بازی Fallout 4 چندی پیش و پس از لبریز کردن صبر گیمر‌ها منتشر شد تا طرفدارانش لذت گردش در دنیای آخر‌الزمانی بازی را پس از مدت‌ها انتظار بچشند. از این رو در زومجی به بررسی این بازی پرداختیم تا نکات ضعف و قوت آن را معرفی کنیم.

فال‌اوت یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی است که نسخه اول آن در سال ۱۹۹۷ میلادی عرضه شد. سازنده نسخه‌های اول این سری استودیو بلک‌آیل بود که در سال ۲۰۰۳ منحل شد. با این حال بتسدا با خرید امتیاز فال‌اوت، در سال ۲۰۰۸ نسخه سوم بازی را عرضه کرد که همواره به عنوان یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی از آن یاد می‌شود. اتمسفر فوق‌العاده بازی در کنار وسعت بالای محیطی آن و همچنان گیم‌پلی لذت‌بخش دست به دست هم دادند تا طرفداران جدید و قدیمی یک اثر نقش‌آفرینی جهان‌باز آخر‌الزمانی لذت‌بخش را تجربه کنند. بتسدا فقط ۲ سال بعد و با همکاری آبسیدیَن که مجموعه‌ای از سازندگان نسخه‌های اول بازی بود، Fallout New Vegas را عرضه کرد که به خوبی توانست موفقیت‌های نسخه سوم را تکرار کند و در عین حال بیش از پیش به اصول نسخه‌های اولیه سری پایبند باشد. حال بتسدا، پس از گذشت پنج سال از این نسخه، «فال‌اوت 4» را عرضه کرده است و تمام تلاش خود را انجام داده تا این بازی بتواند دنباله موفقی برای نسخه‌های پیشین خود باشد. پس با ما همراه باشید تا در ادامه المان‌های مختلف این بازی بزرگ را بررسی کنیم و ببینیم این شرکت در تحقق این امر تا چه حد موفق بوده است:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن 720p

«پایانی بر رویای آمریکایی»

Fallout 4 Review Exclusive 2

داستان در فال‌اوت 4، هم نقش بسیار مهمی دارد و هم نحوه‌ی روایت بسیار متفاوتی. این مولفه در بازی از برخی المان‌های فلسفی نیز بهره می‌برد و بتسدا تلاش زیادی کرده تا در دل دنیای وسیع بازی، شاهد داستانی غنی باشیم. سال ۱۹۴۵ میلادی، سربازان آمریکایی سرخوش از اتمام جنگ جهانی دوم با انفجار‌های اتمی در «هیروشیما» و «ناکازاکی» به خانه و کنار خانواده‌هایشان بر‌می‌گردند. این انفجار‌های اتمی تاثیر زیادی در مردم دنیا می‌گذارد و از این رو، دولت‌مردان و دانش‌مندان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا جنبه‌های مثبت انرژی اتمی را نیز نشان دهند.در‌نتیجه این انرژی به یک منبع نامتناهی جدید تبدیل می‌شود که در ساخت روبات‌های هوشمند، خودرو‌های اتمی و بسیاری موارد دیگر از آن استفاده می‌شود. ولی آغاز قرن ۲۱ میلادی، پایانی است بر این «رویای شیرین آمریکایی». جایی که تمام منابع مورد نیاز انسان‌ها رو به زوال رفته و دنیا درگیر جنگی همه جانبه می‌شود. سال ۲۰۷۷ میلادی است و آمریکا درگیر خونین‌ترین جنگی است که تا به حال دیده شده است. امیدی که روزی از انرژی اتمی نشات گرفته بود، جای خود را به یاس داده و همه برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. انفجار اتمی یک احتمال قریب الوقوع است و از این رو پناهگاه‌های زیرزمینی آماده پذیرایی از افرادی می‌شوند که قصد دارند از این انفجار عظیم جان سالم به در ببرند. بالاخره اتفاقی که نباید می‌افتاد، رخ می‌دهد و یک انفجار عظیم اتمی در آمریکا رخ می‌دهد. چرا که جنگ هرگز تغییر نمی‌کند. (اولین اشاره بازی به آیین کارما«انسان روزی ثمره تصمیماتی که گرفته خواهد دید، چه خوب و چه بد»)
خب کمی هم به توضیح داستان از دید شخصیت‌های بازی بپردازیم. همه‌چیز از یک صبح دلنشین در خانه زوجی آمریکایی آغاز می‌شود. این زوج و شاون، فرزند نوزادشان، در شهر بوستون با همراهی روباتی به نام کادس‌وُرث زندگی می‌کنند. شخصی به نمایندگی از پناهگاه ۱۱۱ به خانه آن‌ها می‌آید تا مقدمات حضورشان را در این والت فراهم کند و پس از آن زمان زیادی نمی‌گذرد که گوینده خبر، با تاسف انفجار اتمی در ایالت‌های نیویورک و پنسلوانیا را تایید می‌کند و مردم فرصت بسیار کمی برای پناه بردن به والت‌های زیر‌زمینی دارند. پس از ورود به والت و وقایعی که رخ می‌دهد، شخصیت اصلی ۲۰۰ سال بعد در دنیایی ویران شده بیدار می‌شود و بتسدا ما را در دل یک داستان عاطفی رها می‌کند. پس از این اتفاق، همه‌چیز در گرو تصمیمات شما است و هر گیمر راوی داستان خودش است. ولی ریشه اصلی این داستان کماکان در گرو آیین کارما است و هر تصمیمی که اتخاذ کنید، اعم از کمک یا خیانت، ظلم یا مهربانی، در بازی نتیجه خود را نشان خواهد داد. همچنین حتی جزیی‌ترین شخصیت‌ها نیز اهمیت زیادی داشته و روایت منحصر‌به فردی در بازی دارند. پس در فال‌اوت شاید شاهد داستان و تریلر‌های سینمایی نباشیم، ولی همه‌چیز رنگ و بوی واقعیت دارد و در بیش‌تر مواقع با خودتان خواهید گفت که اگر روزی چنین اتفاقی بیفتد، دقیقا وقایع آن به این شکل روایت خواهند شد. در مجموع می‌توان گفت که شاید داستان اصلی بازی جذابیت خیلی زیادی نداشته باشد و حتی بتوان آن را کلیشه‌ای نامید. ولی بتسدا از دل همین داستان آن‌قدر روایات فرعی جذاب در اختیار گیمر قرار می‌دهد که در اکثر قسمت‌های بازی داستان اصلی را فراموش کرده و سراغ آن‌ها خواهید رفت. در این میان، شخصیت‌ها شاید طراحی فوق‌العاده‌ای نداشته باشند، ولی شخصیت‌پردازی آن‌ها به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و از همین رو هر فردی در این دنیای بزرگ داستان منحصر به فرد خودش را دارد که دنبال کردن آن‌ها بسیار جذاب و لذت‌بخش است.

جزییات، جزییات و باز‌هم جزییات!

Fallout 4 Review Exclusive 1 بتسدا معمولا با هر بازی نقش‌آفرینی جهان‌بازی که عرضه می‌کند، انقلابی در این سبک از باز‌ی‌ها ایجاد می‌کند. اسکایریم و جزییات بسیار زیادش هنوز هم در خاطر طرفداران هستند و این مسئله در مورد بازی‌های قبلی فال‌اوت نیز صادق است. حال در فال‌اوت 4 هم بتسدا به بهترین شکل ممکن قطعات گیم‌پلی بازی را کنار هم قرار داده تا اثری فوق‌العاده در این زمینه فراهم کند. در همان ابتدای بازی، می‌توانید شخصیت دلخواه خودتان را به هر شکلی که مد نظرتان باشد، طراحی کنید. بازی در این بخش امکانات زیادی در اختیار گیمر قرار می‌دهد و می‌توانید جنسیت، جزییات صورت، آرایش مو و جزییات فیزیکی شخصیت‌تان را طراحی کنید. گسترده بودن این قابلیت و آزادی عملی که در طراحی شخصیت ارایه می‌دهد،‌ باعث شده تا با شخصیت‌های جالبی روبرو شویم که توسط گیمر‌ها در سراسر دنیا طراحی شده‌اند. در حالت کلی، روند بازی آن‌قدر وسیع و گسترده است که برای تجربه کردن تمامی بخش‌های آن شاید ماه‌ها بازی نیز کافی نباشد. با این حال این اثر خیلی سریع تمام مولفه‌های خود را معرفی می‌کند که البته در این بین برخی از مشکلات خیلی جزئی نیز دیده می‌شوند.

اولین عامل تاثیر‌گذار در گیم‌پلی جذاب بازی، سیستم مبارزات است. بازی در این بخش به لطف حضور سازندگان شوتر Doom، از خشکی تیر‌اندازی‌های نسخه سوم فاصله گرفته است و مبارزات به خوبی حس یک اکشن ناب را القا می‌کنند. امکان سوییچ بین حالت‌های اول‌شخص و سوم‌شخص در بازی کماکان وجود دارد که البته در حین تیر‌اندازی، حالت سوم‌شخص گاهی دچار مشکلاتی در زمینه زاویه دوربین می‌شود. در نتیجه به جای دیدن دشمنان دست شخصیت اصلی را خواهیم دید! ولی این مورد در زاویه دید اول‌شخص صادق نیست و در نتیجه می‌توان فال‌اوت 4 را مثل یک شوتر اول‌شخص ناب بازی کرد. مورد بعدی که نقش اساسی در گیم‌پلی بازی دارد، سیستم V.A.T.S است. این سیستم نسبت به نسخه قبلی بهبود‌های زیادی داشته و بسیار واقع‌گرایانه‌تر عمل می‌کند. V.A.T.S در این نسخه، دیگر بازی را متوقف نمی‌کند. بلکه بازی اسلوموشن شده و گیمر فرصت دارد تا اهداف خود را از قسمت‌های مختلف بدن دشمنان انتخاب کند. شانس برخورد گلوله با هدف، به معیار‌هایی مثل فاصله، نوع سلاح و ایستا یا در حرکت بودن دشمن بستگی دارند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن شلیک و البته کشته شدن دشمن، شاهد یک صحنه سینمایی بسیار جذاب خواهید بود که معمولا با قطع عضو دشمن نیز همراه است. همچنین ویژگی جدیدی که به این سیستم اضافه شده، امکان استفاده از Critical Hit است که با پر شدن نوار مخصوص، می‌توانید بر روی دشمنان از آن استفاده کنید. در حالت کلی این سیستم فقط جنبه ظاهری نداشته و استفاده صحیح و به‌موقع از آن می‌تواند تنها شانس گیمر برای پیروزی در یک نبرد دشوار باشد.
عامل دیگری که خیلی زود خودش را در بازی نشان می‌دهد، درجه سختی بالای فال‌اوت 4 است. حتی بر روی درجه سختی «آسان» هم بازی چالش‌های زیادی برای بازیکن ایجاد می‌کند. دلیل این مساله، یکی بالا بودن هوش مصنوعی دشمنان و دیگری کمبود مهمات است. دشمنان بازی که از قضا تنوع بسیار بالایی نیز دارند، برخلاف نسخه‌های پیشین دیگر با آغوش باز به استقبال مرگ نمی‌روند! بلکه به خوبی پشت سنگر‌ها کاور می‌گیرند یا در محیط‌های باز، سعی می‌کنند با حرکت مداوم نشانه‌گیری را دشوار‌تر کنند. البته این هوش مصنوعی در مورد انسان‌ها و دشمنان سلاح به دست بیش‌تر صدق می‌کند و موجودات و جانوران جهش‌یافته از همان سیستم به استقبال مرگ رفتن پیروی می‌کنند که البته بتسدا این نقیصه فطری آن‌ها را با افزایش سلامتی‌شان جبران کرده است. حال تصور کنید که در برابر چنین دشمنانی، مجبور باشید با استفاده از سلاح سرد مبارزه کنید که حتی تصور آن نیز دردناک است! بازی هم در این زمینه با دشمنان همکاری می‌کند و باید در استفاده از مهمات خودتان تا حد ممکن صرفه جویی کنید و از هر منبع ممکن برای دریافت آن‌ها استفاده کنید. البته شاید تمام دشمنان انسانی بازی سلاح‌هایی داشته باشند که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید، ولی بازهم در صورت استفاده بهینه، در حین یک نبرد دشوار دچار کمبود مهمات خواهید شد. موارد این‌چنینی باعث شده تا گردش در محیط بازی فال‌اوت 4 به یک امر چالش‌بر‌انگیز تبدیل شود و همواره برای زنده‌ماندن باید با چنگ و دندان تلاش کنید.

fallout_4_2015-HD نکته مثبت بعدی که در گیم‌پلی بازی به چشم می‌خورد، گستردگی فوق‌العاده تمام المان‌های تاثیرگذار در آن است. این گستردگی از انواع مختلف سلاح‌ها  و تجهیزات گرفته تا تنوع بالای ماموریت‌های اصلی و فرعی و به طور کلی در تمام بخش‌های بازی به چشم می‌خورد. ماموریت‌های اصلی و فرعی شاید در ابتدای بازی کمی در جذب مخاطب ضعیف عمل کنند. چرا که اکثرا به پاک‌سازی منطقه از غارت‌گران و موارد این‌چنینی خلاصه می‌شوند. ولی با گذشت چند ساعت و پیش‌روی داستان، تنوع این مقوله به مرور بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود و شاهد ماموریت‌هایی هستیم که از هم از جنبه داستانی و هم از جنبه گیم‌پلی بسیار جذاب هستند. در این بین وجود تعداد بسیار زیاد آیتم‌ها، سلاح‌ها و تجهیزات باعث شده تا فال‌اوت 4 همواره حس تازگی خود را حفظ کند. وقتی بازی اسکایریم عرضه شد، وسعت بالای نقشه‌اش توجه گیمر‌ها و منتقدان را جلب کرد. حال نقشه فال‌اوت 4 حتی از این بازی هم بزرگ‌تر شده است. همچنین برای گشت و گذار در نقشه بازی می‌توانید از سیستم مسافرت سریع (Fast Travel) استفاده کنید. ولی در نظر داشته باشید که در این حالت اتفاقات ریز و درشتی که در نقشه انتظار شما را می‌کشند از دست خواهید داد. Fallout-4-Paladins-fanartنگته دیگری که در فال‌اوت 4 تنوع زیادی به گیم‌پلی بازی بخشیده، اضافه شدن پاور آرمور است. این وسیله که در اصل پوشش برخی سربازان آمریکایی در جنگ به حساب می‌آمد، یک زره بسیار مستحکم است که پوشیدن آن توانایی‌های دفاعی گیمر را تا حدود زیادی بهبود می‌بخشد و این به معنی بالا رفتن شانس بقا در سرزمین‌های بی‌رحم بازی است. البته اگر تصور می‌کنید که می‌توان با پاور آرمور به راحتی به دل دشمن زد سخت در اشتباهید! چرا که این وسیله مبتنی بر سلول‌های انرژی کار می‌کند و این منبع نیز به شکل محدود در بازی یافت می‌شود. همچنین همین موارد محدود نیز در قسمت‌هایی تعبیه شده‌اند که برای دسترسی یا باید با سیل عظیمی از دشمنان مبارزه کنید، یا این‌که وارد محیط سرشار از مواد رادیو‌اکتیوی شوید و پس از هک‌کردن یا باز‌کردن قفل‌ها به سلول انرژی برسید. همین مساله باعث شده تا تعادل همواره در استفاده از پاور‌آرمور حفظ شود و برای موفقیت در بازی، باید به شکلی سنجیده از آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که دشمنان شما نیز می‌توانند از این وسیله استفاده کنند و در صورتی که آن را برای مدتی طولانی در منطقه‌ای رها کنید، باید در به در دنبال دزد‌های پاور آرمور باشید و حتی پس از پس‌گرفتن زره‌تان با یک وسیله آسیب دیده روبرو خواهید شد! این وسیله همچنین تنوع بالایی در بازی دارد و انواع مختلفی از آن در نقاط مختلف نقشه دیده می‌شوند که از لحاظ قدرت و شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. این وسیله کاملا قابل شخصی‌سازی است و می‌توانید از طریق مکان‌های تعبیه شده، آن را ارتقا دهید یا قسمت‌های مختلفش را عوض کنید. در کل، اضافه شدن پاور‌آرمور هم تنوع زیادی به گیم‌پلی بازی بخشیده و هم تعادل بازی را از لحاظ درجه سختی به خوبی حفظ می‌کند.

دقت به جزییات در فال‌اوت 4 حرف اول را می‌زند. این مسئله در تمام المان‌های گیم‌پلی بازی به خوبی مشهود است و همین هم فال‌اوت 4 را به اثری منحصر به فرد تبدیل می‌کند که در تمام مدت زمان طولانی‌اش، هرگز خسته کننده نمی‌شود و همواره موارد جدیدی برای ارائه دارد.

Fallout4_Trailer_Stadium_1433355624.0 یکی دیگر از بخش‌های بسیار جذاب فال‌اوت 4، قسمت ساخت و ساز است. این مسئله به شکلی بسیار سطحی در فال‌اوت 3 نیز دیده می‌شد که محدود به تعمیر سلاح و تجهیزات بود. ولی در این نسخه، بتسدا امکان ساخت هر چیزی که فکرش را بکنید در بازی قرار داده است. از آنجایی که ۲۰۰ سال از انفجار اتمی می‌گذرد، بشریت کم‌کم در حال ساخت تمدنی مجدد برای زندگی است. وقتی در همان ابتدای بازی با گروه مینوت‌مَن آشنا می‌شوید، با همراهی آن‌ها وارد منطقه‌ای به نام پناهگاه خواهید شد. پس از آن این منطقه مختص شما است تا با ساخت سازه‌های دلخواه‌تان آن را به مکانی امن تبدیل کنید. با گذشت زمان و پیشرفت سازه‌ها و منطقه‌تان، بازماندگان دیگر به تدریج به جمع شما اضافه خواهند شد که تعداد آن‌ها به پرک‌های شاخه کاریزما وابسته است. سپس شما به عنوان یک فرمانده وظیفه دارید تا برای مردم خودتان غذا و منابع مورد نیاز را تدارک ببینید و از آن‌ها در برابر حمله دشمنان با ساخت مواضع دفاعی حفاظت کنید. این مورد علاوه بر این که تنوع زیادی به گیم‌پلی بازی می‌بخشد، باعث شده تا فال‌اوت 4 از یک تلاش برای بقای انفرادی خارج شود و گیمر باید اولین قدم‌ها را در راستای باز‌سازی تمدن انسانی بردارد.

بخش ساخت و ساز پناهگاه در فال‌اوت 4 علاوه بر تنوعی که به بازی بخشیده، حس شیرین حفاظت از انسان‌های دیگر را نیز القا می‌کند

همچنین در فال‌اوت 4 امکان ساخت هر وسیله‌ای که تصور کنید، از تجهیزاتی مثل مبل و تخت گرفته تا موارد بزرگ‌تری مثل خانه‌ها در بازی تعبیه شده است. گیمر می‌تواند منابع مورد‌نیاز را علامت گذاری کند تا در حین گشت و گذار کار راحت‌تری برای پیدا کردن آن‌ها داشته باشد. البته ساخت و ساز در بازی فقط محدود به سازه‌ها نیست. می‌توان از طریق کارگاه سلاح، اسلحه و تجهیزات خود را ارتقا داد یا شخصی‌سازی کرد. مثلا اضافه کردن یک صدا‌خفه‌کن به اسلحه باعث می‌شود تا حالت مخفی‌کاری راحت‌تری تجربه کنید. همچنین می‌توانید بدون وابسته بودن به پزشکان، برای خودتان با استفاده از منابع موجو، دارو تهیه کنید. بخش ساخت‌وسازی به این وسعت، به جرات می‌توان گفت که در کم‌تر بازی دیگری دیده شده و فال‌اوت واقعا در این قسمت هم بی‌نظیر عمل می‌کند. Fo4-stand-concept

سگی که در ابتدای بازی با وی آشنا می‌شوید، بهترین و وفادار‌ترین همراه شما در طول بازی خواهد بود که پس از مدتی حس وابستگی خاصی به او پیدا خواهید کرد

مساله تاثیر‌گذار دیگر در گیم‌پلی بازی، حضور همراهان است. اولین و شاید به جرات بتوان گفت بهترین همراه در بازی، سگی است که در همان ساعت اولیه با وی برخورد خواهید کرد. وی در سراسر ماجراجویی گیمر در فال‌اوت 4 به شرطی که خودش بخواهد، همراه وی خواهد بود. فقط در مواقعی که نیاز به انجام دادن مخفی‌کاری دارید، می‌توانید وی را در مکان‌هایی مشخص مستقر کنید. سگ فقط یک همراه برای مبارزه با دشمنان نیست، بلکه می‌توانید برای پیدا کردن و حمل آیتم‌ها نیز از وی کمک بگیرید. همچنین تجهیزات مخصوصی نیز برای وی موجود است که در حین غارت کردن دارایی دشمنان یا از طریق انجام خرید می‌توان آن‌ها را بدست آورد و توانایی‌های سگ را ارتقا داد. این مساله شخصی‌سازی، در مورد دیگر همراهان نیز صادق است و می‌توان سلاح‌ها یا تجهیزات مختلفی را برای آن‌ها خریداری کرد. البته بازی در این بخش یک مشکل جزئی نیز دارد. هوش مصنوعی همراهان هر از گاهی دچار مشکلاتی می‌شود و در نتیجه اقدامات عجیبی انجام می‌دهند. مثلا ممکن است راه گیمر را سد کنند یا کلا حمله به دشمن را فراموش کنند. البته این مسئله به عنوان یک ایراد شناخته نمی‌شود، چرا که اولا بسیار نادر اتفاق می‌افتد و ثانیا خللی به لذت‌بردن گیمر وارد نمی‌کند. همچنین محیط بازی آن‌قدر بی‌رحم است که حضور یک همراه در طی ماجراجویی، نعمت بسیار بزرگی به حساب می‌آید. همراهان بازی و به خصوص سگ، این وظیفه را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند و مواقع زیادی پیش‌خواهد آمد که سگ جان شما را از یک مرگ قطعی نجات می‌دهد. همچنین رابطه شما با دیگر همراهان‌تان، به خصوص همراه‌های انسانی تاثیر بسیار زیادی در بازی دارد و هر‌چه به آن‌ها نزدیک‌تر شوید، شاهد جان‌فشانی بیش‌ترشان در حین درگیری‌ها خواهید بود! البته در نظر داشته باشید که همراهان شما ممکن است در طی درگیری‌ها آسیب ببینند که باید با استفاده از آیتم‌های دارویی آن‌ها را نجات دهید. در مجموع شخصیت‌پردازی همراهان در بازی، همانند سایر شخصیت‌ها به خوبی توسط بتسدا صورت گرفته و مدام حس خواهید کرد که با یک شخص واقعی در حال سفر در دنیای بازی هستید.

بتسدا و خلق یک نقش‌آفرینی ناب دیگر

Screenshot (112) Skills تا این جای کار از مولفه‌های جذاب گیم‌پلی و جنبه‌های اکشن بازی سخن گفتیم. ولی فال‌اوت 4 یک بازی نقش‌آفرینی است و المان‌های این سبک نیز به هیچ‌وجه سطحی کار نشده‌اند. سیستم ارتقای شخصیت همچنان از S.P.E.C.I.A.L پیروی می‌کند که ترکیبی از ۷ ویژگی استقامت (Strength)، ادراک (Perception)، پایداری (Endurance)، جذابیت یا کاریزما (Charisma)، هوش (Intelligence)، چالاکی (Agility) و شانس (Luck) است. ارتقای شخصیت در فال‌اوت 4 نسبت به نسخه‌های پیشین تغییر یافته است. گیمر دیگر به صورت مستقیم توانایی‌ها را ارتقا نمی‌دهد، بلکه توانایی‌ها به نوعی در سیستم پِرک‌های (Perk) های بازی ادغام شده‌اند. به این صورت که گیمر با وارد شدن به صحفه مخصوص به ارتقای شخصیت، در مجموع با ۷۰ پرک مختلف روبرو می‌شود که البته زیر‌شاخه‌هایی نیز دارند و مجموع موارد قابل ارتقا در این بخش، به ۲۲۹ مورد می‌رسد. باز کردن هریک از این پرک‌ها یا ارتقا دادن‌شان، به طور مستقیم بر افزایش توانایی نیز تاثیر می‌گذارد. باز‌کردن هریک از پرک‌های بازی، علاوه بر این‌که توانایی‌های مخصوصی به شخصیت‌تان می‌دهد، بر نحوه بازی شما تاثیر‌گذار است. مثلا اگر به سراغ پرک‌های مربوط به استقامت بروید، شانس بیش‌تری برای موفقیت در درگیری‌های نزدیک خواهید داشت. دنباله رو بودن در زمینه ادراک، دقت بیش‌تر در استفاده از سیستم V.A.T.S و توانایی‌های مثل بازکردن قفل‌ها و هک کردن سیستم‌های امنیتی را ارتقا می‌دهد. با پرک‌های مخصوص به کاریزما، بسیاری از مشکلات از طریق صحبت کردن حل و فصل می‌شوند و ادامه دادن مسیر پایداری نیز باعث می‌شود تا در حین نبرد‌های شلوغ، شانس بیش‌تری برای زنده ماندن داشته باشید. اگر قصد دارید تا بیش‌تر از مخفی‌کاری استفاده کنید، سراغ ارتقای پرک‌های چالاکی بروید و اگر هم عاشق به دست آوردن آیتم‌های با‌ارزش و کم‌یاب هستید، شانس زمینه اصلی مورد نیاز شما است. در حالت کلی، سیستم ارتقای جدید و کامل بازی باعث می‌شود تا هر گیمری، به اقتضای سبک بازی خودش به ارتقای قابلیت‌ها بپردازد و در نتیجه بازی را به هر شکلی که دوست داشت ادامه دهد و این آزادی عامل در نحوه‌ی اجرای بازی بسیار ستودنی است. fallout 4 ارتقای توانایی‌های مختلف از طریق پیپ‌بوی انجام می‌شود. این وسیله را اولین بار در حین خروج از والت ۱۱۱ پیدا خواهید کرد و علاوه بر این قابلیت، شامل لیست آیتم‌ها و تجهیزات (Inventory)، نقشه بازی، لیست ماموریت‌های بازی و همچنین امکان استفاده از رادیو‌های مختلف است. رادیو‌ها در کنار داشتن جنبه سرگرم‌کننده، هر از گاهی حامل اطلاعاتی هستند که از دل آن‌ها ماموریت‌های جانبی جذابی شکل می‌گیرد. Fallout Dialogues Screenshot مورد دیگری که در جنبه‌های نقش‌آفرینی فال‌اوت 4 بسیار به چشم می‌آید، سیستم دیالوگ‌های بازی است. برای ساده‌ترین مکالمه‌های رد و بدل شده نیز انتخاب‌های متعددی در اختیار گیمر قرار می‌گیرد. این انتخاب‌ها نه فقط در پیش‌بردن روند بازی، که در روابط گیمر با دیگران نیز نقش اساسی دارند. داشتن رابطه خوب با دیگران در مواقع نیاز یک پشتوانه بسیار خوب به حساب می‌آید و اگر به شخصی منفور تبدیل شوید، باید در موقعیت‌های سخت به تنهایی از پس کار بر بیایید. خوب یا بد شدن شخصیت در بازی، از چگونگی انتخاب کردن دیالوگ‌ها نشات می‌گیرد و این مساله تاثیر زیادی در گیم‌پلی بازی دارد. همچنین حالت کلی این بخش نیز نسبت به نسخه‌های پیشین تغییر یافته و به جای ارایه تمام مطلبی که شخصیت شما خواهد گفت، خلاصه‌ای از آن نشان داده می‌شود که انتخاب از بین دیالوگ‌های مختلف را بسیار راحت‌تر از قبل کرده است.

فال‌اوت 4 با جزییات بسیار زیادش، یک بازی برای لذت بردن مقطعی نیست. بلکه می‌توان ماه‌ها در دل ماجراجویی‌های آن زندگی کرد و لذت برد

در پایان جمع‌بندی بخش گیم‌پلی بازی فال‌اوت 4، ذکر یک نکته الزامی است. گیم‌پلی این اثر آن‌قدر وسیع و گسترده است که هر لحظه می‌تواند با موارد جدیدی گیمر را غافل‌گیر کند. بتسدا آن‌قدر با دقت و ظرافت تمام مولفه‌های این بخش را در کنار هم قرار داده که فال‌اوت 4 را از یک بازی صرف خارج می‌کند. این بازی را می‌توان شبیه‌سازی دقیق برای یک آخر‌الزمان بی‌رحم نامید که حس واقعی زندگی در چنین محیطی را القا می‌کند. در این بازی، هر شخص برای زنده‌مانده خودش تلاش می‌کند. ولی افرادی موفق‌تر هستند که بتوانند با همکاری یکدیگر تمدن از بین رفته انسانی را مجددا بارسازی کنند. فال‌اوت 4 گیمر را وادار به تصمیم‌گیری می‌کند و همین عامل باعث خواهد شد تا در شرایط سختی برای انتخاب بین گزینه‌های مختلف قرار بگیرید. خیانت و وفاداری مواردی هستند که موقعیت‌های پیش‌آمده در بازی شما را وادار می‌کند تا هر از گاهی، حتی به ناچار در یکی از آن‌ها قدم بردارید. این اثر آن‌قدر در القای حس و اتمسفری لذت‌بخش موفق عمل می‌کند که می‌توان برای ماه‌ها در دنیای آن به ماجراجویی پرداخت، از انجام ماموریت‌هایش لذت برد و حتی درس‌هایی آموخت که در زندگی شخصی نیز استفاده می‌شوند. فال‌اوت بیش از آن‌که یک بازی سرگرم کننده باشد، مانند یک دنیای واقعی است که المان‌های فلسفی بسیار زیادی در سراسر آن نهفته است و هر شخص می‌تواند برداشت متفاوتی از آن‌ها داشته باشد. جزییات بی‌نظیر بخش‌های مختلف گیم‌پلی نیز باعث می‌شوند تا هرگز در حین بازی احساس خستگی نکنید و فال‌اوت 4 حتی پس از ساعت‌های طولانی نیز آن تازگی اولیه را حفظ می‌کند.

«باطنی بی‌نظیر در قالبی نه چندان رضایت بخش»

Fallout 4 Review Exclusive Graphics 4

ورود به نسل هشتم و عرضه شاهکار‌هایی مثل The Witcher 3، انتظارات را در زمینه جلوه‌های بصری تا حد بسیار زیادی بالا برده است. متاسفانه بتسدا در این بخش کمی در مورد فال‌اوت 4 ضعیف عمل کرده است. گرافیک بازی، هنوز هم همان چیزی است که در اسکایریم، بازی مربوط به ۴ سال پیش، شاهد بودیم و فقط تغییراتی جزئی داشته است. به همین دلیل هم هرگز نمی‌تواند ما را به تحسین وادار کند. البته گرافیک بازی هرگز به سمت و سوی خیلی ضعیف یا افتضاح نمی‌رود. بلکه همه‌چیز در این بخش متوسط است. از طراحی بافت‌های بازی گرفته تا نورپردازی و طراحی و انیمیشن‌های شخصیت‌ها، همه و همه در سطحی کاملا معمولی هستند. البته طراحی سلاح‌ها و زره‌ها بسیار خوب و متنوع است و صد‌ها آیتم مختلف را در این زمینه شاهد هستیم که هریک طراحی منحصر به فردی دارند. طراحی دشمنان نیز از این قاعده پیروی می‌کند و حتی حشرات و موجودات جهش‌یافته نیز از لحاظ طراحی حرفی برای گفتن دارند. ولی یکی از مشکلات بازی در حال حاضر، افت فریم نسبی آن به خصوص در نسخه‌های کنسولی است که انتظار می‌رود با عرضه به‌روز‌رسانی‌هایی رفع شوند. بازی در زمینه داشتن باگ هم خالی از ایراد نیست. ولی در مقایسه با اثار پیشین بتسدا مثل اسکایریم، شاهد باگ‌های بسیار کمی هستیم و شخصا در طی تجربه چندین ساعته، با موردی که خللی در روند بازی ایجاد کند، روبرو نشدم.
خوش‌بختانه بازی در مورد گرافیک هنری بسیار بهتر از گرافیک فنی عمل می‌کند. تنوع محیط‌های مختلف بوستون ویران شده بسیار عالی است و محیط‌هایی از مناطق شهری گرفته تا سرزمین‌های بایر را در بازی شاهد هستیم. شرایط مختلف آب و هوایی مثل باران و مه، چرخه‌ی روز و شب و موارد اینچنینی باعث می‌شوند تا فضا‌سازی بازی واقعا عالی باشد. برای مثال منظره طلوع آفتاب در حین گردش در بیابان‌های بوستون یا شروع بارش باران و تلالو قطرات آب بر‌روی اجسام محیطی جلوه بسیار زیبایی به بازی می‌دهند. بتسدا، بدون شک می‌توانست در زمینه گرافیک فنی بازی نیز عملکرد بهتری ارایه دهد، ولی این مساله تنها موردی است که می‌تواند فال‌اوت 4 را از تبدیل شدن به یک شاهکار بی‌نقص بازدارد. ولی مساله دیگری نیز در این بخش وجود دارد. فال‌اوت آنقدر محیط وسیعی دارد، آن‌قدر فضا‌سازی عالی دارد که پس از غرق شدن در دنیای بازی، کم‌تر کسی اهمیتی به گرافیک‌فنی متوسط آن خواهد داد. ولی وقتی از منظر بررسی بازی را مورد ارزیابی قرار دهیم، گرافیک فنی به عنوان پاشنه‌آشیل آن خود‌نمایی می‌کند. قطعا زمان آن فرا‌رسیده که بتسدا موتور‌گرافیکی Creation Engine را تغییر دهد!
گرافیک فال‌اوت 4 شاید در برابر شاهکار‌هایی مثل The Witcher 3 حرفی برای گفتن نداشته باشد، ولی هرگز نمی‌توان به آن لقب خیلی بد داد

فقط صدا‌است که می‌ماند!

|

بتسدا برای ساخت موسیقی‌های فال‌اوت 4، با آینون زور همکاری کرده که پیش از این در فال‌اوت 3 نیز شاهد هنرنمایی وی بودیم. آلبوم آهنگ‌های بازی در مجموع شامل ۶۶ قطعه است که بدون اغراق می‌توان گفت به بهترین شکل ممکن در بخش‌های مختلف اجرا می‌شوند و حس و حال آن قسمت را روایت می‌کنند. همین قطعه اصلی و آغازین بازی، کافی است تا فضای کلی بازی را فقط از طریق موسیقی روایت کند. در کنار موسیقی‌های عالی، بتسدا تلاش زیادی نیز در بخش صدا‌گذاری انجام داده است. در بازی شاهد دیالوگ‌های زیادی هستیم که هریک توسط صداپیشه‌گان بتسدا ضبظ شده‌اند و اکثر افراد صدا‌ی کاملا متمایزی با دیگران دارند. این صدا‌گذاری فقط به صحبت‌کردن محدود نیست و صدای سلاح‌ها و مواردی از این قبیل نیز بسیار طبیعی کار شده است. در مجموع تجربه صوتی و شنیداری بازی، بی‌نقص عمل می‌کند و بتسدا تلاش زیادی برای این مقوله انجام داده که ثمره آن کاملا در بازی مشهود است.

سخن پایانی:

فال‌اوت 4، در پس چهره گرافیک فنی خود، آن‌قدر المان لذت بخش دارد که بتوان آن‌را یکی از کامل‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی عرضه شده تا امروز نامید. جزییات گیم‌پلی که همسو با داستان بازی دیده می‌شوند، هرگز خسته کننده نمی‌شود و به جرات می‌توان گفت که کم‌تر بازی دیگری، چنین وسعت گیم‌پلی را تا امروز ارائه داده است. در این میان تاثیر بسیار زیاد تصمیم‌گیری در بازی، باعث شده تا فال‌اوت 4 از سمت و سوی یک سرگرمی مفرح صرف، به سمت یک شبیه‌ساز از زندگی در فضای آخر‌الزمانی سوق کند که باید ابتدا برای بقای خودتان تلاش کنید و سپس سعی کنید جامعه ویران شده انسانیت را تا حدی باز‌سازی کنید. فال‌اوت به زیبایی هرچه تمام‌تر شرایطی را نشان می‌دهد که دشمنان اصلی نه موجودات جهش‌یافته، که اختلافات مابین خود انسان‌ها است. المان‌های نقش‌آفرینی بازی بسیار عالی تعبیه شده و بتسدا هنر خود در ساخت بازی‌های این سبک را کاملا به رخ می‌کشد. فال‌اوت 4، بدون شک اگر گرافیک بهتری داشت،‌ می‌توانست به یک اثر شاهکار بدون نقص تبدیل شود. با این حال بتسدا هنوز هم معجونی بسیار لذیذ آماده کرده که نه فقط طرفداران نقش‌آفرینی، بلکه هر فرد علاقه‌مند به بازی کردن را می‌تواند برای مدت‌های طولانی سرگرم و درگیر ماجراجویی‌های پر‌پیچ و خمش کند. زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟ تهیه شده در زومجی


Fallout 4

فال‌اوت دقیقا در لبه تبدیل شدن به یک شاهکار بدون نقص قرار دارد. بتسدا اگر فقط کمی به جزییات گرافیکی بازی دقت بیش‌تری می‌کرد، هیچ عامل دیگری نمی‌توانست باعث شود تا این اثر به‌یاد‌ماندی نمره کامل را دریافت نکند. فال‌اوت 4 در حال حاضر یکی از بهترین بازی‌های عرضه شده است و گیمر‌ها و مخصوصا طرفداران سبک نقش‌آفرینی می‌توانند برای مدت زمان بسیار طولانی از آن لذت ببرند. خوش‌بختانه بتسدا آن‌قدر عوامل لذت‌بخش در بازی گنجانده که در طی این زمان طولانی، فال‌اوت 4 همواره تازگی خود را حفظ می‌کند.
افشین پیروزی

9

نقاط قوت

  • - روایت جذاب داستانی با تاثیرگذاری عمیق تصمیم‌گیری‌ها
  • - مبارزات لذت‌بخش و سیستم V.A.T.S بهبود‌یافته
  • - بخش ساخت و ساز بسیار کامل
  • - حضور همراهان و به‌خصوص سگ
  • - صدا‌گذاری‌ها و موسیقی بسیار گوش‌نواز
  • - دقت بی‌نظیر بتسدا به جزییات بازی

نقاط ضعف

  • - گرافیک فنی متوسط
  • - هوش‌مصنوعی ضعیف همراهان که البته به شکلی کاملا نادر در بازی دیده می‌شود و نمی‌توان آن را یک مشکل اساسی دانست
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده