استودیوی تیم 17 نسخه جدیدی از سری بازی‌های Worms را چند روز پیش با نام Worms W.M.D عرضه کرد و حال در زومجی به بررسی این بازی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سری Worms یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین بازی‌های ویدیویی است که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۵ عرضه شد. ایده بسیار جالب بازی باعث شد که خیلی زود این سری به محبوبیت بالایی برسد و در نتیجه تیم 17، سازنده بازی، خیلی سریع دنباله‌های جدیدی از آن را ساخت و روانه بازار کرد تا از این محبوبیت نهایت استفاده را ببرد. ولی همین عرضه نسخه‌های متعدد باعث شد تا کم‌کم این سری از روز‌های اوج خود فاصله بگیرد و یک سری نسخه واقعا ضعیف و کاملا تکراری را در بین بازی‌های آن شاهد باشیم. در این زمان بود که تیم سازنده تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی کلی، دوربین بازی را سه‌بعدی کند. این تصمیم هم فایده زیادی نداشت و باعث نشد تا «کرم‌ها» دوباره به همان بازی محبوب تبدیل شود.

ولی اخیرا استودیو Team 17 با درس گرفتن از تصمیمات اشتباهش، نسخه‌ای جدید از این بازی را با نام Worms W.M.D عرضه کرده که یک بازی دو‌بعدی به سبک و سیاق نسخه‌های موفق این سری است و ایده‌های جدید زیادی هم دارد که می‌توانند طرفداران این مجموعه را راضی نگه دارند. بدون شک مهم‌ترین المان و عاملی که می‌تواند باعث موفقیت یک نسخه از سری بازی‌های Worms شود، فقط و فقط مفرح بودن است. اگر نسخه‌های سه‌بعدی بازی نتوانستند خیلی توجه طرفداران قدیمی بازی را جلب کنند، تنها به دلیل نقص در همین عامل بود و بازی خیلی زود خسته‌کننده می‌شد. ولی Worms W.M.D دوباره به ریشه‌های سری برگشته و به همین دلیل هم به‌خوبی موفق می‌شود تا یک تجربه مفرح را برای گیمر‌ها فراهم کند. کافی است ساعاتی این بازی را تجربه کنید تا فارغ از تمامی مشغله‌ها و مشکلاتی که شاید داشته باشید، لبخند روی لبان‌تان بیاید و حتی از ته دل به رفتار این کرم‌های دوست‌داشتنی بخندید.

از حیث گیم‌پلی، همان رویه بازی‌های دوبعدی سری را در این نسخه هم شاهد هستیم. شما کنترل تیمی از کرم‌ها را دارید و باید تمامی کرم‌های دشمن را با سلاح‌هایی که در اختیار دارید یا می‌توانید بسازید، از بین ببرید. بله، اولین ویژگی جدیدی که در این نسخه برای اولین بار به بازی اضافه شده، امکان ساخت سلاح در جریان نبرد است. برای این کار نیاز به منابع دارید که می‌توانید آن‌ها را از طریق جعبه‌هایی که برای‌تان فرستاده می‌شود یا خراب کردن سلاح‌های به درد نخور فعلی، به دست بیاورید. در قسمت ساخت سلاح، هم می‌توانید سلاح‌های معمولی بسازید و هم مدل پیشرفته آن‌ها را. برای مثال، می‌توانید بازوکایی بسازید که گلوله‌های آن مخرب‌تر هستند و باعث آتش گرفتن محل برخورد هم می‌شوند. یا نارنجکی که در اولین برخورد با سطح به آن می‌چسبد و در نتیجه نشانه‌گیری آن بسیار راحت‌تر از نارنجک معمولی است. قسمت ساخت و ساز با اینکه برای اولین بار وارد سری شده، ولی به خوبی پیاده شده و تنوع خوبی به بازی بخشیده است. عامل دیگری که به متنوع‌تر شدن گیم‌پلی بازی کمک می‌کند، اضافه شدن سلاح‌هایی ورای سلاح‌های معمولی است که در جای‌جای‌ِ نقشه دیده می‌شوند؛ سلاح‌های مثل اسلحه تک‌تیرانداز، مسلسل، خمپاره و سلاح آتش‌زن که از آن‌ها هم می‌توانید برای کشتن کرم‌های نگون‌بخت دشمن استفاده کنید.

Worms W.M.D

استودیو تیم 17 برای اینکه عمق بیشتری به گیم‌پلی بازی بدهد، دو عامل جدید دیگر را هم به آن اضافه کرده است. یکی امکان ورود به برخی ساختمان‌ها است که در آن‌ها هم می‌توان تجهیزات جدید پیدا کرد و هم سنگر گرفت. مورد بعدی هم ماشین‌ها هستند که سه مورد از آن‌ها را در بازی شاهد هستیم؛ تانک، هلی‌کوپتر و یک ربات. با اینکه استفاده از این ماشین‌ها بسیار لذت‌بخش است و به شخصی که سوار آن‌ها شده حس قدرت می‌دهد، ولی تا حدودی هم باعث شده تا تعادل تیم‌ها دچار مشکل شود. برای مثال اگر چند کرم دشمن در قسمتی تجمع کرده باشند و شما بتوانید سوار یک هلی‌کوپتر شوید، به‌راحتی هرچه‌تمام می‌توانید همه آن‌ها را از بین ببرید که خب کمی نا‌عادلانه است!

مساله بعدی که کمی در مورد گیم‌پلی بازی آزاردهنده می‌شود، هوش مصنوعی عجیب کرم‌ها است. دشمنان شما گاه چنان میلی‌متری نشانه‌گیری می‌کنند و کرم شما را در کور‌ترین نقطه ممکن هدف قرار می‌دهند که تعجب می‌کنید و گاهی هم به طرز عجیبی نارنجک را دقیقا کنار خودشان منفجر می‌کنند یا بدون هیچ دلیل منطقی‌ای به داخل آب می‌پرند که این اتفاق‌ها نشان از ضعف در هوش مصنوعی بازی دارد.

مراحل هم یک مشکل جزئی دارند که آن هم تکراری شدن آن‌ها در مراحل بالاتر است و پس از مدتی حس می‌کنید که باید دوباره همان کار‌ها را فقط در محیطی جدید انجام دهید.

Worms W.M.D، به دو بخش تک‌نفره و چند‌نفره تقسیم می‌شود. در بخش تک‌نفره، ۲۰ مرحله آموزشی، ۳۰ مرحله معمولی و ۱۰ چالش وجود دارد. ۳۰ مرحله معمولی بازی طراحی خیلی خوبی دارند و در آن‌ها باید با کرم‌های خودتان، دشمن را شکست داده و در برخی مراحل هم ماموریت‌هایی خاص مانند رسیدن به یک محموله را انجام دهید. این مراحل ارزش تکرار بالایی دارند، چرا که در هریک از آن‌ها یک سری ماموریت‌های ویژه گنجانده شده که باعث می‌شود برای انجام دادن همه آن‌ها و طلایی کردن مرحله، آن‌ها را چند بار تکرار کنید. ولی خب این مراحل هم یک مشکل جزئی دارند که آن هم تکراری شدن آن‌ها در مراحل بالاتر است و پس از مدتی حس می‌کنید که باید دوباره همان کار‌ها را فقط در محیطی جدید انجام دهید.

بخش چالش‌های بازی اما یکی دیگر از قسمت‌های جذاب آن است. برای باز کردن این چالش‌ها، باید پوستر‌های Wanted را در جریان مراحل معمولی پیدا کنید و سپس می‌توانید برای شکست دادن کرمی که پوسترش را یافته‌اید، تلاش کنید. این مراحل واقعا چالش‌برانگیز هستند و معمولا تجهیزات خیلی خیلی محدودی در اختیار‌تان قرار داده می‌شود. اما از بخش تک‌نفره بازی که فاصله بگیریم، به قسمت چندنفره آن می‌رسیم که بهترین بخش بازی هم است. این بخش را هم می‌توان به صورت آنلاین و هم به صورت محلی با دوستان بازی کرد. در این بخش می‌توانید تیم دلخواه خود را طراحی کنید و حتی از طریق تنظیمات، ویژگی‌های بازی مثل آزاد بودن سلاح‌ها از ابتدا را تغییر دهید. سپس می‌توانید ساعت‌های متوالی در کنار دوستان‌تان بازی را بازی کنید و حسابی خوش بگذرانید. با اینکه بخش تک‌نفره بازی هم به حد کافی لذت‌بخش است، ولی تجربه کردن Worms W.M.D همراه با دوستان لذت مضاعفی دارد که باید خودتان آن را تجربه کنید تا منظورم را متوجه شوید.

 
در بازی یک سری ایستر اگ جالب  گنجانده شده که با بازی‌های بزرگی مثل Mortal Kombat یا Street Fighter شوخی می‌کنند

یکی از مواردی که باعث شده سری بازی‌های Worms به یک سری موفق تبدیل شود، «بامزه» بودن بازی است. بدون هیچ شکی این امر به لطف طراحی‌ها و صداگذاری‌های بازی در Worms W.M.D در حد عالی خود دیده می‌شود. طراحی کرم‌های بازی، بسیار جالب است و اگر دقایقی بی‌خیال بازی شده و فقط روی حرکات یکی از آن‌ها تمرکز کنید، قطعا نمی‌توانید جلوی خنده خودتان را بگیرید! برای مثال کرم‌ها ممکن است زمانی که نوبت‌شان نیست از خود سلفی بگیرند یا گیتار به دست آهنگ بنوازند. یا اگر نارنجکی کنار آن‌ها بیاندازید خواهید دید که چطور از ترس به خودشان می‌لرزند و رفتار‌هایی از این قبیل که نشان می‌دهد تیم 17 واقعا زحمت زیادی برای طراحی کرم‌ها کشیده است. مورد بعدی که باعث بامزه‌تر شدن بازی می‌شود، صداگذاری کرم‌ها است. این موجودات دوست‌داشتنی، هم دیالوگ‌های بسیار خنده‌داری دارند و هم اینکه نوع صحبت کردنشان واقعا جالب است. مثلا در قسمتی از بازی کرم‌های رپر را داریم که دیالوگ‌های خود را به شکل آهنگ‌های رپ می‌گویند یا کرم‌های روسی که با لهجه غلیظ روسی صحبت می‌کنند! در زمینه موسیقی ولی خیلی نمی‌توان از بازی تعریف کرد، قطعا اگر موسیقی‌های بهتری در طول مراحل پخش می‌شدند، لذت بازی به مراتب بیشتر می‌شد ولی اینگونه نیست و موسیقی‌های بازی چنگی به دل نمی‌زنند.

در بازی همچین یک سری ایستر اگ جالب هم گنجانده شده که با بازی‌های بزرگی مثل Mortal Kombat یا Street Fighter شوخی می‌کنند. اگر بتوانید کرمی را با یک ضربه به دریا پرتاب کنید، پیام «Fatality» را خواهید شنید یا در صورتی که با استفاده از مشت آتشین به دشمن ضربه بزنید، کرم‌تان مثل کاراکتر‌های استریت فایتر «Shoryuken» خواهد گفت!

حال که صحبت از طراحی کرم‌ها شد، بد نیست اشاره‌ای هم به طراحی محیط‌های بازی داشته باشیم. تمامی نقشه‌های بازی با دست طراحی شده‌اند و هریک از آن‌ها ظاهری مشابه یک کشور دارند. محیط‌های برفی روسیه، نقشه‌های با الهام از کشور چین که انواع و اقسام طرح مار و اژدها را روی ساختمان‌های آن می‌توان دید و حتی نقشه‌ای شبیه به کشور مکزیک با کرم‌هایی که کلاه گاوچران در سر دارند نمونه‌هایی از آن مناطقی هستند که می‌توانید در بازی ببینید. این نقشه‌ها واقعا طراحی زیبایی دارند و سازندگان دقت زیادی به جزییات آن‌ها کرده‌اند. بازی در زمینه فنی هم عملکرد خوبی دارد و به جز در زمان‌های بسیار نادری که صحنه بسیار شلوغ می‌شود و شاهد کمی افت فریم هستیم، مشکل دیگری در این بخش دیده نمی‌شود. در عوض کرم‌ها فیزیکی خیلی خوبی دارند و در اثر انفجار و برخورد گلوله شاهد هستیم که به اطراف پرت می‌شوند و همچنین یک سری جزییات جالب هم در بازی دیده می‌شود که به عنوان نمونه، می‌توان به شکستن شیشه ساختمان‌ها در اثر برخورد گلوله یا انفجار اشاره کرد.

در مجموع، اگر از بازی‌های خشن و بزرگ خسته شده‌اید و دوست دارید ساعاتی را صرف یک بازی صرفا مفرح کنید، مطمئن باشید که Worms W.M.D دقیقا همان چیزی است که به دنبالش هستید. بازی شاید کمی در زمینه هوش مصنوعی دچار مشکل باشد و مراحل آن هم پس از مدتی تکراری شوند، ولی آن‌قدر ویژگی‌های مثبت دارد که بتوان ساعت‌ها پای بازی نشست، لذت برد و از همه مهم‌تر شاد شد. مخصوصا اگر بتوانید بازی را همراه با دوستانتان تجربه کنید، لذتی دوچندان و اوقاتی بسیار خوش خواهید داشت.


منبع زومجی

بررسی بازی Worms W.M.D

Worms W.M.D یک بازگشت موفق به ریشه‌های سری Worms است که یک تجربه بسیار مفرح ارائه می‌دهد. با اینکه برخی مشکلات جزئی در بازی دیده می‌شوند، ولی تجربه کردن این بازی مخصوصا اگر همراه با دوستان باشد، بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند ساعات بسیار خوشی برای‌تان فراهم کند.
افشین پیروزی

8

نقاط قوت

  • - مفرح بودن!
  • - طراحی عالی محیط و کرم‌ها
  • - انیمیشن‌های جذاب کرم‌ها
  • - صداگذاری عالی
  • - برگشت به ریشه‌های سری
  • - بخش چندنفره بسیار جالب

نقاط ضعف

  • - هوش مصنوعی عجیب
  • - موسیقی‌های ضعیف
  • - اضافه شدن ماشین‌ها تعادل بازی را به هم می‌زند
  • - تکراری شدن مراحل بخش تک‌نفره
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده