// چهار شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۹

ZeniMax قصد دارد دزد بودن کمپانی آکیولس را اثبات کند

در ادامه دعوی حقوقی علیه آکیولوس ریفت، زنیمکس اعلام کرده که قصد اثبات دزدی تجارت واقعیت مجازی توسط آکیولوس را دارد.

زنیمکس مدیا، شرکت مادر سازنده بازی Doom یعنی id Software، قصد اثبات این را دارد که آکیولوس ریفت، شرکتی که هم‌اکنون تحت تملک فیس‌بوک قرار دارد، برای سرپوش گذاشتن دزدی برخی از بنیادی‌ترین اسرار عناصر هدست واقعیت مجازی خودش، و فناوری که پشت آن قرار دارد اقدام به از بین بردن مدارک کرده است. این را زنیمکس در قالب بیانیه‌ای به پالیگان گفته است.

این بیانیه در ادامه دعوی حقوقی دو میلیارد دلاری است که از سال ۲۰۱۴ شروع شده، و درباره این است که چه کسی واقعا فناوری پشت هدست‌های واقعیت مجازی آکیولوس را ساخته است؛ این دعوی حقوقی در دادگاهی در دالاس به شکل علنی دنبال می‌شود، و اخیرا نیز آکیولوس تایید کرد که مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک نیز در این دادگاه برای شهادت دادن حاضر خواهد شد. از دیگر افرادی که انتظار می‌رود در دادگاه برای اظهار شهادت حاضر شوند، جان کارمک مدیر ارشد تکنولوژی سابق و از بنیانگذاران id Software به همراه تعدادی از متخصصان و کارشناسان فناوری هستند.

زنیمکس از سال ۲۰۱۴ دعوی حقوی علیه آکیولوس را علنی کرده است

شرکت زنیمکس در می سال ۲۰۱۴ شکایتی را علیه آکیولوس تنظیم کرد و مدعی شد که پایه‌های راه‌اندازی فناوری VR و هدست‌های واقعیت مجازی آن‌ها، درواقع حاصل اختلاس و خارج کردن غیر قانونی اسرار تجاری زنیمکس بوده است. طرح دعوی دادگاه هفته‌ها پس از مورد اتهام قرار دادن عمومی جان کارمک، کارمند سابق زنیمکس به شکل رسمی به ثبت رسیده است. زنیمکس کارمک را متهم کرده که او مسئول انتقال این تکنولوژی به آکیولوس بوده است. با این حال از آن زمان آکیولوس این اتهام‌ها را رد کرده است.

با توجه به شکایت زنیمکس، پالمر لاکی از بنیانگذاران و مخترع فناوری ریفت این شرکت همراه با ده‌ها نفر از دیگر کارمندان آکیولوس، که جملگی از کارمندان سابق بخش تکنولوژی id Software بوده‌اند نیز مورد اتهام هستند؛ به اعتقاد زنیمکس، آن شرکت میلیون‌ها دلار تجارت خود از بابت فناوری ریفت را از تحقیقات و کدهای دارای حق نشر زنیمکس به دست آورده است.

آکیولوس، که در حال حاضر شرکت متعلق به فیس‌بوک است، در رد اتهامات گفته است: «طرح این دعوی زمانی به اوج رسید که فیس‌بوک این شرکت را خریداری و «شانس پرداخت سریع» بیشتر شد.»

Oculus Rift

اعلام رسمی برگزاری این دادگاه علنی مربوط به هفته پیش بوده است. زنیمکس در آن زمان ترجیح داد سکوت کند ولی یکی از سخنگویان شرکت امروز بیانیه‌ای در این زمینه صادر نمود:

با شروع به جریان افتادن پرونده ما در دادگاه فدرال منطقه‌ای دالاس، علیه متهمان فیس‌بوک، آکیولوس و مدیریت آن‌ها، زنیمکس و id Software خوشحال خواهند شد که شواهد قابل توجهی از اختلاس اسرار تجاری‌شان در زمینه فناوری واقعیت مجازی (VR) و زیر پا گذاشت مالکیت معنوی آن را توسط متهمان به آن‌ها ارائه کنند. این مدارک شامل اثبات سرقت اسرار تجاری و اطلاعات بسیار محرمانه از جمله کدهای اختصاصی رایانه‌ای است. زنیمکس همچنین شواهد محکمی را از تخریب عمدی مدارک موجود در این زمینه، توسط متهمان ارائه می‌کند، که نشان‌دهنده سرپوش گذاشتن بر این تخلف آشکار است. زنیمکس و id Software توسعه‌دهندگان دوراندیش به دست آوردن فناوری واقعیت مجازی بوده و به آینده دادگاه و دفاع از دعوی خود خوش‌بین هستند.

اتهام تخریب شواهد احتمالا حاصل تفسیر یافته‌های یک متخصص رسمی منصوب شده توسط دادگاه است که رایانه جان کارمک را بررسی کرده بود. درحالی که جزئیات پیدا شده به شکل بالقوه‌ای در رابطه با این پرونده مهم بودند، اکثرا مهر و موم شدند و به احتمال زیاد در دادگاه ارائه خواهند شد.

بیانیه شرکت آکیولوس در این زمینه هنوز منتشر نشده و آخرین صحبت آن‌ها مربوط با وقایع پس از اخبار عمومی، درباره برپایی دادگاه علنی بوده است.

ما مشتاق ارائه مدارک خود در دادگاه هستیم. آکیولوس و بنیانگذاران آن سرمایه‌های زمانی و مالی خود را صرف فناوری واقعیت مجازی کردند، چون باور داشتیم می‌تواند اساس چگونگی ارتباطات و تعامل مردم را دگرگون کند. این باعث ناامیدی ما شده که شرکتی دیگر با استفاده از یک دادخواهی بیهوده، قصد به دست آوردن اعتبار فناوری را دارد که هیچ چشم‌انداز، تخصص یا صبری نسبت به ساخت آن ندارد.

در اکتبر نیز دادگاه به سامسونگ سه هفته وقت داده بود تا جزئیات همکاری خود با آکیولوس برای ساخت Samsung Gear VR را به زنیمکس ارائه کند.

در ماه آگوست نیز زنیمکس در اصلاحیه‌ای، محتوای شکایت‌نامه خود علیه آکیولوس را تندتر کرد و گفت شرکت مذکور، سال‌ها تحقیق و انباشت تجارب فناوری واقعیت مجازی آن‌ها را از طریق اختلاس اسرار تجاری ربوده است.

برای چندین سال، زنیمکس ده‌ها میلیون دلار را برای تحقیق و توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی و تکنولوژی‌های چند وجهی سرمایه‌گذاری کرده است. در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، جان کارمک، یک برنامه‌نویس فوق‌العاده، با مهارت و با تجربه زنیمکس که در آن زمان مدیر فنی شرکت تابعه id Software بود، تحقیقات انجام شده برای پرداختن به مسائل مرتبط با فناوری واقعیت مجازی را برعهده داشت. کارمک و چندین کارمند دیگر [که اکنون در آکیولوس فعالیت می‌کنند]، در آن زمان، آن‌ها این تحقیقات را در دفاتر زنیمکس، توسط کامپیوترهای زنیمکس و از منابع زنیمکس انجام دادند.

دعوی حقوقی زنیمکس علیه آکیولوس، موضوعی تقریبا قدیمی و درعین حال پیچیده‌ای است.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده