۱۰ تصمیم کمتر شناخته شده که صنعت بازیهای ویدیویی را دگرگون کردند
صنعت بازیهای ویدیویی در طی سالیان زیادی که از آغاز آن میگذرد، دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با زومجی همراه باشید تا ۱۰ تصمیم تاثیرگذار در این صنعت را مرور کنیم.
مقاله مرتبط
۱- تصمیم نولان باشنل برای ساخت بازی Pong و تاسیس آتاری
نولان باشنل به عنوان پدر صنعت بازیسازی شناخته میشود. وی با الهام از یک بازی که در دانشگاه بازی میکرد، بازی سکهای Computer Space را طراحی کرده بود. پس از آن و با همراهی یکی از دوستانش در سال ۱۹۷۲ کمپانی آتاری را تاسیس کرد. تقریبا همزمان با این اقدام باشنل، کمپانی مگناوکس هم کنسول خانگی Odyssey را معرفی کرد که به عنوان اولین کنسول خانگی شناخته میشود. این کنسول علیرغم فروش پایینی که داشت، باعث شد تا باشنل با الهام گرفتن از یکی از بازیهای آن و با همکاری آلن آلکورن، بازی Pong را بسازد که یکی از تاثیر گذارترین بازیهای تاریخ است و نسخههای متعددی از آن برای پلتفرمهای دیگر نیز عرضه شد که همین مساله سود زیادی برای آتاری در پی داشت. البته ساخت این بازی با حاشیههای مختلفی نیز همراه شد و کمپانی مگناوکس از آتاری برای دزدیدن ایده آنها شکایت کرد که این اتهام توسط دادگاه رد شد و دوران طلایی آتاری آغاز شد.۲- تصمیم کمپانی فِیرچایلد (Fairchild) برای استفاده از کارتریج بازیها
اکثر کنسولهای خانگی اولیه از یک محدودیت بزرگ رنج میبردند و بازیهای آنها محدود به آثار تعبیه شده داخلی در کنسول بود. این امر باعث میشد که امکان عرضه بازیهای بیشتر وجود نداشته باشد و سازندگان کنسولها مجبور میشدند تا برای عرضه بازیهای بیشتر نسخه جدیدی از کنسول ارایه کنند. برای مثال آتاری مابین سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ شش نسخه مختلف از کنسولهای خانگی خود ارایه داد که هر نسخه جدید بازیهای بیشتری داشت. ولی کمپانی فیِر چایلد در سال ۱۹۷۶ کنسول Channel F را ارایه داد که شاید یک کنسول ساده و کمتر شناخته باشد، ولی برای اولین بار از کارتریج به جای بازیهای تعبیه شده در خود کنسول استفاده کرد و کارتریج بازیهای آن به صورت جداگانه عرضه میشد. البته این کنسول عمر بسیار کوتاهی داشت ولی آتاری از این ایده استفاده کرد و از کنسول Atari 2600 به بعد از کارتریج برای عرضه بازیهایش استفاده کرد و حتی کنسولهای مشهور بعدی مثل Sega Genesis و Nintendo Entertainment System هم از ایده استفاده کردند.۳- خودکشی اقتصادی نینتندو!
آتاری تا سال ۱۹۸۳ یکه تاز بازارهای آمریکا در زمینه بازیها و محصولات مرتبط با آن بود. ولی در این برهه زمانی اتفاقی رخ داد که با نام سقوط صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود! کیفیت پایین محصولات آتاری در کنار بازیهای ضعیف عرضه شده، باعث شد تا اعتماد مردم به این شرکت از بین برود و در نتیجه کنسولهای این کمپانی از تمام خرده فروشیها جمعآوری شد و همگان اعتقاد داشتند که دوران کنسولهای خانگی به سر آمده است! تمامی این اتفاقات دست به دست هم داد تا سود آتاری در اواخر سال ۱۹۸۵ با افت ۹۷ درصدی روبرو شود و این شرکت دچار یک بحران اقتصادی شدید شد. ولی اگر در همین بازه زمانی، به طرف قسمتهای شرقی کره خاکی حرکت کنیم، با یک شرکت تازهکار به نام نینتندو آشنا خواهیم شد که کنسول خانگی NES آن توانسته از ابتدای سال ۱۹۸۵ در حدود ۲/۵ میلیون واحد در ژاپن فروش کند. ولی علیرغم محبوبیت بالا در بازارهای ژاپن، معمولا تا آن زمان محصولات آسیایی با استقبال خوبی در بازارهای آمریکایی روبرو نمیشدند و کنسول نینتندو هم با وجود داشتن کنترلرهای آرگونومیک، بازیهای بسیار عالی مثل Super Mario Bros و بهره بردن از قانون کنترل کیفیت بازیها، از این قاعده مستثنی نبود.تصمیم نینتندو برای ارسال رایگان کنسول به آمریکا، خودکشی اقتصادی نامیده شد
ولی نینتندو پا پس نکشید و عزم راسخی برای عرضه کنسولهایش به بازارهای غربی داشت. در همین راستا این کمپانی تصمیم گرفت تا کنسولهای خود را به صورت رایگان در اختیار خردهفروشیهای آمریکا قرار دهد و تبلیغات وسیعی نیز انجام داد. نینتندو حتی امکان تست کنسول را نیز برای خریداران فراهم کرده بود که به موجب آن افراد ناراضی قادر بودند با پس دادن کنسول NES تمام پول خود را به صورت کامل دریافت کنند.بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم را خودکشی اقتصادی نینتندو معرفی کردند ولی همین تصمیم موجب آشتی دوباره مردم آمریکا با کنسولهای خانگی و در نتیجه فروش بسیار بالای کنسول NES در این منطقه شد. پس از آن هم عرضه بازیهایی مثل Legends of Zelda فاصله بین بازارهای آمریکا و ژاپن را بیش از پیش کمتر کرد و محصولات نینتندو به عضو مهمی از بازارهای آمریکایی تبدیل شدند.
دیدگاه ها