتیجه از اینکه با تغییر نام بازی توانستیم کماکان کارمان را ادامه دهیم خوشحال هستیم و یقین داریم که این مساله در نهایت باعث پیشرفت هرچه بیش‌تر ما خواهد شد.

کمپانی بتسدا نیز به این مساله واکنش نشان داده و پیت هاینز، مدیر بازاریابی این کمپانی، متن زیر را در مورد این مساله منتشر کرده است:

ما انتخاب زیادی نداشتیم. اگر برای پس گرفتن نشان تجاری Prey اقدام نمی‌کردیم، ممکن بود در نهایت آن را از دست بدهیم. واقعا گزینه دیگری پیش روی ما نبود.

این اولین باری نیست که کمپانی زنیمکس برای پس گرفتن نشان‌های تجاری که ثبت کرده اقدام می‌کند و پیش از این در سال ۲۰۱۱ نیز این کمپانی مشکلی با استودیو موجانگ داشت که در آن زمان روی بازی‌ای به اسم Scrolls کار می‌کرد. زنیمکس در آن زمان ادعا کرد که اسم این بازی سو استفاده از نشان تجاری The Elder Scrolls این شرکت است و در نهایت رای دادگاه به شکلی بود که موجانگ توانست از اسم Scrolls استفاده کند ولی حق و حقوق نشان تجاری The Elder Scrolls در اختیار زنیمکس باقی ماند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده