آیا ماریو، لوله‌کش محبوب دنیای بازی‌های ویدیویی، توانسته در اولین حضور خود در موبایل، به موفقیت دست پیدا کند؟

مدت‌ها بود که بسیاری از گیمرها و تحلیلگران، از نینتندو این سوال را می‌پرسیدند که چرا هرگز وارد بازار پررونق بازی‌های موبایل نمی‌شود. تا اینکه سال گذشته بود که نینتندو اعلام کرد که قصد دارد وارد این بازار سودده شود و اولین اپلیکیشن خود را با نام Miitomo برای iOS و اندروید عرضه کرد. این اپلیکیشن، بازی نبود و بیشتر حالت یک پلتفرم اجتماعی را داشت. دیگر خبری از برنامه‌های نینتندو نبود تا اینکه اواخر تابستان سال ۲۰۱۶، اپل کنفرانس سالیانه خود را برای معرفی آیفون‌های جدید خود برگزار کرد. اما چیزی که به خصوص برای جامعه گیمرها این کنفرانس را تحت‌الشعاع قرار داد، حضور شیگرو میاموتو، خالق ماریو، در ابتدای این کنفرانس بود. وی با حضور خود برروی سن، اعلام کرد که اواخر سال ۲۰۱۶، ماریو، این لوله‌کش محبوب و دوست‌داشتنی دنیای بازی‌های ویدیویی، برای اولین بار پای خود را برروی گوشی‌های هوشمند باز می‌کند. بالاخره زمان موعود فرا رسید و در تاریخ ۲۵ آذر، این بازی برای iOS عرضه شد. اما این بازی چقدر توانسته در القای حس یک بازی ماریو موفق باشد و نینتندو در اولین تلاش خود برای پیاده‌سازی این شخصیت برروی گوشی‌های موبایل، چه نوآوری‌هایی را به کار گرفته است؟ با زومجی و بررسی بازی Super Mario Run همراه باشید.

Super Mario Run

پیش از اینکه وارد جزئیات بازی شویم، لازم می‌دانم که چند نکته درباره Super Mario Run به شما بگویم. ممکن است با وارد شدن به اپ‌استور اپل، این بازی را به صورت «رایگان» ببینید، اما در اصل بازی رایگان نیست. شما با دانلود نسخه رایگان بازی، تنها به سه مرحله از بازی اصلی دسترسی پیدا می‌کنید و برای اینکه بتوانید به تمام مراحل بازی دسترسی پیدا کنید، باید ۹.۹۹ دلار از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای بپردازید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که بازی نیازمند اتصال دائم به اینترنت است. این تصمیم نینتندو، کمی عجیب است زیرا بازی‌ای که حداقل در بخش داستانی خود هیچگونه المان آنلاینی ندارد، نیازی ندارد که همیشه به اینترنت متصل باشد.

هدف ماریو در این بازی، مانند اکثر بازی‌های این مجموعه، نجات پرنسس پیچ از دست باوزر بدجنس است

اما از این‌ها که بگذریم، به خود بازی سوپر ماریو ران می‌رسیم. در این بازی، بر خلاف دیگر بازی‌های دو بعدی ماریو، شما کنترلی برروی حرکت ماریو به سمت جلو ندارید. ماریو به طور خودکار به جلو راه می‌رود و شما باید با زدن برروی صفحه موبایل خود، سعی کنید که بپرید و سکه‌های مختلفی را جمع‌آوری کنید. تفاوت عمده دیگری که سوپر ماریو ران با دیگر بازی‌های این مجموعه دارد، در برخورد به دشمنان تعریف می‌شود. دیگر شما با برخورد به دشمنان بامزه ماریو، نمی‌میرید و ماریو خود به صورت خودکار از روی آنها می‌پرد. با این حال لمس کردن صفحه در هنگامی که ماریو در حال عبور از دشمنان است، باعث می‌شود که آنها کشته شوند و ماریو پرش بلندتری داشته باشد. بازی از سه بخش اصلی World Tour، Kingdom Builder و Toad Rally تشکیل شده است. بخش اصلی بازی یا همان World Tour، جایی است که شما بیشترین زمان خود را می‌گذرانید. ۶ دنیا که هر کدام شامل چهار مرحله می‌شوند، در این بخش از بازی وجود دارند. هدف اصلی ماریو هم در این بازی مانند اکثر بازی‌های این مجموعه، نجات پرنسس پیچ از دست باوزر بدجنس است. سه مرحله اول هر دنیا، مراحل معمولی محسوب می‌شوند و مرحله آخر در حقیقت مرحله‌ی باس بازی است و شما با به اتمام رساندن مرحله، باید با باس آن دنیا روبه‌رو شوید. یکی از نکات نه چندان خوب بازی، عدم تنوع در گیم‌پلی باس‌فایت‌ها است. بوم-بوم و باوزر، تنها باس‌های این بازی محسوب می‌شوند و به غیر از باس آخرین مرحله بازی، گیم‌پلی تمامی آنها شبیه به هم است. 

Super Mario Run

مراحل بازی، دقیقا همان چیزی است که شما از یک بازی ماریو انتظار دارید. انواع اقسام محیط‌ها شامل قصرهایی آتشین، خانه‌های ارواح، جنگل‌های قارچ، همه و همه در سوپر ماریو ران وجود دارند و دشمنان معروف ماریو نیز مانند لاک‌پشت‌های پرنده در بازی هستند و سعی می‌کنند برای شما مشکل به وجود بیاورند. گرافیک بازی نیز کاملا هم‌سو با تمام بازی‌های این مجموعه است و انیمیشن‌های پرش ماریو، واقعا زیبا کار شده‌اند و مطمئنا وقتی برای اولین باری انیمیشن‌های مختلف وی را می‌بینید، زبان به تحسین نینتندو باز خواهید کرد. کنترل بازی نیز همانطور که گفته شد، فقط نیاز به یک دست دارد و شما با لمس کردن صفحه گوشی خود، پرش‌های ماریو را کنترل می‌کنید. هدف اصلی هر مرحله نیز به اتمام رساندن آن در کمترین زمان و با بیشترین سکه ممکن است. پرچم معروف ماریو نیز در انتهای هر مرحله وجود دارد و شما مانند بازی‌های قدیم این مجموعه، هرچه بیشتر بپرید و قسمت بالاتری از پرچم را بگیرید، امتیاز بیشتری به دست می‌آورید. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی سوپر ماریو ران با دیگر بازی‌های ماریو، نحوه مردن در بازی است. دیگر شما در بالای صفحه آیکونی با شکل قلب ندارید و به جای آن اگر به دشمنی برخورد کردید (درست است که ماریو با رسیدن به دشمنان از روی آنها می‌پرد، اما باز هم اگر کنترل خوبی نداشته باشید، شانس مردن توسط آنها وجود دارد) یا از فاصله‌ای افتادید، درون حبابی قرار می‌گیرید و به عقب بازگردانده می‌شوید. با لمس کردن حباب، آن حباب می‌ترکد و شما دوباره دقیقا از همانجایی که انتخاب کرده‌اید به بازی ادامه می‌دهید. با این حال در هر مرحله فقط دو بار می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و در صورت مرگ برای بار سوم، باید مرحله را دوباره از اول آغاز کنید. قارچ‌های معروف ماریو نیز در این بازی وجود دارند و شما با خوردن قارچ، جثه بزرگ‌تری پیدا می‌کنید و دقیقا مانند یک بازی کلاسیک ماریو، اگر قارچ خورده باشید، در برخورد با دشمنان، کشته نمی‌شوید و فقط جثه‌تان کوچک‌ می‌شود. 

نکته‌ای که بسیار در مورد بازی جلب توجه می‌کند، طراحی مراحل فوق‌العاده بازی است

اما نکته‌ای که ارزش تکرار مراحل World Tour را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، سکه‌های ویژه هستند. هر مرحله، دارای ۵ سکه صورتی است که در جاهای سختی قرار گرفته‌اند. با گرفتن هر ۵ عدد از این سکه‌ها، سکه‌هایی با رنگ بنفش در جاهای سخت‌تری پدیدار می‌شوند و اگر موفق شوید سکه‌های بنفش را هم به دست آورید، سری سوم سکه‌هایی با رنگ مشکی هستند که باز هم در جاهای سخت‌تری نسبت به سکه‌های بنفش در مرحله ظاهر می‌شوند. اگر تمام سکه‌های مشکی را در تمام مرحله‌های بازی به دست آورید، یک مرحله اضافه برای شما باز می‌شود. وجود این چالش، ارزش تکرار بازی را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد. البته اصلا فکر نکنید که به دست آوردن این سکه‌ها کار ساده‌ای است. نکته‌ای که بسیار در مورد بازی جلب توجه می‌کند، طراحی مراحل فوق‌العاده بازی است. این مورد زمانی توجه من را جلب کرد که به دنبال سکه‌های مشکی در مراحل بازی می‌گشتم. 

super Mario Run

از بخش اصلی بازی که بگذریم، به بخش Toad Rally می‌رسیم. این بخش در حقیقت بخش رقابتی بازی است. در این حالت، شما مرحله‌ای را در مقابل شبح یک حریف بازی می‌کنید. شبح حریف به این معنی است که لزوما دو نفری که در حال رقابت با همدیگر هستند، در آن واحد بازی را تجربه نمی‌کنند و نینتندو داده‌های بازیکنان را جمع‌آوری می‌کند و شما در حقیقت با داده‌های حریف به رقابت می‌پردازید. برای انجام هر مسابقه، شما نیاز به یک کوپن Toad Rally دارید که این کوپن‌ها را می‌توانید با انجام مراحل World Tour به دست بیاورید. پس از وارد شدن به این بخش، باید در مدت زمان محدودی سعی کنید تا بیشترین سکه را به دست بیاورید. علاوه بر جمع‌آوری سکه، با انجام حرکات نمایشی و کشتن دشمنان و پرش‌های مختلف، می‌توانید امتیازات بیشتری به دست آورید. این امتیازات در پایان هر رقابت جمع زده می‌شوند و با امتیاز حریف مقایسه می‌شوند. اگر شما برنده باشید، به نسبت به عملکردتان، تعدادی طرفدار در قالب Toad (وزغ‌های دوست‌داشتنی با کلاه قارچ!) به دست می‌آورید. این طرفداران جدید، به قلمرو پادشاهی شما (Kingdom) اضافه می‌شوند. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که خب، این Toadها چه تاثیری در گیم‌پلی بازی دارد؟ اینجا است که به بخش سوم بازی یعنی Kingodm Builder می‌رسیم. 

Kingdom Builder در سوپر ماریو ران، حکم پایگاه اصلی شما را ایفا می‌کند. شما با به دست آوردن سکه در بازی، می‌توانید آیتم‌های مختلفی را خریداری کنید و قلمرو خود را گسترش دهید. اما این تمام کاربرد این بخش نیست زیرا شما در این بخش می‌توانید شخصیت‌های دیگری را از دنیای ماریو برای بازی خود آزاد کنید. در کل شش شخصیت قابل بازی در Super Mario Run وجود دارند. ماریو، پرنسس پیچ، تود، یوشی، لوییجی و تودت، ۶ شخصیت قابل بازی هستند. ماریو که از همان ابتدا در دسترس است. تود را نیز می‌توانید با متصل کردن حساب نینتندوی خود به بازی، آزاد کنید. پرنسس پیچ نیز با اتمام بخش World Tour در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما برای آزاد کردن سه شخصیت باقیمانده، باید خانه‌های آنها را در قلمرو خود بسازید که این خانه‌ها نیازمند تعداد مشخصی Toad با رنگ‌های مختلف هستند. پس بنابراین برای آزاد کردن سه شخصیت باقیمانده، به دفعات به رقابت در بخش Toad Rally بازی بپردازید. 

Super Mario Run

Super Mario Run

بازی از لحاظ موسیقی و صداگذاری، یک ماریو کلاسیک محسوب می‌شود. تمام موسیقی‌های بازی و صدای شخصیت‌ها، هم‌راستا با بازی‌های دیگر این مجموعه ساخته شده است و محال است اگر چشمانتان را ببندید و فقط به صدای بازی گوش دهید، نتوانید تشخیص دهید که این بازی، یک بازی از مجموعه ماریو است.

نینتندو با سوپر ماریو ران، قدم اول را در بازی‌های موبایل، بسیار محکم برداشته است. ممکن است در ابتدا قیمت ۱۰ دلاری، مراحل کم و نیاز به اتصال دائمی به اینترنت، کمی توی ذوق بزند اما تجربه ماریو برروی گوشی موبایل، یکی از آرزوهای نه تنها عاشقان این لوله‌کش دوست‌داشتنی بلکه تمام دوست‌داران بازی‌های ویدیویی بود. ممکن است اگر صرفا بخواهید بازی را به اتمام برسانید، به زمانی کمتر از ۲ ساعت نیاز داشته باشید اما مراحل بازی ارزش تکرار بالایی دارند و این نکته را نیز توجه داشته باشید که شما می‌توانید هر کدام از این مراحل را با ۶ شخصیت مختلف به اتمام برسانید. در نهایت، اگر هیچ‌کدام از موارد بالا شما را به خرید بازی Super Mario Run ترغیب نکرد، به این نکته توجه کنید که برای اولین بار، ماریو در گوشی هوشمندتان و در جیبتان قرار خواهد گرفت و هر گاه بخواهید می‌توانید وارد یکی از نوستالژیک‌ترین دنیاهای بازی‌های ویدیویی شوید! فقط باید امید داشته باشیم که نینتندو، در آینده با عرضه بروزرسانی‌های جدیدی، مراحل بیشتری را به بازی اضافه کند.

دانلود Super Mario Run


منبع زومجی

Super Mario Run

نینتندو بالاخره با عرضه سوپر ماریو ران، این شخصیت محبوب را به دنیای بازی‌های موبایل وارد کرد. بازی‌ای که تمام و کمال حس یک بازی پلتفرمر ماریو را به گیمر القا می‌کند. انیمیشن‌های زیبا، طراحی مراحل فوق‌العاده، ارزش تکرار بالای مراحل داستانی و محتوای بسیار زیاد، این بازی را به یک بازی بسیار خوب پلتفرمر تبدیل کرده است. با اینکه بازی نکات منفی‌ای مانند مراحل داستانی کم، قیمت بالا و نیاز به اتصال دائمی به اینترنت دارد اما این نکته که Super Mario Run اولین بازی بزرگ نینتندو برروی پلتفرم موبایل است، این مورد را کمی توجیه می‌کند.
نادر امرایی

8

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی اعتیادآور
  • - انیمیشن‌های فوق‌العاده
  • - ارزش تکرار بالا
  • - محتوای اضافه بسیار زیاد
  • - ماریو برروی گوشی هوشمندتان!

نقاط ضعف

  • - کم بودن مراحل بخش World Tour
  • - قیمت گران در مقایسه با دیگر بازی‌های موبایل
  • - نیاز به اتصال دائم به اینترنت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده