برای بررسی دومین نسخه از سه‌گانه‌ی بزرگ Total War: Warhammer، یعنی بازی Total War: Warhammer II که استودیو کریتیو اسمبلی ساخت آن را بر عهده دارد، با زومجی همراه باشید.

پس از این‌که بازی Total War: Warhammer توسط استودیو Creative Assembly معرفی شد، اکثر طرفداران این سری تاریخی بر این عقیده بودند که این کمپانی اشتباه بزرگی مرتکب شده که می‌خواهد دو مجموعه‌ی بزرگ توتال‌وار و وارهمر را، آن هم در یک سه‌گانه که حداقل سه سال به طول خواهند انجامید، ترکیب کند. اما این استودیو به کار خود ادامه داد و درست پس از انتشار نسخه‌ی اول بازی بود که نظر همگان تغییر کرد و این بازی به موفق‌ترین تجربه‌ی سری توتال‌وار تا آن روز تبدیل شد. پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از انتشار نیز نسخه‌ی دوم آن یعنی بازی Total War: Warhammer II معرفی شد و تمامی طرفداران را در صبری سخت فرو برد؛ چراکه این‌بار همه می‌دانستند نه تنها با شاهکار دیگری طرف هستند، بلکه منتظر بهتر شدن آن نیز نسبت به نسخه‌ی اول بودند. بالاخره انتظارها به سر آمد و نسخه‌ی دوم از این سه‌گانه‌ی بزرگ منتشر شد. سه‌گانه‌ای که ظاهرا قرار است هر نسخه‌اش بهتر و کامل‌تر از نسخه‌ی قبلی باشد. در ابتدای امر نیز استودیو کریتیو اسمبلی وعده‌ داده بود که سه‌گانه‌ی Total War: Warhammer قرار است به بزرگ‌ترین تجربه‌ی توتال‌واری و چه بسا بازی‌های استراتژی تبدیل شود. وعده‌ای که روز به روز در حال عملی‌تر شدن است و دیگر می‌توان گفت شکی در تحقق آن نیست. بازی Total War: Warhammer II به عنوان دومین نسخه از سه‌گانه‌ای با همین نام، این‌بار شما را از قاره‌ی کهن فراتر برده و سرزمین‌های جدیدی به نام New World می‌برد که متشکل از سه قاره‌ی Ulthuan، Naggaroth و Lustria است و قاره‌ای چهارم به نام Southlands که علی‌رغم وجود در بازی، جزو دنیای جدید نیست. در این قاره‌ها شما شاهد درگیری نژادهای جدیدی هستید که برای بقا تلاش می‌کنند و در کنار آن نیز باید یک گردباد مرکزی را نابود یا از آن محافظت کنند. این بازی توانست امتیاز‌های بسیار عالی از معتبر‌ترین وب‌سایت‌های بررسی بازی دنیای کسب کند که حتی مقداری نیز از نسخه‌ی اول بهتر بودند. همانند رسم همیشگی زومجی، بررسی ویدیویی این بازی نیز برای شما تهیه شده که می‌توانید در زیر تماشا کنید:

برای دانلود ویدیو از آپارات اقدام کنید | تماشا در یوتیوب

درست همانند نسخه‌ی قبل که از نظر بالانس بین نژادها و نیروهای بازی در حد عالی ظاهر شد، بازی Total War: Warhammer II نیز نه تنها پیرو نسخه‌ی قبل خود بوده، بلکه از جهاتی نیز بهتر عمل کرده است و توانسته بالانس بسیار خوب و قابل قبولی بین تمامی موارد بازی اعمال کند. به‌طوری که شما با هر نژاد می‌توانید در کنار تجربه‌ای کاملا جدید، تعادل و انصاف را نیز حس کنید. بدون وجود تعادل در بین نیروهای یک بازی استراتژی، آن بازی محکوم به شکست است. موردی که استودیوی کهنه‌کار Creative Assembly از آن آگاه است. علاوه بر نژادها و نیروهای بازی، مورد دیگری که در این نسخه متعادل‌تر و بالانس‌تر شده، مکانیزم جادوست که با تغییراتی که در آن اعمال شده، کاربردی‌تر، قوی‌تر و بهتر شده است. می‌توان به‌طور خلاصه گفت که بالانس تقریبا در تمامی بخش‌های بازی خودنمایی می‌کند و طبیعتا اگر ایرادی نیز داشته باشد، به واسطه‌ی بروزرسانی‌های دقیق و دنباله‌دار استودیو سازنده، به طور کامل برطرف خواهد شد.

بازی Total War: Warhammer II

دقیقا همانند نسخه‌ی اول، کریتیو اسمبلی سعی کرده با استفاده از ویژگی‌های مختص به هر نژاد که در داستان وارهمر نیز وجود دارند، هر یک از آن‌ها را به روش خود بالانس کرده و قدرت‌های منحصر بفردی به آن‌ها بدهد. مثلا در حالی که نژاد الف‌های تاریکی می‌توانند با خرید و فروش برده، بخشی از مالیات خود را دریافت کنند، نژاد موش‌های Skaven می‌توانند بصورت مخفی در هر شهری زندگی کنند و تنها در صورت نزدیک‌ شدن فکشنی دیگر به شهر، حضورشان فاش بشود.

تنوع مناطق نقشه بسیار بالاست و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند

این‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های نژادهای بازی هستند که در راستای بالانس شدن هر یک، به شکلی کاملا استادانه بکار گرفته شده‌اند. در این نسخه همچنین سعی شده داستان بازی نیز تا جای ممکن به فانتزی وارهمر وفادار باشد که همین‌طور نیز شده است و شاهد حضور بازی در چارچوب این فانتزی هستیم. برخلاف نسخه‌ی اول، در این نسخه دیگر شاهد محدودیت در تصرف شهرها نیستیم و هر نژادی می‌تواند هر شهری را به تصرف خود در‌آورد.

بازی Total War: Warhammer II

حال بهتر است بصورت جداگانه به بررسی عوامل مثبت دیگری بپردازیم که باعث بهبود گیم‌پلی بازی شده‌اند. یکی از این عوامل بهبود هوش مصنوعی بازی به شکلی چشم‌گیر است که باعث چالشی‌تر شدن آن می‌شود و دیگر به این راحتی‌ها نمی‌توانید روی درجه‌های «خیلی سخت» و «افسانه‌ای» بازی را حتی به ترن‌های پایانی نزدیک کنید! مورد بعدی وجود یک چالش نهایی در بازی به نام Great Vortex است که هر نژاد باید علاوه بر انجام ماموریت‌های اصلی خود، به دنبال نابودی یا حفاظت از آن باشد تا بتواند در نهایت به پیروزی پایانی دست یابد. این مساله به شدت باعث بهبود گیم‌پلی بازی، خصوصا در ترن‌های پایانی شده است. چالشی که می‌توان آن را با هجوم نیروهای کی-آس در نسخه‌ی اول بازی مقایسه کرد. در این نسخه دیگر خبری از نیروهای کی-آس نیست و تنها تعدادی از فکشن‌های شمالی وفادار به آن‌ها در بازی حضور دارند.

بازی Total War: Warhammer II

مورد سوم مثبتی که باعث جذاب‌تر شدن بازی شده، نبردهای دروازه است. شما باید برای ورود به یک منطقه‌ی خاص، مثلا قاره‌ی کوچک Ulthuan که در اختیار الف‌های بالایی است، ابتدا دروازه‌های آن منطقه را به واسطه‌ی پیروزی در همین نبردهای دروازه فتح کنید. سپس می‌توانید در آن منطقه وارد شده و تازه به دنبال تصرف شهرهای آن باشید. مورد دیگر نیز وجود گنجینه‌های گمشده در سراسر نقشه و خصوصا دریاهاست که با کشف و بدست آوردن هر یک، می‌توانید به خزانه‌ی خود پول خوبی اضافه کنید.

ارتش‌های ولگرد یا Rogue Armies را نباید حتی یک ترن هم مجال داد

ارتش‌های ولگرد نیز گزینه‌ی مثبت بعدی است که باعث چالشی‌تر شدن بازی برای تمامی نژادها شده است. این ارتش‌ها که می‌توانند از هر نژاد و دارای هر نیرویی از هر دو نسخه‌ی بازی باشند، با هیچ فکشنی سر سازگاری نداشته و تنها به دنبال تصرف شهر و تشکیل دولت خود هستند. این چالش باعث می‌شود که شما همیشه ارتشی را آماده در سرزمین‌های خود نگه دارید. به خاطر داشته باشید، اینجا دنیای جدید است و هر نژاد و ارتشی به دنبال تصرف بخشی از آن!

 

تغییرات مثبت دیگری نیز در برخی از بخش‌های بازی اعمال شده که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را بهبود و کامل‌تر شدن بخش شخصی‌سازی فرماندهان و مامورین (Agent)، اضافه شدن ساختمان‌های جدید شهرها، متناسب‌تر شدن درخت تکنولوژی هر نژاد، اضافه شدن نبردهای پل (Bridge) و رودخانه به درخواست بسیار بالای کاربران، اضافه شدن نبرد در شهرهای کوچک و بدون حصار البته نه به شکل کامل، متنوع‌تر شدن میدان‌های نبرد و نقشه‌های آن، اشاره کرد. یکی از جذاب‌ترین موارد نیز اضافه شدن نفس آتشین برای انواع اژدها برای تمامی نژادهاست که روی نیروهای نسخه‌ی اول بازی نیز اعمال شده است. موارد ریز و درشت بسیاری به این نسخه‌ از بازی اضافه شده‌اند که در مجموع تاثیر شگرفی بر بهبود گیم‌پلی بازی داشته‌اند.

بازی Total War: Warhammer II

طبیعتا این بازی خالی از ایراد هم نیست و بهتر است مقداری نیز به نقاط ضعف آن پرداخته شود. برخی عدم وجود نبردهای دریایی را نقطه‌ی ضعفی برای بازی می‌دانند، اما اگر منصفانه نگاه کنیم می‌بینیم که این مساله هیچ ضعفی محسوب نمی‌شود. از آن‌جایی که در فانتزی وارهمر نبردهای دریایی بسیار اندکی وجود داشته و این سه‌گانه نیز قرار است بر آن فانتزی سوار باشد، پس دیگر نمی‌توان نبود نبردهای دریایی را نقطه ضعف تلقی کرد. اما یکی از موردهای آزاردهنده‌ی بازی در بخش چندنفره‌ی آن خودنمایی می‌کند.

چهره‌ی هیولاهای بازی درست مانند نسخه‌ی اول به بهترین شکل طراحی شده است

اگر شما قصد داشته باشید با دوستان خود در نبردهای کاستوم شرکت کنید، هیچ مشکلی وجود ندارد و می‌توانید مانند نسخه‌ی قبل به این کار بپردازید. اما درست مانند نسخه‌ی قبل، بازی آنلاین در بخش کمپین بازی تنها با یک نفر دیگر امکان‌پذیر است. بله درست است، تنها شما و یک نفر دیگر. البته کریتیو اسمبلی گفته که به دلیل پیچیدگی‌ بسیار بالای این موضوع، نتوانسته در نسخه‌ی دوم این محدودیت را برطرف سازد و امیدوار است بتواند در نسخه‌ی سوم آن را بهبود ببخشد. این مساله می‌تواند یک ضعف برای بخش چندنفره‌ی کمپین تلقی شود. بخش دیپلماسی بازی نیز دقیقا مانند نسخه‌ی قبل است و هیچ پیشرفتی از نظر تعداد و نوع گزینه‌ها نداشته است که انتظار می‌رفت غیر از این باشد.

بازی Total War: Warhammer II

گرافیک بازی دقیقا مانند نسخه‌ی قبل بوده و از نظر جزییات و بافت هیچ تغییری نداشته است که البته کاملا نیز درست به نظر می‌رسد. چون‌که این بازی‌ها در نهایت قرار است به یک نسخه تبدیل شوند، پس باید دارای گرافیگ و ویژگی‌های فنی یکسانی نیز باشند. صداگذاری بازی مانند نسخه‌ی قبل عالی کار شده و می‌تواند به خوبی حس نبردها را به شما منتقل کند؛ خصوصا اگر صدای بلندگوی خود را بالا زده باشید! بازی از نظر بهینه بودن نیز تا حد بسیار زیادی مانند نسخه‌ی قبل است؛ با این تفاوت که مقدار بسیار کمی نسبت به آن نسخه بهینه‌تر شده است. هنوز بازی برای اجرا روی DirectX 12 دارای مشکلاتی است که انتظار می‌رود به مرور برطرف شوند. پشتیبانی بازی نیز از مادها دقیقا مانند نسخه‌ی قبل است و می‌توانید از انبوه ماد برای تغییر بازی به سلیقه‌ی خود استفاده کنید.

بررسی بازی Total War: Warhammer II

حال باید به یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازی پرداخت، بله درست است، ادغام نقشه و فکشن‌های دو نسخه‌ی بازی در یک نقشه‌ی واحد به نام Mortal Empires که بسیاری از طرفداران منتظر آن بودند تا ببینند کریتیو اسمبلی چگونه قصد دارد این کار بزرگ را انجام دهد. کاری که برخی آن را بی نقص و برخی آن را پر از ایراد می‌دانند. حقیقت این است که این نقشه به‌صورت یک کمپین جداگانه است که تنها برای کسانی که هر دو نسخه‌ی بازی را در اختیار داشته باشند، قابل اجراست.

در کمپین Mortal Empires تعداد ۲۹۵ شهر برای تصرف وجود دارد

Mortal Empires دارای تمامی نژادهای بازی بوده (در حال حاضر فاقد نژاد شمالی‌ها است که قرار است بعدا به آن اضافه شود) اما تعدادی از فکشن‌های فرعی و شهرها و استان‌ها را نیز در خود ندارد. اگر بخواهیم بهتر بگوییم باید گفت که این کمپین به هیچ عنوان نقشه‌های هر دو نسخه را به همان شکل و مقیاسی که هستند ادغام نمی‌کند و به شکلی زیرکانه نقشه‌ای جدید و با مقیاس متفاوت را که شامل هر دوی آن‌ها باشد در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. در این نقشه تمامی مناطق نسخه‌ی اول وجود دارد، اما بسیاری از مناطق نسخه‌ی دوم حذف شده‌اند و می‌توان گفت که Mortal Empires دقیقا به میزان دو برابر هر یک از نسخه‌های یک یا دو نیست، اما بسیار بزرگ‌تر از هر یک از آن‌هاست!

بازی Total War: Warhammer II

دلیل حذف شدن برخی از مناطق، فکشن‌ها و استان‌ها سبک‌تر کردن بازی بوده تا شما در ترن‌های میانی و پایانی به مشکل جدی برنخورید. چون به دلیل تعداد بسیار زیادی فکشن‌های بازی در صورت عدم حذف هیچ‌یک، کاملا بدیهی به نظر می‌رسد که بازی در آن ترن‌ها به کندی پیش برود. بنابراین با حذف تعدادی از فکشن‌ها و استان‌ها که اهمیت کمتری داشته‌اند، این مشکل تقریبا برطرف شده است. اما از کریتیو اسمبلی انتظار می‌رفت تا حداقل به حذف برخی مناطق نقشه نپردازد. همین مورد باعث واکنش‌های منفی از طرف برخی طرفداران شده است. در این نقشه دیگر خبری از گردباد مرکزی نسخه‌ی دوم بازی نیست و تنها باید با هجوم نهایی نیروهای کی-آس مقابله کرد. مکان لردهای افسانه‌ای بسیاری از نژادهای بازی نیز تغییر کرده و دیگر در جای سابق خود نیست. با تمام این اوصاف، کمپین Mortal Empire بسیار گسترده، غیرقابل تصرف و چالش‌برانگیز است و می‌تواند هر بازیکن حرفه‌ای توتال‌واری را به زانو درآورد.

بازی Total War: Warhammer II

به عنوان کلام پایانی، اگر قصد تجربه‌ی یک بازی استراتژی عظیم، چالشی، فانتزی و در یک کلام، یک توتال‌وار معرکه را دارید، حتی یک ساعت هم وقت خود را هدر ندهید. چراکه موفق‌ترین تجربه‌ی توتال‌وار تا به این لحظه روبروی شما قرار دارد. تجربه‌ای که تنها می‌توانید در کمپین اصلی آن از صدها ساعت گیم‌پلی ناب لذت ببرید، بدون آن‌که ذره‌ای خسته شوید. حال اگر نسخه‌ی اول بازی را نیز داشته باشید تازه به جای ترسناک کار رسیده‌اید و باید به دنیال تصرف نقشه‌ی هر دو نسخه‌ی بازی و انتخاب یکی از ۱۳ نژاد اصلی بازی تا به این لحظه باشید! اگه حتی ذره‌ای به بازی‌های استراتژی علاقه دارید، شک نکنید که این بازی برای شما ساخته شده است. دنیای قدیم و جدید وارهمر را به تصرف خود درآورید و نشان دهید چه نژادی رییس است!


منبع زومجی

Total War: Warhammer II

کریتیو اسمبلی با ساخت Total War: Warhammer II به خوبی به همگان ثابت کرد که عزم خود را برای ساخت هرچه بهتر سه‌گانه‌ی Total War: Warhammer جزم کرده و قصد دارد رکوردی بزرگ از خود به جای بگذارد. رکوردی که در نهایت قرار است به بزرگ‌ترین تجربه‌ی توتال‌وار و چه بسا بزرگ‌ترین تجربه‌ی بازی‌های استراتژی تبدیل شود و نام این استودیو را برای همیشه به عنوان پرچم‌دار بازی‌های استراتژی نوبتی ثبت کند.
محمد جواد طهماسبی زاده

9

نقاط قوت

  • - پیروی از داستان وارهمر تا حد بسیار بالا
  • - تنوع بالای نژادها و نیروها
  • - بالانس عالی بین نژادها
  • - بهبود بسیاری از ویژگی‌های بازی نسبت به نسخه‌ی اول
  • - گرافیک بالا و جزییات دیداری فوق‌العاده
  • - بهینه بودن و امکان دریافت نرخ فریم بالای ۶۰
  • - کمپین دیوانه‌وار Mortal Empires

نقاط ضعف

  • - محدودیت در کمپین چندنفره
  • - برخی حذفیات کمپین Mortal Empires
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده