نویسنده: محسن حقانی
// چهار شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۱

معرفی بازی موبایل Frost

Frost یکی دیگر از ساخته‌های خارق‌العاده در ژانر پازل از سوی سازندگان بازی تحسین شده Blek است. با معرفی این اثر همراه زومجی باشید.

نوع خاصی از بازی‌های ویدئویی وجود دارند که بدون هیچ عیب و نقصی تجربه‌ای بی‌نظیر از یک گیم روی تلفن‌های هوشمند را ارائه می‌دهند؛ بازی‌هایی با جلوه‌های بصری فوق‌العاده چشم‌نواز، موسیقی‌های متن به شدت آرامش‌بخش و یک گیم‌پلی سرگرم کننده که می‌توانند شما را برای مدت‌ها در جهان خود غرق کنند؛ درست مانند ساخته‌هایی در ژانر پازل نظیر بازی Kiami، بازی Monument Valley، بازی INKS و از این دست موارد.

به تازگی استودیو کونابی برادر (Kunabi Brother) که با تولید بازی Blek توانست تحسین فوق‌العاده‌ی بازیکن‌ها و منتقدین را به سمت خود جلب کند، اقدام به انتشار یکی دیگر از بازی‌های پازل مینیمالیستی به نام Frost کرده است. اثری که به شما اجازه می‌دهد در جهانی دو بعدی کنترل دسته‌ای از نورهای درخشان را در جهت حل پازل‌های متفاوت و چالش‌برانگیز بازی به‌دست بگیرید. کونابی برادر با تولید بازی استثنائی Frost برای موبایل به خوبی ثابت کرد که موفقیت‌های این استودیو در ساخت بازی Blek اتفاقی نبوده است.

Frost نمائی برجسته از هنر در قالب یک بازی ویدئویی برای موبایل است

درست مانند بهترین ساخته‌های ژانر پازل روی موبایل، هسته اصلی گیم‌پلی در بازی آیفون و آیپد Frost نیز بسیار ساده و سرراست طراحی شده است. Frost نیز یک اثر مبتنی بر مراحل است و شما برای دسترسی به مراحل بالاتر باید مرحله‌ی فعلی را حتما با موفقیت پشت سر بگذارید. در هر مرحله تعدادی گوی با رنگ‌های به‌خصوص وجود دارند و هدف اصلی شما این است تا دسته‌های نور هم رنگ با هرکدام از گوی‌های مربوطه را به درون آنها هدایت کنید. در مراحل ابتدائی چالش‌های پیش رو و مکانیزم‌های تعبیه شده تا حد زیادی جنبه آشنائی داشته و ساده هستند. برای حرکت دادن دسته‌های نور کافی است انگشت خود را روی صفحه‌ی نمایش قرار داده و مسیر مربوط به عبور آنها را به جهت دلخواه برای هدایت به گوی‌های هم‌رنگ مورد نظر، بکشید. با پیشروی شما در طول بازی، مکانیزم‌های طراحی شده برای حل پازل‌های بازی نیز وارد فاز چالش برانگیزتری خواهند شد. به عنوان مثال در مراحل بالاتر با دسته‌ای از نورهای رنگی رو به رو خواهید شد که به حرکات شما واکنشی نشان نمی‌دهند و برای این موضوع شما به کمک دسته‌های دیگر از نورهای موجود در صفحه نیاز خواهید داشت. یا در برخی موارد نیاز است تا گروه‌های نور را با یکدیگر برای رسیدن به رنگ گوی خاصی ترکیب کنید. البته پیچیدگی‌های اشاره شده در بخش گیم‌پلی تنها به موارد مذکور خلاصه نمی‌شوند؛ به عنوان مثال در برخی مراحل خطراتی مانند پرتوهای غول‌پیکر نوری وجود دارند که می‌توانند حرکت گروه‌های نور را در جهات و زوایای مختلف کاملا مختل کنند. موارد اشاره شده تنها بخشی از مکانیزم‌های تعبیه شده در بازی Frost هستند که در نوع خود پیچیدگی و چالش‌های بسیار سرگرم‌کننده‌ای را وارد گیم‌پلی می‌کنند. 

از نظر بصری بازی موبایل Frost روی گوشی‌های اپل فوق‌العاده عمل می‌کند

پرتوهای نور در بازی درست مانند یک موجود زنده با اهداف و عملکردهای خاصی طراحی شده‌اند؛ Frost به تدریج مفاهیم و رفتارهای جدیدی از آنها را در جهات متفاوت رونمائی می‌کند و با رسیدن به مراحل سطح ۱۵ تا ۲۰، بازی به شکل فوق‌العاده جذابی چالش‌برانگیز می‌شود. یکی از بهترین جنبه‌ها در ساخته‌های استودیو کونابی برادر این است که بازی هیچ‌گونه توضیحی نسبت به عملکرد و مکانیزم‌های تعبیه شده در بازی ارائه نمی‌دهد و بازی Frost نیز دقیقا از همین الگو پیروی می‌کند. Frost شما را با یک ایده و مفهوم جدید آشنا کرده و با استفاده از آزمون خطا بازیکن را وادار می‌کند مکانیزم‌های تعبیه شده برای موفقیت و کنترل در بازی را رفته رفته خودش کشف کند. Frost از آن دست تجربه‌های سفت و سخت در ژانر پازل نیست که شما را تنها در مقابل یک راه برای انجام معماهای موجود قرار دهد؛ Frost یک ساخته‌ی لذت‌بخش است و تجربه‌ی آن زمانی که خودتان در مسیر یادگیری و کشف مکانیزم‌های تعبیه شده در بازی قرار می‌گیرید، دو چندان می‌شود. Frost نمائی برجسته از هنر در قالب یک بازی ویدئویی برای موبایل است؛ در یک کلام، Frost خارق‌العاده است!

از نظر بصری نیز بازی موبایل Frost روی گوشی‌های اپل فوق‌العاده عمل می‌کند. بازی تنها شامل پرتوهای نور و گوی‌های رنگی است اما موارد اشاره شده چنان فوق‌العاده طراحی و ترکیب شده‌اند که تصویری کاملا رویا-گونه و بسیار با شکوه را را تجلی می‌کنند. افکت‌های نور نئونی در Frost از طیف رنگ‌های روشن و فسفری استفاده می‌کنند و همچنین بهترین چیزی است که در یک بازی موبایل تاکنون تجربه کرده‌ام (نمونه مشابه آنها را تنها در بازی Infamous: Second Son مشاهده کرده‌ام)؛ این افکت‌های بی‌نظیر در کنار بهره‌وری از سیستم ذرات داینامیک و انیمیشن‌های فوق‌العاده نرم و روان، چنان جلوه‌ی منحصربفردی را به‌وجود می‌آورند که چشمان خود را برای لحظه‌ی از نمایشگر دور نخواهید کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب در بخش بصری بازی، القای احساس جهانی سه-بعدی در فضایی دو-بعدی با استفاده از انیمیشن‌های طراحی شده برای سیستم ذرات نور در بازی است. در کنار گرافیک هنری خارق‌العاده، Frost از صداگذاری عالی نیز برخوردار است؛ استفاده از موسیقی متن اتمسفریک و آرامش‌بخش درکنار طراحی جالب از افکت‌های صوتی، تجربه بخش شنیداری Frost را نیز مانند دیگر قسمت‌های آن در بالاترین سطح ممکن قرار می‌دهد.

استودیو کونابی برادر بار دیگر ثابت کرد برای تجربه یک بازی غنی روی موبایل نیاز به پرداخت گیم‌پلی پیچیده یا جلوه‌های بصری پر هزینه نیست. بازی می‌تواند در عین سادگی تجربه‌ی فوق‌العاده غنی و سرگرم‌ کننده‌ای را ارائه دهد؛ Frost با یک گیم‌پلی اصولی ساده در کنار ویژگی‌های بصری و شنیداری فوق‌العاده یکی از بهترین تجارب در ژانر بازی‌های پازل را به ارمغان آورده است. اگر از طرفداران ژانر بازی‌های پازل مینیمال‌گرا هستید، به هیچ وجه تجربه ارائه شده در بازی Frost را از دست ندهید. می‌توانید این اثر فوق‌العاده را از طریق مارکت اپ استور برای تبلت و تلفن‌های هوشمند مبتنی بر iOS خود با قیمت ۵ دلار تهیه کنید. به من اعتماد کنید، Frost از آن دست بازی‌هایی است که قطعا ارزش تک تک دلارهایی را که برایش خرج می‌کنید خواهد داشت.

دانلود بازی آیفون Frost


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده