بررسی کارت گرافیک زوتاک GTX 1080 AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک زوتاک GTX 1080 AMP! Extreme

پنجشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

زومجی در این مطلب به صورت اختصاصی کارت گرافیک قدرتمند GTX 1080 زوتاک را بررسی خواهد کرد.

بی اغراق سال جاری را می‌توان سال کارت‌های گرافیکی پاسکال خطاب کرد. سالی که با درزِ اخبار متعدد از قابلیت‌های تراشه‌‌های نسل جدیدِ پاسکال و سپس رونمایی رسمی از محصولات مبتنی بر آن آغاز شد و سپس با معرفی مدل‌های رده میانی و متوسط بر اساس تراشه‌های جمع و جور و کم مصرف‌تر بر همان اساس ادامه پیدا کرد. در بدوِ امر مدل‌های موجود کمیاب و گران قیمت بودند، اما به مرور و با عرضه‌ی محصولات بیشتر از برندهای مختلف، بازار این کارت‌های گرافیکیِ پر تقاضا به ثباتی نسبی رسید و اکنون مدل‌های معمولی و اورکلاک شده‌ی متعددی با قابلیت‌های اختصاصی متنوع در بازار قابل تهیه هستند.

در همان ابتدای عرضه همگام با دیگر کارشناسان این حوزه به بررسی توانمندی‌های محصولات جدید معرفی شده با تراشه‌ی جدید انویدیا پرداختیم و مدل‌هایی از کارت‌های GTX 1080 و GTX 1070 را به صورت اختصاصی بررسی و آزمایش کردیم. اکنون هم نوبت بررسی محصول رده بالای دیگری از شرکت Zotac با نام GEFORCE GTX 1080 AMP! EXTREME Edition است که از قضا قرار است تا مدتی پرچمدارِ کارت‌های گرافیکی زوتاک در بازار هم باشد. شرکت زوتاک یکی از به نام‌ترین شرکای تجاری انویدیا در عرصه‌ی تولید و فروش کارت‌های گرافیکی است که با سابقه‌ای ده ساله در طراحی و ساخت مینی پی‌سی‌ها هم مهارت دارد.

کارت گرافیکی ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMP! EXTREME یکی از مجهزترین کارت‌های گرافیکی GTX 1080 موجود در بازار است که در زومجی بررسی می‌کنیم و اورکلاک کارخانه‌ای بسیار بالا به میزان ۲۵ درصد بالاتر از کارتِ مرجع دارد. از این کارت گرافیکی گران قیمت هم چیزی جز یک راندمان فوق العاده و سرعتی تحسین برانگیز را انتظار نداریم.

کارت گرافیک ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMP! EXTREME

قابلیت‌های اختصاصی

در اینجا کارتی داریم که یکی از بزرگ‌ترین خنک کننده‌های تست شده در محصولات همردیفش را بر روی خود یدک می‌کشد. این خنک کننده با کمک سه فن با طراحی و فناوری‌های اختصاصی، کار دفع حرارت را انجام می‌دهند. بدنه‌ی خنک کننده و همچنین Backplate پشت کارت هر دو فلزی هستند و هر دو هم از چراغ‌های LED با نور پردازی تمام رنگی RGB با افکت‌های اختصاصی بهره گیری کرده‌اند.

IceStorm: با دارا بودن این فناوری خنک کننده بهینه‌تر عمل می‌کند. به کار گیری ۶ لوله‌ی ناقل حرارت در ابعاد مختلف (چهار لوله با قطر ۸ میلی‌متر و دو لوله با قطر ۶ میلی‌متر) در کنار ردیفی از پره‌های آلومنیومی نصب شده روی آنها، باعث دفع بهتر و سریع‌ترِ حرارت از تراشه‌ی مرکزی GP104 می‌شود. سه فن ۹۰ سانتی متری EKO با طراحی Dual-Blade هم در بالای آنها قرار گرفته تا در عین کاهش نویز، هوا را مستقیما به داخل خنک کننده جریان دهد.

ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMPI EXTREME EKO Fan

Carbon ExoArmor: یک پوششِ فلزیِ خاص برای خنک کننده‌ی IceStorm که در عین افزایش استحکام کارت، در افزایش عملکردِ خنک کننده هم تاثیر مثبت خواهد داشت. این پوشش متخلخل هم در ورق فلزی پشت کارت و هم در روی خنک کننده و در اطراف فن‌ها استفاده شده و باعث بهبود جریان هوا و دفع بهتر حرارت هم می‌شود.

PowerBoost: کارِ بهینه کردن توان مصرفی کارت و کاهش ripple Noise قطعات روی برد را انجام می‌دهد که باعث افزایش عمر و پایداری عملکرد می‌شود.

FREEZE: همان تکنیک پیاده سازی شده در کنترل گردش فن‌ها در برندهای دیگر است که در هنگام بیکاری یا حرارت پایین، فن‌ها را به کل خاموش می‌کند و علاوه بر طول عمر بیشترِ فن‌ها، باعث کاهش نویز تولیدی میشود.

Spectra LED lighting: یک سیستم نور پردازی پیشرفته که امکان تغییر دلخواه رنگ و افکت لامپ‌های LED روی کارت و همچنین لوگوی پشت کارت با نوشته‌ی "PUSH THE LIMIT" را می‌دهد. این امکانات از طریق نرم افزاری اختصاصی زوتاک با نام Firestorm قابل سفارشی سازی است.

مشخصات فیزیکی

کارتِ گرافیک AMP! Extreme Edition نزدیک به ۳۳ سانتی‌متر طول و ۱۵ سانتی‌متر عرض دارد که به طرز قابل ملاحظه‌ای بزرگ‌تر از کارت مرجع انویدیا یعنی Founder's Edition است و در بسیاری موارد حتی از کارت‌های اختصاصی رقبا هم ابعاد بیشتری دارد. این کارت دو اسلات را در پشت کیس اشغال می‌کند، اما بزرگی خنک کننده باعث اشغال فضای اسلات سوم روی مادربرد هم می‌شود. با این اوصاف استفاده از این مدل در ترکیبِ دو کارتی SLI دشوار است و به هم چسبیدگی کارت‌ها، گردش هوا را سخت کرده و دمای کارتِ اولی را افزایش خواهد داد.

کارت گرافیک  ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMP! EXTREME

با دانستن این که فن‌های این کارت بر خلاف مدل Xtreme Gaming از گیگابایت همپوشانی ندارند، شاید طول ۳۲۵ میلی متری این کارت مناسب جای دادنش در هر کیسی نباشد، بنابراین خریداران باید قبل از انتخاب این مدل از حداکثر طول پشتیبانی شده برای کارت گرافیکی در اسلات اول مادربرد خود در داخل کیس و سازگاری با این مدل اطمینان حاصل کنند.

چهار لامپ LED مجزا در روی لبه‌های بالایی و پایینی خنک کننده برای نورپردازی با رنگ و طرح دلخواه قرار داده شده‌اند که با نرم افزار مربوطه کنترل می‌شوند و یک LED دیگر هم روی Backplate پشتی کارت تعبیه شده است. رنگ آمیزی زرد رنگ آن در کنار رنگِ تیره‌ی PCB و بخش فلزی جلوه‌ی دیداری یکتایی به کارت داده که شاید مورد پسند همگان نباشد، اما وقتی در داخل کیس نصب شود، از این همه طرح و رنگ فقط نورپردازی‌ها جلوه‌گر خواهند ماند.

کارت گرافیک ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMP! EXTREME

در لبه‌ی کارت هم به جای استفاده از دو کانکتور ۶ و ۸ پینی برای مدار تغذیه، از دو کانکتور ۸ پینی استفاده شده که قرار است تامین توان مورد نیاز برای مدار تغذیه‌ی ۱۰ فازی این کارت را بر عهده داشته باشند و تازه باز هم جای کافی برای افزایش ولتاژ و اورکلاک بیشتر این کارت باقی باشد. طراحی مرجع کارتِ GTX 1080 یک مدل ۱۸۰ واتی است و به ازای هر کانکتور ۸ پینی می‌توان ۱۵۰ وات اضافی علاوه بر ۷۵ واتِ اسلات PCI Express 16X در اختیارِ کارت قرار داد. با این محاسبه کارت Zotac در کل می‌تواند تا ۳۷۵ وات جریان ورودی داشته باشد که البته خود سازنده می‌گوید نهایتا تا ۲۷۰ وات توان مصرفِ واقعی خواهد داشت.

کارت گرافیک  ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMP! EXTREME

اتصالات

این کارت دارای ۳ خروجی DisplayPort با پشتیبانی از استاندارد 1.4 برای ارائه‌ی تصویری با دقت 4K و فرکانس ۱۲۰ هرتز است و رزولوشن 8K را هم از طریق دو کانکتورِ DP فرآهم می‌کند. همچنین یک خروجی HDMI 2.0b و یک کانکتور Dual Link DVI هم دارد و در مجموع تا ۴ نمایشگر را می‌توان به صورت همزمان به این کارت متصل کرد. همان طور که می‌دانید پشتیبانی از HDR با معماری پاسکال معرفی شد و داشتن این ویژگی در بازی‌ها و ضبط و پخش ویدیویی و استریم از طریق این کارت امکان پذیر است.

 

در لبه‌ی کارت هم دو کانکتور SLI برای ارتباط با کارت دوم قرار گرفته که بر خلاف نسل‌های قبلی از این پس در حالتِ Dual Link SLI کار خواهد کرد، یعنی برای افزایش سرعت ارتباطی، هر دوی این اتصالات تنها برای ارتباط با یک کارتِ دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت و کارت‌های سوم و چهارم دیگر به صورت رسمی پشتیبانی نخواهند شد.

مشخصات فنی

مدل

Radeon R9 390X

Radeon R9 Fury

Nvidia GeForce GTX 980 Ti Reference

Nvidia GeForce GTX 1080 Reference

Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming

ZOTAC GTX 1080 AMP! EXTREME Edition

پروسه‌ی ساخت

28nm

28nm

28nm

16nm FinFET

16nm FinFET

16nm FinFET

تعداد ترانزیستورها

6.2Billion

8.9Billion

8Billion

7.2Billion

7.2Billion

7.2Billion  

فرکانس پایه

1050Mhz

1040MHz

1000MHz

1607MHz

1695MHz -  Gaming

1771MHz

هسته‌های پردازشی

2816

3584

2816

2560

 2560

2560

واحدهای بافت

160

224

176

160

160

160

نرخ ترسیم چند ضلعی

193.6GT/s

244.2GT/s

176GT/s

257.GT/s

271.4GT/s

299.5GT/s

واحدهای ترسیم

40

64

96

64

64

64

نرخ ترسیم پیکسل

70.4GP/s

66.6GP/s

96GP/s

102.8GP/s

108.5GP/s

119.8GP/s

عرض باند حافظه

512bit

4096bit

384bit

256bit

256bit

256bit

ظرفیت حافظه

8GB GDDR5

4GB HBM

6GB GDDR5

8GB GDDR5X

8GB GDDR5X

8GB GDDR5X

پهنای باند حافظه

384GB/s

512GB/s

336.5GB/s

320.32GB/s

320.32GB/s

345.90GB/s

توان مصرفی

250W

275W

250W

180W

180W

180W

سیستم تست مرجع زومجی (که توسط آواژنگ در اختیار ما قرار گرفته است):

پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 3/ GSkill DDR 4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز 10 نسخه Anniversary با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 375.70 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 16.11.3 

کارت‌های گرافیک

بنچمارک‌ها

3DMARK 2013

بنچمارک 3DMark 2013 سال‌ها است که به عنوان استانداردِ مرجع برای مقایسه‌ی قدرت کارت‌های گرافیکی پی‌سی کاربرد دارد. در این آزمایش کارت Zotac GTX 1080 AMP! Extreme با ثبت رکوردِ جدیدی در صدر جدول امتیازات و در فاصله‌ی نزدیکی با دیگر کارت GTX 1080 ما قرار می‌گیرد. زمانی دسترسی به چنین راندمانی تنها با یک تراشه‌ی گرافیکی دور از ذهن می‌نمود، اما اکنون به واقعیت بدل شده است.

این کارت با عملکرد خیره کننده‌ای توانسته ۳۴ درصد سریع‌تر از کارت گرافیکِ مرجع GTX 980 Ti عمل کند و تنها با ۲ درصد برتری نسبت به Gigabyte GTX 1080 G1 لقب سریع‌ترین کارت گرافیکی تست شده تا این زمان را بدست آورد.

 Benchmarked Games 1400

راندمان دایرکت ایکس 11 و Open GL

تمامِ کارت‌های گرافیکی در رزولوشنِ ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰،  ٢۵۶٠ در ۱۴۴۰ و ٣٨۴٠ در ٢١۶٠ که همان UHD یا 4K است آزمایش شده‌اند. فرکانسِ هسته و حافظه در تمامِ مدل‌های مرجع با مشخصاتِ مرجعِ انویدیا و اِی‌اِم‌دی تنظیم شده و مدل‌های اختصاصی هم فرکانسِ کاری پیش فرضِ سازنده را دارند.

یکی از بهترین بازی‌ها شوترِ امسال از این پس جایگاه ثابتی در بنچمارک‌های گرافیکی ما خواهد داشت. در Battlefield 1 نیز موتور گرافیکی قدرتمند frostbite راندمانی عالی را روی سخت افزارهای مختلف به نمایش گذاشت و در اینجا هم کارت AMP! Extreme می‌تواند رکورد ۱۴۹ فریم در ثانیه را در دقت Full HD و ۱۱۴ فریم در ثانیه را هم در کیفیت 2K در بنچمارکِ ما ثبت کند. این خروجی ۲۵ درصد بالاتر از راندمانِ کارت همچنان قدرتمند و اورکلاک شده‌ی Gigabyte GTX 980 Ti Xtreme است و قابلیت‌های بالقوه‌ی معماری پاسکال را به رخ می‌کشد.

بازی Titanfall 2 شگفتی‌ِ بزرگ پاییز ۲۰۱۶ بود و توانست امتیازاتی عالی از منتقدان کسب کند. در اینجا هم کارت گرافیکی پرچمدار زوتاک توانسته گوی سبقت را از کارت GTX 1080 G1 Gaming بِرُباید و با اختلافِ چند فریم صدرنشین شود. فرکانس کاری بالاترِ تراشه‌ی گرافیکی و حافظه، علت اصلی این برتری نسبت به پرچمدار دیگرمان است، هر چند که اختلاف بسیار اندک و قابل چشم پوشی است.

GTA V همچنان در فهرست برترین‌های فروش جای دارد و به این زودی‌ها هم جایگزینی برای علاقه‌‌مندانش نخواهد داشت. چه کارتی بهتر از کارت‌های گرافیکی GTX 1080 که حتی در رزولوشن 4K هم می‌توانند میانگین فریم تولیدی خود را به مرز ۵۰ فریم نزدیک کنند و راندمانی مناسب (نه ایده‌آل) ارائه کنند. کارت AMP! Extreme در رزولوشن 1080p با اختلاف ۴ فریم جلوتر از GTX 1080 G1 و با اختلاف ۱۵ فریم هم بالاتر از GTX 1070 Xtreme قرار دارد. هر دو کارت GTX 1080 ما در رزولوشن 2K هم توانسته‌اند مرز ایده‌آل ۶۰ فریم بر ثانیه را با فاصله‌ی زیاد پشت سر گذارند، اما هنوز در رزولوشنِ سنگین 4K با بالاترین کیفیت گرافیکی بازی کمی از رمق می‌افتند و از دسترسی به ۶۰ فریم باز می‌مانند.

با وجود عدم عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدی از این سری، حتما موتور گرافیکی آن را در بازی‌های آینده خواهیم دید و داشتن دید کلی از راندمانِ آن خالی از لطف نیست. در بازی سیندیکیت هم کارت گرافیکی Zotac GTX 1080 AMP! Extreme Edition به طور ملموسی سریع‌تر از کارت گرافیکی مرجع GTX 1080 عمل می‌کند و حتی از دیگر کارت اورکلاک شده‌ی ما هم اندکی بالاتر است. کارت‌های GTX 1080 ما در این بازی در رزولوشن 1080p نزدیک به ۱۰۰ فریم و در رزولوشن 4K هم حدود ۵۰ فریم را ثبت می‌کنند و این مهم دستاوردی است که در سریع‌ترین کارت نسلِ گذشته یعنی GTX 980 Ti هم قابل تحقق نبود و تنها فریم قابل بازی حدود ۳۰ فریم در ثانیه را شاهد بودیم.

Witcher 3 با افتخارات فراوانش همچنان یکی از بازی‌های پر طرفدار است و هنوز هم بسیاری از گیمرها در عالمِ آن ماجراجویی می‌کنند. کارت AMP! Extreme اولین کارت گرافیکی است که می‌بینیم توانسته مرز ۱۰۰ فریم بر ثانیه را در رزولوشن 1080p و آخرین تنظیمات گرافیکی پشت سر گذارد و ۲۴ فریم بیشتر از GTX 1070، میزانِ ۳۱ فریم بیشتر از GTX 980 Ti و ۵۶ فریم بیشتر از همرده‌ی نسل قبلی خود GTX 980 تولید کند که این آخری نتیجه‌ای بیش از دو برابرِ کارت قدیمی‌تر است.
بازی پرطرفدار DOOM با موتور گرافیکی مبتنی بر Open GL هم یکی از پر استفاده‌ترین بازی‌های رایانه‌ای امسال است و براحتی می‌تواند میانگین فریم به مراتب بالاتری نسبت به بازی‌های دایرکت ایکس 11 و 12 تولید کند. در اینجا کارت زوتاک 1080 اکستریم ادیشن توانسته ۱۷۸ فریم را در ثانیه ایجاد کند و خود را بهترین گزینه در بینِ مدل‌های قدرتمند برای نمایشگرهای گیمینگ ۱۴۴ و ۱۶۵ هرتزی بازار معرفی کند. در رزولوشن 4K هم کارت موردِ آزمایش ما توانسته کمترین فاصله را با مرز طلایی ۶۰ فریم ثبت کند و نشان دهد که دیگر لزومی به داشتن ترکیب دو کارتی SLI برای بهترین راندمان در این رزولوشن نیست.

راندمان دایرکت ایکس 12

قبلا هم گفته بودیم که Ashes of the Singularity بیشتر تکنیک‌های اختصاصی و سخت افزاری دایرکت ایکس 12 را استفاده کرده و می‌تواند گزینه‌ی مطلوبی برای سنجش راندمان و مقایسه بین کارت‌های گرافیکی در بازی‌های جدید و آینده باشد. با علم به اینکه راندمان نسل مَکسول در بازی‌های DirectX 12 پایین‌تر از معماری GCN از ای‌ام‌دی بود، تمرکز روی راندمانِ تراشه‌های جدید با معماری پاسکال مورد توجه بیشتر کاربران است. همان گونه که در بررسی‌های قبلی از GTX 1080 و GTX 1070 از محصولات شرکت گیگابایت دیده بودیم، راندمان تراشه‌های گرافیکی پاسکال در دایرکت ایکس 12 و قابلیت Async Compute پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و به خوبی راندمان تحت دایرکت ایکس 11 است، اما بر خلاف کارت‌های ای‌ام‌دی برتری محسوسی تحت دایرکت ایکس 12 ندارد.
اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 به بازی Rise of The tomb rider محبوبیت آن را نزد کارشناسان فنی هم افزایش داد، چرا که با داشتن یک ابزار بنچمارک داخلی می‌توان تخمین دقیقی از راندمان آن روی سخت افزارهای متنوع بدست آورد. با تکرار الگوی قبلی و با فاصله‌ی تنها چند فریم، کارت گرافیکی پرچمدارِ زوتاک توانسته رتبه‌ی اول را از آن خود کند و راندمانی کم نظیر را در این سطح از گرافیکِ بازی در اختیار قرار دهد.

توان مصرفی و دما

حداکثر توان مصرفی این کارت در حالت بیکار یا کارکرد عادی در دسکتاپ ویندوز تفاوت محسوسی با دیگر کارت GTX 1080 ما ندارد، اما وقتی که بازی‌ها را اجرا می‌کنیم، مصرف انرژی هم به طور نسبی افزایش می‌یابد و چند واتی بالاتر از کارت G1 قرار می‌گیرد. با علم به اینکه راندمان بالاتری را از این کارت شاهد بودیم، این افزایش مصرف قابل توجیه است و جای نگرانی نیست. یک منبع تغذیه‌ی با کیفیت و معتبرِ ۵۵۰ واتی برای این کارت گرافیک کفایت می‌کند.

بر اساس تجربه، وقتی صحبت از اورکلاک کارخانه‌ای و فرکانس کاری بالا می‌شود، کیفیت کار سیستم خنک کننده و میزان حرارت تولید شده از آن نیز ناخودآگاه به ذهن متبادر می‌شود. خوشبختانه بررسی ما نشان داد که این خنک کننده‌ی سه فن و عظیم الجثه به راحتی از پسِ وظیفه‌ی خود برمی‌آید و توانسته در حالت بیکار دما را در سطح ۳۹ درجه‌ی سلسیوس و در بدترین سناریوی آزمایش شده در بازی‌ها در دمای ۷۴ درجه‌ی سانتی‌گراد متوقف سازد. حتما می‌دانید که تراشه‌های پاسکال با دارا بودن فناوری Turbo Boost 3.0 اگر به دمای ۸۳ درجه برسند، به صورت خودکار سرعت ساعتِ کاری GPU را کاهش می‌دهند تا دما تحت کنترل درآید. با این توضیح در بدترین سناریوها و بیشترین فشار کاری هم شاهد افت راندمان در این کارت گرافیکی حرفه‌ای نخواهیم بود که جای خرسندی است.

نویز

در این کارت اگر دما زیر ۶۰ درجه باشد فن‌ها خاموش خواهند ماند و بنابراین نویزی هم از سمت کارت تولید نخواهد شد. در حالت کارکرد زیاد و افزایش حرارت هم افزایش دور فن‌ها با شیب عادی انجام می‌شود و صدای آزار دهنده ناشی از افزایشِ سرعت ناگهانی فن‌ها نخواهید شنید.

در طول بررسی این کارت در سنگین‌ترین آزمایشات هم صدای آزار دهنده و بلندی از این کارت گرافیکی شنیده نشد و نسبت به صداهای دیگرِ تولید شده از قطعات کیس یه سختی قابل تفکیک بود. در مورد وجود مشکلِ Coil Whine هم در مدت تست‌های فشار و همین طور اجرای بازی‌های سنگین هیچ مورد مظنون به آن و صدای قابل تشخیص از نویز بقیه‌ی قطعات داخل کیس را تجربه نکردیم.

جمع بندی

تنها اولویتی که در کارت‌های GTX 1080 نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، بدست آوردن یک راندمان عالی در بازی‌ها است. راندمانی که با استفاده از تراشه‌ی قدرتمند GP104 و با فعال بودن کاملِ هسته‌های پردازشی آن محقق می‌شود. استفاده از تراشه‌های پر سرعتِ حافظه‌ی گرافیکی GDDR5X هم هر آنچه را که ممکن است در ارتباط با پهنای باند ارتباطی با حافظه ایجادِ گلوگاه کند را از سر راه برمی‌دارد، مخصوصا برای کسانی که قرار است با نمایشگرهای با دقتِ بالای 2K و 4K بازی کنند.

اگر روند بررسی بازی‌های مختلف را روی این کارت گرافیکی دنبال کرده باشید با ما هم عقیده خواهید بود که هیچ ایرادی از راندمانِ پردازشی این کارت نمی‌توان گرفت. در واقع با یک کارت GTX 1080 با اورکلاک کارخانه‌ای در سطح بالا طرف هستیم که نه تنها نوید برخورداری از بهترین راندمانِ قابل ابتیاع از یک تراشه‌ی گرافیکی GP104 را می‌دهد، بلکه می‌تواند همزمان هم از نظر کنترل دما و هم از نظر صدای تولید شده رضایتِ خاطر بی قید و شرط گیمرها را هم با خود به ارمغان آورد.

|

کارت گرافیک Zotac GTX 1080 AMP! Extrem Edition با این که قرار است فرکانس توربوی ۱۹۱۱ مگاهرتز داشته باشد، اما در عمل و در بیشترِ بازی‌ها با فرکانسی در محدوده‌ی بینِ ۱۹۷۰ تا ۲۰۳۸ مگاهرتز در نوسان خواهد بود که در واقع به سقف فرکانسی این تراشه‌ها بسیار نزدیک است و معمولا بسیاری از کارت‌های GTX 1080 از برندهای دیگر حتی با اورکلاک نرم افزاری و افزایش ولتاژ هم به همین سطح از کارکرد دست خواهند یافت یا نهایتا در ۵۰ یا ۱۰۰ مگاهرتز بالاتر متوقف خواهند شد.

همان گونه که انتظار می‌رود این کارت گرافیک بیشتر در رزولوشن‌های 2K و 4K یا فریم رِیت‌های بالای ۱۰۰ مد نظر گیمرها و علاقه مندان به بازی‌های پلتفرم پی‌سی خواهد بود. بر اساس نتایج بدست آمده در بنچمارک‌ها، این کارت گرافیک توانسته در رزولوشن 2K در تمام بازی‌ها میانگینِ فریم تولیدی بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه را تامین کند و در رزولوشن 4K هم در ۵ بازی از ۸ بازی بالاتر از ۵۰ فریم و ۳ بازی هم بالاتر از ۴۰ فریم بر ثانیه را فرآهم کند که در نتیجه راندمان عالی را در رزولوشن 2K و راندمانی مناسب را در 4K توقع خواهیم داشت.

ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMP! EXTREME 9

کارت اختصاصی و حرفه‌ای زوتاک با یک Backplate فلزی مشکی و زرد رنگ و LED های رنگی قابل سفارش سازی از نظرِ ظاهر هم سعی می‌کند چیزی کمتر از رقبا نداشته باشد، هر چند که ترکیب و انتخاب این رنگ‌ها در این کارت خیلی بهتر از طراحی‌های رقیب به نظر نمی‌رسد و کمی آشفته است. در نظر داشته باشید که پس از نصبِ کارت در کیس، کمتر به ظاهر آن توجه خواهید کرد و بیشتر به دنبال کسبِ راندمان عالی در بازیِ‌ها خواهید بود. اما خنک کننده‌‌ی بزرگ این کارت نشان داد که وظیفه‌اش را عالی انجام می‌دهد و اگر مشکلی با ابعادِ آن از نظر نصب در کیس خود ندارید، می‌تواند یک کارکرد کم صدا را با کنترل کامل حرارت در سطحی مناسب مهیا کند.

در اینجا باز هم با یکی از بهترین مدل‌های تولید شده از کارت گرافیک GTX 1080 مواجه بودیم که در هیچ یک از جنبه‌های مختلف بررسی ما را نا امید نکرد و بسیار خوب ظاهر شد و بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که نخواهیم آن را به عاشقان بازی‌های پی‌سی توصیه نکنیم.

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت کارت گرافیک در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع کارت گرافیک را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع کارت گرافیک انویدیا Geforce و Quadro و کارت گرافیک‌ AMD رادئون برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

کارت گرافیک ZOTAC GEFORCE GTX 1080 AMP! Extreme Edition توسط شرکت آواژنگ در اختیار زومجی قرار گرفته است.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده