دست گذاشتن بر روی موضوعات جدید و زدن حرف‌های تازه در بازی‌های جدید ایرانی باعث شده تا همین بازی‌های انگشت شمار جلوه‌ی نو به این صنعت نوپا ببخشند. 41148، ساخته‌ی مهدی فنائی یکی از این بازی‌ها است که با انتشار آن توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد و حال فرصتی پیش آمده تا به بررسی اپیزود اول این بازی بپردازیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

کابوسی که شبیه به واقعیت است، سبب می‌شود تا کاراکتر اصلی داستان از خواب بپرد. همه‌جا تخریب شده و از شواهد معلوم می‌شود که مهمانی مرموزی برپا بوده است. اجساد افرادی که به شکلی زجرآور کشته شده بودند نیز بر غیرعادی بودن اتفاقات رخ داده دلالت دارند. بهترین تصمیم خروج از این ساختمان مخوف است و قهرمان داستان نیز به دنبال خروج از آنجا است که در این بین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

همان اوایل بازی تا حدودی با مضمون بازی آشنا می‌شوید. همان اوایل بازی تا حدودی با مضمون بازی آشنا می‌شوید.

دست گذاشتن روی مبحث ماورایی ریسک بسیار بالایی می‌طلبد و علاوه بر نیاز به داشتن اطلاعات بالا در این رابطه و لبه‌ی پرتگاه حرکت کردن موضوع جدید، باید عواملی چون سوء برداشت را نیز به جان خرید چرا که بعد از انتشار بازی مدتی ساخت اپیزود دوم ممنوع اعلام شد. بازی قرار است به شکل اپیزودیک در کافه بازار منتشر شود و به جز اولین آن‌ها که رایگان است، باقی قسمت‌ها را باید خریداری کرد و اولین موضوع مهم در رابطه با آن حجم محتوای بازی است. اگر با این نوع بازی‌ها آشنایی سابق داشته باشید برای به اتمام رساندن بازی بیشتر از ۳۰ دقیقه نیاز نخواهید داشت و تا داستان بازی به نقطه‌ای می‌رسد که منتظر اطلاعات جدید هستیم، به انتهای آن می‌رسیم.

امیدواریم در قسمت‌های بعدی نیز از این دست Ester Eggها وجود داشته باشد تا لذت جستجوی محیط زنده بماند. امیدواریم در قسمت‌های بعدی نیز از این دست Easter Eggها وجود داشته باشد تا لذت جستجوی محیط زنده بماند.

از سویی می‌توان به نکته‌ی منفی آن اشاره داشت که مدت زمان کوتاه بازی است و از جهتی دیگر می‌توان به جای‌گذاری اتفاقات بازی اشاره کرد که با قرار دادن درست آن‌ها است که مخاطب را تشنه‌ی خود می‌کند تا اطلاعات جدیدی بدست آورد. همین پایان درست و مبهم هر کسی را از لحاظ ذهنی مجبور می‌کند تا به سراغ اپیزود دوم نیز برود ولی با توجه به رایگان نبودن قسمت‌های بعدی، مدت زمان بازی اگر به همین اندازه باشد بازی دچار مشکل خواهد شد. مشکل کوتاهی بازی بر گیم‌پلی بازی نیز تا حدودی اثر گذاشته است. سبک بازی ماجرایی اشاره و کلیک است که در تلفن‌های هوشمند و صفحات لمسی تغییراتی به خود دیده و از لحاظ عمق گیم‌پلی در اولین قسمت آن می‌توان قابل قبول دانست. عناصر پایه‌ی این سبک به خوبی و بدون هیچ پیچیدگی در بازی به کار برده شده و از این جهت تسلط کامل سازنده بر این نوع بازی‌ها را نشان می‌دهد ولی همان مشکل حجم محتوای بازی نمی‌گذارد مخاطب به محض آشنایی با ریزه‌کاری‌های بازی، از آن لذت کافی را ببرد. پازل ها و معماهای بازی نیز ساده طراحی شده‌اند و شاید در ابتدا کاملا نامفهوم باشند ولی با کمی دقت در دیالوگ‌هایی که کاراکتر بازی با خود دارد، تمام راه‌حل‌ها گنجانده شده است. در نکات ذکر شده راجع به گیم‌پلی بازی ایراد خاصی دیده نشد اما باگ‌های موجود در لمس کردن نقاط مختلف صفحه یا مشکلاتی که در هنگام فرار کردن از دست آن موجود پیش می‌آید و ناخواسته با اجزای محیط تعامل پیدا می‌کنید، گاهی اوقات گریبان‌گیر می‌شوند ولی خوشبختانه این مشکلات به اندازه‌ای نیستند که به پیکره‌ی اصلی بازی ضربه بزنند.

اگر بدون راهنما بازی کنید، در این محیط کمی گیج خواهید شد. اگر بدون راهنما بازی کنید، در این محیط کمی گیج خواهید شد.

یکی از برجسته‌ترین بخش‌های بازی که از همان اول مخاطب را به سمت خود می‌کشاند، طراحی بصری آن است. طراحی هنری هوشمندانه‌ی بازی که در قالبی ضد نور یا سیلوئت برای کاراکتر اصلی طراحی شده، تداعی کننده‌ی بازی بسیار زیبای Limbo است. این نوع طراحی هنری نه تنها یک اتمسفر خاص و تاریک به بازی بخشیده، بلکه به بخش فنی بازی نیز کمک بسیار فراوانی کرده تا سازنده درگیر با ساخت جلوه‌های بصری پیچیده برای زیبا کردن بازی نشود. تنها ایراداتی که می‌توان از این بخش گرفت، انیمیشن کمی خشک کاراکتر اصلی در طول بازی و همچنین خالی و کم جزئیات بودن بعضی محیط‌های بازی است. اکثر مکان‌های قابل دسترسی بازی به جز سالن بزرگ اول بازی، از نظر اشیاء قابل تعامل و طراحی کاملا بدون جزئیات قابل قبول هستند ولی لطمه‌ای به اتمسفر بازی وارد نمی‌کنند و طراحی هنری بازی به قدری گیرا و جذاب است که همراه موسیقی زیبای بازی یک فضای کاملا خاص را بوجود می‌آوردند. دانلود از کافه بازار تهیه شده در زومجی


41148

بدون شک بازی 41148 متفاوت‌ترین بازی ایرانی تا به امروز است و همین دست گذاشتن بر روی موضوعی جدید بدون تقلید و کپی‌برداری از بازی‌های خارجی، از شایستگی آن خبر می‌دهد و به طور حتم ارزش تجربه‌ی آن بیشتر از بازی‌های اکشن تیراندازی بی‌کیفیت داخلی است که سراسر اقتباس درجه دو از بازی‌های خارجی هستند.
محمدرضا طلایی

8

نقاط قوت

  • - زدن حرفی تازه در بین بازی‌های ایرانی
  • - داستانی با موضوع بسیار جذاب
  • - طراحی هنری زیبای بازی

نقاط ضعف

  • - کوتاه بودن بازی
  • - برخی مشکلات فنی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده