// دوشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۲

گزارش باکس آفیس: Fantastic Beasts اکرانش را با طلسم سینماها آغاز کرد

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته باشید.

| | تماشا در یوتیوب

بالاخره روز موعد فرا رسید و «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them)، یکی از موردانتظارترین فیلم‌های امسال روی پرده‌ی سینماها رفت. پانزده سال بعد از اینکه اولین قسمت «هری پاتر» با رکوردشکنی سینماهای دنیا را درنوردید، کمپانی برادران وارنر در فصل تعطیلات امسال با «جانوران شگفت‌انگیز» وارد حالت پیش‌درآمدسازی شده و قصد دارد از طریق این مجموعه‌ی جدید که در همان دنیای جادویی جی‌.کی رولینگ جریان دارد، طرفداران بی‌شمار هری پاتر را پنج سال بعد از اتمام این سری از بی‌کاری دربیاورد و موتور پولسازی‌اش را دوباره به کار بیاندازد. البته با اینکه سروصدای زیادی پیرامون «جانوران شگفت‌انگیز» وجود داشت، اما فیلم این هفته اکرانش را با افتتاحیه‌ی نه چندان شگفت‌انگیزی آغاز کرد.

اولین اسپین‌آف سری «هری پاتر» اکران جمعه تا یکشنبه‌اش را با کسب ۷۵ میلیون دلار شروع کرد. به نظر تحلیلگران این رقم شاید برای یک فیلم معمولی رقم فوق‌العاده‌ای باشد، اما «جانوران شگفت‌انگیز» به عنوان اسپین‌آف مجموعه‌ی غول‌پیکر هری پاتر، آغازکننده‌ی یک مجموعه‌ی پنج قسمتی جدید و با توجه به شهرت ثابت‌شده‌ی دنیای جادویی جی‌.کی رولینگ اصلا یک فیلم معمولی نیست. پس، به نظر می‌رسد برادران وارنر انتظار چیزی بزرگ‌تر از ۷۵ میلیون دلار را داشتند. این رقم از این جهت فوق‌العاده نیست که افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی تمام هشت فیلم «هری پاتر» بالای ۷۷ میلیون دلار بوده است. این یعنی «جانوران شگفت‌انگیز» با وجود بهره بردن از نقدهای مثبت، اکران در سینماهای سه‌بعدی، سال‌ها تورم و ستاره‌اش ادی ردمین هنوز پایین‌ترین افتتاحیه‌ در میان فیلم‌های دنیای جادوگری رولینگ را دارد. اما اگر از تهیه‌کننده‌های فیلم هستید، نگران نباشید. چون بازارهای خارجی به کمک فیلم شتافته‌اند. «جانوران شگفت‌انگیز» تا حالا در سراسر دنیا ۲۱۸ میلیون دلار فروخته است. این رقم جلوتر از افتتاحیه‌ی جهانی ۱۸۸ میلیون دلاری «هری پاتر و جام آتش»، ۲۰۹ میلیون دلاری «هری پاتر و زندانی آزکابان» و ۲۰۸ میلیون دلاری «هابیت و برهوت اسماگ» قرار می‌گیرد. خیلی از این فیلم‌ها اکرانشان را با کسب چیزی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار تمام کردند. پس، می‌توان از همین حالا درآمد بالای ۶۰۰ میلیون دلاری «جانوران شگفت‌انگیز» را هم پیش‌بینی کرد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

خب، شاید بگویید چنین افتتاحیه‌ای چندان تعجب‌برانگیز هم نیست. چون در نام «جانوران شگفت‌انگیز» اصلا چیزی از «هری پاتر» دیده نمی‌شود که انتظار فروشی در حد و اندازه‌ی مجموعه‌ی اصلی را داشته باشیم. قبول، اما اگر به افتتاحیه‌‌ی دیگر پیش‌درآمدهای هم‌سطحِ «جانوران شگفت‌انگیز» نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که کماکان نمی‌توان «جانوران شگفت‌انگیز» را یک فیلم معمولی حساب کرد. مثلا افتتاحیه‌ی ۶۴ میلیون دلاری «جنگ ستارگان: تهدید شبح» (The Phantom Menace) در سال ۱۹۹۹، در جایگاه دوم بزرگ‌ترین افتتاحیه جمعه تا یکشنبه‌ی آن زمان قرار گرفت و افتتاحیه‌ی ۸۴ میلیون دلاری «هابیت: سفری غیرمنتظره» (Hobbit: An Unexpected Journey) در سال ۲۰۱۲ هم بیشتر از درآمد جمعه تا یکشنبه‌ی همه‌ی فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» بود. حتی ریبوت‌هایی مثل «بتمن آغاز می‌کند» (۴۸ میلیون دلار/رده‌ی دوم بهترین افتتاحیه در میان فیلم‌های بتمن در آن زمان)، «پیشتازان فضا» (۷۹ میلیون دلار/ خیلی بیشتر از آمار پیشتازان فضا‌های قبلی) یا «کازینو رویال» (۴۰ میلیون دلار/رده‌ی دوم بهترین افتتاحیه در میان فیلم‌های ۰۰۷) هم آمارهایی در حد و اندازه‌ یا بالاتر از مجموعه‌های قبلی خودشان داشتند.

دومین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته اما «مرز ۱۷ سالگی» (The Edge of Seventeen) است که در جایگاه هفتم چارت جای گرفت. این کمدی بزرگ‌سالانه‌ در زیرژانر دوران بلوغ کارش را با کسب ۴ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار آغاز کرد. این فیلم اگرچه از سوی منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های زیرژانر دوران بلوغ لقب گرفته است، اما در حد لیاقتش در گیشه مورد استقبال قرار نگرفته است. تحلیلگران فکر می‌کنند یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق همزمانی اکران آن با «جانوران شگفت‌انگیز» است. علاوه‌بر اینکه یک فیلم غیربلاک‌باستری و بدون قدرت ستاره‌ای توانایی رقابت با «جانوران شگفت‌انگیز» را ندارد، بلکه اسپین‌آف «هری پاتر» فیلمی است که خیلی در جذب زنان جوان و دختران نوجوان موفق بوده و مشخص است که بخش زیادی از مخاطبان «مرز ۱۷ سالگی» را از دستش قاپیده است. این در حالی است که این هفته اکران «موآنا» (Moana) که آن هم یک انیمیشن دخترپسند است آغاز می‌شود. بنابراین سوال بهتر این است که چرا کمپانی اس.تی‌.ایکس، فیلمش را همزمان با این اینها اکران کرده است؟ شاید تهیه‌کنندگان فکر می‌کردند که «جانوران شگفت‌انگیز» فقط مورد استقبال طرفداران «هری پاتر» قرار می‌گیرد و دیگر مخاطبان را دست‌نخورده رها می‌کند که این‌طور نشده است. با این حال انتظار می‌رود تبلیغات دهان به دهان قوی فیلم کمکش کند تا حداقل بتواند تا آخر ماه مجموع درآمدش را به ۲۰ میلیون دلار برساند.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

سومین اکران گسترده‌ی جدید این هفته «براش خون بریز» (Bleed for This) است که در جایگاه هشتم جدول قرار گرفت. این درام ورزشی زندگینامه‌ای با بازی مایلز تلر موفق به کسب فقط ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار دلار شد. نقدهای این فیلم نسبتا خوب است و منتقدان بیشتر از هرچیزی بازی میخکوب‌کننده‌ی مایلز تلر را ستایش کرده‌اند. بعد از فیلم ورزشی/زندگینامه‌ای «دست‌های سنگی» (Hands of Stone) که مدتی پیش کارش را با یک و نیم میلیون دلار آغاز کرد و با کسب حدود ۵ میلیون دلار به پایان رساند، به نظر می‌رسد هالیوود تا مدتی باید بی‌خیال ساختن فیلم‌های بوکس‌محوری شود که خبری از راکی بالبوآ در آنها نیست.

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول با «دکتر استرنج» (Doctor Strange) شروع می‌کنیم. صدرنشین دیروزِ جدول، این هفته با کسب ۱۷ میلیون و ۶۷۶ هزار دلار به رده‌ی دوم جدول سقوط کرد. این یعنی فیلم نسبت به هفته‌ی قبل با افت فروش بسیار شدید ۵۹ درصدی مواجه شده است. بعد از افت فروش ۶۱ درصدی «ثور: دنیای تاریک» در هفته‌ی سومش، این بدترین افت فروش در میان فیلم‌های دنیای سینمایی مارول حساب می‌شود. به نظر می‌رسد این هفته به اندازه‌ی کافی برای دوتا فیلم جادوگری جا نبوده و باید یکی قربانی آن یکی می‌شده است. با تمام اینها، جدیدترین ساخته‌ی مارول بعد از ۱۷ روزی که از اکرانش می‌گذرد، ۱۸۱ و نیم میلیون دلار فروخته است. پس به نظر می‌رسد فیلم احتمالا اکرانش را نزدیک به درآمد ۲۰۶ میلیون دلاری «ثور: دنیای تاریک» یا ۲۵۹ میلیون دلاری «کاپیتان امریکا: سرباز زمستان» به پایان خواهد رساند. «دکتر استرنج» بعد از سه هفته ۱۰۲ میلیون هم در بازار چین فروخته و این‌طوری مجموع فروش جهانی‌اش را به ۵۷۲ میلیون دلار رسانده است. این یعنی فیلم دارد به شکستن رکورد ۵۸۵ میلیون دلاری «مرد آهنی» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تکی مارول که به داستان ریشه‌ای یک ابرقهرمان می‌پردازد، نزدیک می‌شود.

انیمیشن «ترول‌ها» (Trolls) در کنار «دکتر استرنج» یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که در هفته‌ی سومش به خاطر اکران «جانوران شگفت‌انگیز» با افت فروش شدیدی روبه‌رو شد و ۵۰ درصد سقوط کرد. این کمدی موزیکال ۱۷ و نیم میلیون دلار کسب کرد و از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کرد و مجموع درآمد ۱۷ روزه‌‌اش را به ۱۱۶ میلیون دلار رساند. در جایگاه پنجم چارت اما فیلم کمدی «نزدیک کریسمس» (Almost Charismas) قرار دارد که در دومین هفته‌ی اکرانش ۷ میلیون دلار فروخت و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۲۵ میلیون دلار رساند.

Doctor Strange

«ستیغ‌ اره‌ای» (Hacksaw Ridge)، آخرین فیلم مل گیبسون نیز در سومین هفته‌ی اکران، ۶ میلیون و ۷۵ هزار دلار فروخت. فروش خیلی خوبی با توجه به استانداردهای این هفته که درآمد ۱۷ روزه‌ی این فیلم را به ۴۲ میلیون و ۸۵۴ هزار دلار می‌رساند. حتی «حسابدار» (The Accountant) هم در ششمین هفته‌ی اکرانش با ۵۲ درصد افت فروش مواجه شد و با کسب ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار به مجموع فروش خانگی ۸۱ میلیون دلار دست پیدا کرد. کمپانی A24 تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌ی درام «مهتاب» (Moonlight) را به ۶۵۰ عدد اضافه کرد و به این ترتیب با تجربه‌ی ۲۵ درصد رشد فروش، ۱ میلیون و ۵۸۳ هزار دلار کسب کرد. ساخته‌ی بری جنکینز که یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های امسال بوده است تاکنون ۶ میلیون و ۷۳۹ هزار دلار در خانه فروخته است. این در حالی بود که کمپانی فوکس فیچرز هم تعداد سینماهای درام «لاوینگ» (Loving) را به ۱۳۷ سالن افزایش داد و با تجربه‌ی ۶۶ درصد رشد فروش، ۸۵۴ هزار دلار کسب کرد. این فیلم تاکنون یک میلیون و ۷۳۷ هزار دلار کسب کرده است.

در پایان لازم به ذکر است که سونی این هفته تعداد سینماهای درام جنگی «پیاده‌روی بین دو نیمه‌ی طولانی بیلی لین» (Billy Lynn's Long Halftime Walk) را به یک هزار و صد عدد گسترش داد. جدیدترین ساخته‌ی انگ لی هفته‌ی پیش فقط در دو سینمایی که با قابلیت‌های ویژه‌ای (رزولوشن 4K/فرمت سه‌بعدی/۱۲۰ فریم در ثانیه) که این کارگردان برای نمایش فیلمش در نظر گرفته بود اکران شد و این هفته اکران نسخه‌ی عادی فیلم در بقیه‌ی نقاط کشور آغاز شده است. درست مثل «قدم زدن» (The Walk) که سال پیش با تاکید بر روی تماشای آن در سینماهای آیمکس تبلیغات شده بود، محصول جدید سونی اما با نقدهای ضد و نقیضی روبه‌رو شده است و به نظر نمی‌رسد تماشای آن در بهترین حالت ارزشش را داشته باشد. اما مشکل اصلی «بیلی لین» این است که با وجود افزایش تعداد سینماهایش، فقط ۹۳۰ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به یک میلیون و ۸۶ هزار دلار رساند. خبر خوب اما این است که فیلم تاکنون فقط ۱۹ میلیون دلار از بازار چین کسب کرده است. ولی در هفته‌ی دوم اکرانش در این کشور با ۷۰ درصد افت فروش مواجه شد و به نظر نمی‌رسد بتواند به بزرگی این رقم بیافزاید.

راستی در خبر شگفت‌انگیز هفته، انیمیشن «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (The Secret Life of Pets) این هفته به مجموع فروش جهانی ۸۷۳ و نیم میلیون دلار دست پیدا کرد و این‌گونه از درآمد جهانی ۸۷۳ میلیون دلاری «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» عبور کرد. این یعنی «زندگی مخفی حیوانات خانگی» هم‌اکنون در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین فیلم سال قرار دارد. نکته‌ی جالب ماجرا این است که اگر «کتاب جنگل» را کم و بیش به عنوان یک انیمیشن قبول کنیم، این یعنی چهارتا از پنج فیلم برتر سال را کارتون‌ها تشکیل می‌دهند. پرفروش‌ترین فیلم سال هم که کماکان «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Fantastic Beasts and Where To Find Them۷۵ میلیون دلار
۲Doctor Strange۱۷/۶ میلیون دلار
۳Trolls۱۷/۵ میلیون دلار
۴Arrival۱۱/۸ میلیون دلار
۵Almost Christmas۷ میلیون دلار
۶Hacksaw Ridge۶/۷ میلیون دلار
۷The Edge of Seventeen۴/۸ میلیون دلار
۸Bleed for This۲/۳ میلیون دلار
۹The Accountant۲/۱ میلیون دلار
۱۰Shut In۱/۶ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها

Fantastic Beasts and Where to Find Them

جدیدترین فیلم از دنیای «هری پاتر» که حدود ۷۰ سال قبل از به دنیا آمدن پسری که زنده ماند، جریان دارد، به نیوت اسکمندر (ادی ردمین) می‌پردازد. او متخصص جانوران جادویی است و به تازگی سفرش در سرتاسر دنیا برای جمع‌آوری و بررسی یک سری از این جانوران را به پایان رسانده است. او برای مدتی کوتاه در نیویورک توقف می‌کند و در همین جریان است که بر اثر اشتباه یک آدم غیرجادوگر، کیف حامل موجودات جادویی او باز می‌شود و آنها فرار می‌کنند. حالا او در شلوغی نیوریوک دهه‌ی ۱۹۲۰ باید دربه‌در به دنبال این جانوران شگفت‌انگیز بگردد. «جانوران شگفت‌انگیز» به عنوان پیش‌درآمد یک مجموعه‌ی غول‌پیکر با نظر نسبتا مثبت منتقدان روبه‌رو شده است، اما بسیاری از آنها اعتقاد دارند که بزرگ‌ترین مشکل فیلم، تمرکز بیش از اندازه‌اش روی زمینه‌چینی آینده‌ی این سری است. چون حتما خبر دارید که به احتمال زیاد این فیلم آغازی بر یک مجموعه‌ی پنج قسمتی است.

منتقد ایندی‌وایر که از فیلم خیلی راضی است در نقدش می‌نویسد: «فیلم‌های "پاتر" آن‌قدر خوب متصور شده بودند که حاوی قابلیت‌های بی‌پایانی برای داستان‌های جدید هستند و "جانوران شگفت‌انگیز" هم از این ویژگی نهایت استفاده را می‌کند و به جای تکرار فرمول قدیمی، سعی می‌کند آن را صیقل داده و به غنایش بیفزاید». نویسنده‌ی سن‌ فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را دوست دارد می‌آورد: «"جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها" نه همان‌طور که بسیاری از طرفداران امید داشتند، یک شگفتی جدید است و نه فاجعه‌ای در حد و اندازه‌ی "هابیت" پیتر جکسون که عده‌ای از آن می‌ترسیدند. این فیلم قدم اول محکمی به درون دنیای جادویی‌ای است که می‌شناختیم. سرگرمی مفرحی برای عموم مردم که ترجیح می‌دهند جلوتر از موعد از مقصدشان خبر داشته باشند». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده درباره‌ی موفقیت تجاری فیلم‌های «هری پاتر» و تاثیر آنها بر ساخت این فیلم می‌نویسد: «اگرچه بدون شک سودآوری هدف اصلی ساخت این فیلم بوده است، اما حداقل سازندگان در این میان چیزی سرگرم‌کننده ساخته‌اند». منتقد وال‌استریت ژورنال که از فیلم چندان راضی نیست می‌نویسد: «همه‌ی ما می‌توانیم در زندگی‌مان از جادوی بیشتری بهره ببریم و این وعده به‌طرز دل‌انگیزی در آغاز برآورده می‌شود، اما در ادامه جانوران عجیب و غریب از نژاد دیجیتالی نمی‌توانند به تنهایی داستانی که چیزی به جز چندتا صحنه برای زمینه‌چینی دنباله‌ها نیست را سرپا نگه دارند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۵ است.

 

مرز ۱۷ سالگی

The Edge of Seventeen

یکی دیگر از آن کمدی رومانتیک‌های دوران بلوغ. اما از نوع خوبش. همه می‌دانند که بزرگ شدن چقدر سخت می‌تواند باشد و چنین چیزی درباره‌ی ندین (هیلی استاینفلد) که در اوج دوران بلوغ به سر می‌برد هم صدق می‌کند. به تازگی برادر بزرگ‌تر ندین با بهترین دوستش کریستا، همراه شده است و این باعث شده تا ندین بیشتر از همیشه احساس تنهایی کند. اما دوستی غیرمنتظره‌ی او با پسر بافکر و متفاوتی او را امیدوار می‌کند که زندگی ممکن است آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد، مزخرف نباشد.

منتقد لس آنجلس تایمز که خیلی فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «"مرز ۱۷ سالگی" که توسط کلی فریمون کرگِ تازه‌کار و بااستعداد نوشته و کارگردانی شده و از هنرنمایی درجه‌یک هیلی استاینفلد بهره برده است، یکی از آن فیلم‌های کمیابِ دوران بلوغ است که به جای تکرار گذشته‌ها، بازآفرینی گذشته‌ها است. این فیلم از ابتدا تا پایان به‌طرز عجیبی اثر هوشمندانه، بامزه و عمیقی است». میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل می‌آورد: «اگرچه "مرز ۱۷ سالگی" همان‌طور که قولش را می‌دهد حسابی خنده‌دار است، اما همزمان قالبا جدی است و لیاقت یک‌عالمه احترام و توجه هم دارد. این فیلم خیلی با آثار معمول این زیرژانر فاصله دارد و خیلی بهتر از آنهاست». جیمز براردینلی که سه و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «حتی برای یک فیلمساز کهنه‌کار هم بررسی دنیای حساس و پیچیده‌ی ندین می‌تواند یک چالش باشد، اما بااینکه کرگ قبلا تجربه‌ی کارگردانی فیلم بلند نداشته است، اما این چالش را از پیش رو برمی‌دارد و یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر در سال‌های اخیر را تقدیم ما می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۷ است.

 گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع Box Office Mojo
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده