// دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer - قسمت هفتم

پس از اتمام قسمت‌های آموزش منوها و گزینه‌های بازی Total War: Warhammer، نوبت به راهنمای بازی با هر نژاد با اقتباس از وب‌سایت پی‌سی گیمر رسیده است.

در اولین قسمت از مقاله‌های وب‌سایت PC Gamer، به راهنمای کلی بازی با تمامی نژادها که اصطلاحا راهنمای تازه‌کاران در بازی Total War: Warhammer گفته می‌شود، می‌پردازیم و از قسمت بعدی با راهنمای بازی با نژاد امپراطوری آغاز می‌کنیم.

راهنمای تازه‌کاران در بازی Total War: Warhammer

اگر شما پیش‌تر تجربه‌ی بازی با سری توتال‌وار را نداشته اما در عوض با مجموعه‌ی وارهمر آشنایی دارید، مقداری از راه را رفته‌اید. اگرچه مجموعه‌ی وارهمر تا کنون به پیچیدگی بازی مانند Crusader Kings نبوده، اما به مرور سال‌ها دارای داستانی کامل و بزرگ شده است. اما اگر از کسانی هستید که پیش‌تر یکی از بازی‌های مجموعه‌ی Total War را تجربه کرده‌اید، نیاز نیست زیاد نگران یادگیری این بازی باشید. چون‌که برخی از موارد این بازی ساده‌تر از نسخه‌های پیشین است. در این نسخه دیگر خبری از تنظیم دقیق و مرحله‌ای میزان مالیات کسر شده از هر شهر نیست و تنها می‌توان با یک دکمه‌ی خاموش یا روشن، این کار را انجام داد. همچنین دیگر لازم نیست نگران پیر شدن فرماندهان و شخصیت‌های خود باشید و دیگر ارتش‌های شما، در هر جایی و در هر زمستان، از سرما تلف نمی‌شوند. اما این تمام ماجرا نیست و سختی‌های این بازی در جاهای دیگری قرار دارند. در جاهایی مانند تنوع فوق‌العاده‌ی نیروها و ویژگی‌های مختص به هر نژاد. به این موارد حمله به شهرها را که دچار تغییراتی اساسی شده‌اند و نیروهای پرنده و امکان استفاده از جادو را نیز اضافه کنید. مهم نیست به کدام بخش بازی بیشتر آشنایی دارید، چون‌که احتمالا نیاز دارید که بخش‌های دیگر آن را یاد بگیرید.

کارها را برای خود آسان کنید

بدون شک اولین موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند، انتخاب نژاد برای آغاز بازی است که هر یک از آنها بسته به محل آغاز بازی و ویژگی‌های خود، دارای درجه‌ای از سختی و آسانی (Initial Difficulty) هستند که البته نباید اجازه دهید که این درجه شما را گول بزند. به جای توجه به این مقدار بهتر است نژادی را که به نظر خودتان بیشتر جذاب بوده و به آن علاقه دارید انتخاب کنید و اگر این اولین تجربه‌ی توتال‌واری شماست، مراقب باشید که حتما درجه‌ی سختی بازی را بر روی «آسان» قرار دهید. اگر بازی XCOM را تجربه کرده باشید، حتما با ماهواره‌های آن بازی آشنایی دارید، وسیله‌ای که برای نجات دنیا از آن استفاده می‌شود و احتمالا شما برای اولین بار هنگامی لزوم و اهمیت این وسیله‌ را دریافته‌اید که بازی خود را اولین بار باخته‌اید، به این دلیل که از این وسیله به تعداد کافی در اختیار نداشته‌اید. بازی Total War: Warhammer نیز پر است از مواردی شبیه به همین ماهواره‌ی بازی XCOM که در نظر نگرفتن آنها یا کم اهمیت دانستن آنها می‌تواند به ضرر شما تمام شود. حتی ممکن است ترجیح دهید که اولین تجربه‌ی خود را در این بازی صرف همین موارد و مهارت‌ها کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

با هر نژادی که آغاز کنید، یک بخش آموزشی پیش‌روی شماست

با هر نژادی که بازی را آغاز کنید، یک بخش آموزشی پیش‌روی شماست که در آن باید به نبرد با یکی از همسایگان خود بپردازید. اگر با کنت‌های خون‌آشام بازی را آغاز کنید باید با فکشن Templehof، اگر با نیروهای امپراطوری آغاز کنید باید با جدایی طلبان، اگر با پوست‌سبزها شروع کنید باید با قبیله‌ی Red Fang و اگر با دووارف‌ها نیز وارد بازی شوید باید با پوست‌سبزهای قبیله‌ی Bloody Spearz نبرد کنید. بدون شک اولین نبرد شما با آنان ساده خواهد بود و می‌توانید به راحتی پیروز شوید. اما تعدادی از ارتش دشمن فرار خواهند کرد و اگر در آغاز بازی و بر روی نقشه، امکان تعقیب و نبرد دوباره با آنان را داشتید، بدون اتلاف وقت این کار انجام دهید و تا قبل از این‌که مجددا تجدید قوا کنند، ارتش آنان را به کل از بین ببرید. اگر این کار را انجام ندهید، آنها ارتش خود را تجهیز کرده و شاید با ارتش دومی نیز به سراغ شما بیایند. این مورد را جدی بگیرید، چون‌که اگر به درستی و در زمان مناسب آن را انجام ندهید، می‌تواند به نابودی شما در همین ابتدای بازی منجر شود!

اگر بُرد ارتش شما به آنها نرسید و نتوانستید در همان تُرن به باقیمانده‌ی ارتش دشمن حمله کنید (می‌توانید برد ارتش خود را از دایره‌ی زرد رنگی که در هنگام انتخاب آن ارتش، به دور آن نمایان می‌شود، متوجه شوید) بهترین کار این است که وضعیت ارتش خود را بر روی «Marching Stance» قرار داده و به سرعت به سمت مرزهای خود عقب‌نشینی کنید (تمامی وضعیت‌ها در قسمت‌های قبلی آموزش توضیح داده شده‌اند) سپس نیروهای شما به واسطه‌ی این‌که در مرزهای خود هستید، به سرعت بازسازی شده و تجدید قوا می‌شوند. پس از آن با توجه به شرایط می‌توانید مجددا عقب‌نشینی کرده و به شهری وارد شوید یا این‌که دوباره به ارتش دشمن حمله کنید. پس از گذشت چند ترن از آغاز بازی و تحت فشار قرار دادن آن دشمن ابتدایی که نبرد بخش Tutorial را نیز بر علیه آنان انجام دادید، احتمالا آنها پیشنهاد صلح داده و شاید مقداری پول نیز پیشکش کنند. بدون درنگ این پیشنهاد را رد کنید‍! اگر این پیشنهاد را قبول کنید و با آنان معاهده‌ای امضا کنید، مجبور هستید به شکلی ناشیانه به تصرف سرزمین‌های اطراف آنان بپردازید و در نهایت نیز، احتمالا همین دشمن قدیمی به شما خیانت کرده و مجددا جنگ آغاز می‌شود. پس تا فرصت دارید آنها را از بین برده و سرزمین‌هایشان را ضمیمه‌ی خاک خود کنید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

برای نبرد آماده شوید!

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی Total War: Warhammer تدارک و چیدمان نیروها پیش از آغاز نبرد است که در قسمت‌های پیشین نیز گفته شد. شما به تنوع مناسبی از نیروها نیاز دارید. شما به نیروهای پیاده در کنار نیروهای Ranged خود (مانند کمان‌دار) نیاز دارید تا از آنها در مقابل حملات سواره‌نظام دشمن حمایت کنند. همچنین به سواره‌نظام در طرفین ارتش خود نیاز دارید تا هم مانع از هجوم دشمن از طرفین شوند و هم پا به پای ارتش شما حرکت کرده و بتوانند نیروهای دشمن را دور بزنند.  حتما فرمانده و افراد مهم ارتش خود را در وسط و پشت سر همه‌ی نیروها قرار دهید تا بدین واسطه بتوانند به نیروها به میزان تقریبا یکسانی «Leadership» برسانند و هم در موقع نبرد موقعیت امن و خوبی داشته باشند و در سریع‌ترین زمان عمل کنند. نیروهای طلایه‌دار و جلودار (Vanguard) خود را نیز می‌توانید در فضاهای خالی بین نیروهای دیگر، چه در جلو و عقب چه چپ و راست، قرار دهید. اگر این نیروها مانند واحدهای «Dwarf Miners» یا «Forest Goblin Spider Riders» دارای قابلیت مخفی شدن باشند، می‌توانید آنها را با مخفی کردن در بوته‌ها و درختان، به هنگام مناسب خارج کرده و دشمن را احاطه کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که به دلیل وجود نیروهای پرنده در ارتش دشمن، قرار دادن حداقل یک واحد نیرو در کنار نیروهای هجومی و توپخانه‌ بسیار ارزشمند است. چون هوش مصنوعی بازی به حدی بالاست که تا سری بچرخانید، منجنیق یا توپ‌های خود را محاصره یا نابود شده می‌بینید! به عنوان مثال نیروی «Fell Bats» کنت‌های خون‌آشام در این مورد بسیار آزاردهنده هستند. اما می‌توانید با قرار دادن تنها یک واحد نیروی پیاده‌نظام در پشت توپخانه‌ی خود، آنها را از آن مکان عقب برانید. علاوه بر این موارد که باید در نبردها رعایت کنید، باید به خاطر داشته باشید که پیش از آغاز نبرد و در منویی که نیروهای شما و دشمن نمایش داده می‌شود، همانطور که در قسمت‌های قبلی آموزش نیز گفته شد، ویژگی‌های مختص به نیروها که اصطلاحا «Banner» نامیده می‌شوند را به یکی از واحدهای خود اختصاص دهید. همچنین به یاد داشته باشید که حتما قهرمانان و جادوگران خود را که قرار است وارد نبرد کنید، با آیتم‌ها و ویژگی‌های مناسبی (Details - Followers) تجهیز کرده باشید. چون‌که استفاده از جادوگر یا قهرمان در جای درست یا اشتباه، در نتیجه‌ی نبرد تاثیرگذار است.

سرزمین‌های خود را در ابتدای بازی، به سرعت گسترش ندهید!

پس از این‌که در ابتدای بازی چند ارتش دشمن را شکست داده و چند شهر را نیز تصرف کردید، شخص Advisor بازی به شما ماموریتی خواهد داد که بهتر است آن را انجام ندهید. آن یک ماموریت با زمان طولانی است که می‌توانید بعدا نیز به سراغش بروید. اگر در همان اوایل بازی بخواهید به سراغ انجام آن بروید، قسمت اعظم نیروی خود را تحلیل برده و بستر را برای هرگونه مشکلی آماده کرده‌اید! به این دلیل که طبق سیستم اقتصادی بازی Total War: Warhammer، در ابتدای بازی شما تنها امکان تجهیز یک ارتش قدرتمند را دارید و می‌توانید در یک جبهه به صورت قدرتمند حضور داشته باشید. مگر این‌که در حال بازی با نژاد پوست‌سبزها باشید که از ارتش‌های کمکی Waaagh و نیروهای ارزان‌قیمت بهره می‌برند که البته این نیروها نیز زیاد قدرتمند نیستند. به هر حال بهتر است تا رسیدن به ترن‌های میانی بازی و قدرتمند‌تر شدن، تنها در یک جهت و جبهه حضور داشته باشید.

اگر بخواهید در این زمان خیلی جلو بروید و از مرز‌های امن خارج شده و قصد داشته باشید به سرعت مناطق زیادی را تصرف کنید، نه تنها از عهده‌ی این کار بر نخواهید آمد، بلکه مناطق خود را بی محافظ رها کرده و در سرزمین‌های دشمن نیز بسیار آسیب‌پذیر خواهید بود.

علاوه بر این موارد، باید همیشه مراقب رضایت مردم یا Public Order نیز باشید. حتی نژادهایی مانند خون‌آشام‌ها نیز از این قضیه مصون نیستند و از مردم خود که در خارج از قلعه‌های ترسناک آنها زندگی می‌کنند، درآمدی خونین کسب می‌کنند. تصرف هر شهر به سرعت باعث کاهش رضایت‌مندی مردم آن شهر و استان برای مدتی محدود می‌شود. اگر برای افزایش این رضایت‌مندی به روش‌های ذکر شده در قسمت‌های قبلی آموزش، مانند احداث ساختمان‌های مناسب، قرار دادن یک ارتش در شهر یا قرار دادن فرمانده یا قهرمانی برای کاهش نارضایتی، اقدام نکنید، باید منتظر شورش مردم آن استان باشید که در این‌صورت کار را برای خود دشوارتر کرده‌اید.

هنگام تصرف مناطق مختلف، این موارد را به خاطر داشته باشید

وقتی که قصد تصرف شهری را دارید، بهتر است شهرهایی که در استان، با یک یا برخی از شهرهای شما مشترک هستند را در اولویت قرار دهید. یعنی اگر از یک استان ۲ شهر متعلق به شماست و شهر سوم متعلق به دشمن شما، سعی کنید ابتدا آن شهر را تصرف کنید و سپس به سراغ استان‌های دیگر بروید. به این دلیل که همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، کنترل کردن یک استان کامل به شما این امکان را می‌دهد تا وضعیت آن استان را تغییر داده و مثلا برای افزایش رضایت‌مندی مردم تلاش کنید. پس از مدتی که رضایت‌مندی مردم افزایش یافت، می‌توانید وضعیت استان را برای درآمد بیشتر به حالت مربوطه تغییر دهید. همچنین غارت کردن (Sack) شهرها را نیز از خاطر نبرید و سعی کنید همیشه برخی شهرها را غارت کنید تا به شما مستقیما پول داده شود و مشکلاتی مانند ساختمان‌های خراب و نارضایتی مردم نصیب دشمن شما که شهر را کنترل می‌کند شود. سپس می‌توانید پس از یکی دو ترن مجددا به شهر حمله کرده و آن را تصرف کنید. در این حالت احتمالا دشمن شما پیش از این‌که شهر را تصرف کنید، ساختمان‌ها را تعمیر کرده و رضایت‌مندی مردم نیز به جای سابق خود بازگشته که این امر بار سنگینی را از دوش شما بر می‌دارد. در مورد شهرهایی نیز که نمی‌توانید به دلیل تضاد نژادی تصرف کنید، تنها راه مفید غارت کردن است که می‌توانید پول خوبی از آن‌ها بدست بیاورید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

هر ساختمان را در جای درستش بسازید

هر استان دارای یک مرکز استان است که ساختمان‌های آن را می‌توانید تا آخرین سطح یعنی سطح ۵ (Tier 5) ساخته و ارتقا دهید. پس بهتر است ساختمان‌هایی را در این مرکز شهر بسازید که نیروهای مخصوص و ویژه‌ی هر نژاد را برای شما باز کنند. بنابراین ساختن یک بنای نظامی در سایر شهرهای یک استان را می‌توان هدر دادن پول و زمان دانست. چون‌که این ساختمان‌ها را تنها می‌توانید تا سطح ۳ ارتقا دهید، در حالی‌که بهترین نیروهای هر نژاد در سطح‌های ۴ و ۵ ساختمان Barracks ساخته خواهند شد. اگر پس از تصرف یک شهر، متوجه وجود یک ساختمان تکراری شدید که هیچ خاصیتی برای شما ندارد، بهتر است آن را تخریب کرده و به جای آن ساختمانی برای افزایش درآمد خود از آن شهر بسازید. شاید بتوان تنها ساختمانی را که وجود بیش از یک عدد از آن مشکلی نداشته و برعکس، به نفع شما نیز هست، ساختمان افزایش رضایت‌مندی و کاهش فساد دانست. این ساختمان برای امپراطوری به نام Tap Room، برای خون‌آشام‌ها به نام Gibbet، برای پوست‌سبزها به نام Boss Tent و برای دووارف‌ها نیز به نام Refectory شناخته می‌شود. حتی اگر این ساختمان در شهری به غیر از مرکز اصلی استان ساخته شده باشد و امکان ارتقای آن تا آخرین حد وجود نداشته باشد، باز هم در برخی شرایط ارزشمند است و می‌تواند رضایت‌مندی بیشتری را برای مردم شما در پی داشته باشد. گاهی اوقات بازی به شما پیغام می‌دهد که شما از این ساختمان در این استان ساخته‌اید و اگر مجددا از آن بسازید، سود بیشتری عاید شما نخواهد شد. در این حال اگر به تعداد بیشتر از یکی از آن ساختمان نیاز داشتید، خیلی ساده پیغام بازی را نادیده بگیرید و کار خود را انجام دهید.

یک حمله‌ی خوب یک حمله‌ی سریع است!

اگر تجربه‌ی اجرای بازی‌های قبلی سری توتال‌وار را داشته باشید، حتما با این حالت که نیروهای مهاجم به یک شهر سعی دارند تا جای ممکن از فاصله‌ی دور نسبت به دیوارهای شهر، آتش خود را آغاز کرده و دیوارهای شهر را تخریب کنند، آشنا هستید. اما در بازی Total War: Warhammer اوضاع کاملا متفاوت است. به نحوی که در تمامی حملات، نیروهای مهاجم از همان آغاز حمله در تیررس برج‌های شهر مدافع قرار دارند و مورد حمله‌ی تیرهای قدرتمند آن‌ها قرار می‌گیرند. تنها راه ممکن این است که سریعا نیروهای خود را سمت پایین دیوارها حرکت داده و سعی کنید با یک دژکوب ( Battering Ram) یا یک هیولای بزرگ درب اصلی شهر را تخریب کنید و نیروهای خود را با نردبام‌هایی که حمل می‌کنند یا برج‌های عظیم‌الجثه‌ی حمله، به روی دیوار برسانید تا از آتش سنگین برج‌ها مصون باشند. البته در کنار این برج‌ها باید نیروهای کمان‌دار دشمن را نیز که روی دیوارها کمین کرده‌اند در نظر بگیرید. می‌توانید برای مدتی با آتش متقابل کمان‌دارهای خود به سمت کمان‌دارهای دشمن، برای نیروهای اصلی خود زمان بخرید اما در نظر داشته باشید که هر چه این زمان طولانی‌تر شود تلفات شما نیز افزایش خواهد یافت.

اگر شما در نقش مدافع شهر بودید، سعی کنید ابتدا برج‌های حمله‌ی دشمن را هدف قرار دهید و حداقل یکی از آن‌ها را پیش از رسیدن به دیوارهای شهر خراب کنید. به احتمال قوی بقیه‌ی برج‌ها به دیوارهای شما خواهند رسید. در این موقع است که باید کمان‌دارهای خود را عقب کشیده و پیاده‌نظام را وارد نبرد کنید و سعی کنید نیروهای دشمن را بر روی دیوار دفع کنید و مانع از نفوذ بیشتر آنان شوید. پس از عقب کشیدن نیروهای Ranged، می‌توانید از آنها برای حمله به نیروهای پرنده‌ی دشمن استفاده کنید. نیروهای پرنده‌ی خودتان را نیز می‌توانید به استقبال آنان بفرستید!

دیپلماسی مانند یک بانک است!

گاهی اوقات متحدین و دوستان شما به شما پیشنهاد می‌دهند تا در ازای پول، به دشمنان آنان اعلان جنگ دهید و پس از مدت کوتاهی از نبرد با آن دشمنان، آنان به شما پیشنهاد صلح در ازای پول می‌دهند! آن را قبول کنید. پس از مدتی مجددا متحدان شما همان درخواست را از شما خواهند داشت و شما می‌توانید با قبول کردن آن و تکرار همین اعمال، پول خوبی بدست آورید! این راه خوبی برای بدست آوردن سکه است که هیچ تاثیر منفی بر شهرت و شناخت سایر کشورها از شما نخواهد گذاشت!

آخرین نکات

یک گزینه برای تِلِپورت کردن به مکانی که ماموریت شما در آنجا قرار دارد (Quest) وجود دارد که در ازای دریافت ۵۰۰۰ سکه شما را به آنجا منتقل می‌کند و می‌تواند برای مواقعی که ماموریت در مکان دوری قرار دارد بسیار خوب باشد. اگر درجه‌ی سختی بازی را بر روی Legendary قرار نداده‌اید، حتما با فواصل کوتاه (ترجیحا هر ترن) بازی را ذخیره کنید (CTRL + S) که در بعضی مواقع بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

در قسمت بعدی از راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer به سراغ راهنما و نکات بازی با نیروهای امپراطوری با اقتباس از وب‌سایت پی‌سی گیمر خواهیم پرداخت. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ایراد در روند فهم این قسمت از راهنما، آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.


منبع PC Gamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده