The King Of Fighters XIV در بین بازی‌های مبارزه‌ای شرقی بهترین عملکرد داشته و می‌توان آن‌ را جز یکی از برترین نسخه‌های این سری در چند سال اخیر دانست. با زومجی و بررسی بازی The King of Fighters XIV همراه باشید.

در اوایل ورود بازی‌های مبارزه‌ای به صنعت بازی‌های ویدیویی رقابت جدی بین بازی‌های این سبک نبود. به عبارتی می‌دانستیم که هر بازی مبارزه‌ای که عرضه شود قطعا بازی ناب خواهد بود. ولی چند سالی است که می‌بایست با شک و تردید به سمت این سبک برویم. از طرفی پا به عرصه گذاشتن بازی‌های مبارزه‌ای جدید و همچنین شناخته شدن بیشتر سری The King of Fighters رقابت در این ژانر را بیش از پیش جدی‌تر کرده است. به شخصه علاقه خاصی به بازی‌های مبارزه‌ای ژاپنی دارم. معمولا باز‌های مبارزه‌ای شرقی، به دور از ارائه خشونت و وحشی بازی، هنر ناب مبارزه شرقی و افسانه‌ها و فنون رزمی تمدن‌شان را به خوبی در باز‌ی‌های خود استفاده می‌کنند. به نحوی که می‌بینیم در بازی‌هایی همچون Street Fighter و یا The King of Fighters یا حتی Tekken، استایل مبارزه چینی و ژاپنی به خوبی دیده می‌شود. جدای از نحوه مبارزه کردن، داستان و روایت داستانی و شخصیت‌پردازی همیشه در بین بازی‌های ژاپنی برتری خاصی داشته است. اگر به ریشه بازی‌هایی همچون Tekken نگاه کنیم، می‌بینیم که چقدر این بازی غنی است.

یکی از بازی‌های این سبک که شدیدا از نظر داستان و از نظر مبارزات همیشه عالی کار کرده بازی بی ادعای The King of Fighters است. اگر بخواهیم در مورد داستان کلی و شخصیت‌های این سری صحبت کنیم شاید نیاز به چند مقاله باشد تا به طور کامل تمامی‌ آن‌ها را بشناسیم. استودیو اس‌ان‌کی پلی‌مور (SNK Playmore)، سازنده بازی The King of Fighters XIV، نسخه چهاردم این بازی را مدتی پیش به صورت انحصاری برای پلی‌استیشن 4 عرضه کرد. ظاهرا در این نسل تمامی بازی‌های مبارزه‌ای که داستانی خوب و گیرا در نسخه‌های پیشین خود ارائه کرده بودند‌، در نسخه‌های جدید نسل هشتمی خود این بخش را حذف کرده‌اند. به عبارتی شاهد تمرکز بر روی بخش آنلاین و رقابت‌های چند نفره در این بازی‌ها هستیم.

The King of Fighters XIV

اگر بیخیال صحنه‌های سینمایی بازی شویم، عکس‌های هنری نوستالوژیک بازی می‌تواند خود انگیزه‌ای باشد تا این بخش را چندین بار بازی کنید

The King of Fighters XIV داستانی خاصی به شما ارائه نمیدهد. البته این حرف بدین معنا نیست که شاهد بخش داستانی نیستیم. بخش داستانی صرفا جهت انجام مبارزات آفلاین در بازی گنجانده شده است. شخصی به اسم آنتونوو که قهرمان دور قبلی مسابقات King of Fighters بود تمامی مبارزان را به چالشی بزرگ دعوت می‌کند. هر تیم که بتواند در آخرین مبارزه آنتونوو را شکست دهد، به عنوان قهرمان این دوره از مسابقات انتخاب می‌شود. در نگاه اول با یک بخش داستانی روبرو هستیم که نهایتا یک ساعت طول می‌کشد. ولی هر بار که تیم‌های مختلفی را تشکیل می‌دهید، شاهد مبارزات گوناگون و متفاوتی هستید. مبارزاتی که با حریف‌هایی صورت می‌گیرد که شخصیت‌هایشان با یکدیگر آشنا هستند. برای مثال اگر در تیم خود کیو کوساناگی را انتخاب کنید، حتما یک مسابقه نفس‌گیر با شخصیت آیوری یاگامی خواهید داشت. دو شخصیت قدیمی و دوست داشتنی که همیشه از آن‌ها به عنوان حریف‌های افسانه‌ای در این سری یاد می‌شود. حال جدای از مسابقات متنوع با تیم‌های مختلف که خود می‌توانید آن‌ها را شخصی سازی کنید (سه شخص مورد نظر را خودتان انتخاب می‌کنید)، هر بار با مسابقه دادن توسط شخصیت‌های مختلف، یک سری صحنه‌های سینمایی جدید به‌نمایش در می‌آیند. این صحنه‌ها می‌توانند بخشی از داستان بازی و این سری را برای شما بازگو کنند. بخش‌هایی که اگر نسخه‌های قبلی را بازی کرده باشید، یک سری از حقایق را برایتان آشکار می‌کنند. به عبارتی می‌بینیم که محتویات بخش داستانی با اینکه داستانی خاص را روایت نمی‌کند ولی انگیزه‌ای را در بازیکن ایجاد می‌کند تا مدام این بخش را ادامه دهد. از طرفی برای لو نرفتن این صحنه‌های سینمایی و حتی عکس‌های هنری، به هیچ وجه در طول بخش داستانی نه می‌توانید عکس بگیرید و نه می‌توانید کلیپ ضبط کنید.

The King of Fighters XIV

یکی از ویژگی‌هایی که در بازی‌های مبارزه‌ای باعث جذابیت مبارزه‌ها با CPU می‌شود، در واقع هوش مصنوعی آن‌ها است. به روایتی دیگر، درجه سختی مناسب حریف شما می‌تواند باعث لذت بردن یا نبردن شما شود. خوشبختانه در The King of Fighters XIV این ویژگی به خوبی طراحی شده است. شاید در بعضی از بخش‌ها و مبارزات ضعف‌هایی دیده شود ولی در کل هوش مصنوعی و درجه سختی حریف هم برای تازه کاران و هم برای حرفه‌ای‌های این سری به خوبی کار شده است. گیم‌پلی و مبارزات این نسخه نسبت به نسخه‌ پیشین تا حد زیادی سریع‌تر شده و گرافیک سه بعدی بازی نمایی جدید را به محیط‌ها و شخصیت‌ها داده است. یکی از ویژگی‌های برتر The King of FIghters نسبت به سایر رقبا نحوه استفاده از حرکات ساده و مخصوص بازی و ترکیب‌شان با یکدیگر است. در این بازی اگر می‌خواهید لذت واقعی مبارزات را بچشید، می‌بایست حسابی تمرین کنید. شاید مبارزه با حریف کنترل شده توسط هوش مصنوعی را براحتی پشت سر بگذارید و خوشحال باشید که مبارزات را یکی پس از دیگری با بهترین نتیجه به اتمام رسانده‌اید. ولی وقتی وارد بخش آنلاین بازی می‌شوید، قضیه متفاوت است. به قدری بازیکنان بخش آنلاین حرفه‌ای هستند که اگر حداقل با شخصیت‌های مورد نظرتان نتوانید حرکات مخصوص و معمولی را اجرا کنید، قطعا به شکل خیلی بدی خواهید باخت. البته لازم نیست نگران این موضوع باشید. شاید بگویید هرچقدر هم در بخش تمرینی و حتی بخش یادگیری بازی تمرین کنیم باز مبارزه با بازیکنان چیز دیگری است. ولی با ورود به بخش آنلاین بازی، شاهد بخش تمرینی آنلاینی هستیم که به مخاطب اجازه می‌دهد با سایر بازیکنان تمرین کند. به عبارتی همان بخش تمرینی آفلاین بازی ولی با حریف واقعی.

 

کمی بالاتر به این نکته اشاره کردم که مبارزات سریع‌تر و هیجانی‌تر از قبل شده و دلیل آن تغییرات نوار Max Mode بازی است که بهینه‌تر شده و تاحدی تغییر کرده است. در این نسخه بازیکنان می‌توانند مدام از حرکات مخصوص خود استفاده کنند و زمان پر شدن نوار Max Mode بستگی به شرایط فعلی شما در مسابقه دارد. معمولا زمانی که در حال حمله کردن و ضربه زدن هستید این نوار سریع‌تر پر شده و می‌توانید حرکات فنی بیشتری را بر روی حریف خود پیاده سازی کنید. همچنین با توجه به شخصیت‌های مختلف نوار Max Mode بعد از سه بار پر شدن یا ۵ بار پر شدن به حد نهایی خود رسیده و می‌توانید حرکات Climax Super Special را پیاده سازی کنید. در اصل Climax Super Special برای اولین بار در تاریخ این سری در نسخه چهاردم قرار داده شده است. این فنون که اجرای آن‌ها شدیدا نیازمند سرعت عمل و دقت بالایی است به شما اجازه می‌دهد تا آسیب فول العاده جدی به حریف خود وارد کنید. البته Climax Super Special‌ها زمانی قابل استفاده هستند که علاوه‌بر بودن در حالت Max Mode (حالتی که ضربات بازیکنان آسیب جدی‌تری به حریف وارد می‌کند)، سه خط از نوار اصلی نیز پر باشد. البته در این هنگام با عوض شدن شکل نوار زمان مناسب برای اجرای Climax Super Specialها را خواهید فهمید. جدای از این فنون که اصلی‌ترین و سخت‌ترین حرکات The King of Fighters است، حرکات Super Special و Max Super Special نیز برای شما در نظر گرفته شده است.

اگر در بازی‌های مبارزه‌ای ادعا دارید حتما بخش چند نفره The King of Fighters XIV را تجربه کنید

The King of Fighters XIV دارای سه بخش آنلاین است. بخش اول که تمرینی بوده و می‌توانید با حریف واقعی به تمرین کردن بپردازید. بخش دوم مسابقه آزاد که از طریق آن می‌توانید با سایر بازیکن‌ها در دو حالت تیمی و تک نفره به مبارزه کردن بپردازید. در حالت تیمی همانند بخش اصلی ۳ شخص را انتخاب کرده و به مبارزه کردن با حریفان خود می‌پردازید. آخرین و مهم‌ترین بخش آنلاین بازی، مسابقات Ranked که فقط در حالت تک نفره انجام می‌گیرد. وقتی برای اولین بار وارد بخش آنلاین بازی می‌شوید، می‌توانید تیم و شخصیت مورد علاقه خود را انتخاب کنید. از نظر کیفیت سرورها، این بازی از سرورهای فوق العاده‌ای بهره نمی‌بره ولی به دلیل وجود لابی‌های ۱۲ نفره همیشه یک حریف برای شما وجود دارد. همچنین از نظر کیفیت اتصال به سرورها و مسابقات، جای نگرانی نیست. زیرا در The King of Fighters XIV اگر از ارتباط خوبی برخوردار باشید، براحتی می‌توانید به آنلاین بازی کردن با دوستانتان و سایر بازیکنان بپردازید.

جدای از تمامی بخش‌های ذکر شده، بخشی دیگر بنام «مراحل» (Missions) در بازی گنجانده شده که دارای سه بخش مختلف است. بخش اول ترکیبی از حالت تمرینی و آموزشی بازی است. به این صورت که برای خود یک چالش را انتخاب کرده و می‌بایست آن‌ را انجام دهید. بخش دوم Time Attack است که به شما اجازه می‌دهد با مبارزه کردن و زنده ماندن در مقابل حریفان، برای خود رکوردی جدید ثبت کنید. این بخش در واقعا همان بخش Survival است ولی علاوه بر تعداد، رکورد زمانی مبارزات نیز برای شما ثبت می‌گردد. آخرین بخش نیز همان Survival است که می‌بایست در صورت زنده ماندن و نباختن، با تمامی مبارزه کنندگان بازی به مبارزه کردن بپردازید. تنها مشکلی که در این بخش‌ها وجود دارد هوش مصنوعی حریفان شما در بخش Survival است. می‌توان گفت ۱۰ الی ۱۵ مبارزه اول صرفا جهت دست گرمی است و هیچ زحمت خاصی برای شما ندارد ولی، پس از این تعداد مبارزه، تازه حریفان شما شروع به حمله کردن می‌کنند.

The King of Fighters XIV

گرافیک سه بعدی بازی سبب شده تا مبارزات رنگ و بویی خاص را به خود بگیرند. به عبارتی استودیو سازنده گرافیک این بازی را نسبت به نسخه سیزدهم چندین پله افزایش داده و دنیایی جدید از The King of Fighters را بوجود آورده است. از طرفی طراحی خوب انیمیشن شخصیت‌ها به هنگام استفاده از فنون مخصوص خود سبب شده تا اشتیاق بازیکن برای استفاده از این حرکات بیشتر شود. همچنین از نظر طراحی شخصیت‌ها، در این نسخه شاهد تغییرات زیادی در چهره یک سری از شخصیت‌های بازی از جمله رابرت هستیم. ولی از آن طرف یک سری دیگر از شخصیت‌ها آن ابهت قدیمی و همیشگی خود را ندارند. جدای از این‌ها طراحی ۱۶ تیم و در مجموع ۵۰ مبارز در کنار محیط‌های مبارزه‌ای مختلف، سبب شده تا تنوع مبارزات بیشتر شود. این در حالی است که بازی‌های دیگری که در این نسل شاهد آن‌ها بوده‌ایم، در ابتدای عرضه از تعداد شخصیت‌های خیلی کمی برای مبارزه کردن برخوردار بودند. بخش صداگذاری و موسیقی بازی نیز نیازی به توضیح ندارد زیرا این بخش به خوبی هرچه تمام‌تر با آهنگ‌های کم تعداد ولی شنیدنی کار خود را انجام می‌دهد. با تمام این تفاسیر، بازی The King of Fighters را می‌توان بهترین گزینه تا به الان برای نسل هشتم در نظر گرفت. بازی که با ارائه گیم‌پلی سریع و درگیر کننده خود و همچنین وجود بازیکنان حرفه‌ای در بخش آنلاین می‌تواند لذت بازی کردن بازی‌های مبارزه‌ای را برای شما افزایش دهد. اگر از هواداران بازی‌های مبارزه‌ای شرقی هستید، به هیچ وجه این نسخه را از دست ندهید.

بازی The King of Fighters XIV روی پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.


منبع زومجی

The King of Fighters XIV

بازی The King of Fighters XIV با این که از نظر داستانی ادامه دهنده‌ نسخه‌های پیشین نیست ولی تا حدی به نسخه قبلی خود اشاره داشته و در طول بازی با باز کردن ویدیو‌های مختلف سر نخ‌هایی از داستان اصلی در اختیارتان قرار داده می‌شود. همچنین تغییرات مناسب در بخش گیم‌پلی سبب شده تا این بازی مبارزه‌ای به یکی بهترین بازی‌های سری The King of Fighters تبدیل شود. از طرفی گرافیک سه بعدی این بازی لذت مبارزات را بیش از پیش کرده است.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی سریع و روان
  • - اضافه شدن حرکات ویژه جدید به بازی
  • - وجود سرور‌های خوب بخش آنلاین
  • - وجود نکات نهفته در بخش داستانی که شما را به تجربه بیشتر این بخش تشویق می‌کند
  • - وحود شخصیت و محیط‌های مبارزه‌ای متنوع

نقاط ضعف

  • - هوش مصنوعی ضعیف در بخش Survival بازی
  • - طراحی ضعیف یک سری از شخصیت‌ها مثل کیو کوساناگی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده