سیندیکِیت جدیدترین قسمت از سری تاریخی و اصل و نسب دارِ بازی‌های Assassin's Creed است که در اواخرِ پاییز عرضه شد. قصد داریم راندمان نسخه‌ی پی‌سی را با آخرین بروز رسانیِ منتشر شده بررسی کرده و سخت افزارِ مناسب برای اجرای آن را معرفی کنیم. با زومجی همراه باشید.

Assassin's Creed Syndicate یک بازی تاریخی در سبکِ اکشن – ماجراجویی است که توسط استودیوی شعبه‌ی کِبِک کمپانی یوبی‌سافت ساخته شده و خود یوبی‌سافت هم آن را منتشر کرده است. این استودیوی کاناداییِ یوبی‌سافت در ماهِ خرداد ۱۳۸۴ (ژوئن ۲۰۰۵ میلادی) در شهر کِبِک از ایالت کِبک تاسیس شد و اکنون بیش از ۳۰۰ کارمند دارد. این بازی اولین کاری بود که در آن هدایت تیمِ طراحی بر عهده شعبه‌ی کبک قرار داده شده بود. شعبه‌ی قدیمی‌تر و بزرگترِ یوبی‌سافت در آمریکای شمالی، استودیوی Ubisoft Montreal است که در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷ میلادی) با سرمایه‌ی دولتی و در شهر مونترِال ایالت کبک تاسیس شد و با داشتن ۲۶۰۰ کارمند، عنوانِ یکی از بزرگترین استودیوهای بازی‌سازی دنیا را یدک می‌کشد. شعبه‌ی مونترال هم به جز این سریِ ‌تاریخی، ساخت بازی‌هایی مثل سری Prince of Persia، Far Cry ، Tom Clancy و Watch Dogs را هم در کارنامه‌ی خود دارد.

 این قسمت از سری Assassin از انگلستان و دورانِ انقلاب صنعتی در سال ۱۲۴۶ شمسی (۱۸۶۸ میلادی)  آغاز می‌شود، زمانی که عصر شکوفایی و اختراعاتِ شگرف است. فناوری‌هایی که تا قبل از این حتی به ذهن کسی هم خطور نمی‌کرد، می‌رود که زندگی میلیون‌ها نفر را تحتِ تاثیر قرار دهد. سیلی از مردم به لندن سرازیر شده تا از امکانات و دنیای جدیدی که در آن خبری از پادشاهان، فرمانروایان و کِشیشان متکبر نیست به کار مشغول شده و آینده‌ی نوید بخشی را برای خود رقم بزنند. اما در این میان شرایطِ جدید مطلوب همه نیست، مشکلات زیادی بروز می‌کند و داستان‌های جدیدی رقم می‌خورد.

[section label="مشخصات فنی و ملزومات بازی" anchor="Spec"]مشخصات فنی و ملزومات بازی

Assassin's Creed Syndicate  از نسخه‌ی دوم موتور بازی‌سازیِ Anvil Next engine استفاده می‌کند. این موتور در ابتدا توسط شعبه‌ی مونترال یوبی‌سافت ساخته شد. Anvil یک موتور گرافیکی مولتی پلتفرمِ اختصاصی در تصاحب یوبی‌سافت است که اولین بار برای استفاده در نسخه‌ی ابتدایی Assassin's Creed طراحی و تولید شد و به مرورِ زمان امکانات زیادی مثل پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۱، بافت‌های رزولوشن بالا و برخی امکانات اختصاصی گرافیکی GameWorks از شرکتِ انویدیا مثل HBAO+، PCSS و TXAA به آن افزوده شد. پورت نسخه‌ی پی‌سیِ این قسمت بر عهده‌ی شعبه‌ی اوکراینی یوبی‌سافت بوده است.

برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۱ را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن ‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

این بازی می‌تواند یکی از عناوین سرگرم کننده و نسبتا خوش ساخت در سریِ خود و همین طور بین آثار منتشر شده‌ی سال ۲۰۱۵ باشد و از نظر تجربه‌ی بازی هم با عناوینِ خوب قبلی مثل نسخه‌ی Assassin's Creed IV: Black Flag قابلِ قیاس است، اما در مورد کیفیتِ گرافیک فنی با وجود امکانات خوب و تکنیک‌های متعدد، در جایگاه بازی‌هایی مثل Witcher 3 Wild Hunt قرار نمی‌گیرد. این بازی برای اجرا به ۶ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازی‌های جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی کار می‌کند. اما در جریان بازی متوجه شدیم داشتنِ تنها۶ گیگابایت حافظه‌ی اصلی هم مناسب نیست و تمام ظرفیتِ آن به سرعت پر شده و کندی کارکردِ عمومی سیستم را موجب خواهد شد. بنابراین از نظرِ ما داشتنِ ۸ گیگابایت رم حداقل میزانِ قابل توصیه است.

برخی کاربران از تکرارِ تجربه‌ی ناخوشایندِ نسخه‌ی قبلی بازی با نام Unity نگران بودند، اما خوشبختانه وضعیتِ این بازی در هنگام انتشار بسیار بهتر بود و با مشکلاتِ تکنیکی کمتری مواجه بودیم. البته در نسخه‌های کنسولی باز هم در برخی صحنه‌ها افت فریم مشاهده می‌شد، اما روی پی‌سی شاهد مشکلات اینچنینی نبودیم.

[section label="حداقل سیستم مورد نیاز" anchor="Min Spec"]حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

Intel Core i5 2400s @ 2.5 GHz or AMD FX 6350 @ 3.9 GHz

حافظه‌ی اصلی:

6 GB

سیستم عامل:

Windows 7.1 SP1 / Windows 8.1 (64-bit Operating System Required)

کارت گرافیک:

NVIDIA GeForce GTX 660 or AMD Radeon R9 270 (2GB VRAM with Shader Model 5.0)

فضای دیسک:

50 GB

[section label="سیستم پیشنهادی" anchor="Rec Spec"]سیستم پیشنهادی

پردازنده:

Intel Core i7-3770 @ 3.5 GHz or AMD FX-8350 @ 4.0 GHz

حافظه‌ی اصلی:

8 GB

سیستم عامل:

Windows 7.1 SP1 / Windows 8.1 (64-bit Operating System Required)

کارت گرافیک:

NVIDIA GeForce GTX 760 (4GB) or the newer GTX 970 (4GB) or AMD Radeon R9 280X (3GB) or better

فضای دیسک:

50 GB

[section label="امکانات گرافیکی بازی" anchor="Visual Feature"]امکانات گرافیکی بازی

Assassin's Creed Syndicate دارای مجموعه‌ای قابل قبول از تنظیماتِ گرافیکی در نسخه‌ی پی‌سی است. تنظیماتِ گرافیکیِ بازی در حالت‌های مختلف در عمل تاثیر قابل توجهی روی کیفیتِ تصویر ایجاد می‌کند و با تمرکز روی تغییر در جزییات، افکت‌ها و کیفیت سایه‌ها در بازی به راحتی قابل تشخیص است. در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ها را مشاهده و مقایسه کنید.

هیچ یک از گزینه‌های anti-aliasing بازی نمی‌توانند به طور کامل لبه‌های مشبکِ اشیاء را هموار سازند، اما موثرترین گزینه از نظر ما TXAA است. البته این تکنیک موردِ پسند همگان نیست، چرا که باعثِ حذف برخی جزییات و محو شدن لبه‌ها می‌شود. گزینه‌ی MSAA4X+FXAA می‌تواند جایگزینِ مناسبی باشد.

assassins-creed-syndicate-History

در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

•Brightness = Default

•Window Mode = Ful Screen/Windowed/Borderless Full Screen

•Active Monitor = 1

•Aspect Ratio = AUTO

•Resolution = (1920*1080, etc)

•Refresh Rate = 144Hz

•V-Sync= On/Off

•Graphics Preset =Low/Medium/High/Very High/Ultra High

•Environment Quality = Low/ Medium/ High/ Very High/ Ultra High

•Textures Quality = Low/Medium/High

•Shadows Quality = Low/Medium/High/PCSS/PCSS Ultra

•Ambient Occlusion = Off/SSAO/HBAO+/HBAO+ Ultra

•Anti-Aliasing = None/ FXAA/ MSAA2x+FXAA/ MSAA4x+FXAA

/TXAA2x+FXAA/TXAA4x+FXAA

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

Graphics Preset: تمامِ تنظیمات کیفیِ دیگر را بر اساس گزینه‌های از پیش تعیین شده کنترل می‌کند. گزینه‌ی تنظیم دلخواه نیز در اینجا وجود دارد.

Environment Quality: سطحِ جزئیات و تراکم محیط را کنترل می‌کند. برخی اشیای محیط که شاخصه‌های جَوی محسوب می‌شوند و به هسته‌ی گیم‌پلی تعلق ندارند. در واقع کیفیت نمایش اشیایی مانند درختان و دیوارها را تنظیم می‌کند.

Textures Quality: رزولوشنِ بافت‌ها را تعیین می‌کند.

Shadows Quality: میزان هموار بودن و دقتِ نمایش سایه‌ها را با این گزینه می‌توان تغییر داد. کیفیت سایه‌ی بالاتر می‌تواند خطوطِ نرمتری را در سایه‌ها، مخصوصا اشیای در حالِ حرکت ایجاد کرده و تاثیر پیکسلی شدن سایه‌ها را کمتر کند. همچنین ترکیب رنگ و ترسیمِ آنها را در تعاملِ مستقیم با منابعِ نوری محیط بهینه می‌کند.

Ambient Occlusion: در جایی که آبجکت‌ها و اشیای محیطی با هم در تقارن یا تماس باشند، سایه روشن‌هایی را نسبت به وضعیت نورپردازی محیط ایجاد می‌کند. تنظیمات بالاتر برای AO می‌تواند گوشه‌ها، لبه‌ها، برآمدگی‌ها و سطوح زیرینِ اشیا را به شکل واقع‌گرایانه‌تری سایه دار کند.

Anti-Aliasing: میزان هموار بودن لبه‌ها و رفع مشبک بودن آنها را با تکنیک‌های مختلف روی اشیای معمولی و شفاف (مانند نرده‌ها) کنترل می‌کند. همچنین TXAA هم که تکنیک اختصاصی انویدیا است می‌تواند اعوجاج در لبه‌ها و سوسو زدن اشیای اطراف را در هنگام حرکت برطرف کند. این تاثیر به عنوان نمونه در حصارها، برگ‌های درختان و سبزه ‌زار بیشتر به چشم می‌آید.

[section label="تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست" anchor="Test System"]تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست

قبل از این که شروع به تستِ راندمان گرافیکی کنیم کمی در مورد شیوه‌ی انجام آن توضیحاتی می‌دهیم. از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمان خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازه‌گیریِ زمانی برای ضبط گیم‌پِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحله‌ی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را از مسیری ثابت پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. حداکثرِ تنظیمات گرافیکی بازی را در ادامه می‌بینید:

ACS_2016_01_22_01_24_54_332SET3

در ادامه به تنظیماتِ پیش فرضِ ما در این بررسی نگاهی داشته باشید که برای بدست آوردن بهترین تجربه در پی‌سی آن را به شما هم توصیه می‌کنیم.

[section label="بنچمارک زومجی" anchor="Zoomg Benchmark"]بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردنِ MSAA4X+FXAA و PCSS برای کیفیت سایه‌ها به ترتیب در رزولوشنِ 2K ،FULL HD و 4K اجرا شد. در همان ابتدای عرضه‌ی بازی به جز برخی مشکلاتِ هوش مصنوعی و باگ‌های متفرقه در بازی، مشکلِ خاصی در اجرا و مصرف منابعِ سیستمی مشاهده نکردیم، ولی بازی را با آخرین بروز رسانی عرضه شده در استیم به همراه بسته‌ی الحاقی Jack The Ripper آزمایش کردیم. در نظر داشته باشید که بازی از قابلیت‌های SLI و CF پشتیبانی می‌کند، اما راندمان آنها در این حالت بهینه نیست و کمتر از میزان مورد انتظار است. البته باگِ عدم فعال بودن AA در حالت FXAA هم در بازی وجود داشت که با آخرین آپدیت بازی با نسخه‌ی ۱.۳۱ که همزمان با DLC جدید منتشر شده بود برطرف شد.

برای رفع مشکل ۳۰ فریم بودن لباسِ کاراکترها هم درآخرین بروز رسانی بازی گزینه‌ی مربوطه در فایل تنظیمات بازی با پسوند CFG اضافه شده که کاربر می‌تواند به صورت دستی فریمِ دلخواهِ خود را اضافه کند.

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR 4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز ۱۰ با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 361.60 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 15.12 یا بالاتر

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 980 Ti 6GB SLI
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 2GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R7 270 2GB
• Radeon R9 Fury NANO

[section label="راندمان 1080p" anchor="1080p"]راندمان 1080p

در همین ابتدای کار مشخص می‌شود که عنوان جدیدِ این سری هم بارِ پردازشی نسبتا سنگینی به کارت گرافیک سیستمِ شما تحمیل می‌کند، به گونه‌ای که در رزولوشن معمولی 1080p نیز برای داشتنِ میانگینِ ۳۰ فریم بر ثانیه دستِ کم به کارت ۱۵۰ دلاری GTX 950 یا R9 280X نیاز دارید. تنها کارت‌هایی که می‌توانند در این رزولوشن به میانگین ۶۰ فریم بر ثانیه برسند هم کارت GTX 980 و بالاتر هستند. کارت‌های GTX 750Ti یا R7 270 هم فریم مناسبی تولید نمی‌کنند. علاوه بر این‌ها در نظر داشته باشید تنظیماتی که برای بنچمارکِ این بازی در نظر گرفتیم بالاترین حدِ ممکن نیست، چرا که در غیر این صورت از همین شروع کار تعداد کارت‌های مردود بسیار بیشتر می‌شد.

[section label="راندمان 1440p" anchor="1440p"]راندمان 1440p

این بار حتی کارت‌های قدرتمندی مثل GTX 970 و GTX 980 هم قادر به ارائه‌ی فریم میانگین ۶۰ نیستند و تنها کارتی که نشانِ عالی ۶۰ فریمِ تضمینی را بدست می‌آورد، ترکیبِ دو کارتی پرچمدار GTX 980Ti در حالت SLI است. در اینجا کمترین کارت‌های گرافیکیِ قابل توصیه برای داشتنِ متوسط ۳۰ فریم در ثانیه، مدل‌های R9 290 و GTX 970 و بالاتر هستند. همین مدل‌ها هم می‌توانند کمینه‌ی ۳۰ فریم را در بازی رعایت کنند. اگر به راندمان SLI توجه کنید، خواهید دید که افزایشِ راندمان با کارت دوم تنها حدود ۲۵ درصد است که نتیجه‌ی ناامید کننده‌ای برای دارندگانِ کارت‌های چند گانه و طالبانِ سرعتِ بالاتر است.

[section label="راندمان 2160p" anchor="2160p"]راندمان 2160p

با کارِ سنگینی که از این بازی در رزولوشن‌های گذشته شاهد بودیم، انتظار نداشتیم که در رزولوشن سنگینِ 4K هم نتایج خیره کننده‌ای را بدست آوریم و همین گونه هم شد. تنها کارتِ قابل توصیه برای بازی سیندیکیت در این رزولوشن فقط GTX 980Ti است که البته کمینه‌ی ۲۵ فریم بر ثانیه را هم در صحنه‌هایی از بازی ثبت کرده است و تنها مدلی است که حافظه‌ی کافی را در اختیار دارد.

[section label="مصرف حافظه‌ی گرافیکی" anchor="VRAM Usage"]مصرف حافظه‌ی گرافیکی

مصرف حافظه‌ی گرافیکی در این بازی هم در نوعِ خود رکورد جدیدی است، چرا که حتی در رزولوشنِ 1080p هم تقریبا تمام ۴ گیگابایت رمِ گرافیکی کارت‌های رده حرفه‌ای ما را مصرف می‌کند. بر طبق بررسیِ ما اگر قرار بود بازی را با تنظیمات Ultra High اجرا کنیم، حتی در رزولوشنِ 1080p هم به بیش از ۴ گیگابایت رمِ گرافیکی نیاز داشتیم و احتمال ایجاد وقفه و لگ در کارت‌های ۴ گیگابایتی هم بیشتر می‌شد. این نتیجه گیری به معنی آن نیست که با کارت‌هایی مثل GTX 970/980 یا R9 290 در رزولوشن 2K نتوان بازی کرد، چرا که میانگین فریم تولیدی میزانِ قابل قبولی را نشان می‌داد، اما چیزی که این بنچمارک‌ها شاید نشان ندهند همان وقفه‌های ریز، ناپایداریِ فریم و Micro Stuttering های احتمالی در نبود حافظه‌ی گرافیکیِ کافی خواهد بود.

مورد دیگر اینکه در رزولوشنِ 4K نقش کمبود حافظه نمایان‌تر شده و در واقع علت اصلی افت فریمِ شدید بیشتر مدل‌های گرافیک بررسی شده و فریمِ غیر قابل قبول آنها همین مورد است که آن را به گلوگاهِ کارت گرافیکی تبدیل کرده و از بکارگیری تمام توان تراشه‌ی گرافیکی جلوگیری می‌کند. بدیهی است که بر این اساس بیشتر پی‌سی گیمرها باید تنظیماتِ گرافیکی بازی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند تا میزانِ مصرفِ حافظه‌ی گرافیکیِ بازی با رم کارت گرافیک دستگاهشان متناسب شود.

[section label="جمع بندی" anchor="Verdict"]جمع بندی

عمده‌ترین نگرانیِ گیمرها حتی قبل از انتشار این نسخه از بازیِ Assassin's Creed این بود که مبادا این بار هم با کلکسیونی از مشکلاتِ ریز و درشتِ فنی و سرعتِ فریم نامناسب مواجه شوند. خرسندیم که اعلام کنیم بررسی ما از این بازی و ساعاتی که برای آزمایش آن با کارت‌های گرافیکیِ مختلف سپری کردیم چنین تجربه‌ای را برایمان زنده نکرد و کیفیتِ تکنیکی محصولِ پیش روی ما در سطحی بالاتر از نسخه‌یUnity  Assassin's Creed قرار دارد. هنوز هم برخی باگ‌های مربوط به هوش مصنوعی NPC ها در این نسخه به صورت جسته و گریخته به چشم می‌آید، اما آنچنان نیست که تجربه‌ی بازی را مختل کرده و روند طبیعی بازی را منحرف کند. به نظر می‌رسد که تجربه‌ی یوبی‌سافت از Unity تکرار نشدنی و البته گران بوده است.

بار پردازشی سنگینِ این بازی، بسیاری از مدل‌های رده پایین و حتی میان رده را در تنگنا قرار می‌دهد و بنابراین باید سطح تنظیماتِ بازی را با در نظر داشتن راندمان کارت‌های مشابه در بنچمارک‌های ما تغییر و بهینه سازی کنید

در مورد مصرف منابعِ سیستمی هم اگر از پردازنده شروع کنیم باید اقرار کنیم که دست کم در تنظیمات بالای این بازی و بر خلافِ بیشتر عناوینِ دیگر، داشتن یک پردازنده‌ی Core i7 ضمانتی است برای گرفتنِ بیشینه‌ی فریمِ ممکن از کارت گرافیکی. حتی روی Core i7 ها هم تمام هسته‌ها تقریبا در بیشترِ مواقع میزانِ لود بالایی دارند و این نشانه‌ای است از اینکه روی Core i5 ها نمی‌توان در تمام صحنه‌های بازی به تمامِ توان کارت گرافیکی در تولید خروجی دسترسی داشت و بر طبق بررسی ما حدود ۲۵ درصد از راندمانِ یک کارت رده حرفه‌ای را از دست خواهید داد. در موردِ کارت گرافیک هم دیدید که بار پردازشی سنگینِ این بازی، بسیاری از مدل‌های رده پایین و حتی میان رده را در تنگنا قرار می‌دهد و بنابراین باید سطح تنظیماتِ بازی را با در نظر داشتن راندمان کارت‌های مشابه در بنچمارک‌های ما تغییر و بهینه سازی کنید تا به نقطه‌ای ایده‌آل از نظر راندمان در برابر کیفیت بَصری برسید. بیشترین فشار را هم گزینه‌های Anti Aliasing و Shadows Quality وارد می‌کنند و برای افزایشِ بازدهی ابتدا باید از این‌ها شروع کنید.

در پایان چیزی که می‌توان اضافه کرد این توصیه است که این عنوان را از دست ندهید، مخصوصا اگر از دوست‌داران و طرفدارانِ این سری و بازی‌های قبلی آن بوده‌اید. شاید Syndicate نتوانسته باشد تداعی کننده‌ی "بازگشت به دورانِ اوج" این سری باشد اما قطعا می‌‌توان آن را شروع دوباره‌ای برای طیِ مسیر ترقیِ این سری محبوب در بینِ عناوین مطرح اخیر در نظر گرفت و در جایگاه شایسته‌ای قرار داد.

 

[alert variation="alert-info"]اگر از علاقه‌مندان به بازی Assassin's Creed Syndicate هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه Assassin's Creed Syndicate مشاهده کنید.[/alert]

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده