نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۱

راهنمای خرید کامپیوتر با بودجه پنج میلیون و ۵٠٠ تومان – دی ٩۵

بخش سوم مقاله‌ی راهنمای خرید کامپیوترِ زومجی به خرید سیستمی با قطعات قوی و رده بالا با تمام گزینه‌های بهبود دهنده‌ی تجربه‌ی بازی‌های جدید می‌پردازد.

سیستم رده بالا (راندمان عالی -سرعت بالا در کارهای روزمره - بازی با تنظیمات بالا)

کاربری

اینجا سیستمی داریم که به بهترین نحو از پس اجرای تمام نرم افزارهای چند منظوره و کاربردی برمی‌آید و می‌تواند همزمان چندین برنامه را در کنار هم اجرا کرده و بدون تاخیر بین آنها جابه‌جا شود. این سیستم بهترین گزینه برای اجرای هر نوع برنامه یا بازی بوده و خصیصه‌هایی از تمام رده‌های بودجه‌ای دیگر را در خود جای داده است و ضمن حفظ تمام قابلیت‌های مهم یک سیستم قوی، بخش‌های غیر ضروری یا فراتر از نیاز در سیستم را تعدیل می‌کند.  

 

(قیمت تمام قطعات در ۲۲ دی ماه بر اساس بازار تهران بروز شده است)

PC-List-Header-Highend

قیمتمدلنام قطعه
۸۵۰ هزار تومانIntel Core i5 6600CPU
۵۷۰ هزار تومانAsus H170 Pro Gaming/Gigabyte GA-H170 Gaming 3MotherBoard
۵۴٠ هزار تومانGSkill RipjawsV 2*8GB DDR4 2400RAM
دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانMSI GTX 1070 OC Gaming X 8GB / Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming VGA
٢۰۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۴۶۰ هزار تومانSAMSUNG 850 EVO 250GBSSD
۶۵ هزار تومانASUS 24X SATAODD
۳۱۰ هزار تومانGREEN 650A-UKPower
٢۸۵ هزار تومانGREEN X3 + ViperCase
پنج میلیون و ۴۸۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---
تفاوت قیمت با سیستم پیشنهادی ماه گذشتهIncrease Price+۴٢۰ (هزار تومان)

نمودار نوسان قیمت

رویدادهای ماهِ گذشته

مقاله‌ی مرتبط

  • ساخت پی سی مخصوص بازی راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید
  • پی سی های مخصوص بازی ارزان تر از آنی هستند که فکر می کنید

افزایش قیمت و کمبود برخی اقلام اصلی بیش از همه تاثیر خود را در این بازه‌ی قیمتی برجای گذاشت و بالا رفتن قیمتِ رم و پردازنده باعث افزایش قیمت نهاییِ سیستم پیشنهادی ما در این رده شد. کمبود و گرانی پردازنده‌های سری Core i5 نسل جدید از جمله Core i5 6600 و Core i5 6600K در بازار هنوز هم ادامه دارد، اما با نزدیک شدن به عرضه‌ی پردازنده‌های نسل Kaby Lake و Core i5 7600/7600K انتظار داریم که حرکت آرامی برای جایگزینی پردازنده‌های جدید به همراه مادربردهای جدیدِ Z270/H270 در سیستم‌های این رده آغاز شود.

اگر معرفی و عرضه‌ی تجاری کارت‌های گرافیکی مبتنی بر Vega را توسط AMD در ماه‌های آینده شاهد باشیم، تا آن زمان جایگزینی برای GTX 1070 در این رده‌ی بودجه‌ای نخواهیم داشت. طبق معمول هم با توجه به تمام ملاک‌های استاندارد انتخاب زومجی، مدلی را برمی‌گزینیم که علاوه بر داشتن کیفیت ساخت بالا و برد و قطعات اختصاصی و فرکانس کاری بهینه شده، از قیمت نسبی مناسب و راندمان بالایی هم برخوردار باشد و در عینِ حال هنگام بازی نیز کمترین نویز تولیدی را از آن خود کرده باشد.

کارت گرافیک منتخب شهریور ماه، MSI GTX 1070 Gaming X

کارت گرافیک منتخب سیستم رده بالا، MSI GTX 1070 Gaming X

مدتی است که ذخیره ساز اصلی ۱۲۰ گیگابایتی را بدون تغییر در جمع بودجه با مدل پر ظرفیت‌تر و سریع‌تر ۲۵۰ گیگابایتی تعویض کرده‌ایم. البته مدل‌های ۱۲۰ گیگابایتی از 850PRO و 850EVO در بازار نایاب شده‌اند و به جای آنها می‌توان از SSD های سری 750EVO از سامسونگ با اندکی قیمت پایین‌تر و راندمانِ تقریبا مشابه گزینه‌هایی را برای خرید انتخاب کرد یا سراغِ مدل‌های بسیار گران قیمت و فوق سریع 950PRO NVMe با استاندارد M.2 رفت. یادآوری می‌کنیم که قیمت جهانی SSD ها به خاطر افزایش تقاضا به طور کلی روند صعودی دارد و پیش بینی می‌شود تا سال آینده همین موقع حدود ۲۵ درصد گرانتر شده باشد.

همان‌گونه که در بخشِ قبلی این سری مقالات گفتیم، مادربردهای سری H170 و B150 هم موجود هستند و می‌توان مادربردی ارزان‌تر در سطحِ پردازنده‌ی این رده‌ی بودجه‌ای انتخاب کرد. مدل‌های برترِ در نظر گرفته شده یکی H170 Pro Gaming از ایسوس و یکی مدلِ GA-H170-Gaming 3  است که هر دو امکاناتِ معقول و راندمان بالایی را برای سیستم ما فرآهم می‌کنند.
در مورد ماجول‌های حافظه‌ی DDR4 هم یادآوری می‌کنیم که در این رده، همیشه ظرفیتِ پیشنهادی در مجموع ۸ گیگابایت بوده است. اما به علت افزایش منابع مورد نیاز در بازی‌ها و همین‌طور کاهشِ قابل توجهِ قیمت آن تصمیم گرفتیم از این پس برای این رده‌ی قیمتی هم حافظه‌ی ١۶ گیگابایتی را در نظر بگیریم.

پردازنده، مادربرد و رم

این سیستم دارای پردازنده‌ای از سری پردازنده‌های بهینه شده‌ی نسلِ اِسکای لیک اینتل است که با افزایش فرکانس کاری، قیمت مشابه و البته همزمان با معرفی تراشه‌های سری ۱۰۰ اینتل وارد بازار شد. به عنوان جایگزین هم می‌توانیم مدل Core i5 6400 را به شما معرفی کنیم که کم و بیش دارای همان کارایی در بازی‌ها خواهد بود و حدود ١۷٠ هزار تومان هم در فاکتورِ نهایی صرفه‌جویی خواهد کرد.

پردازنده‌‌ی Intel Core i5 6600 با توانایی بالا در اجرای بازی‌ها پردازنده‌‌ی Intel Core i5 6600 با توانایی بالا در اجرای بازی‌ها

از آنجایی که به تدریج قدرت سیستم‌های منتخب زومجی بیشتر می‌شود، از این رده و بالاتر باید به نوع تهویه‌ی پردازنده نیز توجه داشت. البته اینجا پردازنده‌ی منتخب ما از سری اورکلاک K نیست، اما مادربردِ این ماه، این قابلیت را دارد و اگر قصد داشتید برای گرفتن راندمانی حدود ١٠ درصد بالاتر از پردازنده‌ی خود، سری Core i5 6600K را در کنار مادربردی با تراشه ی Z170 استفاده کنید، استفاده از یک خنک کننده‌ی مجزا و قوی برای دفع حرارت به نیازی ضروری تبدیل می‌شود. حتی اگر در فکر این کار هم نباشید، خرید یک کولر حرفه‌ای و بزرگ‌تر می‌تواند نویزِ تولید شده توسط فن پردازنده در زیرِ بار سنگین را به میزان خیلی زیادی کاهش دهد. مدل پیشنهادی خنک کننده برای این رده می‌تواند Thermalright True Spirit 120M یا مدل معروف Cooler Master Hyper 212X باشد که به ترتیب ١۳۰ و ۱۸۵ هزار تومان قیمت دارند.

Intel-H110-H170-Z170-compare مقایسه‌ی امکانات مادربردهای مبتنی بر چیپ‌ست‌های نسل جدید اسکای‌لیک

در بخشِ قبلی مقاله تفاوت امکاناتِ تراشه‌های مختلف مادربرد را شرح داده بودیم. برای مادربرد هم نمی‌توان توصیه‌ای بهتر از مدل‌های گیمینگ از سری Z170/H170 مثلِ Asus H170 Pro Gaming و Gigabyte GA-H170 Gaming 3 داشت، البته مدل‌های گیمینگ از برندهای مطرح دیگر هم کارایی مشابهی عرضه می‌کنند. ما مدل‌ MSI Z170 Krait Gaming را هم به‌عنوان انتخاب‌ِ مشابه‌ی مدل‌های بالا از انواع Z170 در نظر می‌گیریم که قابلیت‌های مشابه سری گیمینگ یعنی کارت صدای تقویت شده (روی لایه‌ای ایزوله شده از مادربرد برای عدم تاثیرپذیری از مدارات دیگر و خروجی بدون نویز) و کارت شبکه‌ی حرفه‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

مادربرد گیمینگِ منتخب با سوکت ۱۱۵۱ مادربرد گیمینگِ منتخب با سوکت ۱۱۵۱

از بابت حافظه‌ی اصلی هم، شرایط با سیستم قبلی متفاوت است. اینجا برای انتخاب ماجول‌های سریع‌تری که پردازنده و مادربرد بتوانند پشتیبانی کنند فقط گزینه‌ی DDR4 را داریم. ما در اینجا می‌توانیم ماجول‌های برند حرفه‌ای GSkill را در کنار سری VENGEANCE LPX ساخت CORSAIR توصیه کنیم. فرق این ماجول‌ها با مدل‌های ارزان‌تر در تایمینگ بهتر است که منجر به پهنای باندِ بیشتر در حافظه‌ی اصلی خواهد شد. بررسی‌ها نشان داده که سرعت‌های بالاتر از فرکانس کاری ۲۴۰۰ یا ٢۶۶۶ تاثیری در کارایی سیستم‌های مبتنی بر این پردازنده و سرعت فریمِ بازی‌ها نخواهد داشت. در نظر داشته باشید که مادربردهای H170 و پایین‌تر حتی در صورت استفاده از رم‌های فرکانس بالا تنها با حداکثر فرکانسِ کاری ۲۱۳۳ مگاهرتز کار خواهند کرد.

بنچمارک پردازنده و کارت گرافیک

در اینجا می‌توانید راندمان خطی و چند نخیِ پردازنده‌ی منتخب این رده‌ی بودجه‌ای را با راندمان برخی پردازنده‌های مشهور از نسل‌های متفاوت مقایسه کنید تا ایده‌ای کلی از توان این پردازنده بدست آورید. یادآوری می‌شود که راندمان این پردازنده‌ها در بازی ممکن است نسبتِ متفاوتی داشته باشد و برای دیدن راندمانِ آنها در بازی‌های جدید بهتر است به مقاله‌های بررسی راندمان بازی‌ها در زومجی مراجعه کرده یا روی کاور هر یک از بازی‌های زیر کلیک کنید.

assassins-creed-syndicate-gold-edition-2015-pc-repack-ot-seyter 2


J C 3 ZoomG

COD3 ZoomG

far-cry-primal-pc Zoomg 4

Witcher 3 ZoomG


fallout-4-dvd-cover-image 2

Tomb Raider ZoomG

The Division - PC Box Art Zoomg 1

Quantum Break

 

Gears of War 4 PC

DOOM-pc-box ART
Dark-Souls-3-BOX
Titanfall 2 PC
Battlefield1-pc-box ART
Call of Duty Infinite warfare-pc-box ART
Watch Dogs 2-pc-box ART

کارت گرافیک

همان‌گونه که در این سیستم از پردازنده‌ای قوی استفاده کردیم، به همان نسبت هم باید کارت گرافیکی قدرتمندی را مطابق بودجه انتخاب کنیم که پاسخ‌گوی اهداف ما نیز باشد. چندی پیش عرصه‌ی کارت‌های گرافیکی شاهد تولد دو عضو جدید از نسل بسیار کارآمد و قدرتمند تراشه‌های گرافیکی Pascal با نام GTX 1080 و GTX 1070 بوده که ظهور آن را مدتی پیشتر شرکت انویدیا در همایش اختصاصی خود اعلام کرده بود. بررسی‌های عمیق و تمامی بنچمارک‌ها حکایت از برتری فاحش این تراشه‌ها نسبت به نسل قبلی Maxwell از خود انویدیا و همین‌طور گرافیک‌های همرده از AMD دارد و در عین کاهش چشمگیرِ توان، مصرفی تا حدود ۵٠ درصد کمتر دارند. با عرضه‌ی رسمی کارت گرافیک RX 480 هم مشخص شد که باید این کارت را رقیبی برای GTX 1060 محسوب کنیم. ما نیز این مدل را در بخش قبلی مقاله و برای سیستم رده متوسط توصیه کردیم.

Giga GTX 1070 G1 Gaming

کارت گرافیک GIGABYTE GTX 1070 G1 Gaming

کارت GTX 1070 دارای ۱۹۲۰ واحد پردازش گرافیکی CUDA با معماری پاسکال، رابط حافظه‌ی ٢۵۶ بیتی با الگوریتم فشرده‌سازی Delta color compression بهینه شده و تراشه‌های حافظه‌ی ۸ گیگاهرتزی است و مشخصه‌ی بارز آن بهبود پشتیبانی کامل از دایرکت ایکس ١٢ در  ویندوز ١٠ خواهد بود. فرکانس کاری GPU هم ۱۵۰۶ مگاهرتز  برای مدل مرجع در حالت پایه و ۱۶۸۳ مگاهرتز در حالت بوست است و با فناوری ساخت ۱۶ نانومتری تولید می‌شود.

ناگفته نماند که کارت GTX 1070 بر اساس بنچمارک‌های معتبر از GTX 980 Ti هم کمی قوی‌تر ظاهر شده است و با اینکه هنوز خیلی گران‌تر از قیمت هنگام عرضه‌ی کارت گرافیک GTX 970 است، اما به همان نسبت هم با فاصله‌ی بسیاری سریع‌تر و به همان نسبت برای خرید ارزشمندتر است. انتخاب دیگر ما هم در این رده می‌تواند کارتی از Zotac با خنک کننده‌ی تحسین شده و کم صدای AMP! Extreme باشد که قبلا آن را در زومجی بررسی کردیم. مزیت این خنک کننده و خنک کننده‌ی Xtreme Gaming در کارت‌های گیگابایت نسبت به کارت سری Gaming X ساخت MSI هم دمای پایین‌تر و حرارت کمتر در ناحیه‌ی مدار تغذیه یا VRM کارت است که عموما در هنگام تست فشار و نه در بازی‌ها نمایان می‌شود.

سیستم جایگزین

این سیستم در صورتی که قصد خرید با بودجه‌ای تا سقف پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یا کمی بیشتر از آن را داشته باشید توصیه می‌شود. از نظر راندمان این سیستم در بازی‌ها تفاوتی با سیستمِ اصلی مقاله ندارد و فقط در امکانات و قابلیت افزایشِ فرکانس پردازنده یا اورکلاک قوی‌تر است و در عوض ۲۶۰ هزار تومان هم گرانتر است. برخی قطعات مانند مادربرد با قطعاتِ منتخب اصلی هم قابل جابجایی است. همچنین این ترکیب تا سریع‌ترین پردازنده‌ی Core i7 با سریع‌ترین کارتِ گرافیکی موجود قابل ارتقا خواهد بود.

PC-List-Header-Alternate-Highend

قیمتمدلنام قطعه
۸۸۰ هزار تومانIntel Core i5 6600KCPU
١۳۰ هزار تومانThermal Right True Spirit 120M-BWCOOLING
۶۷۰ هزار تومانAsus Z170 Pro Gaming / AURAMotherBoard
۵۴٠ هزار تومانGSkill RipjawsV 2*8GB DDR4 2400RAM

دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

GTX 1070 OC Gaming X 8GB / Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming

VGA
۲۰۰ هزار تومانSeagate 7200 64MB 1TBHDD
۴۶۰ هزار تومانSAMSUNG 850 EVO 250GBSSD
۶۵ هزار تومانSamsung 24X SATAODD
۳۱۰ هزار تومانGREEN 650A-UKPower
٢۸۵ هزار تومانGREEN X3 + ViperCase
پنج میلیون و ۷۴۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)

 

مانیتور

انتخاب مانیتورِ متناسب با سیستم رده بالای ما می‌تواند یکی از مدل‌های ٢٣ یا ٢۴ اینچی بازار با کیفیت بالا و زمان پاسخگویی پایین باشد. در صورتی که اولویتِ کاربر گیمینگ باشد خرید مدلی مثل ASUS VX238H با پنل TN یا مدلِ BenQ RL2455HM، هر دو دارای کنتراست بالا و زمان پاسخگویی ١ میلی ثانیه توصیه می‌شود و در صورتی که اولویت، دیدن فیلم یا طراحی و کارهای گرافیکی باشد مدلی با کیفیت رنگ طبیعی‌تر مثل Samsung S24D595 Plus با پنل PLS و زمان پاسخگویی ۵ میلی ثانیه انتخاب مناسب‌تری است.

نمایشگرهای ASUS VX238H و BenQ RL2455HM با زمان پاسخگویی ۱ میلی ثانیه نمایشگرهای ASUS VX238H و BenQ RL2455HM با زمان پاسخگویی ۱ میلی ثانیه مناسب برای گیمینگ

 

سایر قطعات

برای اولین بار در این رده‌ی بودجه‌ای، پرداختن به دیسک‌های ذخیره سازی سیستم از اهمیت زیادی برخوردار شده است، چرا که داشتن قطعات سرعتی در کنار هم مستلزم داشتن رسانه‌ی ذخیره سازی نوینی است که بتواند پا به پای اجزای دیگر حرکت کرده و باعث ایجاد گلوگاه نشود. از این رو ما برای سیستمِ منتخب دیسک جامد یا SSD نسل جدیدی را بعنوان دیسکِ بوت سیستم عامل در نظر می‌گیریم. برتری اس‌اس‌دی‌ها نسبت به هارددیسک‌های رایج، داشتن سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتر و مهمتر از آن دارا بودن سرعت دسترسی تصادفی یا Random Access بسیار بالاتر با تاخیر بسیار کمتر است. این کار باعث کاهش چشمگیرِ زمان بوت سیستم، سرعت زیاد در بارگذاری اجزای مختلف ویندوز و سرعت عمل بیشتر در اجرای برنامه‌ها خواهد شد. هر چند که اس‌اس‌دی بر روی سرعتِ فریم بازی‌ها تاثیری ندارد اما می‌تواند سرعت بارگذاری آنها را بطور محسوسی کاهش داده و روندِ خواندن اطلاعات مورد نیاز در هنگام بازی را بدون ایجادِ وقفه و لگ کامل کند.

درایو SSD مدل SAMSUNG 850 EVO درایو SSD مدل SAMSUNG 850 EVO

مدل SAMSUNG 850 EVO با بهره‌گیری از آخرین فن‌آوری شرکت سامسونگ در کنترلر اصلی خود به نام MGX و تراشه‌های پیشرفته‌ی TLC V-NAND می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن بالاتر از ۵٠٠ مگابایت بر ثانیه را رقم بزند و در اکثر تست ها با الگوهای ترکیبی مختلف بتواند رده‌ای بالاتر از مدل‌های هم‌رده را بدست آورد. اگر بودجه‌ی کلی شما کمتر از چهار میلیون تومان  باشد، حذف SSD از لیست خرید می‌تواند اولین اقدام باشد و در عین حال ساختار و راندمان قطعات مهم‌تر هم حفظ می‌شود. برای پاور هم یک مدل باکیفیت از برندهای معتبر موجود با توان ۶۵٠ وات یا بالاتر توصیه می‌شود. از آنجایی که اورکلاک پردازنده یا کارت گرافیکی دوم در این ترکیب مطرح نیست خرید پاورِ بالاتر هم لزومی ندارد. برای کیس هم مدلی که دارای تهویه‌ی لازم، استحکام بدنه، کیفیت ساخت مناسب و سهولت نصب قطعات باشد اولویت دارد و در اینجا بر خلاف قطعات دیگر، بحث سلایقِ کاربران هم تعیین کننده است و اجباری به انتخاب مدل پیشنهادی ما برای کیس نیست.

اگر فکر می‌کنید این قوی‌ترین انتخاب ممکن است در اشتباه هستید! با زومجی در بخش چهارم مقاله که به‌زودی منتشر می‌شود همراه باشید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده