نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵

با ۶ بازی برتر تاریخ در تالار افتخارات بازی‌های ویدیویی آشنا شوید

اوایل امسال بود که موزه‌ی ملی بازی نیویورک، The Strong، فهرستی از ۱۵ بازی تاثیرگذار تاریخ را منتشر کرد که نامزد قرار گرفتن در تالار افتخارات بازی‌های ویدیویی بودند. در نهایت از میان این بازی‌ها۶ اثرانتخاب شدند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

نامزد‌های اولیه‌ی این تالار که فهرست‌شان را در زیر مشاهده می‌کنید توسط کارشناسان مختلف و بر اساس معیارهای مشخصی انتخاب شدند. از مهمترین این معیارها می‌توان به جایگاه و مقبولیت بازی‌ها، طول عمر آنها، گستره‌ی جغرافیایی که در آن منتشر شده‌اند و تاثیراتی که روی سایر بازی‌ها یا سرگرمی‌ها و به طوری کلی جامعه گذاشته‌اند اشاره کرد.

  • Angry Birds (سال ۲۰۰۹)
  • Doom (سال ۱۹۹۳)
  • FIFA (سال ۱۹۹۳)
  • The Legend of Zelda (سال ۱۹۸۶)
  • Minecraft (سال ۲۰۰۹)
  • The Oregon Trail (سال ۱۹۷۱)
  • Pac-Man (سال ۱۹۸۰)
  • Pokemon (سال ۱۹۹۶)
  • Pong (سال ۱۹۷۲)
  • The Sims (سال ۲۰۰۰)
  • Sonic the Hedgehog (سال ۱۹۹۱)
  • Space Invaders (سال ۱۹۷۸)
  • Super Mario Bros (سال ۱۹۹۰)
  • Tetris (سال ۱۹۸۴)
  • World of Warcraft (سال ۲۰۰۴)

در ادامه ۶ بازی منتخبی را که با رای اهالی رسانه و افراد متخصص موفق شدند به تالار افتخارات بازی‌های ویدیویی راه پیدا کنند مشاهده می‌کنید. با زومجی همراه باشید تا این بازی‌ها را بهتر بشناسید.

 

ption id="attachment_55523" align="aligncenter" width="1200"]Pong جزء اولین بازی‌های ویدئویی تاریخ است که به شهرت و محبوبیت جهانی رسید. Pong جزء اولین بازی‌های ویدیویی تاریخ است که به شهرت و محبوبیت جهانی رسید.

Pong

Pong یکی از ابتدایی‌ترین بازی‌های آرکید و اولین بازی آرکید ورزشی است. این بازی دو‌بعدی که ورزش تنیس روی میز را با ساده‌ترین گرافیک ممکن شبیه‌سازی می‌کند، ۴۲ سال پیش (سال ۱۹۷۲ میلادی) توسط شرکت آتاری منتشر شد و به محبوبیت جهانی رسید. هدف اصلی در بازی Pong کسب امتیاز بالاتر و غلبه بر حریف مقابل (که می‌تواند توسط رایانه یا یک بازیکن دیگر هدایت شود) است.

Pong توسط آلن الکورن طراحی شد و به عنوان یک بازی پینگ‌پنگ الکترونیکی برای کنسول مگناووکس ادیسه (اولین کنسول خانگی دنیا که به صورت تجاری عرضه شد) به انتشار رسید. موفقیت چشمگیر Pong همچنین باعث رواج دستگاه‌های آرکیدی در بین بازیکن‌ها شد.

The Strong درباره‌ی این بازی توضیح می‌دهد که اگرچه Pong نخستین بازی‌ ویدیویی تاریخ نیست، اما اولین سرگرمی الکترونیکی است که توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. Pong را باید یک بازی پیشگام در شناساندن لذت انجام بازی‌های ویدیویی به مردم جهان بنامیم.

 

ption id="attachment_55798" align="aligncenter" width="1200"]باگ معروف مرحله‌ی ۲۵۶ بازی Pac-Man که مانع از به اتمام رساندن آن می‌شد. باگ معروف مرحله‌ی ۲۵۶ بازی Pac-Man که مانع از به اتمام رساندن آن می‌شد.

Pac-Man

بازی Pac-Man اولین بار در سال ۱۹۸۰ و توسط شرکت نامکو در کشور ژاپن منتشر شد. این بازی آرکید که توسط تورو ایواتانی، بازیساز ژاپنی طراحی شده است، از زمان انتشارش تا به امروز توفیقات زیادی را به دست آورده، به طوری که از آن به عنوان محبوب‌ترین بازی کلاسیک و همچنین نماد بازی‌های ویدیویی یاد می‌کنند.

Pac-Man نه تنها یک بازی جذاب و پرطرفدار است، بلکه باید به آن به چشم یک پدیده‌ی اجتماعی تاثیرگذار نگاه کنیم؛ علاوه بر سریال انیمیشنی که با محوریت این بازی در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ از شبکه‌ی تلویزیونی ABC امریکا پخش شد، یک آهنگ شنیدنی به نام Pac-Man Fever نیز توسط زوج معروف خواننده، بانکر و گارسیا در سال ۱۹۸۱ برای این بازی ساخته شد که هم‌اکنون در جدول رتبه‌بندی تک‌آهنگ‌های محبوب تاریخ امریکا جایگاه نهم را در اختیار دارد.

در زمان انتشار Pac-Man بیشتر بازی‌های آرکید معروف مثل Space Invaders و Asteroids دارای سبک تیراندازی فضایی بودند (البته به جز بازی Pong که درباره‌اش توضیح دادیم)، اما Pac-Man توانست یک سبک کاملا جدید را معرفی کند و نقطه‌ی عطفی در تاریخ بازی‌های ویدیویی باشد. این بازی پس از Space Invaders به عنوان پرفروش‌ترین بازی آرکید تمام دوران‌ نیز شناخته می‌شود.

طبق توصیف The Strong، بازی Pac-Man یک پدیده‌ی اجتماعی جمعی است و شخصیت اصلی آن را می‌توان سفیر فرهنگی از دنیای بازی‌های ویدیویی لقب داد.

 

ption id="attachment_55819" align="aligncenter" width="1200"]انجام بازی Tetris روی کنسول محبوب NES نینتندو در سال ۱۹۹۰. انجام بازی Tetris روی کنسول محبوب NES نینتندو در سال ۱۹۹۰.

Tetris

Tetris یک بازی روسی در سبک جورچین پازلی است که در سال ۱۹۸۴ توسط الکسی پاژیتنوف ساخته شد. پاژیتنوف نام این بازی را از ترکیب دو کلمه‌ی تترا (عدد چهار یونانی - تمام قطعات بازی دارای چهار وجه هستند) و تنیس (ورزش مورد علاقه‌اش) انتخاب کرد. Tetris همچنین اولین سرگرمی نرم‌افزاری است که از کشور روسیه به امریکا صادر شده است.

Tetris از آن بازی‌هایی است که روی هر پلتفرمی می‌توان آن را تجربه کرد. علاوه بر رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی، Tetris روی موبایل‌ها، دستگاه‌های پخش چندرسانه‌ای، و حتی دستگاه اسیلوسکوپ (نوسان‌نمای الکترونیکی) نیز قابل بازی است! با اینکه نسخه‌های اولیه‌ی Tetris بیشتر روی رایانه‌ها و دستگاه‌های آرکیدی انجام می‌شدند، اما اوج موفقیت و محبوبیت این بازی مربوط به نسخه‌ی کنسول دستی گیم‌بوی نینتندو است که در سال ۱۹۸۹ عرضه شد.

مجله‌ معتبر EGM که به طور ماهانه در امریکا منتشر می‌شود در صدمین شماره‌اش از Tetris به عنوان بهترین بازی تاریخ یاد کرد. همچنین وبسایت IGN در فهرست مشابهی که در سال ۲۰۰۷ تهیه کرد، Tetris را در مکان دوم قرار داد. با در نظر گرفتن مجموع فروش Tetris روی پلتفرم‌های مختلف می‌توان آن را پرفروش‌ترین بازی تاریخ نیز خطاب کرد.

سال گذشته، هم‌زمان با سی‌امین سالگرد انتشار Tetris اعلام شد که این بازی با همکاری شرکت یوبی‌سافت برای کنسول‌های خانگی نسل جدید یعنی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان نیز منتشر خواهد شد.

 

ption id="attachment_55815" align="aligncenter" width="1074"]شخصیت ماریو تا کنون در بیش از ۲۰۰ بازی حضور داشته است. شخصیت ماریو تا کنون در بیش از ۲۰۰ بازی حضور داشته است.

Super Mario Bros.

Super Mario Bros. یک بازی پلتفرمر دو بعدی است که در سال ۱۹۸۵ توسط نینتندو منتشر شد. در این بازی که به عنوان دنباله‌ای برای Mario Bros و روی کنسول NES عرضه شد، بازیکن‌ها هدایت یک لوله‌کش سیبیلو به نام ماریو را به دست می‌گرفتند و و باید برای نجات شاهزاده خانم از دست بوزر بدجنس تلاش می‌کردند. یکی از ویژگی‌های جذاب Super Mario Bros. امکان بازی به صورت دونفره بود که در این حالت بازیکن دوم شخصیت لوییجی، برادر ماریو را کنترل می‌کرد.

ماریو توسط شیگرو میاموتو، بازیساز افسانه‌ای خلق شد و در اولین بازی او یعنی Donkey Kong به عنوان یکی از شخصیت‌های فرعی حضور پیدا کرد. ماریو در ابتدا با نام مرد جهنده شناخته می‌شد، اما بعدا بازیسازان نینتندو تصمیم گرفتند تا نام دیگری برای این شخصیت پیدا کنند و ظاهرا هیچ اسمی مناسب‌تر از ماریو سیگل، مالک ساختمان شعبه‌ی امریکایی نینتندو وجود نداشت!

جالب است بدانید ماریو در ابتدا قرار بود یک نجّار باشد و نه لوله‌کش؛ همچنین ظاهر او به خاطر محدودیت‌های گرافیکی آن سال‌ها به این شکل طراحی شده است؛ مثلا ماریو به این دلیل کلاه روی سر می‌گذارد که طراحی موی شخصیت‌ها در زمان کنسول‌های ۸ بیتی امری دشوار بود؛ سیبیل او نیز به خاطر مشخص‌تر شدن بینی و خلاص کردن سازندگان از شر دشواری‌های طراحی دهان این شخصیت به صورتش اضافه شده است.

وبسایت IGN در سال ۲۰۰۵ از Super Mario Bros. به عنوان بهترین بازی تاریخ یاد کرد و آن را عامل اصلی احیای بازار راکد بازی‌های ویدیویی در دهه‌ی ۱۹۸۰ نامید. سری Super Mario Bros. در کتاب رکوردهای گینس به عنوان موفق‌ترین مجموعه بازی شناخته می‌شود که تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رسیده است.

 

ption id="attachment_56531" align="aligncenter" width="1000"]Doom پدربزرگ بازی‌های تیراندازی اول‌شخص است. Doom پدربزرگ بازی‌های تیراندازی اول‌شخص است.

Doom

Doom یک بازی تیراندازی اول‌شخص با حال و هوای علمی‌-تخیلی و تم ترسناک است که در سال ۱۹۹۳ میلادی توسط استودیوی خوش‌ نام اید سافت‌ور ساخته شد. Doom را همه به خاطر نقشی که در محبوبیت سبک تیراندازی اول‌شخص داشته، به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ می‌شناسند.

نسخه‌ی اصلی Doom در مجموع ۳ اپیزود داشت که هر کدام شامل ۹ مرحله می‌شدند. داستان بازی در مورد یک سرباز بی نام و نشان بود که به یک ایستگاه فضایی در سیاره‌ی مریخ فرستاده می‌شود و در آنجا با موجودات اهریمنی که گفته می‌شود از جهنم آمده‌اند مواجه می‌گردد. Doom نه تنها در معرفی بازی‌های تیراندازی اول‌شخص تاثیر زیادی داشت، بلکه جزو آثار پیشگام در میان بازی‌های دارای گرافیک سه‌بعدی محسوب می‌شود. Doom همچنین یکی از اولین بازی‌هایی بود که امکان بازی چندنفره به صورت شبکه‌ای را فراهم می‌کرد.

ایده‌ی ساخت Doom زمانی به ذهن سازنده‌اش، جان کارمک رسید که این بازی‌ساز از کیفیت گرافیکی و صوتی بازی قبلی خود یعنی Wolfenstein 3D رضایت چندانی کسب نکرد. کارمک با اصلاح و ارتقای ویژگی‌های موتوری که برای ساخت Wolfenstein 3D استفاده شده بود، یک موتور کاملا جدید به نام id Tech 1 ساخت که علاوه بر Doom، برای ساخت دنباله‌های آن و چند بازی دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته‌ی کارمک، او نام Doom را از فیلم رنگ پول ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی برگزیده است؛ در یکی از سکانس‌های خاطره‌انگیز این فیلم در یک باشگاه بیلیارد از تام کروز (بازیگر نقش اصلی) درباره‌ی محتوای جعبه‌ای که در اختیار دارد سوال می‌شود: «اون تو چی داری؟» و او در حالی که به شکل جذابی به چوب بیلیارد درون جعبه اشاره می‌کند، پاسخ می‌دهد: «DOOM!».

 

ption id="attachment_56898" align="aligncenter" width="1074"]World of Warcraft درآمدزاترین بازی تاریخ است. World of Warcraft درآمدزاترین بازی تاریخ است.

World of Warcraft

World of Warcraft معروف‌ترین نقش‌آفرینی چندنفره‌ی کلان‌آنلاین است که در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی بلیزارد ساخته شد. World of Warcraft در واقع چهارمین بازی از مجموعه‌ی پرطرفدار Warcraft است که در دنیای افسانه‌ای آزراث جریان دارد. هم‌اکنون بیش از ۷ میلیون بازیکن‌ در سراسر جهان به بازی کردن World of Warcraft می‌پردازند که این یک رکورد فوق‌العاده است و باعث می‌شود از این بازی به عنوان محبوب‌ترین MMORPG دنیا یاد کنند. سال گذشته بود که اعلام شد از ابتدای انتشار World of Warcraft تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون حساب کاربری در بازی ایجاد شده‌اند. همچنین این بازی با بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمدی که برای بلیزارد به همراه داشته، لقب درآمدزاترین بازی تاریخ را یدک می‌کشد. اوج محبوبیت World of Warcraft مربوط به سال ۲۰۱۰ است که بیش از ۱۲ میلیون بازیکن در سرورهای آن مشغول به بازی بودند؛ جالب است بدانید این میزان از جمعیت کشوری مثل یونان نیز بیشتر است. World of Warcraft در ۲۴۴ کشور و منطقه‌ی مختلف جهان شناخته شده است و بیشتر مردم دنیا با نام این بازی آشنایی دارند. تا به حال بیش از ۲۶ میلیون ویدئوی مرتبط با World of Warcraft در یوتیوب منتشر شده و به طور سالیانه حدود ۵۰ میلیون جستجو در گوگل برای این بازی انجام می‌شود. علاوه بر بازیکن‌های حرفه‌ای، بسیاری از افراد مشهور جهان به بازی کردن World of Warcraft اعتیاد پیدا کرده‌اند. میلا کیونیس، بازیگر مطرح هالیوود یکی از طرفداران سرسخت این بازی است که مدتی نیز به آن اعتیاد شدید پیدا کرده بود. الیجا وود، که وی را به خاطر ایفای نقش زیبایش در فیلم‌های ارباب حلقه‌ها می‌شناسیم نیز یکی از علاقمندان متعصب World of Warcraft است؛ آشنایی او با دنیای این بازی و همچنین موفقیت‌های قبلی‌اش در فیلم های فانتزی باعث شده تا این روزها شایعاتی مبنی بر حضور وود در فیلم آینده‌ی Warcraft که سال ۲۰۱۶ اکران می‌شود نیز به گوش برسد. کوین وربک، مشاور باراک اوباما نیز قبلا از علاقه‌اش به World of Warcraft صحبت کرده و آن را یک بازی جذاب توصیف کرده بود. The Strong با اشاره به این موضوع که در دنیای بزرگ World of Warcraft ده‌ها میلیون نفر از سراسر جهان حضور دارند، این بازی را یکی از عوامل تغییر نگاه افراد به زندگی در جوامع مجازی و آنلاین نامید.

منبع: Business Insider


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده