// سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

گزارش باکس آفیس: فیلم علمی‌-تخیلی Arrival منتقدان و تماشاگران را به وجد آورد

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های روز دنیا باشید.

|  | تماشا در یوتیوب

بالاخره فیلمی که واقعا می‌خواهیم در گیشه به موفقیت برسد و بالاخره فیلمی که بدون هیچ هایپ و انتظاری پوشالی، نمی‌توانیم برای تماشای آن صبر کنیم. منظورم از این فیلم، «ورود» (Arrival) است که این هفته به عنوان مهم‌ترین تازه‌اکران جدول ۲۴ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه‌ی سه‌ روزه‌اش فروخت و در رده‌ی سوم چارت قرار گرفت. این فیلم که توسط کمپانی پارامونت با مبلغ ۲۰ میلیون دلار خریده شده، بعد از افتتاحیه‌ی سه روزه‌ی ۳۴ میلیون دلاری «افسون‌شده» (Enchanted)، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌ی کارنامه‌ی ایمی آدامز قرار می‌گیرد. اما دلیل اصلی هیجان‌‌زده بودن ما برای این فیلم کارگردانش دنیس ویلنوو است. «ورود» جلوتر از افتتاحیه‌ی ۲۰ میلیون دلاری «محبوسان» (The Prisoners)، بهترین افتتاحیه‌ی این کارگردان هم محسوب می‌شود.

اگر قبل از این شک داشتیم، این موضوع ثابت می‌کند که ظاهرا ویلنوو علاوه‌بر سینماروهای حرفه‌ای و مستقل‌دوست‌ها، در گیشه و در میان عموم مردم هم به نام قابل‌توجه و شناخته‌شده‌ای تبدیل شده است. باید هم این‌طور باشد. چون ویلنوو تاکنون کارگردانی بوده که همیشه فیلم‌های ستاره‌محور و بزرگ‌سالانه‌ای را عرضه می‌کرده که کیفیت بالایی داشته‌اند و نه تنها عمیق هستند، بلکه از لحاظ سرگرمی هم تماشاگران را دست خالی بدرقه نمی‌کنند. حالا نکته‌ی جالب‌توجه‌ی ماجرا این است که پروژه‌ی بعدی ویلنووی مشهور با یک برند مشهورتر است: «بلید رانر ۲۰۴۹». باید دید ترکیب نام این کارگردان با این فیلم کلاسیک چه غوغایی در باکس آفیس ایجاد می‌کند.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

«ورود» که در زیرژانر «تهاجم بیگانگان» قرار می‌گیر‌د به جز ایمی آدامز، جرمی رنر و فارست وایتکر را هم به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد. فیلم برخلاف خلاصه‌ی داستانی‌اش که خبر از حمله‌ی بیگانگان فضایی می‌دهد، اصلا یک اکشن بلاک‌باستری نیست و در عوض بسیار دیالوگ‌محور است و حال‌و‌هوای حزن‌انگیزی دارد. «ورود» همچنین یکی از آن فیلم‌هایی است که استودیوی پارامونت بیشتر از اینها باید به قرار دادن آنها در برنامه‌ی اکرانش توجه کند. هم‌اکنون تحلیلگران فکر می‌کنند، پیش‌بینی آینده‌ی فیلم سخت است. چون اگرچه با فیلم قوی‌ای طرفیم، اما در طول دو ماه آینده فیلم‌های باکیفیتِ بزرگ‌سالانه‌ی زیادی عرضه می‌شوند. اما بگذارید خوش‌بین بوده و امیدوار باشیم که «ورود» با توجه به امتیاز ۹۳‌اش بر روی سایت راتن‌تومیتوز به درآمد رضایت‌بخشی دست پیدا کند.

اگر فیلم در حد «محبوسان»، «دختری در قطار» (The Girl on the Train) و «دیپ‌واتر هورایزن» (ِDeepwater Horizon) بفروشد و موفق به کسب نامزدی در فصل جوایز نشود، درآمد خانگی ۷۱ میلیون دلاری آن قابل‌پیش‌بینی است، اما اگر ایمی آدامز بتواند نامزدی بهترین بازیگر زن اسکار را به دست بیاورد یا اسم فیلم جزو یکی از نامزدهای بهترین فیلم قرار بگیرد، در آن صورت با داستان کاملا متفاوتی سروکار خواهیم داشت. در غیر این صورت، همین الانش هم پارامونت با این فیلم بُرد خوبی کرده است و باید آنها را تحسین کرد که فیلم را فقط به عنوان یک علمی‌-تخیلی عامه‌پسند معرفی کردند و پیچ و تاب‌های داستانی آن را لو ندادند. بعد از «سیکاریو» با حضور امیلی بلانت که با بودجه‌ی ۳۰ میلیون دلاری‌اش، ۸۳ میلیون دلار در دنیا فروخت، این دومین فیلم استودیویی ویلنوو با یک ستاره‌ی زن است و احتمالا این فیلم هم مثل قبلی به خاطر داشتن بازیگر اصلی زن به جای مرد درآمد بیشتری خواهد داشت.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

منهای موفقیت آنها با «شماره‌ی ۱۰ جاده‌ی کلاورفیلد» (Ten Cloverfield Lane)، پارامونت روزهای بدی را در یکی-دو ماه اخیر تجربه کرده است. اما تحلیلگران امیدوارند «ورود» به علاوه‌ی عملکرد نسبتا مناسب «جک ریچر: هرگز برنگرد» (Jack Reacher: Never Go Back) آنها را در مسیر بهتری قرار دهد. مسیری که هم در آن مجموعه‌هایی مثل «ترنسفورمرها» و «ماموریت غیرممکن» وجود دارد، هم بازسازی پرسروصدایی مثل «شبح درون پوسته» (Ghost in the Shell) و هم فیلم‌های کوچک‌تری مثل «سکوت» (Silence) مارتین اسکورسیزی و «حصارها» (Fences) دنزل واشنگتون. این‌طوری پارامونت می‌تواند همان استودیوی بزرگی باشد که فقط به مجموعه‌هایش تکیه نمی‌کند و می‌تواند تماشاگرانش را با فیلم‌های هنری هم غافلگیر کند.

دومین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته درام/کمدی «تقریبا کریسمس» (Almost Chrismas) است که ۱۵/۵۶ میلیون دلار به دست آورد. این فیلم که چیزی حدود ۱۷ میلیون دلار خرج ساختش شده، یک پیروزی دیگر برای ویل پکر، تهیه‌کننده‌ی آن محسوب می‌شود. ویل پکر در طول دهه‌ی گذشته به خاطر سرمایه‌گذاری روی کمدی‌ها و درام‌های زیادی با تمرکز روی جذب مخاطبان آفریقایی-امریکایی ثروتمند شده است!

اما شاید ناامیدکننده‌ترین اکران این هفته «حبس‌شده» (Shut In) محصول یوروپاکورپ باشد که نوآمی واتس و جیکوب ترمبلی (بازیگر کودک فیلم «اتاق») را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد. امتیاز این فیلم برروی سایت راتن‌تومیتوز صفر از ۱۰۰ است و تعجب‌برانگیز هم نیست که فیلم با وجود اکران در بیش از دو هزار سینما، فقط ۳/۷ میلیون دلار فروخته است. حالا که این فیلم به یک ضدحال تمام‌عیار تبدیل شده، بهتر است وقت‌مان را به جای آن سر صحبت کردن درباره‌ی اکران‌های بعدی یوروپاکورپ صرف کنیم: ببینم نظرتان درباره‌ی تریلر سیاسی «خانم اسلون» (Miss Sloane) با بازی چسیکا چستین و اولین تریلر «والرین و شهر هزار سیاره» (Valerian and the City of Thousand Planets) چیه؟!

Doctor Strange IMAX Poster

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول با آخرین اثر استودیوی مارول آغاز می‌کنیم: «دکتر استرنج» از نقدهای قوی، سروصدای زیاد و تعطیلی روز جمعه نهایت استفاده را کرد تا با تجربه‌ی فقط ۴۹ درصد افت فروش، ۴۳ میلیون دلار به جیب بزند. این رقم مجموع درآمد خانگی این فیلم را بعد از ۱۰ روز به فراتر از ۱۵۳ میلیون دلار می‌رساند. «دکتر استرنج» بعد از قسمت اول «مرد آهنی» سریع‌ترین عملکرد را در بین فیلم‌های تکی مارول در رسیدن به ۱۵۰ میلیون دلار درآمد خانگی داشته است. همچنین افت فروش ۴۹ درصدی «دکتر استرنج» در هفته‌ی دومش، در میان ۱۰ فیلم اخیر مارول در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. «دکتر استرنج» همچنین ۶۰ میلیون دلار هم از بازارهای بین‌المللی کسب کرد که مجموع درآمد خارجی این فیلم را به ۳۳۹ میلیون دلار رساند. فروش کلی «دکتر استرنج» در سرتاسر دنیا فقط کمی تا رد کردن از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فاصله دارد.

نکته‌ی بعدی درباره‌ی فروش «دکتر استرنج» این است که کمپانی دیزنی این هفته موفق شد رکورد خودش در باکس آفیس خانگی را با رسیدن به رقم دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بکشند. رکورد قبلی آنها رسیدن به مجموع درآمد دو میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ بود.  این در حالی است که هنوز دوتا از غول‌های دیزنی، یعنی انیمیشن «موآنا» (Moana) و «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (Rouge One: A Star Wars Story) عرضه نشدند. فیلم‌هایی که بی‌بروبرگرد جیب‌های والت دیزنی در سال ۲۰۱۶ رو سنگین‌تر خواهند کرد. اگر فیلم از اینجا به بعد در حد «ثور» ظاهر شود، درآمد خانگی ۲۳۳ میلیون دلار تضمین شده است و اگر در حد «مرد آهنی» عمل کند، شانس رسیدن به ۲۷۵ میلیون دلار را نیز دارد. البته که مثل همه‌ی فیلم‌های این جدول جادوگر اعظم هفته‌ی بعد باید با جادوگران «جانواران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» درگیر شود، اما اگر بتواند از این چالش جان سالم به در ببرد ممکن است شانس این را داشته باشد که در میان ۱۴ فیلم مارول، به پنجمین فیلم پرفروش این کمپانی تبدیل شود.

انیمیشن «ترول‌ها» (Trolls) در دومین هفته‌ی اکرانش ۳۵ میلیون دلار دیگر کسب کرد که ۲۴ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۴۶ میلیون دلاریش محسوب می‌شود. پس، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد انیمیشن‌های دریم‌وورکس سابقه‌ی بلند و بالایی در دوام آوردن در رده‌های بالای جدول دارند و به نظر می‌رسد چنین چیزی درباره‌ی «ترول‌ها» هم صدق می‌کند. این کمدی موزیکال بعد از ۱۰ روز ۹۰ میلیون دلار در امریکای شمالی کسب کرده است. هرچند هفته‌ی بعد با آغاز اکران «جانواران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» و همچنین انیمیشن بعدی دیزنی یعنی «موآنا» در پایان ماه، رقابت برای «ترول‌ها» خیلی سخت می‌شود و باید دید می‌تواند در شرایط بد خودش را تا کریسمس در جدول نگه دارد یا نه.

«ستیغ اره‌ای» (The Hacksaw Ridge)، جدیدترین فیلم مل گیبسون در دومین هفته‌ی نمایشش که مصادف با روز یادبود کهنه‌سربازان در امریکا بود به‌طرز قابل‌درکی عملکرد خیلی خوبی داشت و ۱۰ میلیون و ۷۷۵ هزار دلار به درآمدش اضافه کرد. به این ترتیب فروش این درام جنگی بعد از ۱۰ روز به رقم ۳۲ میلیون دلار می‌رسد. این رقم قابل‌قبولی است. مخصوصا با توجه به اینکه احتمال نامزدی فیلم در اسکار هم می‌رود که می‌تواند به استقبال بیشتر از آن کمک کند.

«دوزخ» (Inferno)، جدیدترین فیلم تام هنکس در سومین هفته‌ی اکرانش به کسب ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار رضایت داد، به سقوط آزادش ادامه داد و در رده‌ی دهم جدول جای گرفت. مجموع درآمد ۱۷ روزه‌ی این فیلم ۳۱ میلیون و ۵۸۲ هزار دلار است. این فیلم که ۷۵ میلیون دلار خرج ساختش شده، شاید ضعیف‌ترین عملکرد را در مقایسه با دو فیلم قبلی داشته باشد، اما هنوز در دنیا ۲۰۰ میلیون دلار فروخته است. در مقایسه «کد داوینچی» در پایان دوره‌ی اکرانش ۷۵۸ میلیون دلار کسب کرده بود.

تام کروز، دیگر ستاره‌ی این روزها با اکشن «جک ریچر: هرگز برنگرد» در چهارمین هفته‌ی نمایشش ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار کسب کرد و در جایگاه نهم جدول قرار گرفت. این یعنی آخرین فیلم تام کروز که ۶۰ میلیون خرج ساختش شده، تا حالا ۵۴ میلیون دلار در خانه فروخته و به مجموع درآمد جهانی ۱۲۷ و نیم میلیون دلار دست پیدا کرده است. اما هرچه تام هنکس و تام کروز ناامیدکننده ظاهر شده‌اند، بن افلک با «حسابدار» (The Accountant) عملکرد عالی داشته است. جدیدترین فیلم بتمن جدید سینما در پنجمین هفته‌ی اکرانش دوام خیلی خوبی را تجربه کرد و فقط با تجربه‌ی ۲۲ درصد افت فروش نسبت به هفته قبل، چهار میلیون و ۵۷۰ میلیون دلار به جیب زد. تا اینجای کار «حسابدار» با بودجه‌ی ۴۴ میلیون دلار، بیش از ۷۷ میلیون دلار در خانه و ۱۲۸ میلیون دلار از سرتاسر جهان در بانک دارد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Doctor Strange۴۳ میلیون دلار
۲Trolls۳۵ میلیون دلار
۳Arrival۲۴ میلیون دلار
۴Almost Christmas۱۵/۵ میلیون دلار
۵Hacksaw Ridge۱۰/۷ میلیون دلار
۶The Accountant۴/۵ میلیون دلار
۷Shut In۳/۷ میلیون دلار
۸Boo! A Madea Halloween۳/۵ میلیون دلار
۹Jack Reacher: Never Go Back۳/۳ میلیون دلار
۱۰Inferno۳/۲ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

ورود

Arrival

یک نفر باید چقدر خوش‌شانس باشد که مجبور نباشد بیش از یک سال برای فیلم بعدی کارگردان موردعلاقه‌اش صبر کند؟! دنیس ویلنوو بعد از «سیکاریو» که در مناطق مرگبار مرزی امریکا و مکزیک جریان داشت، این‌بار سراغ داستان قدیمی تهاجم بیگانگان فضایی به زمین رفته است. «ورود» که براساس کتابی به اسم «داستان زندگی تو» به قلم تد چیانگ است اما در دسته فیلم‌های تیروطایفه‌ی «روز استقلال» قرار نمی‌گیرد. در عوض منتقدان آن را فیلمی توصیف کرده‌اند که اگرچه ایده‌ی اولیه‌ی بسیار آشنایی دارد، اما از زاویه‌ی بسیار غیرمنتظره‌ای آن را بررسی می‌کند. فیلم درباره‌ی متخصص زبانی به اسم لویس بنکس (ایمی آدامز) است که به تیمی که برای ارتباط برقرار کردن با بیگانگان فضایی‌ای که به تازگی در سرتاسر زمین پیدار شده‌اند انتخاب می‌شود.

کنت توران از لس‌آنجلس‌تایمز که فیلم را خیلی دوست داشته می‌نویسد: «"ورود" فیلمِ آدامز است. نمایشی از قابلیت‌های او در ترکیب آرام و تاثیرگذار هوش، همذات‌پنداری و تجربه». منتقد سن فرانسیسکو کرانیکل که خیلی از فیلم راضی است می‌آورد: «"ورود" به عنوان یک سرگرمی جریان اصلی کار می‌کند، اما شامل ویژگی‌های علمی‌تخیلی‌های هنری دوران "۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی" و "دویدن بی‌صدا" می‌شود. ستاره‌های هالیوودی دارد، اما تمام تلاشش را کرده تا از زرق‌و‌برق غیرلازم آنها کم کند. فیلم ساختار کاملی دارد، اما همه‌چیز را به حدی برای برداشت‌های تماشاگران باز می‌گذارد تا در راه بازگشت به خانه و فراتر از آن موضوعات زیادی برای گفتگو داشته باشید». جیمز برایردینلی از ریل‌ویوز که چهار ستاره به فیلم داده می‌آورد: «اگرچه "ورود" درباره‌ی اولین تماس با موجودات فرازمینی است، اما فیلم بیشتر از ساکنان دنیایی دیگر، درباره‌ی زندگی انسان‌هاست. این فیلم حقیقتا تاثیرگذاری است و بدون شک یکی از بهترین‌های ۲۰۱۶». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۱ است.

حبس‌شده

Shut In

«حبس‌شده» درباره‌ی روانشناس کودکی است که بعد از فاجعه‌ای همسرش را از دست می‌دهد و به تنهایی در مناطق روستایی ایالت نیوانگلند همراه با پسرخوانده‌اش که بر اثر همان فاجعه کاملا فلج شده است زندگی می‌کند. یک روز پسر جوانی که یکی از بیمارهای اوست گم می‌شود و دیگر خبری از او نمی‌شود. روانشناس قصه‌ی ما به این نتیجه می‌رسد که روح بیمارش، او و پسرش را تسخیر کرده است و این آغازی است بر فیلمی که منتقدان آن را کلکسیونی از ترس‌های ناگهانی خجالت‌آور و کلیشه‌های داستانی نخ‌نماشده توصیف کرده‌اند!

منتقد سایت راجر ایبرت که از فیلم متنفر است می‌نویسد: «این یکی از آن فیلم‌های سرهم‌بندی‌شده‌‌ای است که بیشتر از جیغ‌، خمیازه‌آور است. البته حداقل تا پرده‌ی نهایی فیلم که بدون شک صدای خنده‌های‌‌تان از شدت ناباوری جای خمیازه‌ها را می‌گیرد». نویسنده سایت لس‌آنجلس‌تایمز در یادداشتش می‌آورد: «"حبس‌شده" بر روی صحنه‌های رویاوار قلابی، جامپ اسکرها و تصمیمات غیرطبیعی کاراکترهایش برای تولید تنش تکیه می‌کند. فیلم پیچ‌های داستانی زیادی دارد، اما هیچ‌کدام از آنها غافلگیرکننده نیستند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۲۴ است.

 گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع boxofficemojo
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده