++N چندی پیش برای پی‌سی عرضه شد و حال در زومجی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اولین نسخه از سری بازی‌های N در سال ۲۰۰۴ و به عنوان یک بازی تحت فلش عرضه شد. این بازی پلتفرمر که الهام گرفته از بازی‌هایی مثل Lode Runner بود، توانست خیلی زود به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند و همین امر هم سازندگان بازی را به ساخت نسخه دوم آن با نام +N ترغیب کرد. از قضا نسخه دوم بازی هم استقبال عموم را در پی داشت و در نتیجه استودیو متانت سافت‌ور، ساخت سومین نسخه از این اثر پلترفرمر را هم کلید با نام ++N زد که بر خلاف دو نسخه پیشین خود، ابتدا برای پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. نسخه پی‌سی این بازی اخیرا در اختیار کاربران قرار گرفت و از این رو تصمیم گرفتیم تا در زومجی این بازی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

++N یک بازی در سبک پلتفرمر دو بعدی است که گیمر در آن کنترل یک نینجا را برعهده دارد. این بازی با پلترفرمر‌های بزرگ سال‌های اخیر مثل Ori and the Blind Forest یا آثار دیگر تفاوت‌های زیادی دارد و در آن خبری از داستان غنی یا دنیای پر زرق و برق نیست و سازندگان به نقطه قوت اصلی نسخه‌های پیشین یعنی گیم‌پلی فوق‌العاده وفادار بوده و بازی‌شان را فقط با هدف تمرکز روی این بخش خلق کرده‌اند. به همین دلیل هم در بازی خبری از هیچ روایت داستانی‌ای نیست و فقط در منو قسمتی به اسم داستان وجود دارد که پیشینه‌ای از شخصیت اصلی بازی به ما ارائه می‌دهد؛ کاراکتری که یک نینجا است و توانایی‌های مخصوص این قشر مانند سرعت بالا را دارد و برای بدست آوردن طلا وارد محیط‌های مختلفی می‌شود.

بررسی بازی N++

بازی در مجموع ۲۳۶۰ مرحله دارد و جالب اینکه تمامی این مراحل را سازندگان به صورت دستی طراحی و تولید کرده‌اند و در آن‌ها از شیوه‌های خلق مراحل تصادفی و شانسی استفاده نشده است

به هر حال بازی‌های ویدیویی با یکدیگر تفاوت دارند و با اینکه نبود داستان شاید یک مشکل در بازی‌ها قلمداد شود، ولی در ++N چنین نیست و واقعا کسی که این بازی را تجربه می‌کند،‌ کم‌ترین توجهی به داستان یا ضعیف و قوی بودن آن نخواهد داشت و در این اثر فقط و فقط گیم‌پلی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. در این زمینه بازی دنباله‌رو نسخه‌های پیشین خود است و سازندگان سعی کرده‌اند تا روند بازی را بیش از پیش متنوع‌تر کنند. بازی در مجموع ۲۳۶۰ مرحله دارد و جالب اینکه تمامی این مراحل را سازندگان به صورت دستی طراحی و تولید کرده‌اند و در آن‌ها از شیوه‌های خلق مراحل تصادفی و شانسی استفاده نشده است.

با اینکه تعداد مراحل بسیار زیاد به نظر می‌رسد، ولی شاهد تنوع خیلی خیلی خوبی در آن‌ها هستیم که از مراحل نسبتا ساده آغاز می‌شوند و درجه سختی بازی رفته رفته بیش‌تر می‌شود تا اینکه در نهایت به حد واقعا دیوانه‌واری می‌رسد. ++N از آن دست بازی‌هایی است که یادگیری آن‌ها بسیار راحت بوده و حرفه‌ای شدن در آن واقعا دشوار است. چرا که مراحل بازی به شکلی طراحی شده‌اند که هر بار چالشی جدید پیش روی‌تان قرار می‌دهند؛ مثلا زمانی که به بمب‌های ایستا عادت کرده‌اید، بمب‌های متحرک ظاهر می‌شود. زمانی که با این نوع موانع کنار آمدید، موشک‌هایی پدیدار می‌شوند که می‌توانند کاراکتر شما را دنبال کرده و وی را به قتل برسانند و در مجموع با پیشروی در مراحل بازی، روند آن هم رفته رفته سخت‌تر و صد البته هیجان‌انگیز‌تر از قبل می‌شود و در مجموع می‌توان گفت که طراحی مراحل بازی و موانع آن‌ها بسیار عالی و متنوع است.

هدف شما در تمامی مراحل بازی ابتدا رسیدن به سوویچ و سپس خارج شده از مرحله است. برای اینکه بتوانید در این مراحل به موفقیت رسیده و از موانع متعدد پیشِ رو سالم عبور کنید، فقط و فقط باید سرعت عمل، دقت و زمان‌سنجی بی‌نقصی داشته باشید. همین مبتنی بودن بر توانایی‌های گیمر یکی از اصلی‌ترین دلایلی موفقیت این بازی است و حتی با اینکه شاید چندین و چند بار مجبور به تکرار مراحل شوید، ولی هرگز حس نخواهید کرد که بازی رفتار نادعادلانه‌ای با شما دارد و دلیل شکست، فقط و فقط ضعف خودمان است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جالب بازی ++N، ارزش تکرار بسیار بالای آن است. با اینکه بازی فاقد حالت چندنفره آنلاین است و این امر یکی از ویژگی‌های نه‌چندان جالب آن به‌شمار می‌رود، ولی امتیاز شما بلافاصله پس از تمام کردن مراحل ثبت شده و وارد جدول رده‌بندی گیمر‌ها می‌شود و همین امر انگیزه زیادی به شما می‌دهد تا مراحل را چندین و چند بار تکرار کرده و سعی کنید که تمامی طلا‌های موجود را در سریع‌ترین زمان ممکن بدست بیاورید تا در جدول رده‌بندی اسم‌تان را در رتبه‌های بالاتر ببینید.

بررسی بازی N++

اگر بخواهیم ++N را به کسی پیشنهاد کنیم، موسیقی‌های بازی قطعا یکی از ویژگی‌های مثتبی خواهد بود که در تعریف و تمجید‌هایمان باید به آن اشاره کنیم

اگر پس از روز‌ها و شاید ماه‌ها تلاش توانستید تمامی مراحل بخش تک‌نفره بازی را به پایان برسانید و هنوز هم از بازی ++N سیر نشده‌اید، نوبت به تجربه بخش چندنفره این اثر پلترفرمر می‌رسد؛ بخش چندنفره‌ای که البته امکان تجربه آن به صورت آنلاین وجود ندارد و فقط به صورت محلی می‌توان آن را تجربه کرد. بخش چندنفره خود دارای دو حالت مرحله‌ای و رقابتی است؛ در حالت اول می‌توانید مراحل کاملا متفاوتی از مراحل بخش تک‌نفره را به همراه دوستانتان تجربه کنید و در این حالت مجددا شاهد طراحی مراحل بسیار خلاقانه هستیم. برای مثال لزومی ندارد که حتما هر دوی شما تا پایان زنده بمانید و بسیار از معما‌های این مراحل بر این اساس طراحی شده‌اند و برای اینکه بتوانید مراحل را تمام کنید، معمولا لازم است یکی از کاراکتر‌ها خود را فدای دیگری کند. در حالت دوم که هیجان بسیار بالایی هم دارد، می‌توانید مراحل را با حضور نهایتا سه نفر از دوستان‌تان به صورت نوبتی بازی کنید و در پایان هر گیمری که بیش‌ترین امتیاز را کسب کرده باشد، به عنوان فرد پیروز معرفی خواهد شد. با اینکه بخش چندنفره بازی و مخصوصا حالت رقابتی آن عمق زیادی ندارند، ولی قطعا تجربه این بخش در کنار دوستان می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد. ولی در این بخش نبود حالت آنلاین موردی است که تا حد زیادی توی ذوق می‌زند.

++N در کل یک بازی پلتفرمر سریع است؛ چرا که سریع‌ترین تمام کردن مراحل یکی از عواملی است که تاثیر زیادی روی امتیاز نهایی و در نتیجه رتبه‌بندی شما در بین دیگر گیمر‌ها دارد. به همین دلیل سازندگان برای اینکه نهایت هیجان را از این سریع‌بودن به گیمر منتقل کنند، سراغ موسیقی‌هایی با ریتم تند در سبک الکترونیک رفته و در بازی بیش از ۶۰ ترک قرار داده‌اند که انصافا هم یکی از یکی شنیدنی‌تر بوده و از همه مهم‌تر کاملا با حس و حال بازی هم‌خوانی دارند. پس اگر بخواهیم ++N را به کسی پیشنهاد کنیم، موسیقی‌های بازی قطعا یکی از ویژگی‌های مثتبی خواهد بود که در تعریف و تمجید‌هایمان باید به آن اشاره کنیم.

استودیو متانت برای طراحی بازی هم سراغ سبکی ساده و مینیمال رفته و با اینکه شاهد جهان پر زرق و برق و پرجزییاتی در بازی نیستیم، ولی این بهترین سبک طراحی‌ای است که این بازی می‌تواند داشته باشد و شاید اگر شاهد طراحی‌های شلوغ‌تری بودیم، ++N هرگز موفق به القای چنین هیجانی به گیمر نمی‌شد. به‌علاوه امکان انتخاب رنگ‌بندی محیط از بین گزینه‌های مختلف وجود دارد و اگر از طرح اولیه راضی نبودید، می‌توانید رنگ‌بندی محیط را تغییر دهید.

بررسی بازی N++

تا به اینجا از ویژگی‌های مثبت و منفی ++N گفته‌ایم و در پایان بد نیست اشاره‌ای هم به بخشی از این محصول متانت داشته باشیم که شاید بیش‌ترین زمان را به آن اختصاص خواهید داد؛ بخش طراحی مراحل که از آن می‌توانید برای ساخت مراحل دلخواه خودتان استفاده کنید و در پایان هم مراحل را با دیگر گیمر‌ها به اشتراک بگذارید و آن‌ها را به چالش بکشید. در این بخش تمامی آیتم‌هایی که سازندگان در طول طراحی مراحل از آن‌ها استفاده کرده‌اند در اختیار گیمر قرار داده شده است و با اینکه شاید در ابتدا از بیش از حد زیاد بودن آیتم‌ها سرگیجه بگیرید، ولی پس از اینکه کمی زمان پای بخش ادیتور صرف کردید، قطعا به آن‌ها عادت خواهید کرد و می‌توانید به سادگی مراحل دلخواه‌تان را طراحی کنید.

در مجموع ++N یکی از بهترین تجربه‌های پلترفرمری است که می‌توانید این روز‌ها بازی کنید. استودیو متانت با تمرکز روی خلق یک گیم‌پلی عالی و در کنار آن توجه به دیگر المان‌های ریز و درشت، بازی‌ای خلق کرده که می‌تواند ساعت‌ها طرفداران این سبک و عاشقان رکورد‌زنی را سرگرم کند. به‌علاوه با بخش ادیتور بازی می‌توانید خلاقیت خودتان را محک زده و مراحلی خلق کنید که دیگر گیمر‌ها را به چالش می‌کشند. شاید بتوان تنها نقطه ضعف ++N را نبود بخش آنلاین دانست؛ بخشی که اگر در بازی وجود داشت، افراد زیادی به تجربه قسمت چندنفره این اثر ترغیب می‌شدند.

بازی N++ روی پی‌سی ویندوزی بررسی شده است.


منبع زومجی

N++

++N یک بازی در سبک پلترفرمر با طراحی بسیار عالی است. استودیو متانت توانسته یک بازی بسیار هیجان‌انگیز و اعتیاد‌آور بسازد که می‌تواند طرفداران این سبک از بازی‌ها را برای مدت زمان بسیار طولانی سرگرم و آن‌ها را به شکستن رکورد و طراحی مراحل جالب و چالش برانگیز ترغیب کند.
افشین پیروزی

9

نقاط قوت

  • - تنوع بالای مراحل
  • - گیم‌پلی عالی و اعتیاد آور
  • - موسیقی‌های کاملا متناسب و هیجان‌انگیز
  • - ادیتور مراحل بسیار پرجزییات

نقاط ضعف

  • - نبود بخش چندنفره آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده