نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۳

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان و پایین رده

اگر به‌دنبال خرید کامپیوتری با بودجه محدود هستید که بتواند بازده مناسبی در کارهای روزمره داشته باشد، با راهنمای خرید پی‌سیِ رده پایین در اسفندماه همراه زومجی باشید.

خرید قطعات کامپیوتر و سخت‌افزار مناسب، همیشه یکی از دغدغه‌های کاربران در بازارِ سنتی ایران است که اطلاع‌رسانی در آن به نحوِ مطلوبی صورت نمی‌گیرد و معمولا قیمت قطعه به‌تنهایی اولین و شاید تنهاترین معیار برای خرید در نظر گرفته می‌شود. قیمت‌های متفاوت و حتی قطعات شبیه‌سازی شده از اصل هم به این وضعیتِ نامطلوب دامن می‌زند و بسیاری از کاربران را گرفتارِ خریدِ قطعاتِ تقلبی، بی‌کیفیت یا ناسازگار با هم می‌کند.

در این سری مقالات سعی می‌کنیم جدیدترین محصولات سخت‌افزاری کامپیوترهای شخصی را معرفی کنیم و مناسب‌ترین‌ها را باتوجه‌به قیمت و رده فروش بازار مطابق با معیار جهانی و همچنین وجود آن‌ها در بازار داخلی پیشنهاد دهیم. به همه کاربران و مخاطبان خود توصیه می‌کنیم تا قبل از مراجعه به بازار یا سایت‌های فروش آنلاین، این راهنما را به دقت مطالعه و پویش کنند تا بتوانند مناسب با کاربرد و بودجه خود آگاهانه عمل کنند. در این سلسله مقالات چهار رده سیستمِ مختلف از سیستم‌های پی‌سی با کارکردهای متداول را معرفی و چگونگی انتخاب قطعات را تشریح خواهیم کرد. توجه داشته باشید که قیمت‌ها براساس نرخ روز بازار بورس لوازم رایانه در تهران محاسبه شده و صرفا جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارد.

کامپیوتر گیمینگ ارزان و پایین رده

کاربری

از این سیستم نمی‌توان انتظار بالایی داشت، اگر بازی‌های جدید با تنظیماتِ معمولی یا پایین یا بازی‌های قدیمی با فریمِ بالا، دیدن فیلم‌هایی با کیفیتِ بالا، گشت‌و‌گذار در اینترنت، کار با ایمیل یا ویرایش و کار با اسناد مدنظر شما باشد این سیستم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. البته برخی از این خواسته‌ها را می‌توان با خرید یک تبلت یا گوشی موبایل رده متوسط هم برآورده کرد، اما قطعا انعطاف و توانایی اجرای انبوهی از نرم افزارهای مختلف را به مانند این پی‌سی نخواهد داشت:

(قیمت تمام قطعات در ۱ اسفندماه ۱۴۰۲ براساس بازار تهران بروز شده است)

عنوان بالای فهرست سیستم پیشنهادی خرید

قیمتمدلنام قطعهخریدارزان‌ترین فروشگاه‌ها

چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

(هشت میلیون و ۴۶۰ هزار تومان)

Intel Core i3 12100F

(AMD Ryzen 5 5600G)

CPUخرید

قیمت Intel Core i3 12100F

قیمت AMD Ryzen 5 5600G

یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان

DeepCool GAMMAXX 400 XT

Coolerخریدقیمت DeepCool GAMMAXX 400 XT

سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

(شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان)

ASUS PRIME H610M-K D4

(ASUS PRIME B550-PLUS)

MotherBoardخرید

قیمت ASUS PRIME H610M-K D4

قیمت ASUS PRIME B550-PLUS

دو میلیون و ۶۳۰ هزار تومان

GSkill RIPJAWS V 2*8GB DDR4 3200MHz -16GB

RAMخریدقیمت GSkill RIPJAWS V 2*8GB DDR4 3200MHz -16GB

ده میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

ASUS DUAL GTX 1650 OC 4GB GDDR6

VGAخریدقیمت ASUS DUAL GTX 1650 OC 4GB GDDR6
دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومانWD Blue 1TB 7200RpmHDDخریدقیمت WD Blue 1TB 7200Rpm
یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومانWD Blue SN570 500GBSSDخریدقیمت WD Green SN570 500GB
دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومانGREEN GP480A-EUDPowerخریدقیمت GREEN GP480A-EUD
یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومانGREEN ORAMAN PlusCaseخریدقیمت GREEN ORAMAN Plus
سی میلیون و ۵۲۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---
تفاوتِ قیمت با سیستم پیشنهادی ماهِ گذشته

Up Arrow price

یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان افزایش

نمودار نوسان قیمت

در نمودار زیر می‌توانید با انتخاب هر قطعه، تفاوت قیمت آن را با ماه گذشته مقایسه کنید. (رکوردِ مقایسه‌ی جمعِ کل قیمت در شش ماهِ گذشته اضافه شد)

رویدادهای ماهِ گذشته

مهم: قیمت‌ِ قطعات با ارزِ آزاد محاسبه می‌شود.

پردازنده‌های AMD Ryzen 5 5600G و AMD Ryzen 7 5700G انتخاب‌های جدید مناسبی برای بازی‌ در رزولوشن 1080p با تنظیمات متوسط هستند و از گرافیک مجتمع بسیار سریعی برخوردارند. راندمان آنها در بازی‌ها گاهی اوقات از ترکیب Core i3 10100 با کارت گرافیک GT1030 نیز بالاتر است، اما همزمان قیمت بیشتری نیز دارند. با موجود شدن برخی اقلام از پلتفرم نسل دهم اینتل مانند پردازنده‌ی Core i3-10100، آن‌ها را در این رده بودجه‌ای برای سیستم جایگزین جای داده‌ایم. برای کارتِ گرافیکیِ مجزا هم کارت GT1030 را به‌عنوان گزینه‌ای با راندمانِ مشابه یا بالاتر از APU-های منتخب AMD در نظر گرفتیم.

اخطار: باتوجه‌به شرایط موجود توصیه می‌شود با عنایت به قیمت‌های فعلی، قبل از مراجعه به بازارِ کامپیوتر و خرید، در موردِ انتخاب‌ها تحقیق کرده و فهرستِ اقلامِ مورد نیاز را قطعی کنید.

پردازنده‌های Ryzen 3 3200G و Ryzen 5 3400G با گرافیکِ مجتمعِ RX VEGA تا مدتی پیش در بازار موجود بودند و مدل‌های Ryzen 3 Pro 4350G و Ryzen 5 Pro 4650G نیز هم‌اکنون موجودند. باتوجه‌ به توانایی خوبی که این APU-ها در اجرای بازی‌‌های جدید با کیفیت و راندمانِ متوسط دارند، آن‌ها را در فهرستِ سیستمِ پیشنهادی اصلی جایگزینِ A8-7650K کردیم. این جایگزینی البته با افزایشِ قیمت هم همراه شده که به نسبتِ راندمانی که در بازی‌ها به‌دست می‌آید ارزشمند است. پردازنده‌ی OEM با نام Ryzen 5 PRO 3350G هم به جمع گزینه‌های دارای گرافیک مجتمع پیوسته است.

پردازنده‌های نسل نهم Core i3-9100F و نسل دهم Core i3-10100F از اینتل هم راندمانِ بسیار بالاتری نسبت به نسلِ هفتم دارند، اما به خاطرِ نداشتن گرافیک یکپارچه‌ی قدرتمند، انتخاب اصلی برای بودجه‌ی محدودِ ما در اینجا نیستند و اگر هم انتخاب شوند حتما باید با کارت گرافیک رده پایینی مثل GT1030 یا بالاتر همگام شوند. پردازنده‌های رده پایین و خوش قیمتِ سری Ryzen 3 هم در رقابت با پردازنده‌های رده پایین از اینتل به خاطر نداشتنِ واحد گرافیکِ مجتمع شانسِ زیادی نخواهند شد.

حافظه‌ی مدلِ منتخبِ اصلی را هم به ۱۶ گیگابایت (دو ماجولِ ۸ گیگابایتی) افزایش دادیم. با انتخاب ماجول‌های حافظه با فرکانس بالاتر از ۲۴۰۰ مگاهرتز می‌توانیم هم راندمانِ پردازشی و هم راندمانِ گرافیکی سری پردازنده‌های رایزن را به سطح بالاتری ارتقا دهیم. افزایش ظرفیت هم به جز کارکردِ روان‌تر، باعثِ افزایشِ نسبی فریم‌دهیِ گرافیکِ یکپارچه‌ی Ryzen نیز خواهد شد، چرا که رمِ سیستم در حالت دو کاناله کار خواهد کرد و پهنای باندِ بالاتری خواهد داشت و از آن‌جا که واحد گرافیکیِ مجتمع هم از رم اصلی سیستم به‌عنوان حافظه‌ی گرافیکی بهره می‌گیرد، هرچه فرکانسِ حافظه و پهنای باندِ آن بیشتر باشد، احتمالِ به‌دست آوردنِ فریمِ بالاتر مخصوصا در رزولوشن‌های 1080p و بالاتر افزایش پیدا می‌کند.

سوالی که بسیاری از کاربران در گذشته پرسیده بودند درباره‌ی انتخاب پردازنده‌های مدل Pentium یا Core i3 از اینتل به‌جای APU‌-های ا‌ِی‌اِم‌دی بود. هر چند که پردازنده‌های هم رده از اینتل سرعت پردازش بسیار بالاتری دارند، اما از نظر گرافیکی هنوز هم عقب‌تر هستند و دست‌کم در این رده برای سیستم جمع و جور و بودجه‌ایِ ما بهترین گزینه نیستند. اما اگر در آینده قصد ارتقای این سیستم را داشته باشید، داشتن پلتفرم اینتلی با سوکت ۱۲۰۰ یا سوکت ۱۷۰۰ هم انتخاب مناسبی است.

پردازنده، مادربرد و رم سیستم پایین رده

در رده‌ی سیستم‌های ابتدایی، بهترین انتخاب موجود APU-های ساخت شرکت اِی‌اِم‌دی هستند. APUها اولین‌بار در سال ٢٠١١ توسط ا‌ِی‌اِم‌دی معرفی شدند و هدف از ساخت آن‌ها معرفی راهکاری ارزان‌قیمت برای برآورده کردن نیازهای پردازشی و گرافیکی تنها در یک تراشه‌ی واحد بود؛ تراشه‌ای که چند سال بعد در کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان هم با کمی تغییرات بکار گرفته شد. پردازنده‌ی منتخب زومجی در اینجا از معماری Zen 3 با ۶ هسته‌ی فیزیکی و فرکانس کاری توربوی ۴.۴ گیگاهرتز و گرافیک مجتمعِ نسل جدیدِ Radeon RX Vega 7 بهره‌گیری می‌کند. واحدِ گرافیکیِ این پردازنده تا سطح ۱۹۰۰ مگاهرتز  و توانِ مصرف پردازنده یا TDP آن هم ۶۵ وات تعیین شده است.

AMD Ryzen 5 5600G جعبه  فن و پردازنده کم مصرف و گرافیک بالای

پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 5600G با گرافیک مجتمع مناسب برای بازی‌های سبک

مزیت این رده پردازنده‌ها نه در سرعت پردازش خام آن‌ها، بلکه در قدرت تراشه‌ی گرافیکی مجتمع شده در آن است که از گرافیک پردازنده‌های هم‌رده‌ی اینتلی خود بسیار بیشتر است. البته سخت است که بتوان قدرت گرافیکی در این سطح را برای تمامِ بازی‌های مطرحِ پی‌سی مناسب تعبیر کرد، اما چون انتخاب قطعات در این رده‌ی قیمتی براساس گرافیک Onboard یا مجتمع در پردازنده و بدون استفاده از کارت گرافیکی مجزا بوده، انتخاب پردازنده‌ای که گرافیک مجتمع آن قوی‌تر از مدل‌های مشابه باشد، تیری است که می‌توان با آن دو هدف را نشانه گرفت. استفاده از دو ماجول رم ۴ گیگابایتی هم کمترین توصیه‌ی ممکن برای استفاده در سیستم‌عامل‌های امروزی و اجرای یک یا دو برنامه‌ی کاربردی به‌صورت همزمان است، اما باتوجه‌به تفاوت قیمتِ کیت‌های ۸ و ۱۶ گیگابایتی، صرفه با خرید کیت‌های دوتاییِ ۱۶ گیگابایتی است. در مورد فرکانسِ کاریِ رم منتخب هم بهتر است یادآوری کنیم که در صورت به کارگیری ماجول‌های سریع‌تر، راندمان گرافیک مجتمع نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت و این یکی از خصیصه‌های خوب پردازنده‌های رایزن سری G است.

مادربرد ASUS PRIME B450M-A

مادربرد ASUS دارای سوکت AM4 و سازگار با APU-های Ryzen 3/5

بنچمارک پردازنده و کارت گرافیک کامپیوتر پایین رده

در اینجا می‌توانید راندمان خطی و چند نخیِ پردازنده‌ی منتخب این رده‌ی بودجه‌ای را با راندمان برخی پردازنده‌های مشهور از نسل‌های متفاوت مقایسه کنید تا ایده‌ای کلی از توان این پردازنده به‌دست آورید. یادآوری می‌شود که راندمان این پردازنده‌ها در بازی ممکن است نسبتِ متفاوتی داشته باشد و برای دیدن راندمانِ آن‌ها در بازی‌های جدید بهتر است به مقاله‌های بررسی راندمان بازی‌ها در زومجی مراجعه کرده یا روی کاور هر یک از بازی‌های زیر کلیک کنید.

نمودار گرافیکی پردازنده های مختلف پی سی در بنچمارک Passmark

کارت گرافیک برای کامپیوتر گیمینگ ارزان

مشخص است برای سیستمی که با اهداف بازی و برنامه‌های گرافیکی تعیین نشده نمی‌توان در این بخش گفتنی‌های زیادی داشت، اما همین سیستم رده پایین را هم می‌توان با اضافه کردن کارت گرافیکی مجزا برای بازی با تنظیمات پایین یا برنامه‌های ویرایش گرافیکی مثل فتوشاپ توانمندتر کرد.

اما کارت‌ گرافیکیِ رده پایین GTX 1650 بسته به بازی، راندمانی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از نسلِ قبلی GTX 1050 Ti ارائه می‌کند و می‌تواند انتخاب خوبی برای بازی‌های جدید در رزولوشن 1080p و نرخ فریم حداقلی ٣٠ فریم بر ثانیه باشد. در میان کارت‌های گرافیک AMD هم RX 560 هم با افزایشِ سرعت ساعتِ کاری و افزایش در ظرفیتِ حافظه‌ی گرافیکی به چهار گیگابایت هنوز هم انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. RX 570 هم از نظر قیمتی در این رده‌ی بودجه‌ای قرار دارد و با هزینه‌ی کمی بالاتر انتخاب بسیار مناسبی است.

جعبه و کارت گرافیک جیفورس GTX 1650 ساخت گیگابایت

نمایشگر سیستم گیمینگ ارزان

برای سیستمِ منتخبِ این بخش خرید یک مانیتور با ابعاد ١٩ تا ٢٢ اینچی پاسخگوی نیازهای روزمره بوده و در عین حال با توان گرافیکی سیستم هم همخوانی دارد. این مدل‌ها رزولوشن‌های ۱۶۰۰ در٩٠٠ پیکسل یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارند. مدل ASUS VS197DH یک مانیتور ١٩ اینچی ارزان‌قیمت، MSI PRO MP221 یک ۲۲ اینچی با رزولوشنِ معمولی، نمایشگر ۲۲ اینچی SAMSUNG S22F355 و SAMSUNG S22A330 هم از جمله انتخاب‌های موجود هستند.

سیستم جایگزین

این سیستم در صورت عدم دسترسی به ترکیبِ قطعات اصلی یا با اولویت قرار دادن ارتقای قطعات در آینده توصیه می‌شود. مزیت این سیستم راندمان بسیار بالاترِ پردازنده و کارت گرافیکی است. همچنین این ترکیب تا سریع‌ترین پردازنده‌ی نسل هشتم و نهم قابل ارتقا خواهد بود.

عنوان فهرست سیستم پیشنهادی جایگزین زومجی

قیمتمدلنام قطعهخریدارزان‌ترین فروشگاه‌ها

چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

Intel Core i3 12100F

CPUخریدقیمت Intel Core i3 12100F

یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان

DeepCool GAMMAXX 400 XT

Cooler-----قیمت DeepCool GAMMAXX 400 XT

سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

ASUS PRIME H610M-K D4MotherBoardخریدقیمت ASUS PRIME H610M-K D4
دو میلیون و ۶۳۰ هزار تومانGSkill RIPJAWS V 2*8GB DDR4 3200MHz RAMخریدقیمت GSkill RIPJAWS V 2*8GB DDR4

چهارده میلیون تومان

(هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان)

MSI GeForce RTX 3050 VENTUS 2X 8GB GDDR6

(ASUS DUAL Radeon RX 6500 XT OC 4GB GDDR6)

VGA

-----

-----

قیمت MSI GeForce RTX 3050 VENTUS 2X

قیمت ASUS DUAL Radeon RX 6500 XT

دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومانWD Blue 1TB 7200RpmHDDخریدٰقیمت WD Blue 1TB 7200Rpm

یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان

WD Green SN570 500GB

SSDخریدقیمت WD Green SN570 500GB
سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومانGREEN GP600A-GEDPowerخریدقیمت GREEN GP600A-GED
سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومانGREEN Z1 ARIOCaseخریدقیمت GREEN Z1 ARIO
سی و شش میلیون و ۷۷۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---

SSD

در این رده قیمتی می‌توانیم از مدل‌های SSD با استاندارد SATA هم بهره‌گیری کنیم تا علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه، به بهترین راندمان در کارکردِ سیستم‌عامل نسبت به هارددیسک‌های مکانیکی دسترسی پیدا کنیم و زمانِ پاسخگویی سیستم هم به طرزِ چشمگیری افزایش پیدا کند. در ادامه می‌توانید مقایسه تفاوت‌ سرعت حافظه ذخیره‌سازی SSD و HDD در لودینگ بازی‌ها را مشاهده کنید:

تماشا در یوتیوب

مدل WD Green 240GB با بهره‌گیری از کنترلر Silicon Motion SM2258XT و تراشه‌های حافظه‌ی SanDisk به تعدادِ چهار عدد ساخته شده و عمرِ عملیاتیِ تعریف شده برای آن‌ها ۸۰ ترابایت اعلام شده است. مدلِ ADATA Ultimate SU650 240GB هم از تراشه‌های حافظه‌ی TLC-3bit استفاده کرده و به‌علاوه یک حافظه‌ی سریعِ میانجیِ SLC هم دارد. سرعتِ ترتیبیِ این مدل‌های پایین‌رده به ۵٢۰ مگابایت بر ثانیه در عملیات خواندن و حدودِ ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه در عملیاتِ نوشتن محدود می‌شود.

در مقاله‌ی بعد که به‌ زودی منتشر می‌شود برای مطالعه راهنمای خرید سیستم رده متوسط با زومجی همراه باشید.

برای اطلاع از قیمت قطعات کامیپوتری به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید:


پرسش‌های متداول

۱- قیمت سیستم پایین رده گیمینگ چقدر است؟

برای سیستم پایین رده گیمینگ باید حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه کنید. لیست کامل قطعات این سیستم را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- چه انتظاری می‌توان از عملکرد سیستم پایین رده گیمینگ داشت؟

با سیستم پایین رده گیمینگ می‌توان بازی‌های قدیمی را با کیفیت مناسبی اجرا کرد و عملکرد خوبی در کار‌هایی مثل تولید محتوا داشت. جزییات بیشتر را می‌توانید در راهنمای زومجی بخوانید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده