بازی Final Fantasy XV پس از ۱۰ سال انتظار دنیایی بی‌کران و پر از شادی و ناراحتی را برای هواداران خود به‌ارمغان آورده است.

وقتی صحبت از مجموعه فاینال فانتزی می‌شود، عشاق این مجموعه سریع نسخه‌هایی نظیر فاینال فانتزی ۷ یا فاینال فانتزی ۱۰ را به یاد می‌آورند. بازی‌هایی که با عرضه شدنشان توانستند مخاطبین زیادی را به این مجموعه جذب کنند. حال همین طرفداران انتظار ۱۰ سال است منتظر هستند تا جدیدترین دست پخت اسکوئر انیکس را بچشند ولی سوال اینجاست فاینال فانتزی 15 تا چه اندازه سطح توقعات را بر آورده کرده است؟ ۱۰ سال فراز و نشیب، ۱۰ سال انتظار و ۱۰ سال اتفاقات گوناگون که همگی قطعا در پایه و اساس یک بازی تاثیر گذار خواهند بود. اگر از من طرفدار بپرسید می‌گویم فاینال فانتزی ۱۵ می‌گویم این نسخه با گذشته‌های خود فاصله زیادی دارد ولی اگر به دید یک منتقد نسخه پانزدهم را زیر و رو کنم، می‌بینم این بازی به‌عنوان یک بازی نقش آفرینی بازی خوبی است. قطعا مشکلاتی نیز در این وسط وجود دارد. طبیعی است همیشه بازی‌هایی که دست به تغییر می‌زنند، ایراداتی را نیز در خود جای می‌دهند. البته مواردی که در این نسخه شاهد آن هستیم عملا تحولی در مجموعه فاینال فانتزی است و کار از تغییرات جزئی و کلی گذشته است.

|

داستان بازی روایت‌گر شاهزاده نوکتیس است که برای هدفی مشخص از قصر خارج می‌شود و با دوستان خود بنام‌های ایگنیس، گلادیولوس و پروموتو ماجراجویی خود را آغاز می‌کند. این ماجراجویی قرار است برپایه آشنایی با شهر اینسامنیا و دور بودن از اتفاقات پیش‌روی باشد و در این بین قرار است نوکتیس با لونافری، هم‌بازی کودکی شاهزاده نوکتیس ازدواج کرده تا کدورت‌ها از بین برود. ولی نیفلهیم (یکی از قلمروهای دنیای بازی که از گذشته با سرزمین لوشیس یا لوسیس وارد جنگ بوده است) در آخرین لحظه عهد و پیمان خود را می‌شکند و داستان اصلی بازی رقم می‌خورد. اگر فیلم انیمه‌ای Kingsglaive Final Fantasy XV را مشاهده کرده باشید، قطعا از این اتفاقات با خبر هستید ولی داستان بازی به‌گونه‌ای روایت می‌شود که اگر فیلم را مشاهده نکرده باشید، باز از اتفاقات رخ داده باخبر خواهید شد. تیم سازنده با قرار دادن یک سری از صحنه‌های Kingsglaive Final Fantasy XV و مونتاژ کردن آن‌ها و قرار دادنشان در بازی فاینال فانتزی ۱۵، سبب شده تا مخاطبان از داستان کامل بازی بهره‌مند شوند.

تنها وجه خوب شخصیت پردازی، مربوط به آنتاگونیست بازی است

مشکل فاینال فانتزی ۱۵ در این بخش اصلا روایت داستانی نیست. برعکس روایت داستانی فاینال فانتزی ۱۵ به‌قدری خوب است که می‌توان آن را جز برترین و بهترین روایت‌های این مجموعه دانست. روایتی درام که لحظات شاد و تلخی را در خود جای داده و آن‌ها را به‌بهترین شکل روایت می‌کند. مشکل این بخش شخصیت پردازی شخصیت‌های بازی است. فاینال فانتزی همیشه به شخصیت پردازی‌های عالی معروف است. اگر نگاهی به تاریخ این مجموعه بندازیم نسخه‌هایی نظیر فاینال فانتزی ۷ را می‌بینیم. جمع دوستانه کلود استرایف و دوستانش یا نسخه هشتم و دهم بازی. براحتی می‌توان گفت که جمع نوکتیس و دوستانش اصلا نمی‌توانند شما را در این بخش راضی کنند. در بعضی از بخش‌های داستان شاهد بازخوردها و عکس العمل‌های مصنوعی از سوی آن‌ها هستیم. جدای از آن شخصیت‌های فرعی بازی آن‌چنان چنگی به‌دل نزده و شما را مایوس می‌کنند. حتی سیستم دیالوگ محور بودن و انتخاب دیالوگ‌ها نیز نتوانسته است این مشکل را حل کند. صرفا دیالوگ‌ها قرار داده شده‌اند تا روند رفتن مراحل و پشت سر گذاشتن آن‌ها را پشت سر بگذاریم.

Final Fantasy XV

اما تفاوت اصلی و مهم بازی فاینال فانتزی ۱۵ در گیم‌پلی آن است. جایی که بازی به کل از حالت نوبتی و نیمه نوبتی یا نوبتی زمانی خارج شده و یک گیم‌پلی کاملا مدرن و کلاسیک غربی را به‌شما ارائه می‌دهد. این امر قطعا طرفداران دو آتیشه قدیمی این مجموعه را خشمگین می‌کند ولی روراست باشیم، این تغییرات لازم بود! اگر فاینال فانتزی قصد داشت تا مخاطبان جدید را به‌ خود جذب کند، می‌بایست دست به‌تغییرات گسترده می‌زد و قطعا در این امر موفق شده است. در همان ابتدا اولین نکته‌ای که متوجه آن می‌شوید، نوع دوربین و مبارزات بازی است که همانند سایر بازی‌های نقش آفرینی تعبیه شده است. یکی دیگر از مواردی که در نسخه پانزدهم شاهد آن نیستیم، استفاده از سایر شخصیت‌های بازی و حمله کردن به دشمنان از طریق آن‌ها است. البته این بخش با کمی تغییر در هسته مبارزات گنجانده است. در طول مبارزات و سمت چپ صفحه نمایش یک نوار قرار داشته که از سه بخش تشکیل شده است. با پر شدن هر بخش شما می‌توانید از قابلیت ویژه یکی از هم‌تیمی‌های خود استفاده کرده و آن‌ها را با ضربات خود ترکیب کنید. اگر سه بخش پر شود می‌توانید به هر سه همراه خود دستور دهید تا ضربه ویژه خود را اجرا کنند. وقتی به سطح‌های بالاتر می‌رسید و وارد مناطق سطح بالا و سیاه‌چاله‌های بازی می‌شوید، ترکیب درست ضربات و استفاده مناسبت از همراهان، چهره واقعی خود را نشان می‌دهد. دقیقا همان ویژگی که در گذشته وجود داشت.

اگر شما به درستی از هم‌تیمی‌های خود استفاده نمی‌کردید، امکان نداشت مبارزه راحتی را پشت سر بگذارید. مورد دیگر که مبارزات را بیش از پیش جذاب‌تر کرده است، حالت Parry کردن و دفاع ضربات دشمنان است. بعد از این کار نیز اگر به درستی آن‌ را انجام دهید، می‌توانید یک ضربه ترکیبی با یکی از هم‌تیمی‌های خود بر روی هدف مورد نظر اجرا کنید. مبارزات بازی شاید در ابتدا شما را آن‌چنان به چالش نکشد و خب طبیعی است سطح شما و دشمنان پایین است. ولی وقتی به سطح‌های بالاتر برسید، قطعا با جهنم واقعی روبرو خواهید شد. جایی که مدام باید چشمتان به مبارزه و دفاع کردن و مراقبت از هم‌تیمی‌های خود باشد. مراقبت بدین معنا که اگر نوار سلامت‌ آن‌ها را مدام در حالت خوب نگه ندارید، سریعا از پای در خواهند آمد. به‌عبارتی نیمی از چالش‌های بازی مربوط به هم‌تیمی‌هایتان و مراقبت از آن‌ها است تا اینکه دشمنان بتوانند شما را از پای درآورند (البته این امر در تمامی بازی‌های نقش آفرینی تیمی وجود دارد). جدای سیستم مبارزاتی دو نوع ضربات ویژه برای نوکتیس در نظر گرفته شده که به‌مرور زمان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اولین قابلیت که نوار استفاده از آن پایین سمت چپ تصویر شما قرار داده شده، مربوط به شمشیرهای سلطنتی است که رفته رفته بدست می‌آورید و دومین قابلیت که همیشه در دسترس شما نیست، استفاده از قدرت‌ها و شخصیت‌های خاصی است که در طول بازی با آن‌ها آشنا می‌شوید.

در بین دوستان نوکتیس، گلادیولوس بهترین عملکرد در نوع برقراری رابطه و قابلیت‌ها را دارد

نکته دیگر فاینال فانتزی ۱۵ مراحل اصلی و فرعی بازی است. این نسخه شامل ۱۵ مرحله است که می‌توانید بدون رفتن حتی یک مرحله فرعی در مدت زمانی حدود ۲۰ ساعت یا بیشتر آن‌ها را به‌اتمام برسانید. قطعا این مدت زمان برای یک بازی نقش آفرینی کم است و بیشتر حس می‌کنید با یک بازی ماجراجویی روبرو هستید. ولی کوئست‌های متفاوتی در سرتاسر شهر اینسامنیا قرار داده شده که هرکدام از آن‌ها می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. هر شخصیت ماموریت‌های پیاپی را به شما ابلاغ می‌کنند که با انجامشان هم XP دریافت می‌کنید و هم در دنیای بازی به‌گشت و گذار می‌پردازید. علاوه‌بر مراحل فرعی، یک سری مراحل پویا نیز در نظر گرفته شده که از سوی همراهان شما بوجود می‌آیند. برای مثال پرومپو که عاشق عکاسی است هر از گاهی با دیدن یک منظره زیبا از شما می‌خواهد که به‌محل مورد نظر رفته و یک عکس دست جمعی بگیرید. جدای از این‌ها در هر Outpost بازی یک سری سالن غذاخوری وجود داشته که یک سری مراحل ویژه تحت نام Hunt یا شکار کردن را برای شما تدارک دیده‌اند. شاید روال کلی تمامی شکار کردن‌ها یکی باشد ولی برای بدست آوردن پول بهترین گزینه هستند و بعضی از آن‌ها شدیدا چالش برانگیز هستند. برای مثال در طول انجام انجام مراحل شکار، به یک شکار سطح ۹۹ می‌رسید که با قبول کردن آن ناگهان متوجه یک لاک پشت غول آسا می‌شوید که اگر سطح شما در حد لول ۴۰-۵۰ باشد، می‌بایست حدود ۳ روز (زمان داخل بازی) وقت صرف کشتن آن بکنید! این موراد اینقدر خوب در بازی قرار داده شده‌اند که شما را مجبور می‌کنند تا مدام مراحل مختلف و دانجن‌ها را بروید تا بتوانید قدرت خود را از طریق دریافت XP و لول آپ کردن بالا ببرید.

Final Fantays Xv

بخش اعظم دیگر تغییرات گیم‌پلی مخصوص سیستم بروزرسانی بازی است که اولین نسخه از این مجموعه را شاهد هستیم که این‌چنین سیستم بروزرسانی را فراهم کرده است. در سیستم بروزرسانی بازی چند بخش مجزا برای شما در نظر گرفته شده که هر بخش به‌صورت درختی ویژگی‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. نکته جالب اینجا است که بعضی از بخش‌ها و قسمت‌ها مربوط به همراهان شما بوده و می‌توانید ضربات بیشتر آن‌ها را در دسترس خود قرار دهید. برای بروزرسانی نیاز به Ability Point دارید که این APها از طریق انجام مراحل اصلی و فرعی بدست می‌آید. بروزرسانی درست قسمت‌هایی که نیاز دارید، مهم‌ترین فاکتور در گیم‌پلی بازی بحساب می‌آید. در ابتدا شاید AP که در اختیار می‌گیرید بتواند جواب‌گوی شما باشد ولی رفته رفته تعداد APهای درخواستی افزایش یافته و شما نمی‌تواند هر موردی که دلتان خواست را بروزرسانی کنید.

نکته مهم دیگر، مربوط به سیستم خرید و فروش بازی است. اگر می‌خواهید هم‌تیمی‌هایتان همیشه بروزر باشند و اسلحه‌های قوی در دست بگیرند، حتما به این بخش اهمیت دهید زیرا به‌طور خیلی مستقیم بر روی گیم‌پلی بازی تاثیر گذار خواهد بود. به‌لطف سیستم شب و روز بازی و تغییرات آب و هوایی شاهد یک سری رویدادهای پویا در بازی هستیم. برای مثال اگر هوا بارانی باشد با استفاده از جادو الکتریسیته می‌توانید محیطی گسترده از دشمنان را از طریق الکتریسیته نابود کنید. جادوهای بازی دارای انرژی هستند و می‌توانید در بخش کرفت کردن بازی انرژی‌های آن‌ها را ترکیب کرده و جادوهای ترکیبی را بوجود بیاورید. همچنین در طول شب مبارزات رنگ و بوی جدیدی به‌خود می‌گیرند زیرا پای موجودات اهریمنی بازی به وسط می‌آید زیرا این موجودات فقط در شب ظاهر می‌شوند. اگر می‌خواهید طعم دلچسب‌تر و چالش برانگیزتر مبارزات را تست کنید، حتما به‌سراغ مبارزات شبانه بروید و هیچوقت به حرف‌های پرومتو و ایگنیس گوش ندهید که می‌گویند:

نوکتیس، شب جاده‌های ایسامنیا خطرناک است و باید استراحت کنیم. نظر تو چیست؟

کل گیم‌پلی بازی فقط به مبارزه کردن ختم نمی‌شود. دنیای فاینال فانتزی زیبا آن‌قدر زیباست که ساعت‌ها از طریق رگالیا، اتومبیل مخصوص نوکتیس، به رانندگی می‌پردازید. همچنین می‌توانید این اتومبیل را در حالت رانندگی خودکار قرار داده و خود از محیط و شنیدن موسیقی لذت ببرید. موسیقی‌هایی که شدیدا شما را سرحال می‌آوردند و نوستالوژیک‌ترین بخش این است که می‌توانید ساندترک‌های سایر فاینال فانتزی‌ها را در فروشگاه‌های بازی خریداری کرده و آن‌ها را در اتومبیل خود گوش دهید. از طرفی با انجام مراحل فرعی سیندی، مکانیک بازی، می‌توانید قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدتری برای رگالیا در اختیار بگیرید و با پیش‌روی در خط داستان، رگالیا پرنده را در دسترس خود قرار می‌دهید.

اگر رانندگی را دوست ندارید، اشکالی ندارد. کافی است یک دکمه را فشار دهید تا بر فراز آسمان‌های اینسامنیا به‌پرواز بپردازید. جدای از این‌ها بخش وسایل نقلیه فاینال فانتزی ۱۵ فقط به رگالیا ختم نمی‌شود، سرگرم‌ترین وسیله نقلیه یا همان چوکوبو‌های دوست داشتنی، پرندگانی شبیه به شتر مرغ، هستند که سوار شدن بر آن‌ها و گشت و گذار با چوکوبو‌ها شدیدا دلچسب است. به‌مرور زمان و استفاده از چوکوبو‌ها، آن‌ها لول آپ شده و ویژگی‌های جدیدتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید یک مسابقه چوکوبو سواری بین خود و یکی از دوستانتان برگزار کرده و به‌مسابقه دادن پرداخته و لذت ببرید.

Final Fantasy Xv

استودیو اسکوئر انیکس، سازنده و ناشر بازی، سعی کرده از هر ویژگی خاصی استفاده کند تا مخاطبان این بازی بتوانند تفریحات دیگری نیز در بازی انجام دهند. از این‌رو هر شخصیت یک توانایی ویژه در اختیار دارد. نوکتیس علاقه‌مند به ماهیگیری، پرومپتو علاقه‌مند به عکاسی، ایگنیس علاقه‌مند به آشپزی و گلادیلوس شدیدا پیاده‌روی را دوست دارد. اگر از انجام مراحل خسته شدید، می‌توانید به پیاده‌روی در دنیای بازی پرداخته و یا از طریق نوکتیس به ماهیگیری بپردازید. پرومپتو نیز هر از گاهی از شما می‌خواهد تا در گوشه و کنار نگه داشته و در آخر پس از مراجعه به‌کمپ‌های بازی و استراحت، ایگنیس برای شما آشپزی کرده و پرومپتو عکس‌هایش را با شما به‌اشتراک می‌گذارند. یادتان باشد استراحت کردن و غذا خوردن سبب می‌شود تا برای مدتی معین، انرژی بیشتری در زمینه مبارزه کردن یا سلامت خود داشته باشید. تمامی این تفریحات باعث می‌شود تا توانایی‌های شخصیت‌ها بروز شده و هر بار ویژگی خاصی را برای توانایی‌های خود در دسترس قرار بدهند.

موسیقی مبارزات بازی شدیدا زیبا و دل‌چسب است

زیبا، دل‌نواز و دوست داشتنی. سه‌واژه‌ای که می‌توان برای طراحی مراحل و لول‌دیزاین بازی استفاده کرد. هر مرحله اصلی دارای تنوع خاص خود است و رفته رفته شاهد محیط‌های جدیدتر، مراحل متنوع‌تر و متفاوت‌تری هستیم که در این میان ترکیب شده‌اند با باس فایت‌هایی که طراحی‌ خودشان و نوع مبارزه‌شان شدیدا عالی است. از اولین باس فایت گرفته تا آخرین باس‌ فایت شما را هیجان زده خواهد کرد. از طرفی قدم زدن در شب‌های اینسامنیا و رانندگی در روز سبب شده است تا نتوان اسکوئر انیکس را در بخش طراحی‌های بازی ستایش نکرد. تنها مشکل گرافیکی بازی که بعضی وقت‌ها اذیت کننده است، مربوط به دوربین مبارزات می‌شود که به دلیل ایجاد انیمیشن‌های خاص هنگام استفاده از ضربات ویژه شخصیت‌ها، می‌بینیم که در محیط‌های سر بسته نمایش این صحنه‌ها دچار مشکل می‌شود یا اینکه در مناطق شلوغ زاویه‌های شلیک گلوله‌های پرومپتو به درستی در نظر گرفته نمی‌شود. از طرفی در اندک مناطق بازی، بافت‌ها خوب کار نشده‌اند یا به درستی بارگزاری نمی‌شوند. تیم سازنده سعی کرده دقت خاصی بر روی طراحی شخصیت‌های بازی انجام دهد. از این‌رو شاهد جزئیات بسیار زیاد و دقیق در طراحی چهره یا لباس شخصیت‌های اصلی و فرعی بازی هستیم. از طرفی درست است بافت‌ها در یک سری از مناطق مشکل دارند ولی وقتی به بارش باران و تاثیر آن بر روی لباس و قیافه شخصیت‌ها نگاه می‌کنید، می‌بینید که این کار به خوبی هرچه‌تمام‌تر انجام گرفته است.

از گرافیک که بگذریم، موسیقی‌های بازی شدیدا عالی کار شده است. اگر بازی‌هایی نظیر دارک سولز را بازی کرده باشید، می‌دانید که موسیقی و ریتم آن چقدر در باس فایت‌ها و مبارزات تاثیر گذار است. دقیقا همین موضوع به خوبی در فاینال فانتزی ۱۵ در نظر گرفته شده و شاهد موسیقی‌های حماسی و شدیدا آدرنالین داری در طول بازی هستیم. در بخش صداگذاری و دیالوگ‌ها نیز بازی به خوبی عمل کرده است. در طول بازی شاهد مکالمات طنز آمیز بین شخصیت‌ها هستیم یا اینکه از نگرانی‌ها یا خاطرات قدیمی خود برای یکدیگر می‌گویند. در کل فاینال فانتزی ۱۵ دقیقا آن‌چیزی است که انتظارش را داشتیم. یک بازی نقش آفرینی که بتواند ساعت‌ها مخاطبان خود را سرگرم کند. شاید در این بین یک سری مشکلات وجود داشته باشند ولی می‌توان بعضی از آن‌ها را نادیده گرفت زیرا در تجربه کلی از اثر تاثیر آن‌چنانی نمی‌گذارند ولی قطعا اگر این مشکلات پیش‌روی نبودند، می‌توانستیم بگوییم با بهترین فاینال فانتزی روبرو هستیم.

 بازی Final Fantasy XV روی پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.


منبع زومجی

Final Fantasy XV

بازی فاینال فانتزی ۱۵ تحولی بزرگ و ترسناک در این مجموعه بود که پس از پشت سر گذاشتن ۱۰ سال فراز و نشیب توانست کار خود را به‌خوبی انجام دهد. این بازی زمینه‌ساز آینده‌ای روشن برای این مجموعه است که می‌تواند مخاطبین بی‌شماری را جذب خود کند. مخاطبینی که شاید تا به امروز به دلیل سبک قدیمی این بازی نتوانسته بودند با آن ارتباط برقرار کنند. البته در این بین یک سری مشکلات نیز وجود دارد ولی وقتی آن‌ها را در کنار نکات مثبت و خوبی‌ها می‌گذاریم، می‌توان به راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • - روایت داستانی عالی
  • - مبارزات هیجان‌انگیز
  • - طراحی عالی مراحل
  • - ساندترک‌های بازی
  • - استفاده از آهنگ‌های سایر مجموعه فاینال فانتزی
  • - گرافیک هنری زیبا

نقاط ضعف

  • - بخش داستانی به نسبت کوتاه با توجه به نقش آفرینی بودن بازی
  • - شخصیت‌پردازی غیرقابل درخور مجموعه فاینال فانتزی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده