نویسنده: محمد شیرزاده
// چهار شنبه, ۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱

۱۰ فیلم برتر هالیوودی سال ۲۰۱۶ از دید منتقدین

در این مقاله قصد داریم ۱۰ فیلم‌ برتر سال ۲۰۱۶ از وبسایت متاکریتیک (Metacritic) را معرفی کنیم.

قصد داریم در این مقاله ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ هالیوودی را از دید منتقدین به شما معرفی کنیم. البته توجه داشته باشید که این فهرست، تنها دربر دارنده فیلم‌های بزرگ هالیوودی است و فیلم‌های مسقل و خارجی زبان در این لیست حضور ندارند.

american honey

۱۰ – «عزیز آمریکایی» (American Honey)

امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۴۰ نقد منتشر شده

«عزیز آمریکایی» یک فیلم درام جاده‌ای است که آندریا آرنولد وظیفه نویسندگی و کارگردانی‌اش را به عهده گرفته است. از بازیگران این فیلم می‌توان به ساشا لین، شایا لابوف و رایلی کیئو اشاره کرد. «عزیز آمریکایی» داستان دختری نوجوان به نام «ستاره» (با بازی ساشا لین) را روایت می‌کند که در شهر «ماسکوگی» ایالت «اکلاهما» زندگی می‌کند. وی در حال انتظار برای سوار شدن در یکی از ماشین‌های عبوری در جاده با پسری در یک ماشین به نام «جیک» (با بازی شایا لابوف) چشم در چشم می‌شود. «ستاره» او را تا یک فروشگاه دنبال می‌کند. وقتی که تلفن «جیک» از جیبش می‌افتد، وی را تعقیب می‌کند و سپس با یکدیگر آشنا می‌شوند. «جیک» از «ستاره» می‌خواهد تا با او به «کانزاس» بیاید و در آن‌جا مشغول به کار شود. «ستاره» پیشنهاد او را رد می‌کند اما «جیک» به هر حال از او می‌خواهد تا اگر نظرش عوض شد او را در پارکینگ هتل ملاقات کند.

«عزیز آمریکایی» با بودجه ۳.۵ میلیون دلاری ساخته شده و توانسته میانگین نمره ۷۹ را از ۴۰ نقد منتشر شده دریافت کند. گای لاج از ورایتی که نظر بسیار مثبتی در رابطه با این فیلم داشت گفته:

«عزیز آمریکایی» در مدت زمان ۱۶۲ دقیقه‌ای‌اش به جسارت خاصی به داستان کوچکش می‌پردازد و فیلم در اوج آرامش، هیجان خاصی به مخاطب می‌دهد.

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر نیز فیلم را «یک فیلم جاده‌ای بدون نقشه که به هر حال شما را به مقصدی دلنشین ‌می‌رساند» توصیف کرد و نوشت:

این فیلم یک مطالعه تند و تلخ بر روی شخصیت «ستاره» است که قصد دارد سر پای خودش بایستد و به دنبال هدفی برای آینده‌اش می‌گردد. آرنولد در فیلم‌هایش به خوبی احساسات زنان جوان را نشان می‌دهد.

jackie

۹- «جکی» (Jackie)

امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۴۸ نقد منتشر شده

فیلم سینمایی «جکی» در ژانر درام زندگینامه‌ای است و داستان «جکی کندی»، همسر «جان اف کندی»، را در دورانی که بانوی اول آمریکا بود تا ترور همسرش روایت می‌کند. این فیلم توسط پابلو لارائین کارگردانی شده و نوآ اوپنهایم نیز نویسندگی آن را به عهده داشته است. از بازیگران فیلم نیز می‌توان به ناتالی پورتمن، گرتا گرویگ، پیتر سارسگارد، مکس کاسلا، بت گرانت و جان هرت اشاره کرد. «جکی» توانسته امتیاز ۸۱ را از میان ۴۸ نقد منتشر شده به دست بیاورد. یکی از منتقدین در توصیف این فیلم نوشته است:

«جکی» جلوه‌ای جذاب از زندگی خصوصی یکی از چهره‌های محبوب آمریکا به نمایش می‌گذارد. بازی ناتالی پورتمن نیز در نقش «جکی کندی» مسحور کننده است.

Arrival

۸- «ورود» (Arrival)

امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۵۲ نقد منتشر شده

فیلم سینمایی «ورود» توسط دنیس ویلنو کارگردانی شده و نویسنده‌اش نیز اریک هایسرر است. داستان این فیلم از جایی شروع می‌شود که «لوئیس بانکس» (با بازی ایمی آدامز) درباره حضور دوازده سفینه فضایی در کره زمین صحبت می‌کند. «سرهنگ وبر» (با بازی فارست ویتاکر) از وی می‌خواهد تا به تیمی ملحق شود و با همکاری «ایان دانلی» (با بازی جرمی رنر) که یک فیزیکدان است دلیل آمدن آن‌ها را کشف کنند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به مایکل استلبرگ و تزی ما اشاره کرد. این فیلم توانسته است امتیاز ۸۱ را از بین ۵۲ نقد منتشر شده در وبسایت متاکریتیک دریافت کند. یکی از منتقدین مطرح آمریکایی در رابطه با این فیلم گفته است:

«ورود» یک تجربه دیدنی برای هواداران متفکر ژانر علمی تخیلی مناسب است و تم داستانی‌اش ترکیب مناسبی با احساسات واقعی‌اش دارد و بازی ایمی ادامز نیز فوق العاده است.

بریان تالریکو به این فیلم نمره سه از چهار داده است و گفته:

این فیلم برای به چالش کشیدن بینندگان طراحی شده است و کاری می‌کند تا بینندگانش مدت‌ها درباره‌اش صحبت و تفکر کنند. «ورود» تا حد بسیار زیادی به هدفش رسیده است.

the lobster

۷- «خرچنگ» (The Lobster)

امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از میان ۴۴ نقد منتشر شده

«خرچنگ» داستان «دیوید» (با بازی کالین فارل) را روایت می‌کند که زنش او را به خاطر یک مرد دیگر رها کرده است. وی با مدیر یک هتل آشنا می‌شود و او به «دیوید» می‌گوید که افراد مجرد فقط ۴۵ روز برای پیدا کردن یک شریک برای زندگی خود وقت دارند و در غیر این صورت به یک حیوان تبدیل می‌شوند. وی از سگ «دیوید» به عنوان یک نمونه مثال می‌زند. «دیوید» یک خرچنگ انتخاب می‌کند و دلیلش برای این اتخاب نوع زندگی‌ آن‌ها و عشقشان به دریا است. از دیگر بازیگران «خرچنگ» می‌توان به ریچل وایس، بن ویشاو، لئا سیدو و جان سی رایلی اشاره کرد. این فیلم را یورگوس لانتی‌موس کارگردانی کرده و به کمک افتیمیس فیلیپو کار فیلمنامه نویسی آن را انجام داده است. «خرچنگ» توانسته نمره ۸۲ را از میان ۴۴ نقد منتشر شده در متاکریتیک بدست بیاورد. پیتر برادشا به این فیلم سه از پنج داده است و در توصیف آن گفته:

سبک فیلم بسیار زیبا و غیر عادی است اما به نظر می‌رسد ایده‌هایش در میانه راه به پایان می‌رسند.

Silence movie

۶- «سکوت» (Silence)

امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۲۲ نقد منتشر شده

«سکوت» جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی است که تا به حال با فیلم‌های مختلفش، قدرت فیلمسازی خود را به نمایش گذاشته است. این فیلم توسط اسکورسیزی و جی کاکس براساس رمانی با همین نام از اندو شوساکو ساخته شده است. داستان این فیلم کاملا در ناگازاکی کشور ژاپن  جریان دارد اما تمام مراحل فیلمبرداری آن در کشور تایوان تکمیل شده‌اند. از بازیگران «سکوت» می‌توان به اندرو گارفیلد، آدام درایور و لیام نیسون اشاره کرد. داستان «سکوت» در قرن ۱۷ میلادی جریان دارد. جایی که دو کشیش کاتولیک با نام‌های «سباستیو رودریگز» (با بازی اندرو گارفیلد) و «فرانسیسکو گارپ» (با بازی آدام درایور)  پس از سفر به ناگازاکی برای پیدا کردن ««پدر کریستووا  فریرا»، مربیشان، مورد شکنجه قریار می‌گیرند. «سکوت» توانسته امتیاز متاکریتیک ۸۳ را از میان ۲۲ نقد منتشر شده کسب کند. استیون ویتی که امتیاز کامل را به «سکوت» داده درباره این فیلم گفته:

«سکوت» فیلم پرمغزی است که باعث می‌شود به فکر فرو بروید. این فیلم مقامات را زیر سوال می‌برد. به این مسئله می‌پردازد که چرا انسان‌ها در انسان بودن شکست خوردند.

تاد مک کارتی نیز درباره «سکوت» گفته:

«سکوت» به شکلی بسیار هنری به درگیری‌های اعتقادی طولانی سازنده‌اش پرداخته است.

love and friendship

۵- «عشق و دوستی» (Love & Friendship)

امتیاز متاکریتیک: ۸۷ از ۳۶ نقد منتشر شده

«عشق و دوستی» یک فیلم کمدی عاشقانه است که نویسندگی و کارگردانی‌اش را ویت استیلمن به عهده دارد. از بازیگران این فیلم می‌توان به کیت بکینسیل، جما ردگریو، استیون فرای و کلویی سونی اشاره کرد. این فیلم داستان «بانو سوزان» را دنبال می‌کند که به دنبال ازدواج با «سر جیمز» است. در ابتدا قرار بود «سر جیمز» با دختر وی ازدواج کند اما او به دلیل بدست آوردن ثروت «سر جیمز» خودش با وی ازدواج می‌کند. با وجود اینکه این فیلم اقتباسی از رمان «بانو سوزان» بوده، سازندگان تصمیم گرفتند نام آن را به «عشق و دوستی» تغییر دهند. این فیلم توانسته نمره ۸۷ را از میان ۳۶ نقد منتشر شده در متاکریتیک بدست بیاورد. یکی از منتقدین مطرح هالیوودی در توصیف کار کارگردان این فیلم گفته:

ویت استیلمن با «عشق و دوستی» توانست با اقتباس یک رمان از جین آستین استعداد خود را به دنیا نشان دهد.

hell or high water

۴- «اگر سنگ از آسمان ببارد» (Hell or High Water)

امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۴۵ نقد منتشر شده

«اگر سنگ از آسمان ببارد» یک فیلم بسیار زیبا در ژانر نئو وسترن است که دارای عناصر فیلم‌های ژانر سرقت نیز است.کریس پاین، بن فاستر و جف بریجز ستارگان این فیلم هستند. این فیلم را دیوید مکنزی کارگردانی کرده و تیلور شریدن نیز نویسندگی آن را انجام داده است. در «اگر سنگ از آسمان ببارد» «توبی هاوارد» (با ایفای نقشکریس پاین) به همراه «تنر»، برادرش، (با بازی بن فاستر) به بانک‌های مختلف ایالت تگزاس دستبرد می‌زنند. با وجود اینکه نقشه سرقت‌ها به خوبی چیده شده بود، تند خویی «تنر» باعث به خطر افتادن آن‌ها می‌‌شود و این موضوع خشم «توبی» را به همراه دارد. دو مامور پلیس هم با نام‌های «مارکوس همیلتون» (با بازیجف بریجز) و «آلبرتو پارکر» (با بازی گیل بیرمنگام) به دنبال دستگیر کردن آن‌ها هستند. «اگر سنگ از آسمان ببارد» توانست نمره ۸۸ را از میان ۴۵ نقد منتشر شده بدست بیارد. ریچارد روپر از شیکاگو سان تایمز در توصیف این فیلم گفت:

«اگر سنگ از آسمان ببارد» فیلمی بسیار زیبا و خشن است که وقتی به پایان رسید همان موقعی بود که دوست داشتم آن را دوباره تماشا کنم.

سامانتا لدویگ که یکی از منتقدین وبسایت آی جی ان است نمره ۹ از ۱۰ را به این فیلم داده و در توصیف آن گفته:

«اگر سنگ از آسمان ببارد» تماشاگران را با روایت پیچیده‌اش شگفت زده می‌کند و هنر فیلمبرداری‌اش نیز شگفت انگیز است و این موضوع کمبود فیلم‌های خوب تابستان امسال را جبران می‌کند.

La La Land

۳- «لالا لند» (La La Land)

امتیاز متاکریتیک: ۹۳ از ۵۱ نقد منتشر شده

«لالا لند» در ژانر کمدی رومانتیک موزیکال است و توسط دیمین شزل کارگردانی شده است. شزل همچنین وظیفه نویسندگی این فیلم را نیز بر عهده داشته است. از بازیگران این فیلم می‌توان بهاما استون،رایان گاسلینگ،جی کی سیمونز وجان لجند اشاره کرد. این فیلم داستان یک دختر بازیگر و موزیسین است که برای کار به لوس آنجلس می‌رود و آن‌جا عاشق می‌شود. این سومین فیلمی است که اما استون و رایان گاسلینگ در کنار یکدیگر حضور پیدا می‌کنند. نام این فیلم هم به لقب شهر لوس آنجلس اشاره دارد و هم به معنی فردی است که نمی‌تواند با واقعیت‌ها کنار بیاید. فیلم سینمایی «لالا لند» با استقبال گسترده تماشاگران و منتقدین مواجه شد. با وجود اینکه اکثرا از فیلمنامه نویسی و کارگردانی شزل قدر دانی کردند، بازی گاسلینگ و استون نیز با استقبال منتقدین مواجه شد. همچنین آلبوم موسیقی فیلم که توسط جاستین هرویتز نوشته شده نیز امتیازهای خوبی دریافت کرده است. پیتر تراورز از رولینگ استون «لالا لند» را فیلم مورد علاقه‌اش در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد. تام هنکس نیز این تازه بودن ایده فیلم را ستود و گفت:

وقتی چیزی جدید می‌بینید، چیزی که نمی‌توانستید تصورش را کنید، خدا را شکر می‌کنید که خلق شد. به نظر من «لالا لند» فیلمی است که دیگر استودیوهای فیلم سازی از آن الگو خواهند گرفت. موسیقی‌های این فیلم نیز همگی درجه یک و کاملا جدید هستند.

manchester by the sea

۲- «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea)

امتیاز متاکریتیک: نمره ۹۶ از ۴۹ نقد منتشر شده

«منچستر کنار دریا» فیلمی بسیار زیبا و خوش ساخت در ژانر درام است که کنت لونرگان وظیفه نویسندگی و کارگردانی‌اش را بر عهده داشته است. از بازیگران این فیلم می‌توان به کیسی افلک، میشل ویلیامز، کایل چندلر و گرچن مول اشاره کرد. «منچستر کنار دریا» داستان مردی را روایت می‌کند که باید پس از مرگ برادرش، از برادرزاده نوجوانش مراقبت کند. «منچستر کنار دریا» توانست نمره بسیار خوب ۹۶ از ۱۰۰ نمره را در میان ۴۹ نقد منتشر شده دریافت کند. فیونوالا هالیگان از اسکرین اینترنشنال که نمره کامل را به این فیلم داده در توصیف آن گفت:

بازگشت کنت لونرگان پس از ساخت «مارگارت» (Margaret) نشان می‌دهد که وی چه داستان سرای هنرمندی است و می‌داند روایات خود را چگونه به تصویر بکشد. بازی کیسی افلک نیز بی نظیر است و وی هنر خود را با بازی در این فیلم نشان داد.

moonlight

۱- «مهتاب» (Moonlight)

امتیاز متاکریتیک: نمره ۹۹ از ۴۸ نقد منتشر شده

«مهتاب» فیلمی بسیار زیبا در ژانر درام است که بری جنکینس نویسندگی و کارگردانی آن را انجام داده است. داستان این فیلم براساس نمایشنامه‌ای به نام «پسران سیاه پوست در مهتاب آبی به نظر می‌رسند» (In Moonlight Black Boys Look Blue) از تارن آلوین مک کرینی نوشته شده است. از بازیگران «مهتاب» می‌توان به تروانته رودز، آندره هالند، جانل مونا و نائومی هریس اشاره کرد. این فیلم توانسته امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ را در میان ۴۹ نقد منتشر شده دریافت کند. «مهتاب» از نظر نمره چهارمین فیلم در تاریخ وبسایت متاکریتیک است. دیوید رونی از هالیوود ریپورتر از بازی بازیگران و فیلمبرداری این فیلم تعریف کرده است. جاشوا راتکوف از تام اوت نیویورک از کارگردانی جنکینس تقدیر کرده و نمره کامل را به این فیلم داده است. وی در توصیف «مهتاب» گفته:

بی شک دلیل رفتن ما به سینما درک کردن، نزدیک‌تر شدن و فهمیدن هم نوعان خود است و «مهتاب» این امر را به خوبی محقق می‌کند.

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده