نویسنده: آرش عیاری
// پنجشنبه, ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

۳۰ بازی پر فروش تاریخ صنعت بازی های ویدیویی (قسمت اول)

با گذشت سالیان متمادی از تبدیل شدن بازی‌های ویدیویی به یک صنعت پول‌ساز، حالا این حوزه به بزرگترین صنعت سرگرمی دنیا تبدیل شده است اما چه محصولاتی توانستند بیشترین درآمد مالی را نصیب سازندگان این حوزه کنند؟ در ادامه با زومجی همراه باشید تا با ۳۰ بازی پر فروش این حوزه آشنا شویم.
پیش از این در زومجی به بررسی کامل پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ انداختیم و دیدیم که چگونه پلی‌استیشن 2 توانست با فروشی بیش از ۱۵۵ میلیون واحد در صدر جدول پرفروش‌ترین کنسول‌ها بایستد. این‌بار در سری مقالاتی جدید قصد داریم شما را با ۳۰ بازی پرفروش این حوزه آشنا کنیم. بازی‌هایی که همگی دارای نام‌های بزرگی هستند و البته مربوط به یک دستگاه یا بازه زمانی خاص نیز نمی‌شوند. همین موضوه می‌توان بیانگر این نگاه باشد که بازی‌های ویدیویی سال‌ها است جایگاه ویژه‌ای در چرخه صنعت سرگرمی جهان دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب روی ایده‌های ناب، به درآمدی سرسام‌آور رسید. این مقاله در ۳ قسمت تهیه و تنظیم شده و هر روز یک قسمت از آن منتشر می‌شود.نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که بعضی از بازی‌هایی که در لیست زیر قرار دارند به همراه کنسول خاصی به صورت باندل به فروش رسیده‌اند اما با این حال نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد که این نکته نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای عدم لیست کردن این بازی‌ها باشد. brain-age

۳۰. Brain Age با ۱۹.۰۱ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۵، پلتفرم؛ نینتندو دی‌اِس

بازی فکری Brain Age که با نام تمرینات ذهنی دکتر کاواشیما نیز شناخته می‌شود، یک سری بازی ویدیویی است که توسط نینتندو ساخته و منتشر شد. این بازی بر اساس تحقیقات دکتر ریوتا کاواشیما در زمینه فعالیت‌ها و توانایی‌های ذهنی پایه‌گذاری شده و در مجموع ۴ بازی از این سری منتشر شد که توانست با فروشی معادل ۱۹.۰۱ میلیون نسخه، به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند.
  battlefield-3

۲۹. Battlefield 3 با ۲۰ میلیون نسخه

سال عرضه: ویندوز، ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3

آخرین نسخه شماره‌داری که از سری پرطرفدار و مشهور بتلفیلد عرضه شده بود به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گشت و علاقه‌مندان به این بازی تیراندازی اول شخص سال‌ها منتظر ماندند تا بتوانند دوباره یک بازی اصلی از این سری را تجربه کنند. بالاخره روز موعود فرا رسید و نسخه سوم شماره دار این سری توسط الکترونیک‌آرتز عرضه شد. بازی اگرچه از بخش داستانی نیز بهره‌ می‌برد اما بیشتر علاقه‌مندان به این سری آن را به خاطر بخش چند نفره وسیع و هیجانیش دوست دارند. شاید شما هم یکی از اولین تریلرهای منتشر شده از بخش چند نفره این بازی را در نقشه مرز خزر (Caspian Border) به یاد دارید که انواع و اقسام ماشین آلات جنگی در یک نقشه بزرگ در حال جنگ و نزاع با یکدیگر بودند. Battlefield 3 موفق به فروش ۲۰ میلیون نسخه‌ای روی تمامی پلتفرم‌ها شد و توانست با اقبال نسبی منتقدین مواجه شود.
  skyrim

۲۸. The Elder Scrolls V: Skyrim با ۲۰ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۱۱، پلتفرم: ویندوز، ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3

سال ۲۰۱۱ سال درخشان و خوبی برای طرفداران سبک نقش‌آفرینی بود. سال ۲۰۱۱ سال عرضه پنجمین نسخه از سری محبوب و پرطرفدار The Elder Scrolls بود. Skyrim دنباله‌ای بر بازی بزرگ Oblivion به شمار می‌رفت. دنباله‌ای که توانست به خوبی حق مطلب را ادا کرده و به مذاق طرفداران این سبک خوش بیاید. اگرچه عرضه Skyrim در هفته‌ها و ماه‌های اول به علت پچ‌ها و بسته‌های بروزرسانی متعدد تحت تاثیر اخبار منفی  قرار گرفت اما آن‌قدر بزرگ و قابل احترام بود که باز هم خدشه‌ای به عظمتش وارد نشد. Skyrim کار خود را با فروش ۲۰ میلیون نسخه‌ای به اتمام رساند و البته جوایز و افتخارات زیادی را نیز از جمله بهترین بازی پی‌سی، بهترین بازی نقش‌آفرینی و بهترین بازی سال کسب کرد.
  sims-2

۲۷. The Sims 2 با ۲۰ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۴، پلتفرم: ویندوز، مک

نمی‌دانم چطور می‌توان سبک سری بازی سیمز را به فارسی ترجمه کرد اما اگر بخواهیم ترجمه‌ای دقیق داشته باشیم باید آن را بازی استراتژی شبیه‌ساز زندگی! خطاب کنیم. به هر حال، شماره دوم این سری در سال ۲۰۰۴ عرضه شد تا ادامه‌ای بر نسخه موفق و پرفروش اول باشد. سیمز ۲ یک موفقیت تجاری برای استودیو ماکسیس و شرکت الکترونیک آرتز بود. این بازی توانست در ده روز اول به فروش یک میلیون نسخه‌ای دست باید که تا سال ۲۰۰۸ به عنوان یک رکورد در تاریخ این سری به شمار می‌آمد. در آپریل سال ۲۰۰۸ نیز وب‌سابت سیمز ۲ اعلام کرد که با عرضه این بازی، فروش کل سری سیمز از مرز ۱۰۰ میلیون نسخه عبور کرده است. به هر حال سیمز ۲ یک بازی به یادماندنی و فوق‌العاده بود که در مجموع فروشی معادل ۲۰ میلیون نسخه را تجربه کرد.
  super-mario-world

۲۶. Super Mario World با ۲۰.۶ میلیون نسخه

سال عرضه: ۱۹۹۰، پلتفرم: Super Nintendo Entertainment System

بازی دنیای سوپر ماریو پنجمین نسخه از سری بازی‌هایی با محوریت ماریو به حساب می‌آید که در سال ۱۹۹۰ برای کنسول SNES عرضه شد. این بازی توسط نینتندو ساخته و منتشر شد و باز هم یکی از توسعه‌دهندگان افسانه‌ای تاریخ بازی‌های ویدیویی یعنی شیگِرو میاموتو مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشت. دنیای سوپرماریو با استقبال کم‌نظیر منتقدان و البته علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی مواجه شد و توانست به یک موفقیت تجاری برای نینتندو بدل شود. به طور کلی، ۲۰ میلیون نسخه از این بازی در سرتاسر جهان به فروش رفت. نکته جالب درباره این بازی این است که ۴ بار به همراه بازی‌ها یا به مقصد کنسول‌های دیگر دوباره به بازار عرضه شد.
  wii-fit-plus

۲۵. Wii Fit Plus با ۲۱.۰۳ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۹، پلتفرم: نینتندو وی

بازی Wii Fit Plus در سال ۲۰۰۹ برای کنسول نسل هفتمی نینتندو عرضه شد. این بازی در واقع نسخه بهبود یافته بازی Wii Fit محسوب می‌شد که قابلیت‌ها و فعالیت‌های بیشتری را نسبت به نسخه اصلی شامل می‌شد. Wii Fit Plus در جریان برگذاری نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۹ و در خلال نطق اختصاصی نینتندو در این رویداد معرفی شد. فیت‌پلاس، شامل ۱۵ فعالیت آیروبیکی و ۶ فعالیت استقامتی و یوگا جدید نسبت به نسخه قبلی بود. علاوه بر این، این بازی دارای قابلیت جدید شمارنده میزان سوزاندن کالری در جریان فعالیت‌های ورزشی نیز به آن اضافه شده بود. Wii Fit Plus علاوه بر این‌که به صورت جداگانه قابل خرید بود، همراه با تخته بالانس مخصوص بازی نیز به فروش رفت. این بازی در مجموع فروشی معادل ۲۱.۰۳ میلیون نسخه را تجربه کرد و توانست به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ورزشی-سلامتی تاریخ تبدیل شود.
  modern-warfare-2

۲۴. Call of Duty: Modern Warfare 2 با ۲۲ تا ۲۹ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۹، پلتفرم: ویندوز، ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3

سری Call of Duty فقط به خاطر صحنه‌های سینمایی و گیم‌پلی روانش معروف نیست بلکه فروش بالای بازی‌های این سری همواره زبان‌زد خاص و عام بوده است. Modern Warfare 2 ادامه‌ای بر گذار این سری از جنگ‌جهانی به جنگ‌های مدرن بود که توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و اکتیویژن انتشار آن را بر عهده داشت. از نقطه نظر تجاری، Modern Warfare 2 یک موفقیت فوق‌العاده بود. بر اساس اسنباط‌های اولیه مشخص شد که تنها در ۲۴ ساعت، ۴.۷ میلیون نسخه از این بازی در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا فروخته شد. سود حاصل از این ۲۴ ساعت طوفانی برای اکتیویژن ۳۱۰ میلیون دلار بود و همین موضوع، عرضه این بازی را به بزرگ‌ترین عرضه یک محصول سرگرمی در دنیا تبدیل کرد. روایت‌های متعددی از میزان فروش کلی این بازی وجود دارد. در آگوست سال ۲۰۱۱، اریک هیرشبِرگ، مدیرعامل اکتیویژن خبر از فروش ۲۲ میلیون نسخه‌ای این بازی داد اما یک ماه بعد، مارک رابین، تهیه‌کننده بازی Modern Warfare 3 اعلام کرد که این بازی بین ۲۸ تا ۲۹ میلیون نسخه فروش رفته است. به هر حال وب‌سایت IGN در نوامبر سال ۲۰۱۳ فروش این بازی را ۲۲.۷ میلیون نسخه اعلام کرد.
  wii-fit

۲۳. Wii Fit با ۲۲.۶۷ میلیون نسخه

سال عرضه: ۲۰۰۷، پلتفرم: نینتندو وی

وی فیت، یک بازی سلامتی-ورزشی بود که توسط هیروشی ماتسونگا طراحی و توسط نینتندو به صورت انحصاری برای نینتندو وی عرضه شد. این بازی به همراه یک وسیله جانبی انحصاری با نام تخته تعادل همراه بود که فعالیت‌های انجام در قالب بازی روی آن صورت می‌گرفت. همانطور که چند شماره بالاتر ذکر کردیم، نسخه بعدی این بازی یعنی Wii Fit Plus هم با فروش بسیار خوبی مواجه شد و قرار گرفتن نسخه اول این سری نیز در لیست پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی نشان از موفقیت این سری بدون توجه به سبک و محبوبیت آن دارد. این بازی در مجموع به فروشی معادل ۲۲.۶۷ میلیون نسخه دست یافت و توانست در مدتی کمتر از ۱۸ ماه، به کمک بازی‌های سبک سلامتی آمده و سود حاصل از این سبک را به دو میلیارد دلار برساند.
  pokemon

۲۲. Pokemon Gold and Silver با ۲۳ میلیون نسخه

سال عرضه: ۱۹۹۹، پلتفرم: گیم‌بوی و گیم‌بوی کالِر

دومین بازی از سری Pokemon یعنی Gold and Silver نیز توانست به یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ از نقطه نظر تجاری تبدیل شود. این بازی توسط استودیو Game Freakk ساخته و توسط نینتندو منتشر شد. این بازی سال ۱۹۹۹ در ژاپن و پس از آن در سال ۲۰۰۰ در سایر نقاط برای کنسول گیم‌بوی عرضه شد و پس از آن نسخه بهبوبدیافته آن برای گیم‌بوی کالِر نیز عرضه شد. این بازی ۱۰۰ گونه جدید از پوکِمون‌ها را معرفی کرد و داستان شخصیت اصلی را دنبال می‌کرد. Gold and Silver نیز توانست مانند نسخه اول بازی فروشی میلیونی داشته باشد و این سری را به یک سری‌بازی چند میلیارد دلاری تبدیل کند. رکورد فروش این بازی تا سال ۲۰۱۰ به ۲۳ میلیون نسخه رسید.
    mario-kart-ds

۲۱. Mario Kart DS با ۲۳.۵۶ میلیون نسخه

سال عرضه:  ۲۰۰۵، پلتفرم: نینتندو دی‌اِس

ماریو این بار در قالب یک بازی رانندگی برای کنسول پرفروش و بسیار موفق نینتندو دی‌اِس عرضه شد تا باز هم یک بازی با محوریت آقای محبوب بازی‌های ویدیویی در صف بازی‌های پرفروش تاریخ قرار گیرد. ماریو کارت سال ۲۰۰۵ برای نینتندو دی‌اِس عرضه شد. نکته جالب درباره این بازی این که محبوبیت آن باعث شد تا اوایل ماه جاری میلادی از طریق سرویس Virtual Console برای نینتندو وی‌یو نیز عرضه شود. ماریو کارت امتیازات بسیار خوبی از منتقدان گرفت. منتقدان به ستایش گرافیک و گیم‌پلی بازی پرداختند تا اقبال عمومی سبب شود این کنسول با ۲۳.۵۶ میلیون واحد فروش به سومین بازی پرفروش تاریخ نینتندو دی‌اِس تبدیل شود.
  منبع: ویکی‌پدیا


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده