نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰

نگاهی به تعامل ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰

مایکروسافت چندی پیش در همایش مربوط به ویندوز ۱۰، اکوسیستمی را معرفی کرد که از تلویزیون تا تلفن هوشمند شما را در برمی‌گیرد و آن چیزی که برای علاقه‌مندان مهم است طرز کار و نحوه تعامل بین ایکس‌باکس وان ویندوز ۱۰ و چگونگی ورود ایکس‌باکس وان به این اکوسیستم است.
مایکروسافت با معرفی سیستم یکپارچه خود، ایکس‌باکس وان را نیز به عضوی مهم از چشم‌انداز بلند خود معرفی کرد، اما این چه معنایی برای مخاطبان کنسول نسل هشتمی این شرکت دارد؟

ایکس‌باکس روی ویندوز ۱۰

اپلیکیشن ایکس‌باکس روی ویندوز ۱۰ هیج شباهتی به اپلیکیشن اسمارت‌گلس روی ویندوز ۸.۱ ندارد. اسمارت‌گلس مانند یک مکمل برای ایکس‌باکس وان عمل می‌کند، در حالی که اپلیکیشن ایکس‌باکس وان در ویندوز ۱۰ تجربه محیط ایکس‌باکس را روی کامپیوتر شخصی را برای شما به ارمغان می‌آورد، البته این را هم نباید فراموش کرد که اپلیکیشن ایکس‌باکس تمام قابلیت‌های اسمارت‌گلس را خواهد داشت و آن‌ها را بهبود خواهد بخشید و به همین دلیل است که در ویندوز ۱۰ هم می‌توانید به دانلود بازی‌ها از طریق ویندوز، تماشای کلیپ‌ دوستان و کنترل ایکس باکس بپردازید. پس جای تعجب نخواهد داشت که اپلیکیشن ایکس‌باکس جایگزین اسمارت‌گلس در ویندوز ۱۰ خواهد شد.اما این اپلیکیشن امکانات بسیار بیشتری نیز برای ارائه دارد. با این اپلیکیشن می‌توانید از طریق PC یا تبلت با دوستان خود در محیط ایکس‌باکس‌وان گفتگو کنید. این قابلیت به این معنا است که مهم نیست شما در کجا و با چه دستگاهی در حال کار هستید و در هر حالتی می‌توانید با دوستان خود در شبکه ایکس‌باکس لایو راجع به بازی‌ها یا موضوعات دیکر به گفتگو بپردازید.

بازی‌های بین‌-پلتفرمی

آیا تا به حال پیش آمده که وسط یک مسابقه چندنفره باشید و سایرین مدام از شما بخواهند تا تلویزیون را برای تماشا به آن‌ها بسپارید؟ مایکروسافت  با اپلیکیشن ایکس‌باکس وان روی ویندوز ۱۰ این مشکل را حل کرده است. راه اول حل این مشکل بازی‌های بین-پلتفرمی است. این‌گونه بازی‌ها خیلی دربین بازی‌های ویدیویی متداول نیستند. کاری که این بازی‌ها انجام می‌دهند این است که به کاربران اجازه می‌دهند تا مخاطبان کنسول و PC بتوانند با یکدیگر بازی کنند. اگرچه پیش از این مایکروسافت انجام این امر را با بازی‌هایی مانند Gears of War تجربه کرده بود، اما خیلی زود به آن پایان داد. شاید علت این پایان زودهنگام برتری بازیکنان PC نسبت به بازیکنان کنسولی به علت بهره‌گیری از ماوس و صفحه کلید بود. بدون شک برای بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌های چند نفره جالب است تا بدانند با این‌که این مشکل همچنان ادامه دارد، آیا مایکروسافت به یک راه‌حل مناسب برای آن رسیده است؟ یک استراتژی که مایکروسافت در قبال این موضوع در نظر دارد این است که بازی بین کاربران PC و کنسول را محدود به تصمیم بازیکن کند. به عبارت دیگر اگر شما نمی‌خواهید با نژاد برتر (ماوس و صفحه‌کلید) بازی کنید می‌توانید در تنظیمات بازی این گزینه را غیر فعال کنید.

استریم بازی‌ها

استریم بازی‌ها دومین راه‌حلی است که مایکروسافت برای این موضوع اندیشیده است. کاری که مایکروسافت در این‌باره قصد انجام آن را دارد این است که بازی که روی ایکس‌باکس وان در حال انجام است را به وسیله وای‌فای روی ویندوز ۱۰ استریم کند. این در حالی است که کنسول ایکس‌باکس در تمام مراحل استریم بازی‌ها باید روشن باشد. اگرچه پیش از این سونی این قابلیت را در پلی‌استیشن 4 قرار داده است اما استریم بازی‌ها فقط روی پلی‌استیشن ویتا، پلی‌استیشن تی‌وی و گوشی‌های اکسپریا مقدور است. درست است که سونی این قابلیت را زودتر از مایکروسافت معرفی کرده، اما آن چیزی که مایکروسافت را در این زمینه پیشتاز می‌کند سازگاری این قابلیت با هر PC، تبلت و لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ است، دستگاه‌هایی که اکنون در هر خانه حداقل یکی از آن‌ها یافت می‌شود. نکته دیگری که فیل اسپنسر، رییس ایکس‌باکس به آن اشاره کرد این بود که مایکروسافت سخت در تلاش است تا قابلیت استریم بازی‌های PC روی ایکس‌باکس وان را هم فراهم کند، قابلیتی که بدون شک جذاب به نظر می‌رسد،‌ به خصوص اگر با فروشگاه‌هایی مانند استیم و اریجین نیز سازگار باشد.

سوالات بی‌پاسخ

با وجود این‌که مایکروسافت قابلیت‌های شگفت‌انگیزی را درباره ویندوز ۱۰ و پلتفرم ایکس‌باکس معرفی کرد، اما هنوز ابهاماتی به خصوص در زمینه استریم بازی‌ها وجود دارد. بزرگ‌ترین سوال درباره قابلیت استریم بازی‌ها این است که آیا این قابلیت با هولولنز نیز سازگار خواهد بود؟ منظور این است که آیا مایکروسافت می‌تواند کاری کند تا با استفاده از هولولنز بتوان در هرجایی (البته در خانه) به انجام بازی‌ها پرداخت؟سوال قابل توجهی دیگری که درباره این قابلیت وجود دارد این است که استریم بازی‌ها با چه رزولوشنی انجام می‌شود و چه اتصال وای‌فای لازم است تا کاربر بتواند بدون مشکل از این قابلیت استفاده کند؟ شاید بسیاری از کاربران ایکس‌باکس وان بتوانند بدون مشکل از این قابلیت استفاده کنند اما باز هم ممکن است محدودیت‌های این قابلیت برای تعدادی از کاربران مشکل‌ساز شود. از نقطه نظر رزولوشن، 720p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و رزولوشن 1080p با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه امکان استریم را دارند و به نظر می‌رسد سیستم استریم طوری طراحی شده باشد تا بر اساس پهنای باند موجود به تنظیم رزولوشن و نرخ فریم بپردازد. البته کاربران نیز می‌توانند این تنظیمات را تغییر دهند. درباره کنترل بازی‌ها گفته شد که برای انجام بازی‌های ایکس‌باکس روی PC نیازی به کنترلر ایکس‌باکس وان نیست و کنترل بازی روی صفحه‌کلید ترسیم می‌شود. این‌که این امکان چطور و با چه مکانیسمی انجام میa,n هنوز مشخص نیست. در مبحث بازی‌های بین-پلتفرمی نیز سوالاتی مطرح است که هنوز پاسخی برای آن‌ها وجود ندارد. آیا بازی‌ها در سیستم خرید بین-پلتفرمی رایگان یا شامل تخفیف خواهند شد؟ برای مثال اگر Halo 5 را خریداری کنید آیا قادر خواهید بود با پرداخت هزینه‌ای کمتر (اگر رایگان نباشد) آن را روی PC بازی کنید؟ اما بزرگ‌ترین سوالی که در مبحث بازی‌های بین-پلتفرمی مطرح است این است که آیا سازندگان مستقل نیز می‌توانند از این امکانات استفاده کنند یا این امکانات مخصوص بازی‌هایی است که توسط مایکروسافت منتشر می‌شوند‌؟ سازندگان مستقل بسیاری وجود دارند که برای ایکس‌باکس وان به ساخت بازی مشغول هستند و بسیاری از آن‌ها بازی خود را ابتدا برای کامپیوترهای شخصی منتشر می‌کنند و قطعا ارتباط نزدیک بین ویندوز و ایکس‌باکس وان باعث می‌شود تا راحت‌تر بازی خود را برای عرضه روی ایکس‌باکس وان آماده کنند. شنیده‌ها از مایکروسافت حاکی این موضوع است که ناشران باید قبول کنند تا بدون هیچ کد افزوده‌ای قابلیت استریم را به بازی‌های خود بیاورند. ممکن است با رشد این قابلیت، امکان افزودن کد نیز اضافه شود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد افزودن این قابلیت به بازی‌ها بسیار آسان است. مایکروسافت قرار است حضوری پررنگ در همایش توسعه‌دهندگان سال ۲۰۱۵ (GDC 2015) داشته باشد و امیدواریم تا جواب بعضی از این سوالات را در این همایش ببینیم.

اما و اگرها

این بخش بیشتر به کاربران ویندوزفون تعلق دارد و به نظر می‌رسد کاربران ویندوزفون فراموش شده‌اند و مشخص نیست که چگونه با ایکس‌باکس وان ارتباط خواهند داشت اما با یکپارچه‌سازی ویندوز ۱۰ قطعا خبرهایی برای کاربران ویندوزفون هم وجود خواهد داشت. در حالی که اپلیکیشن‌ها قابلیت اجرا روی هر سه پلتفرم (PC، ایکس‌باکس وان و تلفن هوشمند) را در ویندوز ۱۰ دارند، دور از دسترس نیست که منتظر استریم بازی‌های ایکس‌باکس وان روی تلفن‌هوشمند ویندوزی باشیم. در حالی که استریم بازی‌ها از ایکس‌باکس وان به PC توسط اتصال وای‌فای ممکن است، چرا باید استریم صفحه نمایش تلفن هوشمند به ایکس‌باکس وان مشکل باشد؟ منظور من این است که تصور کنید در حال تماشای یک فیلم به وسیله اپلیکیشن تلفن هوشمندتان هستید و می‌توانید با این قابلیت آن را روی تلویزیون ۵۰ اینچی تماشا کنید یا حتی این قابلیت را در اختیار داشته باشید تا بتوانید Asphalt 8 را روی تلویزیون خود بازی کنید. در حال حاضر تنها چیزی که مایکروسافت دراین‌باره اعلام کرده است این است که استریم بازی‌ها به ویندوزفون امکان‌پذیر است اما آن‌ها به وقت و آزمایش‌های زیادی برای انجام بی‌نقص این مقوله احتیاج دارند. بزرگ‌ترین مانع نیز خود تلفن‌های هوشمند  و محدودیت آن‌ها در عمر باطری، عملکرد پردازنده و سایر موارد است. و به کورتانا می‌رسیم. آمازون به تازگی دستیار صوتی خود با نام اکو را معرفی کرده که به وسیله آن‌می‌توانید در منزل خود بنشینید و از او درباره اخبار و آب‌و‌هوا سوال بپرسید. اگرچه کورتانا هنوز در مرحله آزمایشی است اما از اکو کامل‌تر است و دلیل این امر هم پشتوانه اطلاعاتی آن به واسطه ویندوز و بینگ است.حالا کورتانا را با استفاده از قدرت کینکت در ایکس‌باکس وان تصور کنید. او می‌تواند بدون این‌که به دستگاه‌های ویندوزی خود نردیک شوید به سوالات شما جواب دهد و این برتری کورتانا در این ایکس باکس وان است. وقتی در حال آماده شدن برای رفتن به محل کار خود هستید او راجع به قرار ملاقات‌ها و برنامه روزانه با شماص صحبت خواهد کرد و همه این برتری‌ها و قابلیت‌ها باعث می‌شود تا کورتانا به مهمانی خوانده در خانه هر کسی تبدیل شود.

در پایان

وقتی از برنامه‌های مایکروسافت برای تلفن‌های هوشمند و ایکس‌باکس وان خبر نداریم، فقط می‌توانیم احتمالات را حدس بزنیم، اما آن چیزی که مشخص است این است که با یکپارچه شدن ویندوز ۱۰ روی همه دستگاه‌ها می‌توان حدس‌های بی‌شماری راجع به قابلیت‌های این اکوسیستم داشت. پس نصیحت من به هر کاربر ویندوز و ویندوزفونی که از ایکس‌باکس وان صرف‌نظر کرده است این است که حالا وقت توجه به این کنسول است و با تصمیماتی که مایکروسافت در قبال این کنسول گرفته به زودی ایکس‌باکس وان به یک چند‌شاخه سرگرمی برای هر خانه‌ای تبدیل می‌شود، دستگاهی که حتی می‌تواند اپلیکشن‌های مورد علاقه‌تان در ویندوزفون را روی تلویزیون خانه‌تان بیاورد. ایکس‌باکس وان آمده است تا جزوی از ویندوز ۱۰ باشد و با این پشتوانه به تجربه‌ای تبدیل شده است که نباید از دست برود. نظر شما راجع به این تعامل و یکپارچگی ویندوز ۱۰ چیست و باید منتظر چه اخباری در همایش توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدویی باشیم؟‌ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. منبع: techbite


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده