// دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: تیم برتون با Miss Peregrine’s صدر جدول را تصاحب کرد

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های روز دنیا باشید.

این هفته هیجان‌انگیزترین تازه‌اکران سینماهای امریکای شمالی، «خانه‌ی دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» (Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children) بود که با کسب ۲۸ و نیم میلیون دلار صدر جدول را تصاحب کرد. این درآمد فوق‌العاده‌ای برای این فیلم است و نشان می‌دهد علاوه‌بر طرفدارانِ قدیمی تیم برتون، فیلم در جذب مخاطبان جوان‌تر هم موفق بوده است. «دوشیزه پرگرین» به کارگردانی این کارگردان سابقه‌دار، براساس رمان فانتزی رنسام ریگ توسط کمپانی فاکس قرن بیستم ساخته شده است. این در حالی است که فیلم همین الانش به لطف ۳۶ و نیم میلیون دلاری که از ۵۹ بازار خارجی بدست آورده است، ۶۵ میلیون دلار به عنوان درآمد جهانی در بانک دارد. در مقایسه با دیگر مجموعه‌های کمترشناخته‌شده‌ی زیرژانر «فانتزی نوبالغان»، درآمد جهانی «دوشیزه پرگرین» خیلی زود از «سیرک عجایب: دستیار خون‌آشام» (۳۹ میلیون دلار) عبور خواهد کرد و بعد از سه روز از درآمد نهایی ۳۱ میلیون دلاری «جستجوگر: تاریکی برمی‌خیزد» عبور کرده است. بنابراین تحلیلگران فکر می‌کنند درآمد نهایی «دوشیزه پرگرین» در مقایسه با فیلم‌هایی مثل «ماجراهای اسپایدرویک» (۱۷۲ میلیون دلار) و «دهنده» (۶۶ میلیون دلار) بالاتر خواهد بود.

تحلیلگران فکر می‌کنند این فیلم ۱۱۰ میلیون دلاری اکرانی همانند «دونده‌ی هزارتو» (The Maze Runner) را تجربه خواهد کرد. فیلمی که کارش را با ۳۲ و نیم میلیون دلار شروع کرد و به ۱۰۲ میلیون دلار درآمد داخلی دست یافت. این در حالی بود که «دونده‌ی هزارتو» ۲۴۵ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد. از آنجایی که برتون هنوز تاثیرگذاری مهمی در میان سینماروهای بین‌المللی دارد («سایه‌های تاریک» با بودجه‌ی ۱۵۰ میلیون دلار، ۲۴۵ میلیون دلار در دنیا فروخت) باید دید آیا چنین چیزی به فروش «دوشیزه پرگرین» کمک می‌کند یا نه. اگر فیلم در امریکا مثل «دونده‌ی هزارتو» عمل کند، درآمد خانگی ۹۰ میلیون تضمین شده است. ناگفته نماند مشکل عدم موفقیت «سایه‌های تاریک» هم به خاطر بودجه‌ی بسیار بالایش بود. پس، اگر «دوشیزه پرگرین» به آمار و ارقام یکسانی دست پیدا کند، می‌تواند «موفق» محسوب شود.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

دومین تازه‌اکران مهم این هفته «دیپ‌واتر هورایزن» (Deepwater Horizon) است. محصول مشترک لاینزگیت و سامیت حدود ۱۱۰ میلیون دلار خرج ساختش شده است. ساخته‌ی پیتر برگ ۲۰/۶ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه بدست آورد که ۲/۷ میلیون دلارِ آن فقط مختص سینماهای آیمکس می‌شود. تماشاگران هم فیلم را لایق امتیاز A منفی دانسته‌اند. خب، این اگرچه رقم خوبی است، اما عالی نیست. مخصوصا با توجه به نقدهای خیلی خوبی که فیلم دریافت کرده و حضور مارک والبرگ به عنوان ستاره‌ی فیلم در یک نقش جدی. شاید دلیل عدم استقبال کافی از فیلم این باشد که ماجرای انفجار سکوی نفتی دپ‌واتر هورایزن در سال ۲۰۱۰، دیگر قدیمی شده است. یا شاید دلیل مهم‌تر این باشد که این روزها مولتی‌پلکس‌ها از کمبود فیلم‌های بزرگ‌سالانه‌ی باکیفیت رنج نمی‌کشند و «دیپ‌واتر هورایزن» هم باید به رقابت با فیلم‌هایی مثل «هفت دلاور» (The Magnificent Seven) و «سالی» (Sully) می‌رفت.

اگر فیلم مورد توجه اسکار قرار بگیرد، شاید در این صورت بتواند در مرکز توجه باقی بماند، در غیر این صورت فیلم آینده‌ی مطمئنی در جدول ندارد. در حال حاضر سوال این است که آیا مثلا جوانان ترجیح می‌دهند قرارهای عاشقانه‌شان را صرف تماشای سقوط یک سکوی نفتی کنند، یا به تماشای فرود آمدن هواپیما توسط تام هنکس یا کشتار آدم‌بد‌ها توسط دنزل واشنگتن و رفقا بروند؟ تازه، دو هفته بعد سروکله‌ی بن افلک هم با فیلم «حسابدار» (The Accountant) پیدا می‌شود که قرار است از مهارت‌های ریاضی برای قتل مردم استفاده کند. راستش را بخواهید مشکل اصلی «دیپ‌وارتر هورایزن» بودجه‌ی بالایش است. خرج ساخت این فیلم آن‌قدر بالا است که فیلم به عنوان یک درام لایو اکشن برای موفقیت باید رکوردی-چیزی از خود برجای بگذارد. نهایتا تحلیلگران فکر می‌کنند اگر فیلم عملکردی مثل «۱۳ ساعت» (13 Hours) یا «بازمانده‌ی تنها» (Lone Survivor) داشته باشد، فروش خانگی ۵۵ تا ۶۵ میلیون دلاری آن قابل‌پیش‌بینی است. فقط مشکل این است که درآمد خارجی هیچکدام از این دو فیلم از ۳۰ میلیون دلار عبور نکرده بود. بنابراین شانس «دیپ‌واتر هورایزن» برای جبران درآمدش از بازارهای خارجی هم پایین است.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

آخرین اکران گسترده‌ی جدید این هفته «نابغه‌ها» (Masterminds)، محصول کمپانی Relativity است. این کمپانی بعد از خلاص شدن از ورشکستگی، شروع به عرضه‌ی فیلم‌های خاک خورده‌ی انبارش کرده است. بعد از فیلم ترسناک «اتاق ناامیدی‌ها» (The Disappointments Room) که یکی از بدترین فیلم‌های امسال نام گرفت و چیزی برای هیجان‌زده کردن نداشت، حداقل «نابغه‌ها» با وجود بازیگران شناخته‌شده‌ای مثل زک گالیفیاناکیس، کریستن ویگ، جیسون سادیکیس، اوون ویلسون، کیت مک‌کینون و لزلی جونز در فهرست موردانتظارها قرار گرفته بود. اما از قرار معلوم این کمدی هم به یک شکست دیگر تبدیل شده است. «نابغه‌ها» ۶/۶ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد.

اما در اخبار فیلم‌های قدیمی جدول باید گفت «هفت دلاور» بعد از افتتاحیه‌ی باشکوهش، با کسب ۱۵/۷ میلیون دلار (۵۷ درصد افت فروش) هفته‌ی باشکوه دیگری را تجربه کرد. این افت فروش بیشتری نسبت به فیلم‌های اخیر دنزل واشنگتن از جمله «اکولایزر» (Equalizer) و سقوط ۴۵ درصدی‌اش است. مطمئنا وجود فیلم‌های خوبی مثل «دیپ‌واتر هورایزن» و «سالی» در این موضوع نقش داشته‌اند. با تمام اینها محصول وسترن سونی و ام‌جی‌ام بعد از ۱۰ روز ۶۱/۶ میلیون دلار کسب کرد. حالا سوالی که تحلیلگران از خودشان می‌پرسند این است که آیا وسترنی با حضور دنزل واشنگتن و کریس پرت، اگر با درجه سنی R عرضه می‌شد، بهتر می‌فروخت؟

انیمیشن «لک‌لک‌ها» (Storks) نیز در هفته‌ی دوم اکرانش ۱۳/۸ میلیون دلار فروخت (۳۵ درصد افت فروش). اگرچه این افت فروش در مقایسه با «هتل ترانسلوانیا» (۳۶ درصد) و «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی ۲» (۳۸ درصد) کمتر است، اما به‌طرز قابل‌درکی در مقایسه با قسمت اول «کوفته قلقلی» (۱۴ درصد) خیلی خیلی بیشتر است. این انیمیشن ۷۰ میلیون دلاری پس از ۱۰ روز ۳۸ میلیون و ۸۱۱ هزار دلار در خانه و ۷۷ میلیون و ۶۱۱ هزار دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده است.

این وسط، «سالی» همچنان به فروختن ادامه می‌دهد. ساخته‌ی کلینت ایستوود این هفته ۸/۴ میلیون دلار دیگر فروخت و درآمدش را به ۱۰۵ میلیون دلار رساند. به این ترتیب، «سالی» رسما نوزدهمین فیلم تام هنکس است که از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرده است. این فیلم ۶۰ میلیون دلاری تاکنون ۱۵۱ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. این هفته همچنین مصادف با گسترش سینماهای نمایش‌دهنده‌ی «ملکه‌ی کاتوه» (Queen of Katwe)، درام جدید والت دیزنی هم بود. برخلاف نقدهای بسیار مثبت فیلم و این حقیقت که این یکی از فیلم‌هایی است که بسیاری از مردم تقاضای ساختشان را دارند، اما «ملکه‌ی کاتوه» فقط ۲/۶ میلیون دلار کسب کرد. در نتیجه مجموع درآمد خانگی این فیلم ۱۵ میلیون دلاری در حال حاضر ۳ میلیون دلار است.

فیلم ترسناک «نفس نکش» (Don’t Breathe) در ششمین هفته‌ی اکرانش ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار دلار فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به رقم شگفت‌انگیز ۸۴/۷ میلیون دلار رساند. درام سیاسی «اسنودن» (Snowden) در سومین هفته‌ی اکرانش ۲ میلیون دلار کسب کرد و بعد از ۱۷ روز به مجموع درآمد ۱۸/۷ میلیون دلار رسید. در نهایت «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) بعد از حضور طولانی‌مدتش در میان ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس، بالاخره این هفته به رده‌ی یازدهم سقوط کرد. آخرین ساخته‌ی دی‌سی کامیکس ۱/۹۵ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۳۲۰ میلیون دلار رساند. فیلم ترسناک «جادوگر بلر» (Blair Witch) هم در سومین هفته‌ی اکرانش با کسب یک میلیون و ۵۷۵ هزار دلار، به مجموع فروش ۱۹/۱۳۲ میلیون دلار دست پیدا کرد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Miss Peregrine's Home for Peculiar Children۲۸/۵ میلیون دلار
۲Deepwater Horizon۲۰/۶ میلیون دلار
۳The Magnificent Seven ۱۵/۷ میلیون دلار
۴Storks۱۳/۸ میلیون دلار
۵Sully۸/۴ میلیون دلار
۶Masterminds۶/۶ میلیون دلار
۷Queen of Katwe۲/۶ میلیون دلار
۸Don't Breathe۲/۳ میلیون دلار
۹Bridget Jones's Baby۲/۵ میلیون دلار
۱۰Snowden۲ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

دیپ‌واتر هورایزن

Deepwater Horizon

در ۲۰ آوریل ۲۰۱۰ انفجاری در سکوی نفتی دیپ‌واتر هورایزن سبب نشتِ نفت در خلیج مکزیک شد و این فاجعه‌ی زیست ‌محیطی که باعث کشته شدن ۱۱ نفر هم شد، برای ۸۷ روز ادامه داشت. فیلم داستان تلاش بقای ‌کسانی است که بر روی دیپ‌واتر هورایزن کار می‌کردند و جلوی یکی از بزرگ‌ترین فاجعه‌های تاریخ بشر را گرفتند. پیتر برگ هم اکشن‌های خوش‌ساختی مثل «تنها بازمانده» در کارنامه‌اش دارد و هم فاجعه‌هایی مثل «کشتی جنگی» (The Battle Ship). بنابراین قبل از اکران فیلم مطمئن نبودیم «دیپ‌وارتر هورایزن» به چه چیزی تبدیل می‌شود؟ خوشبختانه اکثر منتقدان آن را یک فیلم فاجعه‌ای تاثیرگذار توصیف کرده‌اند که چیزی بیشتر از یک سری صحنه‌های انفجاری بزرگ برای عرضه دارد.

منتقد اینترتینمنت ویکلی که از فیلم راضی است می‌نویسد: «چیزی که تقریبا به‌طرز فوق‌العاده‌ای کار می‌کند این است که برگ در کنار ارائه‌ی چشم‌انداز خودش از این فاجعه، به بخش انسانی ماجرا هم می‌پردازد». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌آورد: «کاراکترهای اصلی پرداخت خوبی دارند و پیتر برگ به عنوان کارگردان در حرکت به سوی فاجعه‌ی تاریخی غیرقابل‌اجتنابی که به مرگ یازده نفر و نابودی سکوی نفتی ختم شد، کار خوبی در تولید تنش انجام می‌دهد. اما بعد از آن همه‌چیز به آتش و هرج‌و‌مرج خلاصه می‌شود و به‌طرز تعجب‌برانگیزی تعلیق کمی در جریان فرار کاراکترها از آتش‌سوزی وجود دارد». پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را دوست داشته می‌نویسد: «برگ با استفاده از دوربین روی دستِ سرگیجه‌آورِ انریکه چدیاک، کار فوق‌العاده‌ای در پرتاب کردن ما به درون اکشن انجام می‌دهد. کارگردان غافلگیرمان می‌کند و بعضی‌وقت‌ها مخاطبان را مثل خدمه‌ی سکو گم‌شده و آشفته رها می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۸ است.

 

خانه‌ی دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

از این فیلم به عنوان نسخه‌ی «افراد ایکس» تیم برتون یاد می‌کنند. البته پر بی‌راه هم نمی‌گویند. داستان درباره‌ی پسری به اسم جیک (ایسا باترفیلد) است که پدر بزرگش سرنخ‌های درباره‌ی رازی را برای او بر جای می‌گذارد؛ رازی که با دنیاها و زمان‌های جایگزین سروکار دارد. تلاش جیک برای سر درآوردن این این راز او را به مکانی جادویی به اسم مدرسه‌ی دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب می‌کشاند. آنجا او متوجه می‌شود که تقریبا همه‌ی کسانی که در این مدرسه زندگی می‌کنند، قدرت‌های ویژه و شگفت‌انگیزی دارند. اما طبق معمول قدرت ویژه، دشمنان ترسناکی هم به همراه می‌آورد. مخصوصا برای افراد ایکس کوچولو!

جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌نو‌یسد: «روی هم رفته، اگرچه فیلم کمی طولانی احساس می‌شود و از پایان‌بندی عجولانه ضربه خورده است، اما "دوشیزه پرگرین" ماجرای تازه و درگیرکننده‌ای است که می‌تواند به مزاق هر دوی تماشاگران هدف و غیرهدف فیلم خوش آید». منتقد ورایتی که از فیلم خوشحال است می‌آورد: «فیلمنامه‌ی سرگرم‌کننده‌ی گولدمن همان جز مخفی فیلم است که "دوشیزه پرگرین" را به چنین مورد مناسبی برای اخلاقیات غریبِ برتون تبدیل کرده است و به این کارگردان اجازه داده تا موتیف‌ها و تم‌های کارهای اولیه‌اش را در اینجا بازبینی کرده و گسترش دهد». نویسنده‌ی اینترتینمنت ویکلی که چندان از فیلم راضی نبوده می‌آورد: «فیلم فرم را به محتوا ارجعیت می‌دهد و بدون اینکه کاراکترها را پرداخت کند، روی نمایش باحال‌بودن قدرت‌های آنها تمرکز می‌کند. قهرمانان عجیب برتون برای رقابت با بهترین‌های او به کمی احساس بیشتری نیاز دارند و هیولاهایش هم به دندان‌های تیزتری». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۷ است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده