// دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰

هنرمندانی که بالاترین ضریب هوشی را دارند

در این مطلب به تعدادی از هنرمندان سرشناس اشاره می‌کنیم که دارای بالاترین ضریب هوشی هستند.

ضریب هوشی یا همان IQ، عددی است که برای ارزیابی میزان هوش انسان‌ها طراحی شده و محاسبه‌ی آن نیز، نیازمند آزمون‌هایی متعدد برای تعیین توانایی‌های ابعاد مختلف ذهن هر فرد است. بخش اعظمی از مردم جهان دارای بهره‌ی هوشی متوسط یعنی عددی بین ۸۵ تا ۱۱۴ هستند. ما در این مطلب به آن دسته از هنرمندان معاصر شناخته‌ شده‌ی جهان می‌پردازیم که دارای ضریب هوشی بسیار بالایی، در حد افراد بسیار باهوش، نابغه و فوق‌نابغه هستند. البته به این نکته نیز توجه کنید که بالا بودن ضریب هوشی یک فرد به تنهایی، تضمینی بر موفقیت وی در زمینه‌های مختلف نیست بلکه یک امکان بالقوه است که برای رسیدن به نتیجه، نیاز به بسترسازی محیطی، پشتکار و البته انتخاب‌های صحیح دارد.

در فهرستی که مشاهده خواهید کرد، از هنرمندانی نام می‌بریم که دارای بهره‌ی هوشی ۱۴۰ و بیش از آن هستند، به استثنای جیمز فرانکو که با وجود بهره‌ی هوشی ۱۳۰ به دلیل شرایط ویژه‌اش، نام وی را نیز در فهرست قرار داده‌ایم. بنابراین از آوردن نام ستارگانی با بهره‌ی هوشی بین ۱۳۰ و ۱۴۰ که تعداد آنها کم هم نبود پرهیز کرده‌‌ایم.

 

james franco

۳۰- جیمز فرانکو

جیمز فرانکو نه تنها یکی از با استعدادترین بازیگران دو دهه‌ی اخیر سینما است بلکه باضریب هوشی ۱۳۰، یکی از باهوش‌ترین آنها نیز به حساب می‌آید. او ویزگی‌های خاص فراوانی دارد که یکی از آنها، علاقه‌ی شدیدش به درس خواندن است. او در دانشگاه‌های متعددی از جمله کالیفرنیا، نیویورک، کلمبیا، وارن ویلسون و بروکلین به تحصیل پرداخته و در حال حاضر دانشجوی دکترای زبان انگلیسی در دانشگاه ییل است. جیمز به دلیل هوش و البته تمرکز بالایش، زمانی که در دانشگاه کالیفرنیا مشغول تحصیل بود، در هر ترم بیش از ۶۰ واحد پاس می‌کرد. آن هم در شرایطی که دانشجویان دیگر نهایتا حق انتخاب ۱۹ واحد را داشتند. او استعداد ویژه‌ای در نقاشی دارد و تا به امروز چندین مرتبه آثارش را در آمریکا و اروپا به نمایش گذاشته است. جیمز به جز بازیگری، چند سالی است که وارد عرصه‌ی فیلمسازی نیز شده و سالیانه چندین فیلم سینمایی، مستند و تلویزیونی را کارگردانی می‌کند. در سال ۲۰۱۷ تا به ایجای کار، ۶ فیلم به کارگردانی فرانکو ساخته شده که این آثار یا به نمایش درآمده اند یا مراحل پس از تولید خود را سپری می‌کنند.

elizabeth shue

۲۹- الیزابت شو

الیزابت شو، بازیگر نامزد جایزه‌ی اسکار سینما دارای ضریب هوشی ۱۴۰ است. او دوران پیش از دانشگاه را در کالج ولزلی سپری کرد و در سال ۱۹۸۵ برای ادامه ی تحصیل وارد دانشگاه هاروارد شد. با این وجود او در شرایطی که فقط یک ترم به گرفتن مدرکش باقی مانده بود، دانشگاه را رها کرده و وارد عرصه‌ی بازیگری شد. الیزابت پس از پشت سر گذاشتن یک دوره‌ی موفق بازیگری، در سال ۱۹۹۷ دوباره به هاروارد بازگشت و مدرک علوم سیاسی خود را در سال ۲۰۰۰ دریافت کرد.

claire danes

۲۸- کلیر دینز

کلیر دینز، بازیگر برنده‌ی ۴ جایزه‌ی گلدن گلوب و ستاره‌ی سریال میهن (Homeland)، دارای ضریب هوشی ۱۴۰ است. کلیر بازیگری را از همان سنین کودکی با تئاتر آغاز کرد و در ادامه وارد تلویزیون شد. او پس از موفقیت در این عرصه، راه خود را در سینما ادامه داد و با بازی در فیلم‌هایی نظیر زنان کوچک (Little Women) و رومئو و ژولیت (Romeo + Juliet) به محبوبیت قابل توجهی دست یافت. دینز پس از مدت‌ها دوری از تلویزیون، با بازی در نقش اصلی مجموعه‌ی میهن (Homeland) دوباره به این عرصه بازگشت که موفقیت های متعددی هم برای وی در پی داشت. دینز در سال ۱۹۹۸ برای تحصیل در رشته‌ی روانشناسی وارد دانشگاه ییل شد ولی پس از گذشت دو سال، به خاطر تمرکز روی بازیگری از آنجا انصراف داد.

shakira

۲۷- شکیرا

بنا به گزارش انجمن جهانی تیزهوشان (منسا) شکیرا، خواننده‌ی مشهور کلمبیایی دارای ضریب هوشی ۱۴۰ است. او در ۴ سالگی اولین شعرش را نوشت و از ۷ سالگی پس از خرید ماشین تحریر به طور جدی به نوشتن روی آورد. این اشعار در ادامه تبدیل به متن ترانه های‌ وی شدند. در ۸ سالگی اولین ترانه‌اش را خواند و ۱۳ ساله بود که نخستین البوم استودیویی‌اش منتشر شد. شکیرا در حال حاضر به زبان‌های اسپانیایی، پرتغالی، انگلیسی و کاتالانی مسلط است و مهارت خوبی نیز در صحبت کردن به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی و عربی دارد.

geena davis

۲۶- جینا دیویس

جینا دیویس، بازیگر برنده‌ی جایزه‌ی اسکار سینما و عضو سابق تیم ملی تیراندازی با کمان آمریکا دارای ضریب هوشی ۱۴۰ است. جینا که با یک جراح پلاستیک ایرانی (رضا جراحی) ازدواج کرده، فارغ‌ التحصیل رشته‌ی هنرهای نمایشی از دانشگاه بوستون است و یک مدرک افتخاری مهندسی شیمی هم از دانشگاه لیدز دریافت کرده است. او در نواختن سازهای مختلفی از جمله پیانو، فلوت و درام تبحر دارد. دیویس در شرایطی عضو انجمن جهانی تیزهوشان (منسا) است که ضریب هوشی وی در برخی گزارشات، ۱۵۸ اعلام شده است.

robin williams

۲۵- رابین ویلیامز

رابین ویلیامز ستاره ی دنیای سینما و خصوصا آثار کمدی نیز دارای بهره ی هوشی ۱۴۰ بود. او کار خود را در دهه ی هفتاد با استندآپ کمدی آغاز کرد و در ادامه با حضور در نقش اصلی سریال مونک و میندی (Mork & Mindy) به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست یافت که راه را برای ورود وی به سینما باز کرد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، ویلیامز با بداهه گویی‌ها و طنز متفاوتش، انقلابی در کمدی دهه‌ی هفتاد ایجاد کرد.

madonna

۲۴- مدونا

مدونا، ملکه‌ی موسیقی پاپ، فیلمساز، بازیگر و یکی از موفق‌ترین زنان تاریخ هنر، دارای ضریب هوشی ۱۴۰ است. احتمالا او به واسطه‌ی همین هوش و نبوغ هنریش است که توانسته پس از ۴ دهه درخشش پیاپی، همچنان با قدرت به تولید آثارش ادامه دهد. کسی که در دهه‌ی هشتاد و نود میلادی، با شکستن تابوها نقش بسیار مهمی را در تغییر وضعیت اجتماعی و فرهنگ مردم آمریکا و سایر نقاط جهان ایفا کرد و تبدیل به الگوی بسیاری از نوجوانان و جوانان جهان شد. بسیاری از روزنامه‌ نگاران و نظریه پردازان اجتماعی، مدونا را بانفوذترین هنرمند زن تمام دوران‌ها می‌نامند.

natalie portman

۲۳- ناتالی پورتمن

تمام کسانی که در زمینه‌‌های علمی و در دنیای هنر با ناتالی پورتمن همکاری داشتهٰ‌اند، از تیزهوشی و سرعت بالای یادگیری وی شگفت زده شده‌اند. ناتالی که دارای ضریب هوشی ۱۴۰ است، مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی روانشناسی از دانشگاه هاروارد و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه اورشلیم دریافت کرده است. او در ادامه مدتی را نیز در دانشگاه کلمبیا به عنوان استاد مهمان حضور یافت. او که تا به امروز چند مقاله‌ی علمی نیز در مجلات معتبر جهان به چاپ رسانده است، استعداد فوق‌العاده‌ای در یادگیری زبان‌های مختلف دارد به طوری که در حال حاضر به زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، عبری و ژاپنی مسلط است. پورتمن پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که ترجیح می‌دهد فردی باهوش باشد تا یک ستاره‌ی سینما.

colin firth

۲۲- کالین فرث

کالین فرث، بازیگر برنده‌ی جایزه‌ی اسکار انگلیسی، فارغ التحصیل کالج بارتون پوریل، تئاتر ملی جوانان و مرکز درام لندن است. او در سال ۲۰۱۰ به همراه چند تن از محققان دانشگاه لندن، مقاله‌ای علمی را با موضوع تاثیر تفاوت‌های مغزی در انتخاب گرایشات سیاسی منتشر کرد. او که در دوران کودکی و نوجوانی دانش‌آموزی متوسط بود، هیچگاه نفرتش را نسبت به مدرسه پنهان نکرده است. او اعتقاد دارد که مدرسه هیچ چیز به او نیاموخته و برعکس، استعدادهایش را نیز کور کرده است. کالین دارای ضریب هوشی ۱۴۱ است البته در برخی منابع، این عدد ۱۵۳ عنوان شده است.

steve martin

۲۱- استیو مارتین

می‌گویند هرچه قدر که باهوش‌تر باشی بهتر می‌توانی نقش آدم‌های احمق را بازی کنی. استیو مارتین بدون شک مصداق عینی این جمله است. کسی که با وجود داشتن ضریب هوشی ۱۴۲، در دنیای سینما همواره چهره‌ای ساده‌لوح از خود به تصویر کشیده است. تقریبا هرکس که تا به امروز با مارتین کار کرده، به نوعی به هوش ذاتی وی ایمان آورده است. او در ابتدا قصد داشت استاد فلسفه شود ولی مدتی پیش از فارغ النحصلیش از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، به یک باره دانشگاه را رها کرده و ابتدا وارد تئاتر و در ادامه وارد سینما شد. مارتین عضو انجمن جهانی تیزهوشان است.

meryl streep

۲۰- مریل استریپ

مریل استریپ علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین و پرافتخارترین بازیگران تاریخ سینما است با داشتن ضریب هوشی ۱۴۷، یکی از باهوش‌ترین زنان این عرصه نیز به حساب می‌آید. او از همان دوران تئاترهای دانشجویی با بازی در نقش‌هایی متفاوت، از دختری نوجوان گرفته تا پیرزنی ۸۰ ساله تمام چشم‌ها را به خود خیره کرد و از همان زمان، ظهور بازیگری استثنایی را به دنیای سینما مژده داد. مریل قادر بود با تمام لهجه‌ها صحبت کند و به سرعت دیالوگ‌های خود را حفظ می‌کرد. او اغلب به تنهایی به تمرین بازیگری می‌پرداخت و بخش زیادی از هنر وی به صورت کاملا خودآموز بود. استریپ مدرک کارشناسی هنر خود را از کالج واسر و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه ییل دریافت کرده است. او همچنین مدتی را به عنوان دانشجوی مهمان در کالج دارتموث سپری کرد که این دانشگاه درنهایت به وی درجه‌ی دکترای افتخاری هنر را اعطا کرد.

david duchovny

۱۹- دیوید دوکاونی

دیوید دوکاونی، بازیگر مجموعه‌های مطرحی چون کالیفرنیکیشن (Californication) و پرونده‌های مجهول (The X-Files) دارای ضریب هوشی ۱۴۷ است. دوکاونی مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی ادبیات انگلیسی از دانشگاه پرینستون و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه ییل دریافت کرده است. او مدتی پیش از دریافت درجه‌ی دکترای خود در همین رشته، از دانشگاه انصراف داد. عنوان پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد وی «سنجش خرد ناب شیزوفرنی در آثار اولیه‌ی ساموئل بکت» و عنوان پایان نامه‌ی دکترای وی نیز «جادو و فناوری در شعر و ادبیات داستانی معاصر» بود. دوکاونی موفق به دریافت جوایزی در زمینه‌ی شعر شده و دو کتاب با نام‌های «گاو مقدس» و «باکی دنت لعنتی» را نیز به چاپ رسانده است.

sharon stone

۱۸- شارون استون

شارون استون بنا بر ادعای خودش دارای ضریب هوشی ۱۴۸ است. او در دوران کودکی از سن ۵ سالگی به طور مستقیم وارد کلاس دوم ابتدایی شد و در ادامه نیز در ۱۵ سالگی به دانشگاه پنسیلوانیا راه یافت. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه وارد دنیای مد و در ادامه سینما شد. شارون در گذشته ادعا می‌کرد که از همان دوران کودکی، عضو انجمن منسا است ولی در سال ۲۰۰۲، خود انجمن آن را تکذیب کرد. با این حال آنها اعلام کردند که وی شایستگی عضویت در این مجموعه را دارد.

jim morrison

۱۷- جیم موریسون

جیم موریسون، شاعر و خواننده‌ی افسانه‌ای گروه The Doors و یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان تاریخ موسیقی راک، دارای ضریب هوشی ۱۴۹ بود. جیم در کودکی به واسطه‌ی شغل پدرش دائما ناچار به تغییر محل زندگی و مدرسه بود که همین امر روند آموزشی وی را مختل کرد. با این وجود وی همواره به طور شخصی به مطالعه درباره‌ی ادبیات، مذهب، فلسفه و روانشناسی می‌پرداخت و طولی نکشید که تحت تاثیر تفکرات فریدریش نیچه و اشعار آرتور رمبو، شارل بودلر و ویلیام بلیک قرار گرفت. او در نثر نیز به آثار هنرمند هم‌دوره‌اش جک کرواک و نویسنده‌ی افسار گسیخته‌ی فرانسوی، مارکی دوساد علاقه‌مند شد و در انتخاب شیوه‌ی بیانش نیز بسیار از این هنرمندان تاثیر پذیرفت. خود موریسون هم با آثار خود، سبک زندگی و البته مرگ بحث برانگیزش، تاثیر بسیاری روی جوانان هم نسل خود و نسل بعدی گذاشت. جیم فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) بود و در مدت حضور در این دانشگاه، چندین فیلم کوتاه ساخت که این آثار به همراه آهنگ‌هایش تا به امروز از وی به یادگار مانده‌اند.

nolan gould

۱۶- نولان گلد

نولان گلد، بازیگر ۱۸ ساله‌‌ی آمریکایی که به واسطه‌ی بازی در سریال خانواده امروزی (Modern Family) به شهرتی فراوان رسیده است، دارای ضریب هوشی ۱۵۰ و عضو انجمن منسا است. او در ۱۳ سالگی موفق به فارغ التحصیلی از دبیرستان شده و پس از آن نیز در کلاس‌های دانشگاه آنلاین شرکت کرده است. او همچنین تبحر خاصی در نواختن سازهای مختلف از جمله دیجریدو، بانجو و ماندولین دارد. باید دید نولان در صورت پایان یافتن سریال خانواده امروزی (Modern Family) که به همراه آن بزرگ شده، چه تصمیمی برای آینده‌ی شغلیش خواهد گرفت؟

kate beckinsale

۱۵- کیت بکینسیل

کیت بکینسیل، همزمان با اینکه در دانشگاه آکسفورد در رشته‌ی ادبیات فرانسه و روسی تحصیل می‌کرد، در فیلم‌های مختلف هم به نقش‌آفرینی می‌پرداخت که از مهمترین این فیلم‌ها می‌توان به هیاهوی بسیار برای هیچ (Much Ado About Nothing) اشاره کرد. او برای مدتی به پاریس انتقالی گرفت و در آنجا نیز همزمان با درس خواندن، در فیلمی با زبان فرانسوی بازی کرد. با این حال وی با توجه به افزایش فشار بازیگری، ترجیح داد که دانشگاه را نیمه‌کاره رها کند. ویکتوریا کرن میچل، روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی و هم دوره‌ی کیت در دانشگاه آکسفورد، او را دختری کاملا باهوش، تا حدودی و دیوانه و بسیار جذاب توصیف می‌کند. ضریب هوشی وی در کودکی ۱۵۲ تعیین شده است.

۱۴- آلیشا کیز

آلیشا کیز خواننده، ترانه‌نویس و پیانیست برنده‌ی ۱۵ جایزه‌ی گرمی، دارای ضریب هوشی ۱۵۴ است. او از ۴ سالگی توسط والدینش به کلاس‌های رقص و موسیقی فرستاده شد و از ۷ سالگی به نواختن قطعات موتسارت و بتهوون پرداخت. در ۱۲ سالگی به مدرسه‌ی حرفه‌ای هنرهای اجرایی رفت و ۴ سال بعد با درجه‌ی عالی از این مرکز فارغ التحصیل شد. آلیشا در اوایل ۱۷ سالگی نیز وارد دانشگاه کلمبیا شد ولی در ادامه، به دلیل تمرکز روی کار موسیقی از آن انصراف داد. رسانه‌های آمریکایی از کیز به عنوان ملکه ی آر اند بی نام می‌برند.

lisa kudrow

۱۳- لیسا کودرو

لیسا کودرو را بیش از هر چیز به واسطه‌ی ایفای نقش شخصیت عجیب فیبی بوفی در سریال محبوب دوستان (Friends) به خاطر می‌آوریم. او که از کالج واسر در رشته‌ی زیست‌شناسی فارغ التحصل شده، دارای ضریب هوشی ۱۵۴ است. لیسا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به کار پژوهش روی آورد و به مدت ۸ سال در کنار پدرش به تحقیق درباره‌ی بیماری‌های مختلف از جمله دلایل ابتلا به سردرد خوشه‌ای پرداخت. او در ادامه کارهای علمیش را رها کرده و تمام وقت خود را روی بازیگری گذاشت.

ashton kutcher

۱۲- اشتون کوچر

اشتون کوچر که در سال ۲۰۱۳ در نقش استیو جابز، نابغه‌ی دنیای تکنولوژی ظاهر شده بود، دارای ضریب هوشی فوق العاده‌ی ۱۶۰ است. او پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، با انگیزه‌ی پیدا کردن روشی برای درمان بیماری قلبی برادر دوقلویش، وارد رشته‌ی مهندسی بیوشیمیایی در دانشگاه آیوا شد. او که جوان بسیار پر شر و شوری به حساب می‌آمد به دلیل ایجاد مزاحمت از آپارتمانش اخراج شد و از آن پس روزهای سختی را پشت سر گذاشت. او که برای درآوردن خرج دانشگاهش، همزمان با تحصیل کار می‌کرد توسط یک استعدادیاب وارد دنیای مدلینگ شد و پس از کسب موفقیت در این عرصه، درس و دانشگاه را رها کرد.

sylvester stallone

۱۱- سیلوستر استالونه

سیلوستر استالونه، بازیگر افسانه‌ای فیلم‌های اکشن سینما دارای ضریب هوشی ۱۶۰ است. او با وجود هوش بالای خود، همواره در دوران تحصیلش نمرات پایینی می‌گرفته و چند مرتبه نیز از مدرسه اخراج شده است. او معمولا برای تنبیه شدن، به اصرار مادرش کل تابستان را به کار اجباری می‌پرداخت. سیلوستر در زندگی حرفه‌ای خود همه چیز را از صفر آغاز کرده و پیش از ستاره شدن، طعم بی‌پولی شدید و بی‌خانمانی را چشیده است. استالونه علاوه بر بازیگری و فیلمسازی، به نقاشی کردن نیز می‌پردازد و در سال‌های اخیر، نمایشگاه‌هایی نیز برگزار کرده است. این در شرایطی است که خودش می گوید استعدادش در نقاشی بسیار بیشتر از بازیگری است. او قبل از ورود به دانشگاه میامی، مدتی را در آکادمی نظامی شارلوت هال سپری کرده است.

conan o

۱۰- کانن اوبراین

کانن اوبراین، نویسنده، مجری، کمدین و تهیه کننده‌ی تلویریون دارای بهره‌ی هوشی ۱۶۰ است. کانن مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه‌ی تاریخ و ادبیات با درجه‌ی عالی از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است. موضوع پایان‌نامه‌ی وی «استفاده‌ی نمادین از کودکان در آثار ویلیام فاکنر و فلانری اوکانر» بود. اوبراین که از مطرح‌ترین چهره‌های تلویزیون آمریکا به حساب می‌آید، در سال‌های اخیر میزبان برنامه‌هایی نظیر کانن، امشب با کانن اوبراین و آخر شب با کانن اوبراین بوده است.

matt damon

۹- مت دیمون

مت دیمون برای اولین بار با نوشتن فیلمنامه‌ی ویل هانتینگ نابغه به همراه بن افلک و بازی در نقش این شخصیت بود که نامش را به طور جدی در میان علاقه‌مندان سینما مطرح کرد. جالب اینجاست که در دنیای واقعی نیز وی با ضریب هوشی ۱۶۰، دارای هوشی در حد یک انسان نابغه است. مت زمانی که در دانشگاه هاروارد مشغول تحصیل بود، به عنوان تمرین برای درس زبان انگلیسیش، دست به نگارش نسخه‌ی اولیه ی داستان ویل هانتینگ نابغه زد. داستانی که پس از تبدیل شدن به فیلمنامه، جایزه‌ی اسکار را برای وی به ارمغان آورد. البته او در ادامه پیش از فارغ التحصیل شدنش، به دلیل معطوف کردن تمرکز خود روی بازیگری از دانشگاه انصراف داد. دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۳ نشان ویژه‌ی هنر خود را به دیمون اهدا کرد.

quentin tarantino

۸- کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو، سلطان سینمای پست مدرن آمریکا دارای ضریب هوشی ۱۶۰ است. او که در نوجوانی از دبیرستان اخراج شده، صرفا از طریق کلاس‌های محدود سینمایی و تماشای فیلم در ویدئوکلوپی که سالها در آن کار می‌کرد به دانش سینمایی دست یافته و فاقد تجربه‌ی آکادمیک است. تارانتینو طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که اعتقادی به مرزبندی بین کم‌هوش و تیزهوش ندارد و همواره موقع ساختن آثارش تمام مخاطبان را در سطح هوشی برابر با خود در نظر گرفته است.

dolph lundgren

۷- دولف لاندگرن

علاقه‌مندان سینما و خصوصا آثار اکشن، لاندگرن را بیشتر با فیلم‌هایی نظیر راکی ۴ (Rocky IV)، سرباز جهانی (Universal Soldier) و مجموعه‌ی بی‌مصرف‌ها (The Expendables) به خاطر می‌آورند. او که این روزها همچون تعدادی دیگر از بازیگران هم‌نسلش، فقط در فیلم‌های اکشن درجه‌ی B فرصت حضور پیدا می‌کند، در واقع دارای ضریب هوشی ۱۶۰ است. دولف مدرک کارشناسی مهندسی شیمی‌اش را از مؤسسه سلطنتی فناوری استکهلم و مدرک کارشناسی ارشدش را نیز از دانشگاه سیدنی دریافت کرد و در ادامه موفق به دریافت بورسیه‌ی دانشگاه MIT شد ولی به دلیل ورودش به عرصه‌ی بازیگری، قید ادامه‌ی تحصیل را زد. او دارای دان سه کیوکوشین است و قهرمانی اروپا را در این رشته، در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ به دست آورده است. دولف همچنین یک موسیقیدان بااستعداد است و تخصص ویژه‌ای در درام زدن دارد.

kris kristofferson

۶- کریس کریستوفرسون

کریس کریستوفرسون خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر کهنه‌کار اهل تگزاس، دارای ضریب هوشی ۱۶۳ است. کریس به اصرار پدرش که ژنرال نیروی هوایی بود، وارد ارتش شد و به طور همزمان به تحصیل پرداخت. او پس از دریافت مدرک لیسانس ادبیات از کالج پومونا به آکسغفورد رفت و سرانجام از این دانشگاه  در رشته‌ی فلسفه در ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد. کریستوفرسون با اینکه از چهره‌های برجسته‌ی موسیقی سبک کانتری به حساب می‌آید ولی در بین عموم مردم بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شود. از مطرح‌ترین فیلم‌هایی که وی در آنها به نقش‌آفرینی پرداخته می‌توان به دروازه بهشت (Heaven's Gate) و ستاره‌ای متولد می‌شود (A Star Is Born) اشاره کرد.

mayim bialik

۵- ماییم بیالیک

اگرچه بیالیک بازی در سریال‌های تلیزیونی را از اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی آغاز کرده ولی با حضور در سریال تئوری بیگ بنگ (The Big Bang Theory) و بازی در نقش دختری عصب شناس به نام امی فارا فاولر بود که وی به شهرتی ویژه رسید. ماییک دارای ضریب هوشی ۱۶۳ است. او با وجود پذیرفته شدن دردانشگاه‌های ییل و هاروارد، به خاطر نزدیک بودنش به خانه به دانشگاه کالیفرنیا رفت و در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت مدرک دکترای عصب شناسی شد. موضوع  پایان نامه دکترای وی، «عملکرد هیپوتالاموس در بیماران مبتلا به سندرم پرادرویلی» بود.

rowan atkinson

۴- روآن اتکینسون

فقط با تماشای یکی دو قسمت از سریال مستربین، می‌توان به نبوغ سرشار خالق این شخصیت استثنایی پی برد. روآن اتکینسون، بازیگر و فیلمنامه‌نویس بزرگ بریتانیایی، با ضریب هوشی ۱۷۸، یکی از باهوش‌ترین و با استعدادترین هنرمندان عرصه‌ی کمدی به حساب می‌آید. او که تحصیل کرده‌ی رشته‌ی مهندسی برق است، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه نیوکاسل و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است. روآن کار هنریش را ابتدا با مصاحبه‌های طنز رادیویی آغاز کرد و در ادامه با ورود به تلویزون، با خلق شخصیت‌های ادموند بلک ادر و مستر بین به شهرت و محبوبیتی فوق‌العاده دست یافت. او مدتی نیز عضو گروه کمدی مونتی پایتون بود و در کنار آنها به نمایش پرداخت. اتکینسون علاقه‌ی شدیدی به رانندگی دارد و در حال حاضر دارای کلکسیون اتومبیل است که از بین اتومبیل‌های وی می‌توان به مک لارن F1، هوندا سیویک هیبرید، اشکودا ساپرب و آئودی A8 اشاره کرد.

brian may

۳- برایان می

برایان می نه تنها از نظر چهره به اسحاق نیوتون شبیه است بلکه از نظر مغزی هم به این دانشمند سرشناس شباهت دارد. اغلب مردم، می را با فعالیت‌های هنریش و به طور ویژه به عنوان گیتاریست گروه افسانه‌ای کوئین می‌شناسند ولی دامنه‌ی فعالیت‌ها و استعدادهای او به همین جا ختم نمی‌شود. برایان دارای مدرک دکترای فیزیک نجومی از کالج سلطنتی لندن است و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نیز ریاست دانشگاه جان مورز لیورپول را بر عهده داشت. او یکی از اعضای تیم علمی ماموریت افق‌های نو (نیوهورایزنز) ناسا بود و تا به امروز کتاب‌ها و مقالات متعددی را منتشر کرده است. می هیچگاه حاضر به انجام تست هوش نشده، با این حال کارشناسان با توجه به فعالیت‌های وی چه در زمینه‌ی موسیقی و چه در زمینه‌های علمی، بهره‌ی هوشی وی را بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیش‌بینی می‌کنند. در فهرستی که در سال ۲۰۱۲ از طرف مجله‌ی رولینگ استون منتشر شد، برایان می در بین ۱۰۰ گیتاریست برتر تاریخ موسیقی، رتبه‌ی ۲۶ را در اختیار داشت.

james woods

۲- جیمز وودز

جیمز وودز، بازیگر نامزد دو جایزه‌ی ‌اسکار سینما، جزو آن دسته از استعدادهای ناب این عرصه است که شاید هیچگاه به آن جایگاهی که شایستگی‌اش را داشت نرسید. وودز با داشتن ضریب هوشی بین ۱۸۰ تا ۱۸۴ احتمالا باهوش‌ترین بازیگری است که به سطح اول سینمای جهان راه یافته است. او در دهه‌ی ۶۰ میلادی با رویای تبدیل شدن به یک جراح چشم وارد دانشگاه MIT شد ولی وی نیز همچون بسیاری از هنرمندان دیگر، به خاطر افزایش تمرکزش بر بازیگری، مدتی پیش از گرفتن مدرک کارشناسی دانشگاه را رها کرد. وودز علاوه بر داشتن هوشی سرشار، به داشتن عقاید تند سیاسی و حمایت از جمهوری خواهان نیز مشهور است.

stanley kubrick

۱- استنلی کوبریک

استنلی کوبریک، خالق آثاری همچون ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) و پرتقال کوکی (A Clockwork Orange) با ضریب هوشی بین ۱۹۰ تا ۲۰۰، یکی از پروسواس‌ترین و دقیق‌ترین کارگردانان تاریخ سینما بود. کسی که به عقیده‌ی برخی از کارشناسان، مهمترین تاثیر را روی سینما در قرن بیستم گذاشت و راه را برای ساخت آثاری خلاقانه برای فیلمسازان جوان تر هموار کرد. استنلی با وجود باهوش بودن، هیچگاه در دوران مدرسه نمرات خوبی نمی‌گرفت و همواره جزو دانش‌آموزان زیر متوسط به حساب می‌آمد. او در سال‌های بعد، بارها به انتقاد از سیستم آموزش و پرورش پرداخت که چیزی برای ارائه به جوانان ندارد و خلاقیت و شور انتقادی را از آنها می‌گیرد. کوبریک یک شطرنج‌باز بسیار ماهر بود و همواره در طول تصویربرداری فیلم‌های خود با بازیگرانش به این بازی می‌پرداخت.

 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده