در Old Man's Journey همراه با یک پیرمرد به سفری خاطره‌انگیز می‌رویم. با بررسی نسخه موبایل این بازی همراه زومجی باشید.

وقتی اولین بار با بازی Old Man's Journey به پیشنهاد یکی از دوستانم آشنا شدم، موردی که بیش از همه نظرم را جلب کرد زیبایی‌های بصری بازی و لیست بلند بالای جوایزی بود که این اثر توانسته بود کسب کند. اما پس از تجربه و تمام کردن این بازی که برای اندروید، آیفون و پی‌سی منتشر شده، به این نتیجه رسیدم که Old Man's Journey در پس این ظاهر زیبا، گیم‌پلی عالی و داستان غنی‌ای هم دارد و این موارد دست به دست هم داده‌اند تا شاهد یک بازی عالی و ارزشمند باشیم.

این روز‌ها بازی‌های زیادی مخصوصا برای موبایل عرضه می‌شوند که بسیاری از آن‌ها، تقلیدی صرف از دیگر بازی‌های موفق هستند و قصد دارند تا با بهره گرفتن از مکانیزم‌های یک بازی امتحان پس داده، خودشان را مطرح کنند. اما در این بین بازی‌هایی بیش‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرند که ایده‌ای نو و خلاقانه داشته باشند و اثری ارائه کنند که پیش از این مشابهش را تجربه نکرده‌ایم. Old Man's Journey در دسته همین آثار قرار می‌گیرد. بازی از جایی آغاز می‌شود که نامه‌ای به دست یک پیرمرد می‌رسد و وی هم بدون درنگ وسایل خود را جمع کرده و عازم سفر می‌شود. در ابتدای بازی اطلاعات چندانی از داستان ارائه نمی‌شود و این خود یک نکته مثبت برای بازی محسوب می‌شود. چرا که شروع مرموز بازی به شکلی است که شما را به تجربه کردن آن و پی بردن به داستان، کنجکاو می‌کند.

بررسی بازی Old Man

محیط‌های بازی آن‌قدر زیبا هستند که انگار سازندگان از نقاشی‌های بهترین نقش‌های جهان برای تصاویر پس زمینه استفاده کرده‌اند

با اینکه در طول بازی ما با شخصیت پیرمرد همراه می‌شویم، اما داستان بیش‌تر با استفاده از فلش‌بک‌هایی به دوران جوانی این شخص روایت می‌شود و متوجه می‌شویم که وی زمانی یک ملوان بوده و همچنین با همسر و فرزندش نیز آشنا می‌شویم. نوع روایتی که سازندگان برای بازی Old Man's Journey انتخاب کرده‌اند، بسیار مناسب و عالی است و با اینکه در بازی شاهد هیچ نوشته یا دیالوگی نیستیم، اما همان تک تصویر‌های هنری هم برای تعریف داستان به بهترین شکل ممکن کافی هستند و این قضیه که بتوان فقط با استفاده از چند تصویر ثابت داستانی تاثیرگذار روایت کرد، نشانگر توانایی‌های سازندگان بازی است.

خلاقیتی که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم، تنها به نوع روایت داستان بازی خلاصه نمی‌شود. بلکه این خلاقیت را در زمینه گیم‌پلی نیز، حتی در درجه‌ای بالاتر، می‌توان مشاهده کرد. Old Man's Journey یک بازی ماجراجویی پازل محور است و وظیفه شما در بازی، هموار کردن مسیر برای پیرمرد است تا وی بتواند سفرش را ادامه دهد. اما سازندگان به جای استفاده از پازل‌های رایج و معمولی در بازی‌ها، به شما قدرت تغییر دادن محیط را داده‌اند تا از این طریق بتوانید با بالاتر یا پایین‌تر بردن تپه‌ها، کوه‌ها و جاده‌ها، مسیر را برای شخصیت اصلی هموار کنید. پازل‌های بازی در مجموع درجه سختی خیلی بالایی نداشته و چالش خاصی برای‌تان ایجاد نمی‌کنند. اما با وجود این مساله، تغییر ارتفاع عوامل محیطی و ساخت راه برای پیشروی شخصیت، حس خوبی به‌تان می‌دهد و Old Man's Journey از آن دست بازی‌هایی است که پس از حل کردن معما‌هایش، لبخندی از رضایت روی چهره‌تان نقش می‌بندد.

بررسی بازی Old Man

Old Man's Journey اگر فقط محتوای بیش‌تری داشت، به یک بازی کاملا بی‌نقص تبدیل می‌شد

اما یکی از مواردی که می‌توان آن را به عنوان مشکل در بازی معرفی کرد، کوتاه بودن گیم‌پلی بازی است. نسخه موبایل بازی Old Man's Journey قیمتی معادل پنج دلار و نسخه پی‌سی آن قیمتی معادل هشت دلار دارد. اما راستش را بخواهید بازی به اندازه قیمتش محتوایی برای ارائه ندارد. درست است که در بازی شاهد یک داستان غنی و عالی با شیوه روایتی خلاقانه هستیم و حل کردن پازل‌های بازی هم لذت خاص خودش را دارد، اما بازی نهایتا شما را یک ساعت و نیم سرگرم نگه می‌دارد و پس از آن هم دیگر چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد که به تجربه مجدد آن علاقه نشان بدهید. همین محتوای کم به نسبت قیمت را شاید بتوان تنها مشکل بازی دانست. مخصوصا که بازی آنقدر لذت‌بخش است که می‌خواهید آن را برای مدت طولانی‌تری تجربه کرده و بیش‌تر با داستان زندگی پیرمرد همراه باشید. اما این لذت خیلی زود به پایان می‌رسد و این کمی آزاردهنده است.

به هر حال حتی با وجود کوتاه بودن بازی باز هم Old Man's Journey تجربه ارزشمندی است و ویژگی‌های دیگری به جز گیم‌پلی و داستان که باعث حتی بیش‌تر شدن این ارزش می‌شوند، جنبه‌های صوتی و بصری بازی هستند. محیط‌های بازی آن‌قدر زیبا طراحی شده‌اند که همواره حس می‌کنید در حال قدم زدن در محیطی هستید که توسط بهترین نقاش‌های دنیا کشیده شده است. به همین دلیل هم مواقع زیادی در بازی پیش می‌آید که واقعا مسحور زیبایی‌های دنیای بازی می‌شود. مکمل این زیبایی بصری در بازی موسیقی عالی است که در طول آن پخش می‌شود. بازی چند آهنگ مختلف دارد که بدون اغراق همگی آن بی‌نهایت گوش‌نواز و عالی هستند. این دو عامل (جلوه‌های بصری و صوتی) برای خلق اتسمفری آرامش‌بخش در بازی دست به دست هم داده‌اند و از آن مهم‌تر، یکی از عواملی هستند که در نهایت باعث می‌شوند تا بتوانیم Old Man's Journey را تجربه‌ای تاثیرگذار بنامیم.

بررسی بازی Old Man

در مجموع، Old Man's Journey، ساخته استودیو بروکن رولز، یکی از بازی‌هایی است که اگر از تجربه آثار بزرگ خسته شده‌اید و به دنبال بازی‌ای هستید که بتواند برای مدت کوتاهی شما را سرگرم کرده و در عین حال داستانی عالی روایت کند، پیشنهاد می‌شود. با اینکه Old Man's Journey در مجموع یک بازی کوتاه به شمار می‌رود، اما پس از تمام کردن بازی حس شیرین بازی کردن این اثر تا مدت‌ها در ذهن‌تان باقی خواهد ماند.

دانلود بازی Old Man's Journey


منبع زومجی

Old Man's Journey

Old Man's Journey یکی از همان بازی‌هایی است که پس از تمام کردن آن‌، تا مدت‌ها حس شیرینی که از تجربه بازی به دست آورده‌اید، در خاطرتان باقی خواهد ماند. سازندگان این بازی با استفاده از ایده‌هایی خلاقانه در روایت داستان و طراحی پازل، موفق به خلق اثری ارزشمند شده‌اند و فقط ای کاش بازی کمی طولانی‌تر بود و محتوای بیش‌تری داشت تا آن را یک اثر کاملا بی‌نقص معرفی می‌کردیم.
افشین پیروزی

9

نقاط قوت

  • - داستان عالی با روایتی خلاقانه
  • - پازل‌هایی با ایده نو و جالب که حل کردن آن‌ها لذت‌بخش است
  • - طراحی‌های هنری بسیار زیبا
  • - موسیقی‌های گوش‌نواز و مطابق با اتمسفر بازی

نقاط ضعف

  • - کوتاه بودن بازی و نداشتن محتوای کافی به نسبت قیمت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده