نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

راهنمای خرید کامپیوتر با بودجه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان - آبان ٩۵

اگر قصد خرید و انتخاب بهترین قطعاتِ مناسب برای سیستمی با بودجه‌ی محدود را دارید، با راهنمای زومجی همراه باشید.

خرید قطعات و سخت افزار مناسب، همیشه یکی از دغدغه‌های کاربران در بازارِ سنتی ایران است که اطلاع‌رسانی در آن به نحوِ مطلوبی صورت نمی‌گیرد و معمولا قیمت قطعه به تنهایی اولین و شاید تنهاترین معیار برای خرید در نظر گرفته می‌شود. قیمت‌های متفاوت و حتی قطعات شبیه‌سازی شده از اصل هم به این وضعیتِ نامطلوب دامن می‌زند و بسیاری از کاربران را گرفتارِ خریدِ قطعاتِ تقلبی، بی‌کیفیت یا ناسازگار با هم می‌کند.

در این سری مقالات سعی می‌کنیم جدیدترین محصولات سخت افزاری کامپیوترهای شخصی را معرفی کنیم و مناسب‌ترین‌ها را با توجه به قیمت و رده فروش بازار مطابق با معیار جهانی و همچنین وجود آنها در بازار داخلی پیشنهاد دهیم. به همه کاربران و مخاطبان خود توصیه می‌کنیم تا قبل از مراجعه به بازار یا سایت‌های فروش آنلاین، این راهنما را به دقت مطالعه و پویش کنند تا بتوانند مناسب با کاربرد و بودجه خود آگاهانه عمل کنند. در این سلسله مقالات چهار سیستمِ مختلف از سیستم‌های پی‌سی با کارکردهای متداول را معرفی و چگونگی انتخاب قطعات را تشریح خواهیم کرد. توجه داشته باشید که قیمت‌ها بر اساس نرخ روز بازار بورس لوازم رایانه در تهران محاسبه شده و صرفا جنبه‌ی اطلاع رسانی دارد.

سیستم با بودجه‌ی محدود (راندمان قابل قبول - مناسب برای کاربری روزمره- چندرسانه‌ای با کیفیت بالا- بازی‌های بسیار سبک یا قدیمی)

کاربری

از این سیستم نمی‌توان انتظار بالایی داشت، اگر دیدن فیلم‌هایی با کیفیت بالا، گشت و گذار در اینترنت، کار با ایمیل یا ویرایش و کار با اسناد مدنظر شما باشد این سیستم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. البته این خواسته‌ها را می‌توان با خرید یک تبلت رده متوسط ۵۰۰ هزار تومانی هم برآورده کرد اما قطعا انعطاف و توانایی اجرای انبوهی از نرم افزارهای مختلف را به مانند این پی‌سی نخواهد داشت:

(قیمت تمام قطعات در ۲۰ آبان‌ماه براساس بازار تهران بروز شده است)

PC-List-Header-3

قیمتمدلنام قطعه
۳۴۰ هزار تومانAMD A8-7650CPU
۲۹۰ هزار تومان

MSI A78-G41

(ASRock FM2A88X Pro3+)

MotherBoard
۲۶۰ هزار تومان2X GSkill  4GB DDR3 2133RAM
---OnboardVGA
۱۹۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۶۰ هزار تومانSamsung 24X SATAODD
۱۸۰ هزار تومانCorsair VS450Power
۱۰۰ هزار تومانGreen PARSCase
یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---

 

نمودار نوسان قیمت

در نمودار زیر می‌توانید با انتخاب هر قطعه، تفاوت قیمت آن را با ماه گذشته مقایسه کنید.

رویدادهای ماهِ گذشته

مقاله‌ی مرتبط

  • ساخت پی سی مخصوص بازی راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید
  • پی سی های مخصوص بازی ارزان تر از آنی هستند که فکر می کنید

متاسفانه در روزهای گذشته اتفاقات جدیدی در بازارِ قطعات رخ داده که پیامدش نوسانِ شدید قیمت‌ها، بی ثباتی بازار و افزایش قیمت قطعات مصرفیِ عمده‌ بوده است. گویا این رخدادها ریشه در تشدید برخورد با ورود و توزیعِ محصولات قاچاق و غیر قانونی داشته که کل بازار را متاثر کرده است و در نتیجه، پیش بینی روزانه‌ی قیمت‌ها هم به آسانی امکان‌پذیر نیست و برای یک سیستم بسته به قیمت ممکن است تنها در یک روز نوسان قیمت ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومانی را هم تجربه کنیم. حتی افتِ ارزش دلار در بازار جهانی پس از انتخابات امریکا هم هنوز تاثیر مثبتی در بازار داخلی نداشته است.در هر حال امیدواریم بازار هر چه زودتر به ثبات برسد و التهابات اخیر تکرار نشود.

نسل جدیدِ کارت‌های گرافیک رده میانی و ارزان قیمت RX 460 از برندهای اصلی وارد بازار کشور شده بود و این کارت‌ها را برای سیستم جایگزین در این رده‌ی قیمتی انتخاب کرده‌ایم و یکی از این کارت‌ها را در فهرست پیشنهادی جایگزین قرار دادیم.

 انتخاب پردازنده‌ی آنلاک شده و نسبتا سریع‌ترِ A8-7650K به جای A8-7600 عمده‌ترین تغییر صورت گرفته‌ی فهرست سیستمِ ارزان قیمت ما در ماه‌های اخیر بود که علاوه بر افزایش راندمان پردازشی، در افزایش نرخ فریم بازی‌های اجرا شده بر روی هسته‌ی گرافیکیِ مجتمع این APU هم موثر است و تا سقف ۶۰ درصد راندمان بهتری در بازی‌ها نسبت به پردازنده‌های همرده‌ی اینتلی مانند Core i3-6300/6320 عرضه خواهد کرد. البته تفاوت قیمت با مدلِ قبلی هم ناچیز و در حد ۲۰ هزار تومان است.

حافظه‌ی مدلِ منتخبِ اصلی را هم به ۸ گیگابایت افزایش دادیم، اما به علت کاهش قیمت برخی مدل‌های حافظه توانستیم مدل منتخب را به فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز ارتقا دهیم. با انتخاب ماجول‌های حافظه با فرکانس بالاتر می‌توانیم هم راندمانِ پردازشی و هم راندمانِ گرافیکی APU را به سطح بالاتری ارتقا دهیم. افزایش ظرفیت هم به جز کارکردِ روانتر، باعثِ افزایشِ نسبی فریم‌دهی کارت گرافیکی یکپارچه‌ی APU نیز خواهد شد، چرا که رمِ سیستم در حالت دو کاناله کار خواهد کرد و پهنای باندِ بالاتری خواهد داشت. پردازنده‌های Core i3 از نسل جدید اسکای‌لِیک هم در فهرستِ سیستم جایگزین قرار گرفته‌اند. تغییر پردازنده از نسلِ قبلی هسول مستلزمِ تغییر کامل پلتفرم از سوکتِ ۱۱۵۰ به ۱۱۵۱ بود و حافظه‌ی DDR3 هم باید با حافظه‌ی DDR4 جایگزین می‌شد. از آنجا که هدف ما از معرفیِ سیستمِ جایگزین داشتن قابلیت ارتقای مناسب برای نسل‌های بعدی است، این ارتقا از نظر ما ارزشش را دارد. کاربران کماکان می‌توانند از فهرست‌های پیشنهادی قبلی هم به عنوان معیار خرید با این بودجه استفاده کنند و هنوز هم قطعات آن در بازار موجود است.

سوالی که بسیاری از دوستان در ماه‌های گذشته پرسیده بودند درباره‌ی انتخاب پردازنده‌های مدل Pentium یا Core i3 از اینتل به جای APU‌های ا‌ِی‌اِم‌دی بود. هر چند که پردازنده‌های هم رده از اینتل سرعت پردازش بسیار بالاتری دارند، اما از نظر گرافیکی هنوز هم عقب‌تر هستند و دست کم در این رده برای سیستم جمع و جور و بودجه‌ایِ ما بهترین گزینه نیستند. اما اگر در آینده قصد ارتقای این سیستم را داشته باشید، قطعا داشتن پلتفرم اینتلی و سوکت ۱۱۵۰ یا سوکت جدیدِ ۱۱۵۱ انتخاب بهتری است.

پردازنده، مادربرد و رم

در رده‌ی سیستم‌های ابتدایی، بهترین انتخاب موجود APUهای ساخت شرکت اِی‌اِم‌دی هستند. APUها اولین بار در سال ٢٠١١ توسط ا‌ِی‌اِم‌دی معرفی شدند و هدف از ساخت آنها معرفی راهکاری ارزان‌قیمت برای برآورده کردن نیازهای پردازشی و گرافیکی تنها در یک تراشه‌ی واحد بود؛ تراشه‌ای که چند سال بعد در کنسول‌های نسل جدید پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان هم با کمی تغییرات بکار گرفته شد. پردازنده‌ی منتخب زومجی در اینجا از معماری Kaveri با ۴ هسته‌ی فیزیکی و فرکانس کاری توربوی ٣.۸ گیگاهرتز و گرافیک مجتمعِ ۶ هسته‌ای نسل جدید GCN بهره‌گیری می‌کند. این پردازنده در بررسی‌ها تا سطح ۴.۲ گیگاهرتز هم اورکلاک شده و توانِ مصرف پردازنده یا TDP آن هم ۹۵ وات تعیین شده است. برای راندمانِ بالاتر هم پردازنده‌ی A10-7850K با دو هسته‌ی گرافیکی بیشتر و فرکانس کاری بالاتر روی هسته‌های پردازش اصلی توصیه می‌شود که البته حدود ٣٠ درصد هم گرانتر است.

پردازنده‌ های AMD از سری A8-7600

پردازنده‌ی A8-7650K از سری APU‌ های ساخت AMD

مزیت این رده پردازنده‌ها نه در سرعت پردازش خام آنها، بلکه در قدرت تراشه‌ی گرافیکی مجتمع شده در آن است که از گرافیک پردازنده‌های هم‌رده‌ی اینتلی خود کمی بیشتر است. البته سخت است که بتوان قدرت گرافیکی در این سطح را برای هیچ کدام از بازی‌های مطرح پی‌سی مناسب تعبیر کرد، اما چون انتخاب قطعات در این رده‌ی قیمتی بر اساس گرافیک Onboard یا مجتمع در پردازنده و بدون استفاده از کارت گرافیکی مجزا بوده، انتخاب پردازنده‌ای که گرافیک مجتمع آن قوی‌تر از مدل‌های مشابه باشد، تیری است که می‌توان با آن دو هدف را نشانه گرفت. استفاده از ماجول رم ۴ گیگابایتی هم کمترین توصیه‌ی ممکن برای استفاده در سیستم عامل‌های امروزی و اجرای یک یا دو برنامه‌ی کاربردی بصورت همزمان است، هر چند که می‌توان با خرید ماٰجول ٢ گیگابایتی کمی در بودجه صرفه جویی کرد، اما از قبل به شما می گوییم که به‌زودی با کند شدنِ سیستم و پشیمانی در انتخاب خود روبرو خواهید شد. در مورد فرکانسِ کاریِ رم منتخب هم بهتر است یادآوری کنیم که در صورت به کارگیری ماجول‌های سریع‌تر، راندمان گرافیک مجتمع نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت و این یکی از خصیصه‌های خوب پردازنده‌های سوکت FM2 است. مادربرد MSI A78 FM2

مادربورد MSI دارای سوکت FM2 و سازگار با APU های سری A

بنچمارک پردازنده و کارت گرافیک

در اینجا می‌توانید راندمان خطی و چند نخیِ پردازنده‌ی منتخب این رده‌ی بودجه‌ای را با راندمان برخی پردازنده‌های مشهور از نسل‌های متفاوت مقایسه کنید تا ایده‌ای کلی از توان این پردازنده بدست آورید. یادآوری می‌شود که راندمان این پردازنده‌ها در بازی ممکن است نسبتِ متفاوتی داشته باشد و برای دیدن راندمانِ آنها در بازی‌های جدید بهتر است به مقاله‌های بررسی راندمان بازی‌ها در زومجی مراجعه کرده یا روی کاور هر یک از بازی‌های زیر کلیک کنید.

assassins-creed-syndicate-gold-edition-2015-pc-repack-ot-seyter 2


J C 3 ZoomG

COD3 ZoomG

far-cry-primal-pc Zoomg 4

Witcher 3 ZoomG


fallout-4-dvd-cover-image 2

Tomb Raider ZoomG

The Division - PC Box Art Zoomg 1

Quantum Break

 

Gears of War 4 PC

DOOM-pc-box ART
Dark-Souls-3-BOX

Titanfall 2 PC

Battlefield1-pc-box ART

کارت گرافیک

مشخص است برای سیستمی که با اهداف بازی و برنامه‌های گرافیکی تعیین نشده نمی‌توان در این بخش گفتنی‌های زیادی داشت، اما همین سیستم رده پایین را هم می‌توان با اضافه کردن کارت گرافیکی مجزا برای بازی با تنظیمات پایین یا برنامه‌های ویرایش گرافیکی مثل فتوشاپ توانمندتر کرد. البته چون در سیستم ما پردازنده‌ی ساخت ای‌ام‌دی استفاده کرده‌ایم با خرید یکی از کارت‌های گرافیکی ساخت ای‌ام‌دی و فعال کردن فن‌آوری CrossFire می‌توان گرافیک مجتمع در این APU را با قدرت گرافیکی کارت مجزا یکپارچه کرد و راندمان بالاتری گرفت. مدل‌هایی مثل R7 250 و R7 360 بهترین گزینه برای این‌کار هستند، هر چند که خود در رده‌ی کارت‌های گرافیکیِ مناسبِ بازی جایگاهی ندارند. کارتِ سریع‌ترِ R7 370 را با حدود ۱۷۰ هزار تومان بیشتر می‌توان تهیه کرد.

کارت‌ گرافیکی رده متوسط یا پایین RX 460 هم در دایرکت ایکس 11 راندمانی برابر با R7 370 و همرده‌ی GTX 950 و در دایرکت ایکس 12 راندمانی برابر یا بهتر از GTX 960 ارائه می‌کند و می‌تواند انتخاب خوبی برای بازی‌های جدید در رزولوشن 1080p و نرخ فریم حداقلی ٣٠ فریم بر ثانیه باشد. RX 470 هم فعلا در این رده‌ی بودجه‌ای جایگاهی ندارد.

RX 460 انتخابی مناسب برای بودجه محدود

مانیتور

برای سیستمِ منتخبِ این بخش خرید یک مانیتور با ابعاد ١٩ یا ٢٠ اینچی پاسخگوی نیازهای روزمره بوده و در عین حال با توان گرافیکی سیستم هم همخوانی دارد. این مدل‌ها رزولوشن‌های ۱۶۰۰ در٩٠٠ پیکسل یا ۱۶۸۰ در ١٠۵٠ پیکسل دارند و بسته به برند، قیمت‌هایی بین ٣۵٠ تا ۵٠٠ هزار تومان دارند. مدل ASUS HD VS197D یک مانیتور ١٩ اینچی با قیمت ٣٩۰ هزار تومان و ASUS VS207DE هم ۴١۰ هزار تومان است.

سیستم جایگزین

این سیستم در صورت عدم دسترسی به ترکیبِ قطعات اصلی یا با اولویت قرار دادن ارتقای قطعات در آینده توصیه می‌شود. مزیت این سیستم راندمان بسیار بالاترِ پردازنده و کارت گرافیکی است. همچنین این ترکیب تا سریع‌ترین پردازنده‌ی Core i7 قابل ارتقا خواهد بود.

PC-List-Header-Alternate

قیمتمدلنام قطعه
۴۲۰ هزار تومانIntel Core i3 6100CPU
٣۲۰ هزار تومانASUS H110-PLUSMotherBoard
۲۶۰ هزار تومان2X GSkill Ripjaws V 4GB DDR4 2133RAM
۶۶۰ هزار تومانGigaByte RX 460 WF2X OC 2GB GDDR5VGA
۱۶۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۶۰ هزار تومانSamsung 24X SATAODD
۱۹۰ هزار تومانCorsair VS450Power
۱۰۰ هزار تومانGreen PARSCase
دو میلیون و ۱۷۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---

در مقاله‌ی بعد که به‌ زودی منتشر می‌شود برای مطالعه راهنمای خرید سیستم رده متوسط با زومجی همراه باشید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده