// پنجشنبه, ۲۰ آذر ۹۳ ساعت ۱۲:۰۰

بیش از یک سال پیش در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ سونی، پلی‌استیشن 4 را در سرتاسر ایالات متحده عرضه کرد. احتمالا شما هم موافق‌ هستید که کنسول سونی در اولین سال‌اش، عملکرد شگفت‌انگیزی داشت. همین‌قدر بدانید که سونی در شب هالووین اعلام کرد آمار فروش کنسول‌اش تا آن لحظه به رقم خیره‌کننده‌ی ۱۳.۵ میلیون دستگاه رسیده است. حالا که دیگر وارد فصل تعطیلات شده‌ایم، بگذارید بدون مقدمه‌ای بیشتر نگاهی به مسیری که پلی‌استیشن 4 را به چنین نقطه‌ی قابل‌ستایشی رسانده، انداخته و در این میان، علاوه‌بر یادآوری روزهای نه‌چندان قدیمی، ببینیم آیا بوگاتیِ غیرقابل‌توقف سونی به همین شکل می‌تواند جاده را در سال بعد هم به آتش بکشد یا حالا دیگر او در مسابقه تنها نیست؟!

[section label="گشوده‌ شدن دروازه‌ها" anchor="Ps4 enter"]

گشوده‌ شدن دروازه‌ها

پلی‌استیشن 4 در امریکای شمالی یک هفته زودتر از رقیب‌ اصلی‌اش، ایکس‌باکس‌وان برای فروش آماده شد. در ماه آگوست سونی اعلام کرد که یک میلیون دستگاه پیش فروش شده است و کنسول در زمان آغاز عرضه هم یک میلیون واحد فروخت تا استارت سونی همه‌ی نگاه‌ها را به سوی آنها برگرداند. دو هفته بعد، سونی کنسول نسل هشتمش را به اروپا آورد، جایی که پلی‌استیشن4 با 25 هزار دستگاه فروش در دو روز، توانست رکورد فروش کنسول در بریتانیا را بشکند! در این زمان بود که وب‌سایت معتبر آی‌جی‌ان نمره‌ی ۸.۲ از ۱۰ را به کنسول داد و آن را به خاطر طراحی، ویژگی‌های اجتماعی و کنترلر دوال‌شاک 4 تحسین کرد. در حالی که از ویژگی‌های نرم‌افزاری ضعیف کنسول هم انتقاد به عمل آورد. [section label="فهرستِ کم‌فروغ بازی‌" anchor="game titles at launch"]

فهرستِ کم‌فروغ بازی‌های زمان آغاز عرضه

موفقیت سونی در زمانی که باید خودش را ثابت می‌کرد، وقتی تکان‌دهنده‌تر و جالب‌تر شد که فهرست عناوین زمان عرضه کنسول تنها و تنها متشکل از سه بازی انحصاری Knack ، Killzone: Shadow Fall  و Resogun می‌شد. بقیه‌ی بازی‌هایی که در روز عرضه‌ی پلی‌استیشن4 قابل‌خرید بودند، یا چندپلتفرمی بودند یا پورت‌هایی از بازی‌هایی که قبلا روی سخت‌افزاری‌های نسل گذشته، منتشر شده بودند. ناشرهای دیگر، پلی‌استیشن 4 را با چندین و چند عنوان چندپلتفرمی از جمله Assassin’s Creed: Black Flag، Call of Duty: Ghosts، Battlefield 4‌ و... حمایت کردند. به طوری که ۲۶ بازی در زمان عرضه پلی‌استیشن 4 در دسترس قرار گرفت. اما این عدد در «دوره‌ی آغاز عرضه کنسول» که تا تاریخ ۴ مارچ۲۰۱۴ ادامه داشت به عدد ۳۱ رسید. 221523-AC4BlackFlag05 [section label="Infamous: Second Son " anchor="Infamous: Second Son "]

Infamous: Second Son از راه می‌رسد

در ماه مارچ عنوان انحصاری‌ِ ابرقهرمانیِ موردانتظار و کلیدی استودیوی «ساکرپانچ»، Infamous: Second Son از راه رسید؛ عنوانی که تا آن لحظه با کلاس‌ترین انحصاری پلی‌استیشن 4 محسوب می‌شد. بازی، داستان شخصیتی به نام «دلسین رو» را دنبال می‌کند؛ فردی که دارای قدرت‌های فرابشری هیجان‌انگیزی است که از آنها برای جنگ علیه نیروهای D.U.P در شهر سیاتل استفاده می‌کند. بازی با نقدهای مثبت از سوی منتقدان رو‌به‌رو شد و اینگونه شد که این عنوان را به قوی‌ترین، اولین‌ و مهم‌ترین انحصاری پلی‌استیشن 4 تبدیل کرد. [section label="PlayStation Now" anchor="PlayStation Now"]

سرویس PlayStation Now به حقیقت می‌پیوندد

سونی در نطق ابتدایی‌اش در همایش Consumer Electronics در ماه ژانویه، از برنامه‌هایش برای عرضه‌ی یک سرویس استریم بازی‌های ویدیویی پرده‌برداری می‌کند. سرویسی که روی پلی‌استیشن3 و 4 و ویتا و تعدادی اسمارت‌فون و تبلت‌هایی که از تکنولوژی لازم سرویس پخش «گای‌کای» (که توسط سونی خریداری شده) پشتیبانی می‌کنند، قابل استفاده است. این سرویس که سونی آن را PS Now نامیده، به بازی‌کننده‌ها این اجازه را می‌دهد تا هرکدام از بازی‌های پلی‌استیشن 3 خود را در هرکجا که می‌خواهند روی دستگاه‌های مشخص‌شده به وسیله‌ی این سرویس اَبریِ، تجربه کنند. دوره‌ی آزمایشی PS Now در اواخر ماه ژوئن روی پلی‌استیشن4 آزمایش شد و در میان تمام انتقادات، نحوه‌ی قیمت‌گذاری بازی‌ها و هزینه‌ی اجاره‌ی آنها توسط تحلیلگران "گزاف" خوانده شد. فعلا، سونی در حال افزایش تعداد آزمایش‌های PS Now است و خبری هم نیست که آیا قصد دارد از همان طرح بتا برای عرضه‌ی نهایی استفاده کند یا برنامه‌ی تازه‌ای را پایه‌‌ریزی خواهد کرد. [section label="The Last of us " anchor="The Last of us"]

The Last of  us بازسازی می‌شود

در ماه ژوئن، عنوان The Last of Us، یکی از برجسته‌ترین انحصاری‌های کنسول نسل قبل سونی، راه‌اش را به سوی پلی‌استیشن4 باز می‌کند. استودیوی «ناتی‌داگ» در انتشار دوباره‌ی بازیِ شخصیت‌محورِ آخرالزمانیِ خود از قدرت پلی‌استیشن4 بهره گرفته و نرخ فریم ‌بازی را از ۳۰ به ۶۰ افزایش داده و رزولوشن را به 1080p رساند. از طرفی، نسخه‌ی Remastered حالت عکسبرداری را هم معرفی کرد، که به بازی‌کننده‌ها اجازه می‌داد از مناظر و صحنه‌های داخل بازی عکسبرداری کنند. بله، البته که توانایی سخت‌افزار پلی‌استیشن 4 دست آنها را باز گذاشته بود تا آن بازیِ زیبا را اکنون به مرحله‌ی جدیدتری از خیره‌کنندگی تصویری و جزییاتِ مجذوب‌کننده برسانند. همچنین، عرضه‌ی The Last of Us: Remastered مساوی بود با اولین باندل‌های پلی‌استیشن 4 که بالاخره سر از خرده‌فروشی‌ها درمی‌آوردند. jpg (2) [section label="فروش ۱۰ میلیونی" anchor="10M Sales record"] رد کردن مرز فروش ۱۰  میلیون دستگاه در ماه آگوست، سونی اعلام کرد که آنها تنها در عرض ۱۰ ماه، توانسته‌اند ۱۰ میلیون پلی‌استیشن ۴ در سرتاسر دنیا بفروشند. موفقیت سونی در طول این مدت، تقریبا دو برابر کاری بود که مایکروسافت با ایکس‌باکس‌وان کرده بود. هرچند که دستاوردهای ایکس‌باکس به خاطر ناتوانی مایکروسافت در به چالش کشیدن سونی در بازار ژاپن، خیلی به ضررشان تمام شد و آنها را کمی بیشتر از قبل عقب انداخت. در همین زمان، با اینکه در امریکای شمالی، سونی در صدر جدول جا خوش کرده بود، اما نبرد کنسول‌ها با تصمیم‌های تازه‌ی سران مایکروسافت بیشتر از گذشته، نزدیک‌تر، سخت‌تر و حساس‌تر می‌شد. [section label="Destiny" anchor="destiny"] Destiny وارد می‌شود وقتی استودیوی «بانجی»، سازندگان پرچم‌دار ایکس‌باکس یعنی Halo، اعلام کردند که آنها می‌خواهند با گذشتن از کار روی این سری، ساخت مجموعه‌ی کاملا جدیدی را در دست بگیرند، بازی‌کننده‌ها در همه‌جا گوش به زنگ شدند. وقتی معلوم شد بازی جدیدشان یعنی Destiny قرار است روی کنسول‌های پلی‌استیشن هم منتشر شود، و مخاطبان سونی برای اولین‌بار می‌توانند با ساخته‌ی «بانجی» سرگرم شوند، خیلی‌ها هیجان‌زده و آماده شدند. Destiny در سپتامبر ۲۰۱۴، بالاخره Destiny راه‌اش را به سوی کنسول‌ها هموار کرد و عرضه‌ی بازی روی پلی‌استیشن3 این فرصت را ایجاد کرد تا هرکسی بتواند طعم بازی‌‌های بانجی را برای خودش مزه‌مزه کند. در حرکتی تاثیرگذار و عظیم، نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 بازی دارای محتواهای انحصاری از جمله ماموریت‌های منحصربه‌فرد، نقشه‌ی بخش چندنفره، آیتم‌های ویژه و... بود. برای اینکه Destiny تبدیل به چیزی فراتر از یک عنوان چندپلتفرمی ساده شود، سونی از باندل این بازی برای پلی‌استیشن 4 رونمایی کرد. این باندل بازی‌کننده‌ها را با نسخه‌ی کاملا جدیدِ سفید‌رنگِ پلی‌استیشن 4 ملقب به «کوه یخ» آشنا می‌کرد که شامل یک دوال‌شاک 4 سفید هم می‌شد. [section label="DriveClub" anchor="DriveClub"]

شروع متزلزل DriveClub

این بازی مسابقه‌ای که قرار بود همزمان با عرضه پلی‌استیشن ۴ راهی بازار شود، با تاخیری یک ساله مواجه شد. وقتی هم که بازی به صورت انحصاری در اکتبر ۲۰۱۴ برای پلی‌استیشن4 منتشر شد، معلوم شد ارزش این همه انتظار و ثانیه‌شماری را نداشته است. این بازی رانندگی که بیشتر حالتی آرکید و سرگرم‌کننده دارد تا به سمت شبیه‌سازهایی همچون «Gran Turismo» و «Forza MotorSport» سنگینی کند، بیشتر بر روی توانایی‌های اجتماعی/آنلاین پلی‌استیشن 4 تمرکز داشت تا تجربه‌ی جذابی از رانندگی در کنار دوستان را برای بازی‌کننده به همراه بیاورد. تقریبا همه‌ی منتقدان موافق بودند که گیم‌پلی DriveClub، عالی و تر و تمیز طراحی شده است. اما متاسفانه تمام تجربه‌ی بازی به دلیل مشکلات ترسناک فنی، که از قضی خیلی هم مهم بودند، کاری کرد تا بازی به معنای واقعی کلمه، آنچنان قابل تحمل نباشد. خلاصه اینکه در حال حاضر بیش از یک ماه از عرضه‌ی بازی گذشته و مشکلات اتصال به سرورها، هنوز پابرجا است. jpg (3) [section label="ورزش‌های الکترونیکی" anchor="electronic sports"]

بخش اروپای سونی ناخنکی به «ورزش‌های الکترونیکی» می‌زند

سونی با این خبر که قصد دارد برنامه‌ای تحت‌عنوان ورزش‌های الکترونیکی پلی‌استیشن 4 را راه بیاندازد، خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. این برنامه که در حقیقت «لیگ رسمی پلی‌استیشن» نام دارد، برای اولین‌بار در کنفرانس مطبوعاتی سونی در اسپانیا به زبان آورده شد. جایی که در اواسط اکتبر هم شروع به کار کرد. خبرها حاکی از این بود که برنامه‌های این لیگ، به زودی در سراسر اروپا گسترش پیدا خواهد کرد. «لیگ رسمی پلی‌استیشن» تونومنت‌هایی برای بازی‌هایی Battlefield 4، Call of Duty: Ghosts و FIFA 14 ارائه می‌دهد. بدون‌شک با افزایش محبوبیت و توجه به ورزش‌های الکترونیکی در همه‌جای دنیا، بازی‌کننده‌های آسیایی و امریکایی هم مشتاق‌اند تا ببینند سونی برای آنها چه خواب‌هایی دیده است. این حرکت شاید مایکروسافت را هم برای پاسخ مجبور کند تا مسابقات خودش را راه بیاندازد. [section label="PlayStation TV" anchor="PlayStation TV"]

PlayStation TV وارد گود می‌شود

این میکروکنسول کوچک  که ماه نوامبر ۲۰۱۳ در ژاپن عرضه شده بود، در نهایت اکتبر امسال در امریکای شمالی روی قفسه‌ی فروشگاه‌ها قرار گرفت. این دستگاه در حالی که سرویس‌های مختلفی به دور از پلی‌استیشن4 ارائه می‌کند، به بازی‌کننده‌ها این اجازه را می‌دهد تا بازی‌های پلی‌استیشن 4‌ شان را به صورت بی‌سیم در هر کجای خانه، بدون نیاز به جابه‌جایی کنسول، استریم کنند. و همچنین می‌توان با پلی‌استیشن تی‌وی بازی‌های ویتا را هم روی تلوزیون پخش کرد. با این حال، واکنش مطبوعات به پلی‌استیشن تی‌وی به عنوان دستگاهی جداگانه، خیلی گرم و امیدوارانه نبود. تقریبا همه از نبود ویژگی‌های لازم، کمبود بازی‌ و مشکلات تاخیر سرور به خاطر اتصال از طریق وای‌فای شکایت داشتند. [section label="قابلیت SharePlay" anchor="SharePlay"]

قابلیت SharePlay

وقتی سونی از بروزرسانی فریم‌ور 2.0 پلی‌استیشن 4 در گیمزکام رونمایی کرد، یکی از قابل‌توجه‌ترین ویژگی‌هایش، دسترسی به جدیدترین سرویس اشتراک بازیِ سونی، یعنی SharePlay بود. این قابلیت، قرار است به بازی‌کننده‌های سراسر دنیا این توانایی را بدهد تا درکنار یکدیگر از راحتی و آرامش «کاناپه‌ی مجازی» سونی به وسیله‌ی شبکه‌ی پلی‌استیشن بهره ببرند. SharePlay در تئوری ما را یاد زمان‌هایی می‌اندازد که با دوستان‌مان در حال بازی هستیم و کنترلر را بین یکدیگر رد و بدل می‌کنیم، با این تفاوت که این قابلیت به شما امکان می‌دهد برای مثال کنترل بازی‌تان در مرحله‌ای دشوار را به یکی از دوستان‌تان که کیلومترها از شما دور است، واگذار کرده و از او بخواهید از این طریق به جای شما بازی کند. jpg (4) [section label="جمع بندی" anchor="New Days"]

گذشته‌ها گذشته...

خیلی خب، حالا که تمام اتفاقاتِ تلخ و شیرین این یک سال را مرور کردیم، فکر کنم با من هم عقیده‌اید که این 365 روز، جز بیادماندنی‌ترین روزهای تاریخ پلی‌استیشن به شمار می‌رود که کسی به این زودی‌ها و این راحتی‌ها فراموش‌اش نخواهد کرد. امسال سالی بود که سونی خود را به عنوان غولی واقعی و پیروز مسلم جنگ خونبار کنسول‌ها معرفی کرد. تمام‌اش هم به خاطر نقشه‌های دقیقی بود که قبل از عرضه‌ی کنسول، کشیده بود. البته خودمانیم... این نقشه‌ها این اواخر حسابی ته کشیدند. به طوری که صدای خیلی از طرفداران به دلیل کمبود بازی‌های انحصاری بالا رفت. شاید اگر سرتان ۲۴ ساعته در صنعت بازی و اخبارش نباشد، با خواندن این مقاله فکر کنید سونی با پلی‌استیشن4 رسما شاه‌کار کرده است! حقیقتا، ماجرای کنسول خانگی چهارم سونی خیلی رویایی و عاشقانه شروع شد و تا مدتی ادامه یافت، ولی فعلا که به همین شکل جلو نمی‌رود. در یک کلام، اکنون داریم وارد کریسمس می‌شویم و اوج جشن بازی‌ها نزدیک است، ولی پلی‌استیشن 4 یکی از ضعیف‌ترین مجموعه‌ی انحصاری‌اش را دارد و در کیسه‌ی ناشرهای ثانویه هم چیز چشم‌گیری دیده نمی‌شود. عنوان The Order: 1886 که با تاخیر مواجه شد. بهترین بازی‌های پلی‌استیشن 4 مثل Shadow of Mordor و Diablo3  را می‌توان بدون استثنا روی همان پلی‌استیشن 3 بازی کرد. بازی‌های واقعی نسل بعدی مثل Batman: Arkham Knight و The Witcher 3  هم که تا ۲۰۱۵ سر و کله‌شان پیدا نمی‌شود. فقط می‌ماند اتحادِ اساسین‌ها در پاریس که اگر جنایت‌کاری برای‌تان تکراری شده، دست خالی می‌مانید. بقیه هم فقط بازسازی هستند. اینجاست که ممکن است از خودتان بپرسید "پس من به چه امیدی این سیستم را خریدم؟" البته، حتی با در نظر گرفتن DriveClub و بالا و پایین‌های شبکه‌ی پلی‌استیشن، سونی انصافا سال بسیار خوبی داشت. ولی دارندگان پلی‌استیشن4 سال در خور توجه‌ای نداشتند. نه واقعا. ما کار خودمان را کردیم و کنسول‌ها را با ایمان به آینده‌ای روشن خریدیم. ولی این روزها ایستادن پای انتخاب‌مان سخت است. چراکه پلی‌استیشن 4 را باید به عنوان موفقیت‌آمیزترین کنسولی که بدون هیچ «عنوان شاخی» (Killer App) به اینجا رسیده نام‌گذاری کرد. پلی‌استیشن 4 شاید شانسی و به خاطر روابط‌ عمومی فاجعه‌بار مایکروسافت و خستگی مردم از نسلِ طولانیِ هفتم و اشتیاق برای کنسول‌های جدید، یک‌دفعه بیشتر از انتظارها درخشید، ولی دیگر آن عشق و حال و گرمای اولیه فروکش کرده و پلی‌استیشن4 نمی‌تواند بدون "سوخت" به حرکت‌اش ادامه دهد.

دانلود ویدئو | دانلود ویدیو با کیفیت Full HD

حالا سونی باید هرچه سریع‌تر پلی‌استیشن4 را دوباره با محتواهای خوب و خدمات مشتری‌پسند کوک کند. مخصوصا این اواخر که مایکروسافت با کاهش قیمت ایکس‌باکس‌وان معلوم است دارد به هر آب و آتشی می‌زند تا بازگشتی مصصم به رقابت داشته باشد و این آنها را تبدیل به رقیبی بسیار جدی برای ژاپنی‌ها کرده است. اکنون سونی نیاز دارد تمام سلاح‌هایش را روی میز ریخته و تا دیر نشده آمار فروش‌اش را هیمنطوری بالاتر نگه دارد و نشان دهد هنوز پیروز است. شاید بتوان اولین سلاح‌اش را هم همین مراسم PlayStation Experience دانست، محفلی که تقریبا همه‌ی بزرگان سونی و حتی شرکت‌های دیگر بازی سازی در آن جمع شدند و مانند یک مسلسل بزرگ، سونی بازی‌های کوچک و بزرگی را به طرف رقبای خود شلیک کرد. نمایش خیره‌کننده‌ی Uncharted، تایید نسخه‌ی جدید God of War و چندین و چند بازی مستقل خوش ساخت، از جمله رویدادهای تاثیرگذار PlayStation Experience بودند. شاید تنها«عشق» این ۱۳ میلیون نفر را در دام پلی‌استیشن 4 انداخته باشد، ولی حالا نوبت سونی است که این مهربانی را پس دهد.

 تهیه شده توسط زومجی

کاراکتر باقی مانده