نویسنده: محسن وزیری
// پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۲

Pokemon Go موفق ترین بازی موبایل تاریخ شناخته شد

گروه تحقیقاتی سوپردیتا به تازگی و در آخرین گزارش خود اعلام کرده‌اند بازی موبایل Pokemon Go موفق‌ترین انتشار یک بازی موبایلی در تاریخ بوده است. با جزئیات این گزارش همراه زومجی باشید.

مجموعه‌ی پوکمون در دو ماه گذشته موفقیت بسیار زیادی کسب کرد. با عرضه‌ی بازی موبایل Pokemon Go که صدر جدول دانلودهای اپ استور و گوگل پلی را در اختیار گرفت، فروش دیگر بازی‌های این مجموعه نیز روی کنسول دستی 3DS رشد چشمگیری داشت. مؤسسه‌ی تحقیقاتی سوپردیتا (SuperData‌ Research) اخیراً در گزارشی اعلام کرده «پوکمون گو» موفق‌ترین عرضه‌ی یک بازی موبایل را داشته است.

در ماه جولای، مبلغ کل فروش دیجیتالی بازی‌ها به ۵.۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به بازه‌ی مشابه سال گذشته، ۱۰ درصد رشد داشته است. Pokemon Go به تنهایی توانست میزان فروش بازی‌هایی موبایلی را نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش دهد. بازی‌های دیجیتالی کنسولی و بازی‌های free-to-play پی‌سی نیز هرکدام ۱۱ درصد رشد داشته‌اند. این مورد به لطف عرضه‌ی Overwatch، بازی شوتر بلیزارد و The Divison بازی جهان‌باز یوبیسافت اتفاق افتاده است. اما از طرفی بازی‌های اجتماعی و بازی‌های MOBA فروش کمتری در ماه جولای نسبت به سال گذاشته داشته‌اند.

اما در دنیای بازی‌های موبایل، Pokemon Go توانست با گذر از Monster Strike پرطرفدراترین بازی موبایلی شود. رتبه‌های بعدی در اختیار بازی‌های Clash of Clans ،Mobile Strike و Clash Royale است. تیم سوپردیتا می‌گوید Pokemon Go در هر کشوری که عرضه شده، توانسته بیشترین میزان دانلود را در زمان عرضه‌اش به خود اختصاص دهد. این در حالی است که استودیوی نیانتیک لبز (Niantic Labs) با مشکلات فنی بسیاری هنگام عرضه‌ی بازی روبه‌رو بود.

البته برخی تحلیل‌گران معتقدند Pokemon Go به خصوص در ماه آگوست، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. با این حال سوپردیتا می‌گوید استراتژی موبایل نینتندو دقیقاً آن‌طور که انتظار داشتند جواب داده است. در قسمت از گزارش سوپردیتا می‌خوانیم:

فروش کنسول 3DS نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که برای یک سخت‌افزار ضعیف که آخرهای عمر خود به سر می‌برد، یک موفقیت عظیم است. علاوه بر این بازی‌های 3DS نیز فروش فوق‌العاده‌ای داشتند. مجموع فروش Pokémon Omega Red ،Alpha Sapphire و Pokémon X and Y که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ عرضه شده‌اند، تقریباً دو برابر شده است. Pokemon Go تنها عاملی است که می‌تواند این میزان افزایش فروش را توجیه کند. ما همچنین خوش‌بین هستیم که نسخه‌های موبایلی بازی‌های Fire Emblem و Animal Crossing تأثیر مثبتی روی اکوسیستم نینتندو بگذارند.


منبع Venture Beat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده